Ensimmäinen mieleen tuleva asia, joka tekee sinut onnelliseksi
Sinulla voi olla se tai voit haaveilla siitä. Tärkeintä on sanoa ensimmäinen onnellistava ajatus. Asia jota ajattelet, kun sinulla on kurjinta jne.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:35"]
Uskon että tietynlainen itsekkyys voisi auttaa. Se kuulostaa noin sanana aika kauhealta, mutta ei sen tarvitse olla mitään, mikä satuttaisi muita ympärillä olevia tai olisi heiltä mitään pois. Keskittyisi enemmän miettimään sitä, mitä minä oikeasti haluan, mistä minä pidän. Joskus sanotaan, että tee asioita jotka tekevät sinut iloiseksi. Minulla ei ole sellaisia. Kuinkahan sellaisen voisi löytää...
Tunnistan kyllä huonon omanarvontunnon itsessäni. En oikeastaan edes tiedä, millainen minä todella olen. Kaikki on määrittynyt niin paljon muiden kautta. Ehkä onni löytyy sitten, kun löytää itsensä?
[/quote]
Kuulostat ihan yhdeltä hyvin läheiseltä ystävältäni. Erityisesti tämä lause: En oikeastaan edes tiedä, millainen minä todella olen. Kaikki on määrittynyt niin paljon muiden kautta.
Hänkään ei ole onnellinen, eikä usko mihinkään. Itse asiassa juuri kirjoitin tästä keskustelusta hänelle.
Itselläni on ollut paha tapa pitää henkistä etäisyyttä omaan todelliseen itseeni ja myös yrittää jotenkin lunastaa tai ansaita oma arvoni ihmisenä. Ajattelen että vasta sen jälkeen voisin nauttia elämästä, mutta eipä näy tuolle suorittamiselle loppua oravanpyörässä, joten se varmaan kannattaisi unohtaa.
Henkistä etäisyyttä itseeni olen yrittänyt korjata tosi paljon ja paremmin menee jo.
En ehkä osaa muotoilla tätä sanoiksi oikealla tavalla, mutta onnellisuuden saavuttamiseksi tietynlainen hetkessä elämisen taito voisi olla paikallaan tai menneestä irti päästäminen, anteeksianto tai sitten oman rajallisuuden hyväksyminen. Ettei yritä olla enemmän kuin on ja silti voi olla riittävä itselleen pelkkänä ihmisenä.
Esim. avasin tällaisen ketjun aamulla, johon sain hyviä vastauksia: http://www.vauva.fi/keskustelu/4450617/ketju/onko_sinulla_hyva_itsetunto/sivu/1#comment31006134
[/quote]
Kiitos, menen lukemaan tuota ketjua tämän viestin kirjoittamisen jälkeen.
Täytyisi tosiaan sisäistää tuo, että olemme arvokkaita ihan ilman mitään saavutuksiakin. Ihan vain olemassa olevina persoonina. Tämä yhteiskuntakin antaa olettaa, että koko ajan täytyisi suorittaa ja suorittaa ollakseen riittävä. Meidän ei kuuluisi alistua tuollaiselle ajattelulle.
Sinulla on kyllä paljon hyviä ajatuksia. Tajusin juuri, että tuo menneestä irti päästäminen koskee minua, roikun aivan liikaa vanhoissa asioissa ja murheissa. Mennyt on mennyttä ja nyt on nyt. Myös oman rajallisuuden hyväksyminen ja itselle riittäminen pelkkänä ihmisenä on tärkeää, näissä asioissa minulla on kehitettävää.
Mutta tämä näyttää taas menevän siihen, että sinä autat jotakuta, tässä tapauksessa minua... Toivottavasti minunkin viestini ovat herättäneet jotain ajatuksia sinussa. Yksilöllistähän se loppujen lopuksi on, kuinka onnellisuus syntyy. Minulle tällä hetkellä aika mysteeri.
Jumala, aviopuoliso, työpaikka, kuntoilu.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:35"]
Uskon että tietynlainen itsekkyys voisi auttaa. Se kuulostaa noin sanana aika kauhealta, mutta ei sen tarvitse olla mitään, mikä satuttaisi muita ympärillä olevia tai olisi heiltä mitään pois. Keskittyisi enemmän miettimään sitä, mitä minä oikeasti haluan, mistä minä pidän. Joskus sanotaan, että tee asioita jotka tekevät sinut iloiseksi. Minulla ei ole sellaisia. Kuinkahan sellaisen voisi löytää...
Tunnistan kyllä huonon omanarvontunnon itsessäni. En oikeastaan edes tiedä, millainen minä todella olen. Kaikki on määrittynyt niin paljon muiden kautta. Ehkä onni löytyy sitten, kun löytää itsensä?
[/quote]
Kuulostat ihan yhdeltä hyvin läheiseltä ystävältäni. Erityisesti tämä lause: En oikeastaan edes tiedä, millainen minä todella olen. Kaikki on määrittynyt niin paljon muiden kautta.
Hänkään ei ole onnellinen, eikä usko mihinkään. Itse asiassa juuri kirjoitin tästä keskustelusta hänelle.
Itselläni on ollut paha tapa pitää henkistä etäisyyttä omaan todelliseen itseeni ja myös yrittää jotenkin lunastaa tai ansaita oma arvoni ihmisenä. Ajattelen että vasta sen jälkeen voisin nauttia elämästä, mutta eipä näy tuolle suorittamiselle loppua oravanpyörässä, joten se varmaan kannattaisi unohtaa.
Henkistä etäisyyttä itseeni olen yrittänyt korjata tosi paljon ja paremmin menee jo.
En ehkä osaa muotoilla tätä sanoiksi oikealla tavalla, mutta onnellisuuden saavuttamiseksi tietynlainen hetkessä elämisen taito voisi olla paikallaan tai menneestä irti päästäminen, anteeksianto tai sitten oman rajallisuuden hyväksyminen. Ettei yritä olla enemmän kuin on ja silti voi olla riittävä itselleen pelkkänä ihmisenä.
Esim. avasin tällaisen ketjun aamulla, johon sain hyviä vastauksia: http://www.vauva.fi/keskustelu/4450617/ketju/onko_sinulla_hyva_itsetunto/sivu/1#comment31006134
[/quote]
Kiitos, menen lukemaan tuota ketjua tämän viestin kirjoittamisen jälkeen.
Täytyisi tosiaan sisäistää tuo, että olemme arvokkaita ihan ilman mitään saavutuksiakin. Ihan vain olemassa olevina persoonina. Tämä yhteiskuntakin antaa olettaa, että koko ajan täytyisi suorittaa ja suorittaa ollakseen riittävä. Meidän ei kuuluisi alistua tuollaiselle ajattelulle.
Sinulla on kyllä paljon hyviä ajatuksia. Tajusin juuri, että tuo menneestä irti päästäminen koskee minua, roikun aivan liikaa vanhoissa asioissa ja murheissa. Mennyt on mennyttä ja nyt on nyt. Myös oman rajallisuuden hyväksyminen ja itselle riittäminen pelkkänä ihmisenä on tärkeää, näissä asioissa minulla on kehitettävää.
Mutta tämä näyttää taas menevän siihen, että sinä autat jotakuta, tässä tapauksessa minua... Toivottavasti minunkin viestini ovat herättäneet jotain ajatuksia sinussa. Yksilöllistähän se loppujen lopuksi on, kuinka onnellisuus syntyy. Minulle tällä hetkellä aika mysteeri.
[/quote]
Kiitos. Autoit enemmän kuin ikinä voit kuvitella - siis minua ja miesystävääni. :) En olisi itsekseni päässyt tällaisiin johtopäätöksiin. Vertaistukea ei voi korvata yksinäisillä pohdinnoilla :). Ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:57"]
Lapset, aviomies, kiinnostava työ, ystävät, sukulaiset, ihana koti, se, että on nyt kevät, merenranta. Tässä järjestyksessä minut nyt onnelliseksi tekevät asiat.
[/quote]
Pitäisikin lähteä käymään taas meren rannalla. Voisin istua siellä tuntikausia. Kevät taasen on suosikkivuodenaikani. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:02"]
Jumala, aviopuoliso, työpaikka, kuntoilu.
[/quote]
Tuo on kyllä hyvä paketti. Kelpaisi tännekin. :) Ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:09"]
Oma pieni poikani. ♥
[/quote]
<3
Ap
Kun saa lukea kirjaa rauhassa. Hyvää, mukaansatempaavaa kirjaa. Seuraavana aamuna ei ole kiire minnekään, joten lukemista voi jatkaa niin kauan kunnes nukahtaa. Ja jos yöllä herää, voi jatkaa heti lukemista. Viimeksi luettua: Tommi Kinnusen Neljäntienristeys. Ei voinut laskea käsistään.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:36
"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:34"]
Elämä3969.
[/quote]
Elämä itsessään vai? Ap :)
[/quote]
Niin. Mulla on mukava elämä....en kadu valintojani.
onhan mulla dementoitunut äiti, skitso isä, suku kaikonnut maailmalle ja itse jäänyt tänne ilman tukiverkkoja, pikkuipana syntyi keskosena, 90-luvun laman aikana olisi pitänyt mennä töihin....mutta silloin yo-ole mitään töitä ollut ja opiskelupaikkaakaan löytynyt...Eli ei ole kumtalusikkaa suussa eikä elämä yhtä päivänpaistetta.
aloitusviestisi tuntui hoopolta. Silloin kun on kurjaa ja elämä potkii päähän, en mieti asioita jotka on hyvin vaan ratkaisua kurjuuden voittamiseen. Ja jos en asialle mitään voi, turha sitä on enempää märehtiä vaan elettävä sen kanssa.
It's good to be me.
-Gene Simmons
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:36
"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:34"]
Elämä3969.
[/quote]
Elämä itsessään vai? Ap :)
[/quote]
Niin. Mulla on mukava elämä....en kadu valintojani.
onhan mulla dementoitunut äiti, skitso isä, suku kaikonnut maailmalle ja itse jäänyt tänne ilman tukiverkkoja, pikkuipana syntyi keskosena, 90-luvun laman aikana olisi pitänyt mennä töihin....mutta silloin yo-ole mitään töitä ollut ja opiskelupaikkaakaan löytynyt...Eli ei ole kumtalusikkaa suussa eikä elämä yhtä päivänpaistetta.
aloitusviestisi tuntui hoopolta. Silloin kun on kurjaa ja elämä potkii päähän, en mieti asioita jotka on hyvin vaan ratkaisua kurjuuden voittamiseen. Ja jos en asialle mitään voi, turha sitä on enempää märehtiä vaan elettävä sen kanssa.
It's good to be me.
-Gene Simmons
[/quote]
Silloin kun on kurjinta, eikä ratkaisuvaihtoehtoja ole näkyvillä tai asiaan voi itse vaikuttaa, tarvitsee nimenomaan niitä positiivisia ajatuksia, joiden varassa jaksaa. Tietysti, jos asian ratkaiseminen vaikuttaa heti realistiselta ja mahdolliselta, työntää helposti tunteet syrjään ja alkaa järkeillä. Olen itsekin ollut tällainen toimintakeskeinen, enkä ole hyvä kuuntelemaan valittajia, mutta jos esim. olisin sodassa, sairaalassa kuolemaisillani tai omaiseni olisi menossa hengenvaaralliseen leikkauseen tms., enkä voisi toimia mitenkään asian hyväksi, tarvitsisin hyviä asioita tai muistoja pysyäkseni voimakkaana tuossa tilanteessa. En edes häpeäisi rukoilemista, vaikken agnostikkoa ihmeellisemmäksi voi tunnustautua.
Itsellänikin on tuollaista samanlaista sukua, josta on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:19"]
Kun saa lukea kirjaa rauhassa. Hyvää, mukaansatempaavaa kirjaa. Seuraavana aamuna ei ole kiire minnekään, joten lukemista voi jatkaa niin kauan kunnes nukahtaa. Ja jos yöllä herää, voi jatkaa heti lukemista. Viimeksi luettua: Tommi Kinnusen Neljäntienristeys. Ei voinut laskea käsistään.
[/quote]
Tämä. Hyvä kaunokirjallisuus on sanoinkuvaamatonta. Kirjoja en vaihtaisi mihinkään. Ap
Valmiiksi keitetty kahvi aamulla :)
Se, että en ole enää masentunut. Siitä seuraa sitten kaikenlaista:
Parisuhde
Lemmikit
Siisti, kaunis koti
Musiikki
tanssi
yhdessä puuhailu ja reissaus
arkielämän sujuvuus ja pienet onnen hetket sen kaiken keskellä
Terveys. Terkut reumapolilta....
Onnelliseksi minut tekee lapseni, aina vain paranemaan päin menevä terveyteni, läheiset, työ, kirjat, loma, kesä. Onhan niitä vaikka kuinka paljon. Olen kiitollinen joka päivä hyvin pienistäkin asioista ja muistamaton asioiden huonoista puolista ;-)
Lapset, aviomies, kiinnostava työ, ystävät, sukulaiset, ihana koti, se, että on nyt kevät, merenranta.
Tässä järjestyksessä minut nyt onnelliseksi tekevät asiat.