Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisin minäkin heti pois lähihoitajan työstä jos vain olisi jotakin muuta työtä tiedossa

Kyllästynyt
03.01.2022 |

Rahan takia on vain pakko jaksaa työssä. Kolmivuoro ei mua haittaa, mutta itse työ kylläkin. Talo lähes täynnä huonokuntoisia muistisairaita. Osa kävelee itse ja kevyitä hoidettavia fyysisesti. Osa taas kahden hoitajan hoidettavia ja pitää sängyssä pyöritellä sellaisia yli 100kg:n ihmisiä. Ihan turha tulla väittämään, että ei ole sellaisia vanhuksia koska kyllä niitä on ihan 90v. ikäisiä. Ei kaikki ylipainoiset kuole nuorena.

Sitten se henkinen puoli. Muistisairaat voivat olla todella raskaita. Eiväthän ne itse sille mitään voi, mutta kyllä se silti kuluttaa hoitajia ja vaikuttaa toisten sekoilu myös toisiin asukkaisiin. Höpötetään ja kysellään samoja asioita. Viedään toisen asukkaan ruokalautanen. Pesuilla lyödään, purraan, raavitaan ja syljetään tai ainakin yritetään tehdä noita. Myös toisia asukkaita kohti saatetaan olla aggressiivisia ja lyödä. Meidän ruokailutila on asukkaiden päiväsalin yhteydessä joten minkäänlaista ruokarauhaa ei ole. On todella kiva syödä kun muutaman metrin päästä paasataan, että tuolla ne vain itse syö eikä meille anneta mitään. Ja meillä siis asukkaat syö aina ensin, sitten vasta hoitajat. Toinen lukunsa on nämä jotka eivät söisi oikein mitään. Läheiset painostaa, että pitää syöttää! No jos asukas ei avaa suutaan, niin me ei voida väkisin syöttää. Ja kun ikävä tosiasia on, että sairaus vie kohti kuolemaa ja vähitellen ruokahalu katoaa. Ei me ketään tapeta nälkään vaan se on se sairaus joka sen ihmisen vie.

Niin ja ne läheiset tosiaan... On paljon mukavia ja sellaisia jotka ymmärtävät sen äitinsä, isänsä tms. tilanteen ja sen, että kukaan ei elä ikuisesti. Sitten on niitä joidenkin mielestä pitäisi väkisin syöttää vielä saattohoidossakin olevaa. Pitäisi antaa nestetippaa vaikka lääkäri ei sitä enää suosittele koska se aiheuttaa vain lisää kärsimystä kuoleman pitkittyessä. Kivunlievitystä tietenkin annetaan ja saattohoidossa annetaan morfiinia tai jotakin muuta vahvaa kipulääkitystä.

Sekin on joidenkin läheisten kanssa ongelmana, että ei tuoda tarpeeksi vaatteita asukkaalle. Kuvitellaan, että kahdet housut, pari paitaa jne. riittää. Ihan asiallisesti kerrotaan, että kun päivän aikana saattaa tulla vähän sotkua niin olisi hyvä olla vaihtovaatteita. Eikä monenkaan kohdalla ole kyse rahasta vaan sillä vanhuksella kyllä rahaa on, mutta ei vain haluta ostaa mitään. Tai viitsitä tuoda kotoa vaatteita. Eri asia nämä joilla ei oikeasti ole rahaa ja heidän läheisensä ovat kyllä hyväksyneet, että heidän vanhalle isälleen tai äidilleen lahjoitetaan vaatteita. On joskus näille saitureiden isälle tai äidille laitettu kaappiin joku lahjoitettu vaate, niin sitä sitten kiikutetaan takaisin hoitajille kiukkuisena, että ei ole meidän eikä oteta vastaan. Huoh.

Hoitajia pitäisi olla enemmän, että ei tarvitsisi niin kovassa kiireessä tehdä töitä ja olisi enemmän aikaa virikkeisiin ja ulkoiluun. Pitää kuitenkin päivittää hoitosuunnitelmia, huolehtia lääkehuollosta, hoitaa haavoja muun hoidon ohessa, olla omaisiin yhteydessä. Esimies kuitenkin väittää koko ajan, että mitoitus on jo yli. Niin kai kun lasketaan toimistossa istuvat kaksi sairaanhoitajaa mukaan mitoitukseen. Joo tekevät toki asukkaiden hyväksi töitä kun hoitavat heidän asioitaan, mutta eivät he kentällä ole! Ei saisi kyllä mun mielestä laskea mitoitukseen silloin mukaan vaan laskea vain ne jotka ovat kentällä töissä. Sitten voivotellaan kun on paljon sairalomia kun hoitajat väsyy fyysisesti ja henkisesti. On selkä- ja käsiongelmia tai joku vain yksinkertaisesti väsyy henkisesti niin pahoin, että valvoo öisin ja stressaa työasioita.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelemaan. Saat opintolainaa ja opintotukea, niihin ei sun miehen tulot vaikuta. Mun ensimmäinen koulutus oli lähihoitaja. Sössin yläasteen enkä viitsinyt lähteä lukioon joten menin kavereiden perässä amikseen. Se oli pöljä valinta joskin vakityön sain heti kun tutkintotodistus oli kädessä. Päätin sit että teen 3 v töitä ja opiskelen samalla iltalukiossa ylioppilaaksi jotta voin hankkia yliopistotutkinnon. Lasten syntymisen vuoksi suunnitelma vähän venähti, mut lopulta valmistuin iltalukiosta keväällä 2014. Hain saman tien yliopistoon kauppatieteitä lukemaan, pääsin ja valmistuin 2019. Melkein koko opintoajan tein keikkatyötä hoitoalalla. Valmistuttuani sain työpaikan teknologia-alan yrityksestä. Siisti ja säännöllinen asiantuntijatyö, jossa kelpo palkka vrt hoitoala ja erinomaiset muut edut.

Vierailija
42/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisten hoitajaksi? Naapuripaikkakunnalle?

Itse aikoinaan mietin suuntautumista vanhustyöhön, mutta valitsinkin vammaistyön. Monipuolista ollut työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ehdotus ei sinulle kelpaa, et halua muuttaa, opiskella, tehdä keikkaa jne joten sinun on sitten vain jatkettava siellä työssäsi lähihoitajana.

Missä mä kirjoitin, että en halua opiskella? 

Miksi aina tarjotaan vaihtoehdoksi muuttoa? Miksi ei saisi ihminen asua siellä missä haluaa? Pitäisikö tässä muuttaa kaupunkiin johonkin kerrostaloon ahdistumaan? Ei kiitos. Keikkatyö liian epävakaata, että sen varaan jättäisin talovelallisena elämääni.

Vierailija
44/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ehdotus ei sinulle kelpaa, et halua muuttaa, opiskella, tehdä keikkaa jne joten sinun on sitten vain jatkettava siellä työssäsi lähihoitajana.

Miksi aina tarjotaan vaihtoehdoksi muuttoa? Miksi ei saisi ihminen asua siellä missä haluaa? Pitäisikö tässä muuttaa kaupunkiin johonkin kerrostaloon ahdistumaan? Ei kiitos. Keikkatyö liian epävakaata, että sen varaan jättäisin talovelallisena elämääni.

No jos et halua jättää vakituista toimeasi niin hae opintovapaata, mikäli olet oikeutettu aikuiskoulutustukeen (vai käytitkö sen jo lähäriopintoihin?). Opintojen ohella voit keikkailla tai tehdä omaa työtäsi osa-aikaisena niin ei talous kärsi yhtä paljon kuin jos opiskelisit täysipäiväisesti.

Vierailija
45/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saisit helposti hammashoitajan paperit, kun olet lähihoitaja !!!!

Vierailija
46/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae opiskelemaan. Saat opintolainaa ja opintotukea, niihin ei sun miehen tulot vaikuta. Mun ensimmäinen koulutus oli lähihoitaja. Sössin yläasteen enkä viitsinyt lähteä lukioon joten menin kavereiden perässä amikseen. Se oli pöljä valinta joskin vakityön sain heti kun tutkintotodistus oli kädessä. Päätin sit että teen 3 v töitä ja opiskelen samalla iltalukiossa ylioppilaaksi jotta voin hankkia yliopistotutkinnon. Lasten syntymisen vuoksi suunnitelma vähän venähti, mut lopulta valmistuin iltalukiosta keväällä 2014. Hain saman tien yliopistoon kauppatieteitä lukemaan, pääsin ja valmistuin 2019. Melkein koko opintoajan tein keikkatyötä hoitoalalla. Valmistuttuani sain työpaikan teknologia-alan yrityksestä. Siisti ja säännöllinen asiantuntijatyö, jossa kelpo palkka vrt hoitoala ja erinomaiset muut edut.

Yliopistoon voi hakea myös ammatillisella tutkinnolla, mutta toki lukiosta on hyötyä korkeakouluopintoja ajatellen.

Vierailija
47/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon voi hakea myös ammatillisella tutkinnolla, mutta toki lukiosta on hyötyä korkeakouluopintoja ajatellen.

Hakea voi kyllä mut jos haluaa varmistaa pääsyn niin amispohja on kyllä aika hatara siihen. Paljon mesotaan siitä että amistutkinnolla voi hakea yliopistoon mut vähemmän siitä, että vain äärimmäisen harvat siltä pohjalta onnistuvat.

Vierailija
48/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et halua jättää vakituista toimeasi niin hae opintovapaata, mikäli olet oikeutettu aikuiskoulutustukeen (vai käytitkö sen jo lähäriopintoihin?). Opintojen ohella voit keikkailla tai tehdä omaa työtäsi osa-aikaisena niin ei talous kärsi yhtä paljon kuin jos opiskelisit täysipäiväisesti.

Olen opiskellut lähihoitajaksi opintotuella eli aikuiskoulutustuki on vielä käyttämättä ja työvuodet riittää siihen. Pitäisi vain keksiä mitä opiskelee.

Vierailija
49/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulla on noin hyökkäävä asenne?

Vierailija
50/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakea voi kyllä mut jos haluaa varmistaa pääsyn niin amispohja on kyllä aika hatara siihen. Paljon mesotaan siitä että amistutkinnolla voi hakea yliopistoon mut vähemmän siitä, että vain äärimmäisen harvat siltä pohjalta onnistuvat.

Olen kyllä myös ylioppilas.

Vierailija
51/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska amiksen käynyt.

Vierailija
52/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan enää aio opiskella opintotuella. Se on aivan naurettavan pieni summa vaikka olisi opintolainakin. Ei meidän talous sellaisella rahalla pyöri eikä miehen tulot niin isot ole, että hän voisi maksaa lähes kaiken. Aikuiskoulutustukea voin saada 15kk ja senkin kanssa saa tehtyä niin, että tekee töitä samalla ja jos tulot ylittää puolet kuukausiansiosta jonka perusteella se on laskettu niin kuluu vain puoli tukikuukautta. Ja tietenkin jos tuloja on liikaa, niin ei saa aikuiskoulutustukea ja näin ollen ei kulu tukikuukautta.

Vierailija
53/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska amiksen käynyt.

Älä viitsi olla noin lapsellinen. Olen käynyt myös lukion ja ihan on kuule mahdollisuudet opiskella korkeammin. En ole mikään idiootti. Sun kommentti kyllä kertoo kyllä kaiken oleellisen sun älystä. Sitten jäämme odottelemaan sun kiukustunutta kommenttia missä haukut mut. 

Vierailija
54/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse heti aloititte soittamaan suutanne ja ihmeteltiin enkö pääse edes kauppaan hyllyttäjäksi. Ette myöskään osaa lukea kun kerroin heti, että muutto ei ole vaihtoehto joten sitä kannata ehdottaa. Oikeastaan huvittavaa kun aikuiset ihmiset melkein suuttuvat kun jotkut tykkää asua siellä missä asuu eikä halua muuttaa. 

Vierailija
55/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä kun vuosia tekee samaa, niin oma osasto voi alkaa kyllästyttämään. Samat haasteet joka päivä, kaikki nähty ja koettu.

Tosiaan joku mainitsikin esim. terveysasemat ja päiväkoditkin, eikö ne työllistä? Mutta jos tosiaan on muutettu keskelle ei mitään ja työpaikka vaihtoehdot vähissä, niin minkäs voi. Tosiaan jos työaikaa saa osa-aikaiseksi opiskelulla, niin miksi ei aloita opiskelua vaikka ensihoitajaksi?

Muutettu keskelle ei mitään? Me olemme täältä pieneltä paikkakunnalta kotoisin eikä tämä kyllä keskellä ei mitään ole. Keskellä ei mitään on keskellä metsää. Mä en tajua miksi pitää ärsyyntyä noin kovasti jos joku ei halua muuttaa. Mulla on töitä, miehellä on töitä. Miksi muuttaisimme töiden perässä? Miksi oletatte, että mun mies saisi tuosta noin vain töitä? Ikää alkaa olla jo sen verran, että nuoremmat menee ohi. Lisäksi meidän elämä on täällä ja emme missään nimessä halua kaupunkiin asumaan johonkin rivariin tai kerrostaloon. Matkustella voi pitkin poikin, mutta asua haluamme täällä. Se on meidän päätös.

Vierailija
56/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseisellä paikkakunnalla ei ole muuta työtä ettekä ole valmiita muuttamaan, niin mitä odotat meidän sinulle ehdottavan? Elämä on valintoja.

Vierailija
57/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lähihoitajan syventävät opintosi siis vanhustyö tai sairaanhoito-ja huolenpito?

Entä jos opiskelisit jonkun muun syventämisopintojen osan aikuiskoulutustuella? Voisiko koulutus ja vaikkapa siihen kuuluva harjoittelu johtaa uuteen työpaikkaan?

Vierailija
58/75 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko lähihoitajan syventävät opintosi siis vanhustyö tai sairaanhoito-ja huolenpito?

Entä jos opiskelisit jonkun muun syventämisopintojen osan aikuiskoulutustuella? Voisiko koulutus ja vaikkapa siihen kuuluva harjoittelu johtaa uuteen työpaikkaan?

Vanhustyö. Ei siellä syventävissä ole paljon vaihtoehtoja mihin haluaisin. Hammashoito ehkä sellainen, mutta tällä seudulla on hammashoitoloissa kyllä työntekijöitä, että mitkä on sitten työllistymismahdollisuudet. Sitten on se asiakaspalvelu ja tietohallinta, mutta sen tiedän että sillä ei täällä kotipaikkakunnalla työllisty. Eikä taida ihan naapurikunnassakaan olla kauheasti töitä. 80km:n päässä on keskussairaala, mutta sitten alkaa olla jo järjetön työmatka lähihoitajan palkalla ja näillä bensan hinnoilla. Tuo oma terveysasema alkaa olla siinä ja siinä, että se vielä täällä on. 

Mutta tosiaan uuden suuntautumisen harjoittelu voisi ehkä poikia uuden työpaikan.

Vierailija
59/75 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti vammaistyötä. Olen sitäkin tehnyt eikä se sen kummempaa ole kuin vanhustyö. Fyysisesti ja henkisesti lähes yhtä raskasta. Hoidettavat vain voivat olla paljonkin nuorempia. Eli se ei ole vaihtoehto.

Vierailija
60/75 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustyö. Ei siellä syventävissä ole paljon vaihtoehtoja mihin haluaisin. Hammashoito ehkä sellainen, mutta tällä seudulla on hammashoitoloissa kyllä työntekijöitä, että mitkä on sitten työllistymismahdollisuudet. Sitten on se asiakaspalvelu ja tietohallinta, mutta sen tiedän että sillä ei täällä kotipaikkakunnalla työllisty. Eikä taida ihan naapurikunnassakaan olla kauheasti töitä. 80km:n päässä on keskussairaala, mutta sitten alkaa olla jo järjetön työmatka lähihoitajan palkalla ja näillä bensan hinnoilla. Tuo oma terveysasema alkaa olla siinä ja siinä, että se vielä täällä on. 

Mutta tosiaan uuden suuntautumisen harjoittelu voisi ehkä poikia uuden työpaikan.

Asiakaspalvelun osaamisalaa ei enää ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän