Mikä niissä pienten lasten korviksissa on niin kamalaa?
Ja miksi se viha roihuaa vain tämänkaltaisella palstoilla eikä oikeassa elämässä?
Meidän tytöllä on ollut nyt reilu puoli vuotta korvikset. Ikää hänellä on 1v8kk. Korut ovat suloiset. Siinä syy miksi ne on laitettu. Korvisten laiton jälkeen lueskelin mm.täältä toinen toistaan vauhkompia keskusteluja siitä, kuinka korvikset on verrattavissa tyttöjen ympärileikkaukseen tai pahoinpitelyyn. Puoliksi huvittuneena ja puoliksi järkyttyneenä jäin odottamaan, koska joku alkaisi räyhäämään päin naamaa tai tekisi lastensuojeluilmoituksen korvisten takia. No, tähän mennessä negatiivisin kommentti on ollut tasoa: "en mä omalle laittaisi, mutta ihan sama mitä muut tekee". Lähinnä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita siitä, miten tyttö on pärjännyt korvisten kanssa ja onko olleet helppohoitoiset jne. Muutama on sanonut, että olisivat itsekin käyneet laittamassa tytöllekin, mutta mies ei ole suostunut.
Niin, ja koska sillä on tällä palstalla jotain väliä, olemme miehen kanssa molemmat akayeemisesti koulutettuja. Ja niin ovat olleet kaikki ne naisetkin, jotka ovat tyttärelleen korviksia haaveilleet.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:59"]Yhtään pätevää perustelua pienen lapsen lävistämiselle ei ole täällä vielä esitetty. Se, että korvakorut on äidin mielestä taaperolla söpöt ja äiti haluu-uu-uu eivät ole hyviä perusteita, luulisi ap:nkin sen akateemisena ymmärtävän. Tekoa on turha puolustella sillä, että lapselle voisi tuottaa paljon suurempaakin kipua tai että muissa kulttuureissa lapsia vahingoitetaan vielä pahemmin.
[/quote]
Esitäpä itse perustelu sille miksi vieraita ihmisiä kiinnostaa jonkun lapsen korvikset..? Sitä ap taisi tässä pohtia.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:23"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:10"] No minusta tämä on vähän rinnastettavissa siihen että laitat lapsesta nettiin kuvia ILMAN HÄNEN LUPAANSA. Se on minusta perusteltu mielipide. Olet laittanut korvikset puhtaasti itsekkäistä syistä koska Sinusta ne ovat nätit, ei tyttäresi mielestä. Ei hän tuollaisesta vielä ymmärrä, ei hän osaa sanoa ei, silloin sinun olisi ehkä hyvä odottaa kunnes hän on tarpeeksi vanha sanomaan kyllä. Minusta on jotenkin käsittämätöntä että ihmiset luulevat lapsen olevan joku lelu jolle voi tehdä mistä lystää. Ihminen sekin on, oikeuksineen. Kivusta puhumattakaan. [/quote] Kiitos. Ensimmäinen oikeasti järkevästi perusteltu mielipide. Silti pidän kuvien laittamista nettiin pahempana. Lapsestani ei ole yhtään kuvaa netissä. Niitä ei saa koskaan pois, korvikset saa. Mutta miksi niistä Facebookiin ladatuista sadoista kuvista ei koskaan nouse samanlaista myrskyä kuin korvakoruista? Ap. [/quote] Voi luoja. 1. T u o t a t l a p s e l l e k i p u a 2. I k u i s e t j ä l j e t k o r v i s s a Eikö ne siellä korkealle koulutettavien laitoksessa opeta lukemista? [/quote] Kahden sekunnin itku, eikä korvikset vaivanneet sen jälkeen. Sen olisi varmasti huomannut. Ikuisia jälkiä ehtii tulla elämän aikana vaikka ja kuinka. Isompia ja rumempia kuin korvisten jäljet. Ap [/quote] Tuohan on hyvä peruste iskeä lapselta vaikka silmä mustaksi, koska isompia, rumempia ja pysyvämpiä jälkiä tulee kuitenkin ":)" hyvä ap.... [/quote] Miten nää on mitenkään verrattavissa? Nyt hei valoja päälle ihmiset! Tsiisus mitä pölvästejä täällä pyörii.
[/quote]
Mä olsin ainakin mieluummin ottanut mustan silmän kuin tulehtuneiden korvareikien kivut.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:59"]Yhtään pätevää perustelua pienen lapsen lävistämiselle ei ole täällä vielä esitetty. Se, että korvakorut on äidin mielestä taaperolla söpöt ja äiti haluu-uu-uu eivät ole hyviä perusteita, luulisi ap:nkin sen akateemisena ymmärtävän. Tekoa on turha puolustella sillä, että lapselle voisi tuottaa paljon suurempaakin kipua tai että muissa kulttuureissa lapsia vahingoitetaan vielä pahemmin.
[/quote]
Esitäpä itse perustelu sille miksi vieraita ihmisiä kiinnostaa jonkun lapsen korvikset..? Sitä ap taisi tässä pohtia.
[/quote]
Otsikossa ap kysyy mikä niissä pienten lasten korviksissa on niin kamalaa ja siihen hänelle täällä vastataan varsin asiallisesti. Kuten ap on itsekin huomannut, eivät muut juuri asiaa kommentoi, koska useimmilla ihmisillä on käytöstavat ja osaavat olla hiljaa, vaikka pitäisivätkin ap:n nukkeleikkiä epämiellyttävänä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:59"]Yhtään pätevää perustelua pienen lapsen lävistämiselle ei ole täällä vielä esitetty. Se, että korvakorut on äidin mielestä taaperolla söpöt ja äiti haluu-uu-uu eivät ole hyviä perusteita, luulisi ap:nkin sen akateemisena ymmärtävän. Tekoa on turha puolustella sillä, että lapselle voisi tuottaa paljon suurempaakin kipua tai että muissa kulttuureissa lapsia vahingoitetaan vielä pahemmin. [/quote] Esitäpä itse perustelu sille miksi vieraita ihmisiä kiinnostaa jonkun lapsen korvikset..? Sitä ap taisi tässä pohtia.
[/quote]
Niin. Miksi vieraita ihmisiä kiinnostaa, jos lapselle tuotetaan turhaa kipua? Mitäs mieltä sinä olet? Onko heillä ehkä tylsä elämä?
Voi elämä teil on kyllä keskustelut... sehä sattuu korkeintaan yhtä paljon kun rokotus ja tekee vauvasta ihan sulosen.. se on sama kun ostetaa röyhelömekkoja ja puetaa vauvat prinsessoiks. Ei se vauva siitä kärsi, kyllähä ne korvat puudutetaa ennen reikien laittoa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:59"]Yhtään pätevää perustelua pienen lapsen lävistämiselle ei ole täällä vielä esitetty. Se, että korvakorut on äidin mielestä taaperolla söpöt ja äiti haluu-uu-uu eivät ole hyviä perusteita, luulisi ap:nkin sen akateemisena ymmärtävän. Tekoa on turha puolustella sillä, että lapselle voisi tuottaa paljon suurempaakin kipua tai että muissa kulttuureissa lapsia vahingoitetaan vielä pahemmin. [/quote] Esitäpä itse perustelu sille miksi vieraita ihmisiä kiinnostaa jonkun lapsen korvikset..? Sitä ap taisi tässä pohtia.
[/quote]
Niin, kuka onkin se vieras ihminen. Se vieras ihminen voi esim. olla se lävistäjä, joka ei ammatillisista syistä suostu lävistämään vauvan tai taaperon korvia.
lapsen tulee itse olla selkeästi halukas ottamaan lävistykset. Oma tahto pitää olla.
Vähän sama idea kuin ympärileikkauksessa. Kukaan ei saa pahoinpidellä toisen kroppaa ilman lääketieteellistä syytä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:10"]
Voi elämä teil on kyllä keskustelut... sehä sattuu korkeintaan yhtä paljon kun rokotus ja tekee vauvasta ihan sulosen.. se on sama kun ostetaa röyhelömekkoja ja puetaa vauvat prinsessoiks. Ei se vauva siitä kärsi, kyllähä ne korvat puudutetaa ennen reikien laittoa.
[/quote]
Vaikka se ei sattuisikaan sillä nimenomaisella hetkellä, olemassa on silti tulehdusriski tai vaikkapa se, että lapsi leikkiessään tai riehuessaan repäisee korun korvasta irti.
Lastensuojelu: Korvakoru loukkaa vauvan koskemattomuutta
Korvakorut voivat olla terveysriski
Jos vanhemmat päättävät lapselleen korvakorut laittaa, eivät he kuitenkaan syyllisty mihinkään rikokseen. Heinosen mukaan vanhemmat vastaavat täysin seurauksista mitä vauvalle korvakoruista mahdollisesti tulee.
–Korvakorujen laitto vauvalle ei varsinaisesti riko mitään lakia. Voidaan ajatella, että pienelle lapselle tulisi kuitenkin turvata koskemattomuus koko omaan kehoon, sillä vauva ei itse pysty siitä vastaamaan. Kyllä tässä voi ajatella, että loukataan vauvan koskemattomuutta.
Heinonen sanoo, että pienellä lapsella olevat korvakorut voivat olla myös terveysriski.
–Pienen lapsen pitäisi olla pieni lapsi ja olla satuttamatta itseään. Korvakoruissa on olemassa se riski, että ne tarttuvat lapsen leikeissä ja korva voi repeytyä. Lävistystä on myös ehkä hankala saada sellaiseen paikkaan, joka olisi turvallinen lapsen kasvaessa.
Lapsen tulee itse haluta korvalävistys
Heinonen sanoo, että vanhempien tulisi odottaa siihen asti, kunnes lapsi on itse halukas ottamaan korun ja ymmärtämään siihen liittyvät riskit.
Kaikkia idareita niitä onkin. Miksi vauvalla yleensä pitäisi olla korvakorut? Eikö se saa päättää itse isona haluaako se ne vai ei.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:57"]Kaikkia idareita niitä onkin. Miksi vauvalla yleensä pitäisi olla korvakorut? Eikö se saa päättää itse isona haluaako se ne vai ei.
[/quote]
Miksi kaikki täällä puhuu vauvasta? Ei yli yksivuotias ole enää vauva.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:35"]
Minä en ikinä kommentoisi päin naamaa että onpa tyhmä päätös laittaa korvikset pienelle lapselle, mutta voin silti olla sitä mieltä. Onpa minulla kaksi 4-vuotiasta tuttua lastakin joilla korvikset on. Lasten niitä esitellessään olen sanonut että ovat kauniit. Ja onhan ne ihan kauniit, mutta minun mielestäni kauniimpi olisi ilman. Suurin syy kuitenkin niiden vastustamiseen on se että , jos korvikset laittaa, on aina olemassa se mahdollisuus että korva repeää. (Tunnen yhden kenellä revennyt) Pienen lapsen pitää ennen kaikkea saada riehua, kiipeillä, nujuta jne ja siinä sattuu helposti vahinko. Siis tuo touhuaminen on tärkeämpää kuin nätiltä näyttäminen :)
[/quote]
Näin. Tytöt jo muutenkin liian helposti kasvatetaan passiivisiksi ja ulkonäkökeskeisiksi, antaisivat edes lapsena oikeasti riehua pihalla sydämensä kyllyydestä ilman että tarvii miettiä mitään helvetin korviksien repeämisiä!
Tuskin 1,5-vuotias sen verran enempää ymmärtää korvien lävistämisen riskit, haitat ja pysyvyyden, tuskin 3-vuotiaatkaan vielä. Värjäisiköhän ap lapsensa hiukset, pieni punapää olisi niin söpö...
Voi jestas. Laittaisitko lapselle nenälävistyksenkin, kun se on MIELESTÄSI suloinen? En ymmärrä... Eikö söpöt ponnarit ja hiuspinnit riittäisi noin pienille?
Meillä lapset käytti pienempinä (3-4 vuotiaina) tarrakorviksia ja klipsukorviksia, kun itse halusivat, ei äidin somistukseksi. 7-vuotiaana saivat itse korvikset, jos halusivat. Ne reiät kuitenkin jää loppuiäksi kun tarpeeks monta vuotta ovat, pitäisi jokasen itse saada päättää reiittääkö itsensä vai ei.
Vaikkei niin vakavasta asiasta olekaan kyse, niin pistää toi asenne vihaksi että kun ovat äidin mielestä suloiset niin siksi rei'itetään lapsen korvat.
Yhtään pätevää perustelua pienen lapsen lävistämiselle ei ole täällä vielä esitetty. Se, että korvakorut on äidin mielestä taaperolla söpöt ja äiti haluu-uu-uu eivät ole hyviä perusteita, luulisi ap:nkin sen akateemisena ymmärtävän. Tekoa on turha puolustella sillä, että lapselle voisi tuottaa paljon suurempaakin kipua tai että muissa kulttuureissa lapsia vahingoitetaan vielä pahemmin.