Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä niissä pienten lasten korviksissa on niin kamalaa?

Vierailija
22.04.2015 |

Ja miksi se viha roihuaa vain tämänkaltaisella palstoilla eikä oikeassa elämässä?

Meidän tytöllä on ollut nyt reilu puoli vuotta korvikset. Ikää hänellä on 1v8kk. Korut ovat suloiset. Siinä syy miksi ne on laitettu. Korvisten laiton jälkeen lueskelin mm.täältä toinen toistaan vauhkompia keskusteluja siitä, kuinka korvikset on verrattavissa tyttöjen ympärileikkaukseen tai pahoinpitelyyn. Puoliksi huvittuneena ja puoliksi järkyttyneenä jäin odottamaan, koska joku alkaisi räyhäämään päin naamaa tai tekisi lastensuojeluilmoituksen korvisten takia. No, tähän mennessä negatiivisin kommentti on ollut tasoa: "en mä omalle laittaisi, mutta ihan sama mitä muut tekee". Lähinnä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita siitä, miten tyttö on pärjännyt korvisten kanssa ja onko olleet helppohoitoiset jne. Muutama on sanonut, että olisivat itsekin käyneet laittamassa tytöllekin, mutta mies ei ole suostunut. 

Niin, ja koska sillä on tällä palstalla jotain väliä, olemme miehen kanssa molemmat akayeemisesti koulutettuja. Ja niin ovat olleet kaikki ne naisetkin, jotka ovat tyttärelleen korviksia haaveilleet.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tästä ole mitään kansalaisaloitteita tehty, vaan vastattu ap:lle jonka koulutuksessa ei selvästikään ole paljoa käsitelty eettisiä kysymyksiä.
Olen asunut maassa, jossa tytöille laitettiin heti laitoksella reiät, koska mikään ei ollut kauheampaa kuin että tyttövauvaa ei olisi tunnistettu tytöksi. En jaksa tapaa sen suuremmin paheksua, mutta hyvänä vanhemmuutena en sitä pidä.
Paitsi että lapselle tuotetaan kipua, vaikka vain väliaikaista, vanhempien turhamaisuuden takia, tulevat myös tulehdusriskit ja ikuiset arvet. Kyllä niitä arpia tosiaan elämässä tulee, ilman että vanhemmat erikseen niitä teetättävät. Ap miehineen on tehnyt lapsensa puolesta päätöksen muokata hänen vartaloaan ilman lapsen lupaa.
Entä jos lapsi onkin transsukupuolinen? Miksi aivan pienen lapsen sukupuolta pitää korostaa, onko pienen tytön tehtävä olla söpö ja miellyttää silmää? En tarkoita tällä mitään äärimmäistä sukupuolineutraaliutta jossa tytöiltä kielletään nuket ja pojilta autot vaan sitä, että tarvitseeko tosiaan jo taaperoa tunkea siihen muottiin, missä ulkonäön merkitys ylikorostuu?

Vierailija
42/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan korvannipukka ei ole tunnoton, mutta on totta, että isommalla lapsella verisuonitus eri ruumiinosissa on kasvanut iän myötä. Joten teoria pehmeistä korvista kuulostaa loogiselta. Muuhun en ota kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:41"]Ootte kyllä ihan idiootteja kaikki! :D 

Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä että on aika kummallista millaisen paskamyrskyn tämä aihe saa aikaan. Itse en laittaisi tytölle korviksia ennen kuin hän haluaa. Mutta mitä helvetin väliä jos joku muu laittaa? Ne on korvikset. Ei sama asia kuin tatuointi tai lapsen hakkaaminen. Suosittelisin joskus viettämään aikaa tämän palstan ulkopuolellakin ettei pienet asiat saisi naurettavia mittasuhteita. 
[/quote]

Täysi komppi tälle! Rauhoittukaa hyvät korvisvihaajat!

Vierailija
44/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tee niillä korviksilla yhtään mitään. Ja tulee vallan hyvin toimeen ilman. Ihmisten pitäisi kasvaa aikuisiksi ja ottaa järki käteen viimeistään siinä vaiheessa, kun jälkikasvua pukkaa maailmaan.

Vierailija
45/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:10"] No minusta tämä on vähän rinnastettavissa siihen että laitat lapsesta nettiin kuvia ILMAN HÄNEN LUPAANSA. Se on minusta perusteltu mielipide. Olet laittanut korvikset puhtaasti itsekkäistä syistä koska Sinusta ne ovat nätit, ei tyttäresi mielestä. Ei hän tuollaisesta vielä ymmärrä, ei hän osaa sanoa ei, silloin sinun olisi ehkä hyvä odottaa kunnes hän on tarpeeksi vanha sanomaan kyllä. Minusta on jotenkin käsittämätöntä että ihmiset luulevat lapsen olevan joku lelu jolle voi tehdä mistä lystää. Ihminen sekin on, oikeuksineen. Kivusta puhumattakaan. [/quote]   Kiitos. Ensimmäinen oikeasti järkevästi perusteltu mielipide. Silti pidän kuvien laittamista nettiin pahempana. Lapsestani ei ole yhtään kuvaa netissä. Niitä ei saa koskaan pois, korvikset saa. Mutta miksi niistä Facebookiin ladatuista sadoista kuvista ei koskaan nouse samanlaista myrskyä kuin korvakoruista? Ap.  [/quote] Voi luoja. 1. T u o t a t l a p s e l l e k i p u a 2. I k u i s e t j ä l j e t k o r v i s s a Eikö ne siellä korkealle koulutettavien laitoksessa opeta lukemista?

[/quote]

Kahden sekunnin itku, eikä korvikset vaivanneet sen jälkeen. Sen olisi varmasti huomannut. Ikuisia jälkiä ehtii tulla elämän aikana vaikka ja kuinka. Isompia ja rumempia kuin korvisten jäljet. Ap

[/quote]

Totta että "ikuisia" jälkiä tulee moneen kertaan mutta.. Nämä reiät korvissa ovat SINUN turhamaisuuttasi aiheuttamat jäljet. Kas kun et tee kosmeettista amputointia lapsellesi samalla perusteella! Voi niitä sormia katketa ihan muutenkin niin ei kun poikki vaan! On niin söpön näköistä kun yksi sormi on muita lyhyempi..

Sinun ymmärryksessä on epäterveitä piirteitä.. Samoin sinun suhteessasi lapseesi on epäterveitä piirteitä.

Mies 77

[/quote]

mielenkiintoista miten sitä pystyy jo analysoimaan äiti-lapsisuhdetta pelkän yhden keskustelun pohjalta. Jumalauta tää paikka just niin pimee, mitä kaikki on sanonu. Kaverit mainosti, että täältä saa hyvää viihdettä pääsykokeisiin luvun tauoille. Oikeessa olivat. :'D

t. Ekakertalainen täällä

[/quote]

Olen ihan perustellusti edellämainittua mieltä mikäli omaa turhamaisuuttaan laittaa 1-2v lapselle reiät korviin.

Ps. Se pimeä on monesti omissa silmissä vaikka siittä kovin helposti muita syyttääkin.

Mies 77

Vierailija
46/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuosia sitten teininä ja äärimmäisen kipukammoisena olisin toivonut että minulle olisi laitatettu korvikset jo vauvana.

Vierailija
47/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla kova itsetehostuksen tarve. Lapsiparat.

Vierailija
48/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rehellinen mielipiteeni on tämä: tässä ylipainoisten, eineksiä syövien ja muita kiusaavien lasten luvatussa maassa ei jonkun pienen lapsen korvikset merkitse yhtään mitään.

Samalla voisi kysyä teiltä, että miksi poltit tupakkaa raskausaikana tai poltat lapsen läheisyydessä? Paitsi että annat lapselle huonon esimerkin, myös myrkytät hänen hengitysilmaansa. Tai miksi annat lapsesi syödä mitä sattuu, miksi annat lohdutukseksi makeaa? Tämä ruokkii aikuisiän ylipainoa ja syömishäiriöitä. Tai miksi kuormitat lapsesi myös turhilla antibiooteilla, kemikaaleilla ja muilla? 

Sanotaan nyt näin, että ap on kerran tuottanut lapselleen turhaa kipua ja ehkä lapsi on isona sitä mieltä että reiättömät korvanlehdet olisi kivemmat. Mutta kuinka moni pahoinpitelee lastaan henkisesti? Ei sellaisesta tällaista haloota tule ja tiedättekö miksi?

Vierailija
49/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:10"] No minusta tämä on vähän rinnastettavissa siihen että laitat lapsesta nettiin kuvia ILMAN HÄNEN LUPAANSA. Se on minusta perusteltu mielipide. Olet laittanut korvikset puhtaasti itsekkäistä syistä koska Sinusta ne ovat nätit, ei tyttäresi mielestä. Ei hän tuollaisesta vielä ymmärrä, ei hän osaa sanoa ei, silloin sinun olisi ehkä hyvä odottaa kunnes hän on tarpeeksi vanha sanomaan kyllä. Minusta on jotenkin käsittämätöntä että ihmiset luulevat lapsen olevan joku lelu jolle voi tehdä mistä lystää. Ihminen sekin on, oikeuksineen. Kivusta puhumattakaan. [/quote]   Kiitos. Ensimmäinen oikeasti järkevästi perusteltu mielipide. Silti pidän kuvien laittamista nettiin pahempana. Lapsestani ei ole yhtään kuvaa netissä. Niitä ei saa koskaan pois, korvikset saa. Mutta miksi niistä Facebookiin ladatuista sadoista kuvista ei koskaan nouse samanlaista myrskyä kuin korvakoruista? Ap.  [/quote] Voi luoja. 1. T u o t a t l a p s e l l e k i p u a 2. I k u i s e t j ä l j e t k o r v i s s a Eikö ne siellä korkealle koulutettavien laitoksessa opeta lukemista?

[/quote]

Kahden sekunnin itku, eikä korvikset vaivanneet sen jälkeen. Sen olisi varmasti huomannut. Ikuisia jälkiä ehtii tulla elämän aikana vaikka ja kuinka. Isompia ja rumempia kuin korvisten jäljet. Ap
[/quote]
Sinä et sitä tiedä vaivasiko vai ei. Minun 12-vuotiasta särki monta päivää. Samoin itseäni kihelmöi pari päivää. Ei se vauva välttämättä sitä mitenkään ilmaise vaikka onkin epämukava olla. Ja sitäpaitsi tuo "parin sekunnin itku" miksi halusit satuttaa vauvaasi edes sen pari sekuntia vain koska se on söpöä. Ei se ole söpöä se on kammottavaa.

Vierailija
50/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otatin korvikset 15-vuotiaana. Reiät eivät koskaan parantuneet, vuotivat vain mätää. Vieläkin niitä välillä särkee, vaikka en ole pitänyt korviksia vuosiin.

Jos joku aikuinen olisi aiheuttanut minulle tuollaisen vamman, vetäisin turpiin. Nyt voin vain syyttää itseäni.

Vierailija
51/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olisin enemmän sen tatuoinnin kannalla, ei ainakaan voi leikeissä revetä pois. Sattuu tasan yhtä kauan kuin sen korviksenkin laitto ja saa laserilla pois.

Entäs jos mä pitäisin suloisena sitä, että saisin laittaa pieniä hakaneuloja vauvan ihoon? Eihän ne mitään satu, kun ei muakaan. Kivan näköset ja lapsi saa itse ottaa ne pois sitten vanhempana jos haluaa. Ihan vaa ku näyttää kivalta.

Rei'ittäisittekö myös koiran tai muun lemmikin korvat? Miksei eläimelle saisi muka tuottaa samaa kipua ulkonäön vuoksi mitä omalle vauvalle? Onko se koira tai kissa jotenki arvokkaampi?

Vierailija
52/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suhtaudu asiaan kovin raivolla, mutta en minä kyllä suotavanakaan korvakoruja pidä vauva- ja taaperoikäisillä. Mieluummin vasta sitten, kun ymmärtää itse pyytää ja osaa itse niitä hoitaa. Ei ole kauhean söpöä, jos vilkas lapsi kiskaisee leikkien tai kiukunpuuskan yhteydessä korvakorun irti.

Ja onhan noissa lävistyksissä aina tulehtumisen riski olemassa, joten aivan kevyesti en laittaisi omalle pikkulapselleni korvakoruja. Onhan se pikku koru korvassa varmasti suloisen näköinen, mutta onko sitten, jos se tulehtuu?

Vierailija
53/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3-vuotias tytär, joka ei saa korviksia ennen, kuin osaa niitä pyytää ja ymmärtää, että hetken aikaa ne voivat olla kipeät.

Siltikään en ymmärrä tätä hysteriaa näissä korvakorukeskusteluissa. Tiedän nykyään aikuisia, joille korvareiät on teetetty jo aivan pienenä, heillä itsellään ei edes ole muistikuvia asiasta, eikä kyllä minkäänlaisia traumojakaan tai halua syytellä vanhempiaan korvarei'istä. Omassa ikäluokassani olen huomannut, ettei ole kovinkaan monta naista, jolla ei olisi korvareikiä. Taidan tuntea yhden, jolla ei ole.

Vierailija
54/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:11"]Mä otatin korvikset 15-vuotiaana. Reiät eivät koskaan parantuneet, vuotivat vain mätää. Vieläkin niitä välillä särkee, vaikka en ole pitänyt korviksia vuosiin.

Jos joku aikuinen olisi aiheuttanut minulle tuollaisen vamman, vetäisin turpiin. Nyt voin vain syyttää itseäni.
[/quote]
Otit tietenkin kultasepällä. :D

Vierailija
55/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsitykseni mukaan vai Martina Aitolehden tapaiset henkilöt haluavat käyttää vauvaa asusteena; en ole oikeassa elämässä nähnyt korvakoruvauvoja kuin itä-helsingin huonommilla alueilla - ei suomenruotsalaiset tai kantakaupunkilaiset tunnu pitävän sitä mitenkään kivan näköisenä. 

Haluaisin kysyä mitä tarkoitat akateemisella koulutuksella? Siis yliopistotutkintoa? Sekään ei vielä paljoa kerro ihmisestä, voithan sinä olla vaikka tälläinen humanisti kuin minä :D

Vierailija
56/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:12"]Mäkin olisin enemmän sen tatuoinnin kannalla, ei ainakaan voi leikeissä revetä pois. Sattuu tasan yhtä kauan kuin sen korviksenkin laitto ja saa laserilla pois.

Entäs jos mä pitäisin suloisena sitä, että saisin laittaa pieniä hakaneuloja vauvan ihoon? Eihän ne mitään satu, kun ei muakaan. Kivan näköset ja lapsi saa itse ottaa ne pois sitten vanhempana jos haluaa. Ihan vaa ku näyttää kivalta.

Rei'ittäisittekö myös koiran tai muun lemmikin korvat? Miksei eläimelle saisi muka tuottaa samaa kipua ulkonäön vuoksi mitä omalle vauvalle? Onko se koira tai kissa jotenki arvokkaampi?
[/quote]

Entäs kotieläimien sirutukset? Sterilisaatio? Meinaatko, että nämä kaikki ovat kivuttomia, vaikka korvaan ei reikää pistetäkään?

Vierailija
57/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös on lapsen.

Ei koskaan vanhempien.

Vierailija
58/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:16"]

Itselläni on 3-vuotias tytär, joka ei saa korviksia ennen, kuin osaa niitä pyytää ja ymmärtää, että hetken aikaa ne voivat olla kipeät. Siltikään en ymmärrä tätä hysteriaa näissä korvakorukeskusteluissa. Tiedän nykyään aikuisia, joille korvareiät on teetetty jo aivan pienenä, heillä itsellään ei edes ole muistikuvia asiasta, eikä kyllä minkäänlaisia traumojakaan tai halua syytellä vanhempiaan korvarei'istä. Omassa ikäluokassani olen huomannut, ettei ole kovinkaan monta naista, jolla ei olisi korvareikiä. Taidan tuntea yhden, jolla ei ole.

[/quote]

Minua lähinnä huvittaa miten suuri valta kulttuurilla on ihmisten ajatuksiin ja käsityksiin. Korvien lävistäminen on ok, koska muutkin tekevät sitä, mutta muunlaiset lävistykset, jota saattaa ilmetä muissa kulttureissa normina, herättääkin sitten paheksutaa. Samoin myös se että onkin yhtäkkiä ok muokata lasta kulttuurille ominaisilla tavoilla kun taas jossain toisessa sama asia toteutetaan eri tavalla. Ja sitäkin katsotaan kauhulla tai vinoon. Ja kuinka vapaita lopulta olemmekaan, kun ympäristöllä on näin suuri valta päätöksiin...

Vierailija
59/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivun, repeämis- ja tulehdusriskin lisäksi isoin peruste olla laittamatta vauvalle korviksia on minulla se että minusta pikkulapsen pitää saada olla tietyllä tavalla sukupuoleton. Totta on että vaatevalinnat yleensä antavat osviittaa lapsen sukupuolesta mutta korvikset ovat sellaista aikuisten elämään kuuluvaa koristautumista ja sukupuolisen kiinnostavuuden lisäämistä, mikä on lapsilla vain surullista ja irvokasta. En sanoisi tätä kenellekään ääneen, koska yleiset käytöstavat sen estävät mutta näin silti ajattelen kun näen reijitetyn tyttölapsen. Koska tyttöjähän ne aina ovat, ei poikia.

Vierailija
60/95 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:12"]Mäkin olisin enemmän sen tatuoinnin kannalla, ei ainakaan voi leikeissä revetä pois. Sattuu tasan yhtä kauan kuin sen korviksenkin laitto ja saa laserilla pois. Entäs jos mä pitäisin suloisena sitä, että saisin laittaa pieniä hakaneuloja vauvan ihoon? Eihän ne mitään satu, kun ei muakaan. Kivan näköset ja lapsi saa itse ottaa ne pois sitten vanhempana jos haluaa. Ihan vaa ku näyttää kivalta. Rei'ittäisittekö myös koiran tai muun lemmikin korvat? Miksei eläimelle saisi muka tuottaa samaa kipua ulkonäön vuoksi mitä omalle vauvalle? Onko se koira tai kissa jotenki arvokkaampi? [/quote] Entäs kotieläimien sirutukset? Sterilisaatio? Meinaatko, että nämä kaikki ovat kivuttomia, vaikka korvaan ei reikää pistetäkään?

[/quote]

Et siis näe mitään eroa terveydellisten toimenpiteiden ja puhtaasti toisen ihmisen esteettisen näkemyksen johdosta tapahtuneen lävistyksen välillä.