Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisin minäkin heti pois lähihoitajan työstä jos vain olisi jotakin muuta työtä tiedossa

Kyllästynyt
03.01.2022 |

Rahan takia on vain pakko jaksaa työssä. Kolmivuoro ei mua haittaa, mutta itse työ kylläkin. Talo lähes täynnä huonokuntoisia muistisairaita. Osa kävelee itse ja kevyitä hoidettavia fyysisesti. Osa taas kahden hoitajan hoidettavia ja pitää sängyssä pyöritellä sellaisia yli 100kg:n ihmisiä. Ihan turha tulla väittämään, että ei ole sellaisia vanhuksia koska kyllä niitä on ihan 90v. ikäisiä. Ei kaikki ylipainoiset kuole nuorena.

Sitten se henkinen puoli. Muistisairaat voivat olla todella raskaita. Eiväthän ne itse sille mitään voi, mutta kyllä se silti kuluttaa hoitajia ja vaikuttaa toisten sekoilu myös toisiin asukkaisiin. Höpötetään ja kysellään samoja asioita. Viedään toisen asukkaan ruokalautanen. Pesuilla lyödään, purraan, raavitaan ja syljetään tai ainakin yritetään tehdä noita. Myös toisia asukkaita kohti saatetaan olla aggressiivisia ja lyödä. Meidän ruokailutila on asukkaiden päiväsalin yhteydessä joten minkäänlaista ruokarauhaa ei ole. On todella kiva syödä kun muutaman metrin päästä paasataan, että tuolla ne vain itse syö eikä meille anneta mitään. Ja meillä siis asukkaat syö aina ensin, sitten vasta hoitajat. Toinen lukunsa on nämä jotka eivät söisi oikein mitään. Läheiset painostaa, että pitää syöttää! No jos asukas ei avaa suutaan, niin me ei voida väkisin syöttää. Ja kun ikävä tosiasia on, että sairaus vie kohti kuolemaa ja vähitellen ruokahalu katoaa. Ei me ketään tapeta nälkään vaan se on se sairaus joka sen ihmisen vie.

Niin ja ne läheiset tosiaan... On paljon mukavia ja sellaisia jotka ymmärtävät sen äitinsä, isänsä tms. tilanteen ja sen, että kukaan ei elä ikuisesti. Sitten on niitä joidenkin mielestä pitäisi väkisin syöttää vielä saattohoidossakin olevaa. Pitäisi antaa nestetippaa vaikka lääkäri ei sitä enää suosittele koska se aiheuttaa vain lisää kärsimystä kuoleman pitkittyessä. Kivunlievitystä tietenkin annetaan ja saattohoidossa annetaan morfiinia tai jotakin muuta vahvaa kipulääkitystä.

Sekin on joidenkin läheisten kanssa ongelmana, että ei tuoda tarpeeksi vaatteita asukkaalle. Kuvitellaan, että kahdet housut, pari paitaa jne. riittää. Ihan asiallisesti kerrotaan, että kun päivän aikana saattaa tulla vähän sotkua niin olisi hyvä olla vaihtovaatteita. Eikä monenkaan kohdalla ole kyse rahasta vaan sillä vanhuksella kyllä rahaa on, mutta ei vain haluta ostaa mitään. Tai viitsitä tuoda kotoa vaatteita. Eri asia nämä joilla ei oikeasti ole rahaa ja heidän läheisensä ovat kyllä hyväksyneet, että heidän vanhalle isälleen tai äidilleen lahjoitetaan vaatteita. On joskus näille saitureiden isälle tai äidille laitettu kaappiin joku lahjoitettu vaate, niin sitä sitten kiikutetaan takaisin hoitajille kiukkuisena, että ei ole meidän eikä oteta vastaan. Huoh.

Hoitajia pitäisi olla enemmän, että ei tarvitsisi niin kovassa kiireessä tehdä töitä ja olisi enemmän aikaa virikkeisiin ja ulkoiluun. Pitää kuitenkin päivittää hoitosuunnitelmia, huolehtia lääkehuollosta, hoitaa haavoja muun hoidon ohessa, olla omaisiin yhteydessä. Esimies kuitenkin väittää koko ajan, että mitoitus on jo yli. Niin kai kun lasketaan toimistossa istuvat kaksi sairaanhoitajaa mukaan mitoitukseen. Joo tekevät toki asukkaiden hyväksi töitä kun hoitavat heidän asioitaan, mutta eivät he kentällä ole! Ei saisi kyllä mun mielestä laskea mitoitukseen silloin mukaan vaan laskea vain ne jotka ovat kentällä töissä. Sitten voivotellaan kun on paljon sairalomia kun hoitajat väsyy fyysisesti ja henkisesti. On selkä- ja käsiongelmia tai joku vain yksinkertaisesti väsyy henkisesti niin pahoin, että valvoo öisin ja stressaa työasioita.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mahdollisuus on myös työkierto. Esim. pitempi työjakso toisella osastolla tai kokonaan eri yksikössä.

Työkierto antaa uusia näkökulmia omaan työhön ja auttaa havaitsemaan, mitkä asiat sittenkin ovat hyvin omalla työpaikalla. Moni on sanonut työkierron jälkeen palaavansa mieluummin omaan työyksikköön.

Juttele kuitenkin esimiehesi kanssa eri vaihtoehdoista.

Vierailija
22/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olet kouluttautunut hoitoalalle jos et siitä pidä?

Luulisi ihan jokaisen tietävän, että ne vanhukset on huonokuntoisia ja hankalia. 

Ihan tosissaanko luulet, että kouluttauduin alalle josta en pidä???? Ei sitten tullut mieleen, että vuosien työ on saanut mut väsymään työhön? Eikö hoitajat saa väsyä ja kyllästyä työhönsä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda sitten vaikkapa laitoshuoltajaksi? Sama palkka ja ei tarvitse tehdä mitään potilaiden kanssa. Vessoja sitten kyllä saat jynssätä ihan kyllästymiseen asti.

Sama palkka? No eihän ole

Vierailija
24/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärin vaihtoehto on kaupan kassa tai siivous

Arvatkaa Mikä se palkka sitten olisi

Vierailija
25/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siirtyisit keikkatöihin? Olettaen tietenkin, että keikkaa olisi riittävästi. Ehkä voisit silloin tehdä vähemmän töitä ja valita "rahakkaimmat" vuorot (yöt, sunnuntait).

En todellakaan jää minkään noin epävarman varaan ja jätä vakituista työtä kun sellaisen olen viimein saanut.

Vierailija
26/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae muuta työtä johon tuolla koulutuksella olet pätevä. Sellaisia kyllä on.

Niin mihin työhön??? Kun kirjoitin jo, että vanhustyö on se suurin työllistäjä. Ei koske vain tätä paikkakuntaa vaan myös naapurikuntia/kaupunkeja. Ei sitä työstä tyhjästä nyhjäistä.

Suurin muttei ainoa? Entä päiväkodit? Terveysasema?

Kaksi päiväkotia joissa henkilökuntaa ja vanhustyötä pahempi on työskentely lasten parissa. Terveysasema pieni, ei päivystystä eikä aina joka päivä lääkäriäkään ja sielläkin henkilökuntaa.

Vierailija
27/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mihin työhön??? Kun kirjoitin jo, että vanhustyö on se suurin työllistäjä. Ei koske vain tätä paikkakuntaa vaan myös naapurikuntia/kaupunkeja. Ei sitä työstä tyhjästä nyhjäistä.

Ei ole yhtä ainoaa lähihoitajan työtä. Vaikka koulunkäynninohjaaja, varhaiserityisavustaja, ryhmäavustaja, päivätoiminnan ohjaaja, henkilökohtainen avustaja. Vaihtoehtoja on ja kyllä niitä löytyy. Kaikki ei ole näkyvissä mollin sivuilla.

Vierailija
28/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä lähihoitajan työpaikkoja muuallakin kuin vanhustenhoidossa.

Ja eivät sentäs aivan kaikki vanhukset paina 100 kg,  onhan siellä aivan keyvitä naisia ja miehiäkin.

Vierailija
29/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele etänä uusi ammatti niin ei tarvi muuttaa. Nykyään tutkintoja voi suorittaa asuinpaikasta riipumatta. Ei tietysti mitä vaan tutkintoja, mutta jotain. Tuttu lähihoitaja opiskelee täysin etänä sosionomiksi ja asuu ”maalla” nyt ja kuulemma tulevaisuudessakin. Koulutus lienee helpoin päästä vanhustyöstä pois

Äläkä suhtaudu täällä saamiisi kommentteihin niin vihamielisesti, jos päätät tänne kirjoittaa! Saamasi kommentit ovat kuitenkin olleet ihan asiallisia.

No kyllä osan asenne aika tympeä. Heti oltiin ihmettelemässä enkö pääse edes kauppaan hyllyttäjäksi. 

Pitäisi olla ala ja ammatti joka sekä kiinnostaa mua että löytyy töitä tältä alueelta. En muuta täältä mihinkään, mutta auto löytyy joten voin ajaa naapurikuntiin. 

Vierailija
30/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähärin vaihtoehto on kaupan kassa tai siivous

Arvatkaa Mikä se palkka sitten olisi

Niin, että kerran lähihoitaja niin aina lähihoitaja tai nuo kaksi ovat vaihtoehdot. Lähihoitajahan ei voi jatkaa alan opiskelua tai suunnata aivan toiselle alalle (ei kaupan kassa tai siivous).

Vierailija
31/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtä ainoaa lähihoitajan työtä. Vaikka koulunkäynninohjaaja, varhaiserityisavustaja, ryhmäavustaja, päivätoiminnan ohjaaja, henkilökohtainen avustaja. Vaihtoehtoja on ja kyllä niitä löytyy. Kaikki ei ole näkyvissä mollin sivuilla.

Miksi on niin vaikea tajuta, että täällä maalla pienillä paikkakunnilla ei töitä ole vaikka millä mitalla tarjolla?

Vierailija
32/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole valmis mitään muuttamaan, niin mikään ei muutu. Iso muutos vaatii kipeän ratkaisun ja sen jälkeen elämäsi on onnellisempaa. Jos et ole valmis muutokseen, niin sitten ei auta, kuin jatkaa onnettomana nykyisessä tilanteessa.

Vierailija
33/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siirtyisit keikkatöihin? Olettaen tietenkin, että keikkaa olisi riittävästi. Ehkä voisit silloin tehdä vähemmän töitä ja valita "rahakkaimmat" vuorot (yöt, sunnuntait).

En todellakaan jää minkään noin epävarman varaan ja jätä vakituista työtä kun sellaisen olen viimein saanut.

Kuulostaa siltä, että vaikka koet työsi raskaana ja kuormittavana et kuitenkaan ole valmis ottamaan irtisanoutumisen tai työpaikanvaihdoksen tuomia taloudellisia riskejä.

Itse olen hyödyntänyt sekä kaupallisen että hoitoalan tutkintojani siten, että tein hoivapuolen keikkaa samalla, kun etsin kaupallisen puolen töitä. Lopulta työllistyin osa-aikaisena, minkä lisäksi jatkoin keikkailua hoitajana. Ja koska työni oli osa-aikaista, olin lisäksi oikeutettu soviteltiin ansiosidonnaiseen. Nettotuloni pysyivät siten samana kuin kokoaikatyössä, vaikka töitä tein vain 2-3 päivää viikossa.

Vierailija
34/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta oma toiminimi ja ala tarjota kotona tapahtuvaa hoito ja kotityötä.

Vierailija
35/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ne lähihoitajien täällä mainostamat 60000 vuositulot nyt kelpaa?

Älä viitsi olla typerä. Mun työpaikassa mun työkokemuksella lähihoitaja tienaa kolmivuorotyössä n.31 000€/vuosi jos ei tee yhtään ylitöitä. Ylitöillä voi nostaa muutamia tuhansia vuosiansiota. Mitään 60 000 euron vuosiansioita on turha haaveilla.

Vierailija
36/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että vaikka koet työsi raskaana ja kuormittavana et kuitenkaan ole valmis ottamaan irtisanoutumisen tai työpaikanvaihdoksen tuomia taloudellisia riskejä.

Itse olen hyödyntänyt sekä kaupallisen että hoitoalan tutkintojani siten, että tein hoivapuolen keikkaa samalla, kun etsin kaupallisen puolen töitä. Lopulta työllistyin osa-aikaisena, minkä lisäksi jatkoin keikkailua hoitajana. Ja koska työni oli osa-aikaista, olin lisäksi oikeutettu soviteltiin ansiosidonnaiseen. Nettotuloni pysyivät siten samana kuin kokoaikatyössä, vaikka töitä tein vain 2-3 päivää viikossa.

Niin enkös mä kirjoittanut, että taloudellisesti ei mahdollista lähteä noin vain pois. 

Vierailija
37/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin vaikea tajuta, että täällä maalla pienillä paikkakunnilla ei töitä ole vaikka millä mitalla tarjolla?

Sitten haet töitä muualta ja muutat. Niin minäkin tein.

Vierailija
38/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyklä työnantaja suostuu osa-aikaiseen. Irtisanot ensin itsesi ja sitten alat tehdä 75-80 prosentin työaikaa. Palkka riittää, kun laitat sen riittämään.

Vierailija
39/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ehdotus ei sinulle kelpaa, et halua muuttaa, opiskella, tehdä keikkaa jne joten sinun on sitten vain jatkettava siellä työssäsi lähihoitajana.

Vierailija
40/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä kun vuosia tekee samaa, niin oma osasto voi alkaa kyllästyttämään. Samat haasteet joka päivä, kaikki nähty ja koettu.

Tosiaan joku mainitsikin esim. terveysasemat ja päiväkoditkin, eikö ne työllistä? Mutta jos tosiaan on muutettu keskelle ei mitään ja työpaikka vaihtoehdot vähissä, niin minkäs voi. Tosiaan jos työaikaa saa osa-aikaiseksi opiskelulla, niin miksi ei aloita opiskelua vaikka ensihoitajaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi