Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosairaus paranee lihaa syömällä?

Vierailija
03.01.2022 |

Tänään HS kirjoittaa kuinka tulehdukselliset suolistosairaudet ovat lisääntyneet nuorilla ihmisillä vaikka punaisen lihan syönti on vähentynyt ja vastaavasti kasvisten syönti runsaasti lisääntynyt.
Kommenttiosiossa ihmiset kertovat parantuneensa kun ovat siirtyneet syömään pelkkää lihaa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008512703.html

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"NOPEAN YLEISTYMISEN tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta Arkkilan mukaan on olemassa useita mahdollisia taustatekijöitä. Esimerkiksi kaupungistuminen ja hygieniatason nopea paraneminen sekä lisääntynyt antibioottien käyttö ovat altistaneet ihmisiä tulehduksellisille suolistosairauksille."

Eiköhän se ylihygieenisyys ole isoin aiheuttaja. Suolisto tarvitsee monipuolista bakteerikantaa.

Vierailija
2/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, samaa mieltä.

Jospa se vegaaninen intoilu vähitellen loppuisi, ja lihan arvostus palaisi entiselleen kun ihmiset  huomaavat miten terveellistä liha on ihmiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on myös se, että ihminen on sekasyöjä. Totta kai monen suolisto alkaa pistämään vastaan jos ruokavalio muuttuu liian radikaalisti.

Vierailija
4/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas suolisto ei kestä punaista lihaa. Jätän pihvit suosiolla muille.

Vierailija
5/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku lukija kirjoittaa:

"Moni saanut vastauksen omiin suolisto-ongelmiin siirtymällä pariksi viikoksi täysin lihapohjaiseen ruokavalioon, johon on sitten pikkuhiljaa lisätty muita ruoka-aineita, ja näin löydetty se joka ei ole itselle hyväksi."

Vierailija
6/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suolistovaivat helpottui kala-kasvisruokavaliolla. Ennen lihansyönti pahensi tilannetta, erityisesti sianliha. Minulla on Chronin tauti.

Vierailija
7/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole suolistosairautta, mutta on IBS, ja liha on yksi harvoja ruoka-aineita, joka ei ärsytä suolistoa. Kasvikset on syötävä pienissä erissä, muuten on vatsa sekaisin.

Vierailija
8/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljoissa, sokerissa ja maitotuotteissa on tulehdusta ylläpitäviä aineita. Jättämällä niitä sisältävät elintarvikkeet pois monen oireet helpottavat.

Vierailija
9/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistovaivoja voi tulla nimenomaan huonosti sulavista kasvikuiduista. Näitä ongelmallisia FODMAP-kuituja on lähes kaikissa kasviperäisissä proteiinilähteissä, joten siinä mielessä vaihtaminen lihaan voi helpottaa. Toki punainen liha erityisesti lisää sitten syövän riskiä, mutta se taas on eri juttu. Jokainen kuolee lopulta johonkin.

Vierailija
10/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni suolistovaivat helpottui kala-kasvisruokavaliolla. Ennen lihansyönti pahensi tilannetta, erityisesti sianliha. Minulla on Chronin tauti.

Crohnin,

t toinen

Vierailija
11/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suolistosairaus ja kyllä nimen omaan kuohahtaa aina suolen toiminta punaisen lihan syömisestä. 

Mutta kasvissyöntiin usein liittyy runsaasti papujen ja linssien syömistä, nykyään myös erilaiset härkistuotteet ym. Niitäkään vatsani ei kestä. Olen oppinut ottamaan proteiinit enimmäkseen tuotteista, joissa ei näitäkään ole (niitäkin löytyy kasvissyöjälle).

Ylipäätään ei ole olemassa yhtä ainoaa toimivaa ruokavaliota suolistosairauksien kannalta. Suolistoflooramme ovat yksilöllisiä ja eri raaka- ja ruoka-aineet aiheuttavat oireita eri ihmisille. Puhumattakaan siitä, että kun jotain välttelee tarpeeksi pitkään, oireilee suolisto kyseisestä aineesta ihan vain sen vuoksi, ettei ole tottunut sitä enää käsittelemään.

Terv. CU vuodesta 2012, pahimmat oireet rukiista, naudanlihasta, makeutusaineista ja laktoosia sisältävästä kermasta.

Vierailija
12/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on suurin syyllinen, ei liha syyllinen lainkaan.

Sokeri aiheuttaa tulehduksia.

Vierailija
13/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkin on iso ero onko se liha prosessoitua, esim. makkarat, leikkeleet ym. Vaikka lihansyönti kokonaisuudessaan on vähentynyt, prosessoitujen tuotteiden osuus on noussut.

Vierailija
14/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusaineet on pahempi kuin sokeri.

Vierailija
15/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin että jos olin reissaamisen takia parikin viikoa ilman maitoa, niin sen jälkeen maito alkoi pierettämään. Mutta kun vain jatkoin maidon juomista , niin parin viikon päästä suolisto oli jo taas totttunut takaisin laktoosiin.

Laktoosi suojaa suolistoa, se vahvistaa suoliston pintaa suojaavaa limakalvoa.

Vierailija
16/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ongelmia aiheuttaa viljat, siemenöljyt, sokeri, makeutusaineet, pitkälle prosessoidut tuotteet esim lihajalosteet makkarat pekonit. Mitään vegaanieineksiä en uskalla edes kokeilla. Pavut ja herneet käy pieninä määrinä.

Mulle sopii parhaiten vähän prosessoidut täysrasvaiset maitotuotteet, mieluimmin raakamaitoa ja siitä itse hapatetut. Voi käy myös ja rasvaiset juustot. Maaeläimet rasvoineen luineen sisäelimineen. Ja kotimaiset kasvikset ja marjat. Joku peruna pari kertaa viikossa.

Ei turvota, suolisto on rauhallinen, mieli virkeä, nivelkivut poissa, kakka on optimaalinen pökäle joka tulee säännöllisesti.

Vierailija
17/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen liha eroaa valkoisesta vain siten että punaisessa lihassa on enemmän rautaa.

Rauta on terveellistä, eikö?

Punainen liha ei aiheuta syöpää.

Vierailija
18/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitellyt viljat.

Leipomot haluavat, että tuotteet ovat tasalaatuisia. Gluteenilla menee minun maha kuralle.

En sitä enää käytäkään, kun saan siitä myös aftoja suuhun.

Liian vähän kasviksia, liikaa sokeria, höttö - prosessoitua ruokaa. Ei hyvä suolistolle.

Kun suolisto alkaa vuotaa, alkaa tulla sopimattomia ruoka-aineita.

Hoitakaa suolistonne kuntoon.

Vierailija
19/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistovaivoja voi tulla nimenomaan huonosti sulavista kasvikuiduista. Näitä ongelmallisia FODMAP-kuituja on lähes kaikissa kasviperäisissä proteiinilähteissä, joten siinä mielessä vaihtaminen lihaan voi helpottaa. Toki punainen liha erityisesti lisää sitten syövän riskiä, mutta se taas on eri juttu. Jokainen kuolee lopulta johonkin.

Poikamme kärsii haavaisesta paksusuolentulehduksesta ja noudattaa fodmap -ruokavaliota. Siitä on ollut hänelle apua. Hän välttelee kuitenkin myös lihaa, sillä sekään ei tee hänen suolistolleen hyvää. Moni ruoka-aine on sellainen, että vain kokeilemalla tietää sen vaikutukset sairaaseen suolistoon. Varmoja kaikkia koskevia neuvoja ei ole olemassa. 

Vierailija
20/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tiedä itkeäkkö vai nauraa...

Professori siinä kahteenkin otteeseen mainitsee kasvisten syönnin merkityksen tämmöisten ehkäisyssä.

Mutta sitten kun kommenteissa joku kylähullu kertoo, että lihansyönti paransi hänen keuhkosyöpänsä, vaimon lapsettomuuden ja karkoitti vielä hiiret talosta, niin tämähän on ehdoton totuus joo. Ja jälleen kerran kiistämätön todiste runsaan lihansyönnin terveellisyydestä. Ja sama meno jatkuu täällä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi