Lähtisin minäkin heti pois lähihoitajan työstä jos vain olisi jotakin muuta työtä tiedossa
Rahan takia on vain pakko jaksaa työssä. Kolmivuoro ei mua haittaa, mutta itse työ kylläkin. Talo lähes täynnä huonokuntoisia muistisairaita. Osa kävelee itse ja kevyitä hoidettavia fyysisesti. Osa taas kahden hoitajan hoidettavia ja pitää sängyssä pyöritellä sellaisia yli 100kg:n ihmisiä. Ihan turha tulla väittämään, että ei ole sellaisia vanhuksia koska kyllä niitä on ihan 90v. ikäisiä. Ei kaikki ylipainoiset kuole nuorena.
Sitten se henkinen puoli. Muistisairaat voivat olla todella raskaita. Eiväthän ne itse sille mitään voi, mutta kyllä se silti kuluttaa hoitajia ja vaikuttaa toisten sekoilu myös toisiin asukkaisiin. Höpötetään ja kysellään samoja asioita. Viedään toisen asukkaan ruokalautanen. Pesuilla lyödään, purraan, raavitaan ja syljetään tai ainakin yritetään tehdä noita. Myös toisia asukkaita kohti saatetaan olla aggressiivisia ja lyödä. Meidän ruokailutila on asukkaiden päiväsalin yhteydessä joten minkäänlaista ruokarauhaa ei ole. On todella kiva syödä kun muutaman metrin päästä paasataan, että tuolla ne vain itse syö eikä meille anneta mitään. Ja meillä siis asukkaat syö aina ensin, sitten vasta hoitajat. Toinen lukunsa on nämä jotka eivät söisi oikein mitään. Läheiset painostaa, että pitää syöttää! No jos asukas ei avaa suutaan, niin me ei voida väkisin syöttää. Ja kun ikävä tosiasia on, että sairaus vie kohti kuolemaa ja vähitellen ruokahalu katoaa. Ei me ketään tapeta nälkään vaan se on se sairaus joka sen ihmisen vie.
Niin ja ne läheiset tosiaan... On paljon mukavia ja sellaisia jotka ymmärtävät sen äitinsä, isänsä tms. tilanteen ja sen, että kukaan ei elä ikuisesti. Sitten on niitä joidenkin mielestä pitäisi väkisin syöttää vielä saattohoidossakin olevaa. Pitäisi antaa nestetippaa vaikka lääkäri ei sitä enää suosittele koska se aiheuttaa vain lisää kärsimystä kuoleman pitkittyessä. Kivunlievitystä tietenkin annetaan ja saattohoidossa annetaan morfiinia tai jotakin muuta vahvaa kipulääkitystä.
Sekin on joidenkin läheisten kanssa ongelmana, että ei tuoda tarpeeksi vaatteita asukkaalle. Kuvitellaan, että kahdet housut, pari paitaa jne. riittää. Ihan asiallisesti kerrotaan, että kun päivän aikana saattaa tulla vähän sotkua niin olisi hyvä olla vaihtovaatteita. Eikä monenkaan kohdalla ole kyse rahasta vaan sillä vanhuksella kyllä rahaa on, mutta ei vain haluta ostaa mitään. Tai viitsitä tuoda kotoa vaatteita. Eri asia nämä joilla ei oikeasti ole rahaa ja heidän läheisensä ovat kyllä hyväksyneet, että heidän vanhalle isälleen tai äidilleen lahjoitetaan vaatteita. On joskus näille saitureiden isälle tai äidille laitettu kaappiin joku lahjoitettu vaate, niin sitä sitten kiikutetaan takaisin hoitajille kiukkuisena, että ei ole meidän eikä oteta vastaan. Huoh.
Hoitajia pitäisi olla enemmän, että ei tarvitsisi niin kovassa kiireessä tehdä töitä ja olisi enemmän aikaa virikkeisiin ja ulkoiluun. Pitää kuitenkin päivittää hoitosuunnitelmia, huolehtia lääkehuollosta, hoitaa haavoja muun hoidon ohessa, olla omaisiin yhteydessä. Esimies kuitenkin väittää koko ajan, että mitoitus on jo yli. Niin kai kun lasketaan toimistossa istuvat kaksi sairaanhoitajaa mukaan mitoitukseen. Joo tekevät toki asukkaiden hyväksi töitä kun hoitavat heidän asioitaan, mutta eivät he kentällä ole! Ei saisi kyllä mun mielestä laskea mitoitukseen silloin mukaan vaan laskea vain ne jotka ovat kentällä töissä. Sitten voivotellaan kun on paljon sairalomia kun hoitajat väsyy fyysisesti ja henkisesti. On selkä- ja käsiongelmia tai joku vain yksinkertaisesti väsyy henkisesti niin pahoin, että valvoo öisin ja stressaa työasioita.
Kommentit (75)
Kyllästynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kun vuosia tekee samaa, niin oma osasto voi alkaa kyllästyttämään. Samat haasteet joka päivä, kaikki nähty ja koettu.
Tosiaan joku mainitsikin esim. terveysasemat ja päiväkoditkin, eikö ne työllistä? Mutta jos tosiaan on muutettu keskelle ei mitään ja työpaikka vaihtoehdot vähissä, niin minkäs voi. Tosiaan jos työaikaa saa osa-aikaiseksi opiskelulla, niin miksi ei aloita opiskelua vaikka ensihoitajaksi?Muutettu keskelle ei mitään? Me olemme täältä pieneltä paikkakunnalta kotoisin eikä tämä kyllä keskellä ei mitään ole. Keskellä ei mitään on keskellä metsää. Mä en tajua miksi pitää ärsyyntyä noin kovasti jos joku ei halua muuttaa. Mulla on töitä, miehellä on töitä. Miksi muuttaisimme töiden perässä? Miksi oletatte, että mun mies saisi tuosta noin vain töitä? Ikää alkaa olla jo sen verran, että nuoremmat menee ohi. Lisäksi meidän elämä on täällä ja emme missään nimessä halua kaupunkiin asumaan johonkin rivariin tai kerrostaloon. Matkustella voi pitkin poikin, mutta asua haluamme täällä. Se on meidän päätös.
En ole ärsyyntynyt, vaan ihmettelen missä asutte. Käsityksen saa, ettei muita työpaikkoja ole, olet jumissa missä et jaksa enää olla (työ) . 25km päähänkään ei halua töihin, liian pitkällä. Sit jos ollaan tyytyväisiä, koska muita töitä ei oikeasti saa ikään vedoten, niin kannattaa jättää asia sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kun vuosia tekee samaa, niin oma osasto voi alkaa kyllästyttämään. Samat haasteet joka päivä, kaikki nähty ja koettu.
Tosiaan joku mainitsikin esim. terveysasemat ja päiväkoditkin, eikö ne työllistä? Mutta jos tosiaan on muutettu keskelle ei mitään ja työpaikka vaihtoehdot vähissä, niin minkäs voi. Tosiaan jos työaikaa saa osa-aikaiseksi opiskelulla, niin miksi ei aloita opiskelua vaikka ensihoitajaksi?Muutettu keskelle ei mitään? Me olemme täältä pieneltä paikkakunnalta kotoisin eikä tämä kyllä keskellä ei mitään ole. Keskellä ei mitään on keskellä metsää. Mä en tajua miksi pitää ärsyyntyä noin kovasti jos joku ei halua muuttaa. Mulla on töitä, miehellä on töitä. Miksi muuttaisimme töiden perässä? Miksi oletatte, että mun mies saisi tuosta noin vain töitä? Ikää alkaa olla jo sen verran, että nuoremmat menee ohi. Lisäksi meidän elämä on täällä ja emme missään nimessä halua kaupunkiin asumaan johonkin rivariin tai kerrostaloon. Matkustella voi pitkin poikin, mutta asua haluamme täällä. Se on meidän päätös.
En ole ärsyyntynyt, vaan ihmettelen missä asutte. Käsityksen saa, ettei muita työpaikkoja ole, olet jumissa missä et jaksa enää olla (työ) . 25km päähänkään ei halua töihin, liian pitkällä. Sit jos ollaan tyytyväisiä, koska muita töitä ei oikeasti saa ikään vedoten, niin kannattaa jättää asia sikseen.
Mähän kirjoitin, että suurimmat työllistäjät vanhustyö ja metallialan yritykset. Missä mä kirjoitin, että en menisi töihin 25km:n päähän? En missään vaan mä kirjoitin, että en mene kaupan hyllyttäjäksi 25km:n päähän sillä palkalla ja näillä bensan hinnoilla.
Kannattaa lukea mitä kirjoitetaan eikä vääristellä toisen sanoja.
Etkö voi hakea muihin töihin? Kyllä koulutuksellasi muitakin töitä saa. Esim. Kauppa, ravintola, perhepäivähoitaja (lapset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mähän kirjoitin, että suurimmat työllistäjät vanhustyö ja metallialan yritykset. Missä mä kirjoitin, että en menisi töihin 25km:n päähän? En missään vaan mä kirjoitin, että en mene kaupan hyllyttäjäksi 25km:n päähän sillä palkalla ja näillä bensan hinnoilla.
Kannattaa lukea mitä kirjoitetaan eikä vääristellä toisen sanoja.
No ehkä nuo 2 on ne suurimmat työllistäjät, mutta muistakin voi saada töitä. Kuinka kaukana on vaikka lähin terv. asema tai sairaala?
Jos sulla on merkonominkin koulutus niin hae KELA:lle töihin.siellä voi tehdä etätöitäkin, niin työmatkat ei ole ongelma.Sulla olisi molemmista koulutuksista hyötyä niihin hommiin.
Uskon että lähäreiden palkat tulevat nousemaan ja ovat todella ansainneet sen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on noin hyökkäävä asenne?
No itse heti aloititte soittamaan suutanne ja ihmeteltiin enkö pääse edes kauppaan hyllyttäjäksi. Ette myöskään osaa lukea kun kerroin heti, että muutto ei ole vaihtoehto joten sitä kannata ehdottaa. Oikeastaan huvittavaa kun aikuiset ihmiset melkein suuttuvat kun jotkut tykkää asua siellä missä asuu eikä halua muuttaa.
Olet vastannut tuohon sävyyn ihan asiallisillekin vastauksille.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap pääse edes isoihin markketteihin hyllyttämään tai Lidliin.
Sä sait tuon kuulostamaan siltä, että olen joku luuseri joka ei pääse muualle töihin. No kuule mietis kuule sitä, että kaupan hyllyttäjänä tulot romahtaisi melkoisesti verrattuna mun nykyisiin tuloihin. Asumme pienellä paikkakunnalla jossa tasan kaksi ruokakauppaa ja niissä jo työntekijät eikä heilläkään kaikilla ole täydet työtunnit. Lidl 25km:n päässä ja näillä bensan hinnoilla ei todellakaan ole järkeä lähteä sinne töihin hyllyttäjäksi. Yksi iso marketti on 25km:n päässä. Seuraavat 50 ja 80km:n kilometrin päässä.
Kaupoissa maksetaan ainakin 10€/h, sulla on merkonomin koulutus, myyjä 1 on 11,70€/h, joka pitäisi tulla, kun työ sujuu.
Eikö lähihoitsuilla ole maailman huonoin palkka?
Onko se sittenkin paljon parempi kuin myyjä ?
Miksi suhtaudut alentuvasti kaupan henkilökuntaan?
Ei lähihoitajan palkka välttämättä huono ole ja riippuu missä on töissä. Keikkatyöllä hankkii ihan hyvin.
Olet itse valinnut alan sekä asuinpaikkasi.
Turha täällä valittaa kun mitkään vaihtoehdot ei kelpaa. Noilla meet sitten.
Vielä yksi vaihtoehto: vanhustyön erikoisammattitutkinnon opiskelu aikuiskoulutustuella.
VEAT: iin kuuluvista teoriaopinnoista saa aina jotain uutta itselle vanhustyöhön. Harjoittelut ja näytöt kannattaa muuten ehdottomasti suorittaa muualla kuin omalla työpaikalla. "Jalka oven rakoon" uudessa harjoittelupaikassa voi hyvinkin poikia uuden työpaikan.
Rohkeasti vaan uutta kohti ja repäiset itsesi irti jo liiankin tutusta ja turvallisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on merkonominkin koulutus niin hae KELA:lle töihin.siellä voi tehdä etätöitäkin, niin työmatkat ei ole ongelma.Sulla olisi molemmista koulutuksista hyötyä niihin hommiin.
Pitääpä tutkia tätä vaihtoehtoa!
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi vaihtoehto: vanhustyön erikoisammattitutkinnon opiskelu aikuiskoulutustuella.
VEAT: iin kuuluvista teoriaopinnoista saa aina jotain uutta itselle vanhustyöhön. Harjoittelut ja näytöt kannattaa muuten ehdottomasti suorittaa muualla kuin omalla työpaikalla. "Jalka oven rakoon" uudessa harjoittelupaikassa voi hyvinkin poikia uuden työpaikan.
Rohkeasti vaan uutta kohti ja repäiset itsesi irti jo liiankin tutusta ja turvallisesta.
Meillä töissä pari jotka tuon suorittaneet ja ihan samaa työtä jatkavat edelleen kuin ennen koulutusta. Toki he eivät menneet harjoitteluihin oman työpaikan ulkopuolelle. Kyllä mä itsekin olen tuota koulutusta miettinyt, mutta sitten taas pohdin kokonaan vanhustyöstä pois lähtemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda sitten vaikkapa laitoshuoltajaksi? Sama palkka ja ei tarvitse tehdä mitään potilaiden kanssa. Vessoja sitten kyllä saat jynssätä ihan kyllästymiseen asti.
Ei lähihoitajan ja laitoshuoltajan palkka ole sama. Lähihoitaja tienaa enemmän.
Entä jalkahoitajantutkinto? Vois olla kysyntää. Voisit tehdä lähihoitajan työtä keikkaluontoisesti ja sitten hoidat ikääntyvien jalkoja. Aivan takuulla töitä riittäisi niin laitoksissa kuin kotihoidossakin.
Oikei, tuota en tiennytkään.