Lääkkeiden alkuomavastuu 50 e - riistoa
Lääkkeiden alkuomavastuu vie taas lompsasta 50 e. On kuin Kankkulan kaivoon heittäisi rahaa. Joku vielä inisi taannoin, että eihän se mitään haittaa, että maksaa sen 50 euroa. Miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä?
Itselläni on lähes 80 e maksava silmänpainelääke. Saan siihen normaalisti erityiskorvauksen eli se 3 kuukauden satsi maksaa 4,50 e. Nyt kun haen sen apteekista, maksankin siitä heti kättelyssä 50 e ja sen jälkeen aletaan vasta laskemaan kelan korvauksia.
Mitään lääkekattoa on turhaa haaveilla, jos ei tarvitse muita lääkkeitä. Ei oikein pienestä eläkkeestä tekisi mieli maksaa, mutta minkäs teet. Toimeentulotukea emme saa, vaikka molemmilla on eläke heikko. Kela kun laskee vain välttämättömät menot toimeentulotukeen eli asumiskustannukset. Muutimme halpavuokraiseen asuntoon juuri siksi, että pärjäisimme omillamme. Jos olisi korkea vuokra, ilmeisesti kela korvaisi siitä ison osan.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin lapsi täytti loppuvuodesta 18v. ja nyt hänellekin tuli tuo. Mitään säännöllistä lääkitystä hänellä ei ole, mutta viime vuonna oli usein kipeänä ja oli lääkekuureja. Lisäksi oli haava joka vaati antibioottikuurin.
Miksi valtion pitäisikään tuollaiset lääkekulut maksaa lääkekorvauksina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaamme taas kerran, kenen hallitusta saamme kiittää tästä alkuomavastuusta. Samallahan myös laskettiin erityiskorvattavien lääkkeiden korvausprosentteja.
Aina voi muistella vaikka Kekkosen hallituksia, mutta vallassa olevalla hallituksella on valta päättää ja perua/muuttaa edellisten hallitusten päätöksiä.
Niin että kun Sipilän hallitus huononsi lääkekorvauksia, niin mielestäsi se on nykyisen hallituksen syy, kun ei ole Sipilän päätöksiä perunut?
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo tästä kuullutkaan. Ostan lääkkeitä allergiaan, e-pillereitä (runsaaseen vuotoon, en huvikseni) ja aina silloin tällöin johonkin akuuttiin vaivaan.
Siis onko niin, etten saa alkuun mistään mitään Kela-korvauksia ennen kuin olen maksanut lääkkeistäni 50 euroa? Koskeeko tuo kertaostoa vai jokaista pientäkin ostosta yhteensä? Eli kannattaako minun nyt ostaa kaikki tarvitsemani lääkkeet kerralla vai yksitellen?
Ei ole väliä. Alkuomavastuu täyttyy ostokerroista huolimatta siihen 50e asti ja sen jälkeen tulee korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo tästä kuullutkaan. Ostan lääkkeitä allergiaan, e-pillereitä (runsaaseen vuotoon, en huvikseni) ja aina silloin tällöin johonkin akuuttiin vaivaan.
Siis onko niin, etten saa alkuun mistään mitään Kela-korvauksia ennen kuin olen maksanut lääkkeistäni 50 euroa? Koskeeko tuo kertaostoa vai jokaista pientäkin ostosta yhteensä? Eli kannattaako minun nyt ostaa kaikki tarvitsemani lääkkeet kerralla vai yksitellen?
Ei ole väliä. Alkuomavastuu täyttyy ostokerroista huolimatta siihen 50e asti ja sen jälkeen tulee korvauksia.
Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin lapsi täytti loppuvuodesta 18v. ja nyt hänellekin tuli tuo. Mitään säännöllistä lääkitystä hänellä ei ole, mutta viime vuonna oli usein kipeänä ja oli lääkekuureja. Lisäksi oli haava joka vaati antibioottikuurin.
Jatkan vielä, että jos teillä ei ole tuohon varaa, hakekaa köyhäinavustusta. Miksi valtion pitäisi maksaa tuollaiset esim. kaikille varakkaille? Siihen sillä pyrittiin ja siinä myös onnistuttiin, että lääkekorvausvaroja suunnattiin uudistuksessa lääkkeitä eniten käyttäville.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on tärkeää ja mikä ei. Sellaisen voi aina kysyä itseltään?!
Kyllä, olen kysynytkin itseltäni.
Olen miettinyt eri vaihtoehtojen välillä, annanko silmänpaineiden nousta. Paljonko meillä menee muihin pakollisiin menoihin, esim. sähköön, veteen, jätehuoltoon jne.
Meille kävi niin, että asuimme aiemmin vuokra-asunnossa, jonka vuokra oli 550 e. Toimeentulotukea hakiessani, ilmoitettiin että asunto on aivan liian kallis, halvempiakin saa.
Etsimme sitten. Asunto löytyi ja on vuokraltaan halvempi, mutta siihen liittyy mm. jätehuoltomenot (ei ollut aiemmassa) ja puiden osto (koska osin niillä lämmittäessä tulee edullisemmaksi). Mutta asunto on 6 km:n päässä lähimmästä pikkukaupasta ja noin 12 km:n päässä kaupungista, jossa on palvelut. Eli auto on pakko olla. Hakiessani toimeentulotukea virkailija myönsi, että pakkohan teillä on auto olla, koska teidän kulmilta ei kulje julkista liikennettä, mutta valitettavasti auton kustannuksia ei oteta mitenkään huomioon. Niinpä niin. Maksaahan se vanhan rottelon ylläpitokin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jokainen korvattava lääke kerryttää tuota 50e alkuomavastuuta ja vuosiomavastuuta. Kun 50e on täynnä, saat korvauksen korvattavista lääkkeistä. Kaikki reseptilääkkeet eivät ole korvattavia. Kun vuosiomavastuu on täynnä, maksat 2,5e tai 4,5e. Tämäkin koskee vain korvattavia valmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 50 euron omavastuu menee vain kerran. Jatkossa kelan korvaus tulee normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
e-pillereistä ei saa muutenkaan korvauksia, ellei ole Diane Nova, Vreya tai Cypretyl.
Liian moni sairaus on omilla elintavoilla aiheutettu, siksi pakko karsia kustannuksia. Jos ylipainoa, alkoholin käyttöä ja tupakointia estettäisiin tehokkaammin, saisi oikeasti sairaat myös parempaa hoitoa ja ehkä lääkkeensä halvemmalla. Nythän ollaan keskitytty lähinnä tupakkaan mutta ylipainoisille ja alkoholia käyttäville ei ole kovin paljon keppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom korvaukset tulee vain korvattavista lääkkeistä. Todella huonosti lääkäritkin tietävät tämän asian ja usein apteekkiin tulee asiakas, jolle lääkäri on sanonut, että reseptilääkkeistä saa aina korvauksen. Kassalla tulee sitten ikävä yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on tärkeää ja mikä ei. Sellaisen voi aina kysyä itseltään?!
Kyllä, olen kysynytkin itseltäni.
Olen miettinyt eri vaihtoehtojen välillä, annanko silmänpaineiden nousta. Paljonko meillä menee muihin pakollisiin menoihin, esim. sähköön, veteen, jätehuoltoon jne.
Meille kävi niin, että asuimme aiemmin vuokra-asunnossa, jonka vuokra oli 550 e. Toimeentulotukea hakiessani, ilmoitettiin että asunto on aivan liian kallis, halvempiakin saa.
Etsimme sitten. Asunto löytyi ja on vuokraltaan halvempi, mutta siihen liittyy mm. jätehuoltomenot (ei ollut aiemmassa) ja puiden osto (koska osin niillä lämmittäessä tulee edullisemmaksi). Mutta asunto on 6 km:n päässä lähimmästä pikkukaupasta ja noin 12 km:n päässä kaupungista, jossa on palvelut. Eli auto on pakko olla. Hakiessani toimeentulotukea virkailija myönsi, että pakkohan teillä on auto olla, koska teidän kulmilta ei kulje julkista liikennettä, mutta valitettavasti auton kustannuksia ei oteta mitenkään huomioon. Niinpä niin. Maksaahan se vanhan rottelon ylläpitokin.
Ap
Ongelmanne on siis köyhyys, ei lääkekorvaukset.
Tietenkin se 50€ kurittaa alkuvuonna pienituloisia, joilla on vähän, mutta kalliihkoja lääkkeitä, mutta ei voi mitään. Parempi sekin, kuin että kaikille maksetaan korvattuna koko vuonna muutamat särkylääkkeet ja antibiootitkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikista lääkkeistä saa Kela-korvausta, vaikka olisivat sairauden hoitoon.
Ei ole väliä ostatko lääkkeet kerralla vai yksitellen. Korvattavien ostosten loppusumma menee Kelaan ja alat saada korvausta - jos sitä saa - 50 euron tultua täyteen, ostit kerralla tai yksitellen.
Lääkkeet, joista ei saa Kela-korvausta, eivät luonnollisesti kerrytä tuota alkuomavastuutakaan.
Osa silmänpainetipoista maksaa noin 17€ kuukauden pullo ilman korvauksia, eihän oma lääkkeesi olisi ap sellainen?
Miten voi tulla yllätyksenä, että asioista joutuu maksamaan? Mitä tarviketta et nyt pysty hankkimaan sen takia, että kyseinen raha menee lääkekuluun?
Minulla menee joka vuosi lääkekatto rikki. Maksan silti lääkkeistäni enemmän mitä sellainen, jolla se ei mene.
Se ei ole riistoa. Se mahdollistaa sen, että ne, joilla ei mene vuodessa lääkkeisiin tuota enempää eivät saa yhteiskunnan tukea lääkkeisiinsä, koska he eivät sitä tarvitse lääkekorvauksen muodossa.
Kun tuo uudistus tehtiin, korvaus lääkkeistä, joihin ei ole B-lausunnolla haettu erityiskorvausta oli 35%, se nostettiin köyhiä varten 40%:iin.
Samalla kalliimpien lääkkeiden tukkuhintoja leikattiin, halvimpien hieman nostettiin ja lääkekulukattoa pudotettiin vuositasolla noin 100€ alemmas. Lopputulos oli siis ap se, että niillä, joilla menee eniten rahaa lääkkeisiin menot pienenivät.