Mikä niissä pienten lasten korviksissa on niin kamalaa?
Ja miksi se viha roihuaa vain tämänkaltaisella palstoilla eikä oikeassa elämässä?
Meidän tytöllä on ollut nyt reilu puoli vuotta korvikset. Ikää hänellä on 1v8kk. Korut ovat suloiset. Siinä syy miksi ne on laitettu. Korvisten laiton jälkeen lueskelin mm.täältä toinen toistaan vauhkompia keskusteluja siitä, kuinka korvikset on verrattavissa tyttöjen ympärileikkaukseen tai pahoinpitelyyn. Puoliksi huvittuneena ja puoliksi järkyttyneenä jäin odottamaan, koska joku alkaisi räyhäämään päin naamaa tai tekisi lastensuojeluilmoituksen korvisten takia. No, tähän mennessä negatiivisin kommentti on ollut tasoa: "en mä omalle laittaisi, mutta ihan sama mitä muut tekee". Lähinnä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita siitä, miten tyttö on pärjännyt korvisten kanssa ja onko olleet helppohoitoiset jne. Muutama on sanonut, että olisivat itsekin käyneet laittamassa tytöllekin, mutta mies ei ole suostunut.
Niin, ja koska sillä on tällä palstalla jotain väliä, olemme miehen kanssa molemmat akayeemisesti koulutettuja. Ja niin ovat olleet kaikki ne naisetkin, jotka ovat tyttärelleen korviksia haaveilleet.
Kommentit (95)
Lapsi ei saa itse päättää peruuttamattomasta muutoksesta ihollaan. Pitäisi olla joku halu itselläänkin reijittämiseen. Mä annoin 12-vuotiaan laittaa vasta.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:10"] No minusta tämä on vähän rinnastettavissa siihen että laitat lapsesta nettiin kuvia ILMAN HÄNEN LUPAANSA. Se on minusta perusteltu mielipide. Olet laittanut korvikset puhtaasti itsekkäistä syistä koska Sinusta ne ovat nätit, ei tyttäresi mielestä. Ei hän tuollaisesta vielä ymmärrä, ei hän osaa sanoa ei, silloin sinun olisi ehkä hyvä odottaa kunnes hän on tarpeeksi vanha sanomaan kyllä. Minusta on jotenkin käsittämätöntä että ihmiset luulevat lapsen olevan joku lelu jolle voi tehdä mistä lystää. Ihminen sekin on, oikeuksineen. Kivusta puhumattakaan. [/quote] Kiitos. Ensimmäinen oikeasti järkevästi perusteltu mielipide. Silti pidän kuvien laittamista nettiin pahempana. Lapsestani ei ole yhtään kuvaa netissä. Niitä ei saa koskaan pois, korvikset saa. Mutta miksi niistä Facebookiin ladatuista sadoista kuvista ei koskaan nouse samanlaista myrskyä kuin korvakoruista? Ap. [/quote] Voi luoja. 1. T u o t a t l a p s e l l e k i p u a 2. I k u i s e t j ä l j e t k o r v i s s a Eikö ne siellä korkealle koulutettavien laitoksessa opeta lukemista?
[/quote]
Kahden sekunnin itku, eikä korvikset vaivanneet sen jälkeen. Sen olisi varmasti huomannut. Ikuisia jälkiä ehtii tulla elämän aikana vaikka ja kuinka. Isompia ja rumempia kuin korvisten jäljet. Ap
Eniten mä haluaisin perusteluja sille, miksi tämä herättää niin paljon tunteita. Kyseessä kun on tuntematon lapsi, joka ei edes ole tilanteesta kärsinyt? Ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"]Lapselle voi hankkia korvikset siinä vaiheessa kun lapsi itse tajuaa sellaiset haluta/pyytää ja ymmärtää että se niiden laitto saattaa vähän sattua ja niitä pitää aluksi muistaa pestä ja hoitaa itse. Yleensä korvikset haluavat tyttölapset alkavat siinä ala-asteen aikoihin niitä kinuta.
En tajua mitä pieni lapsi, melkein vauva, tekee korviksilla. Näyttää sinusta suloiselta, mutta eikö tähän tarkoitukseen voisi pukea vaikka nallepuvun tai rusetin päähän eikä mitään mikä satuttaisi pientä, joka ei ymmärrä mistä kipu johtuu.
[/quote]
Aivan. Vaikka se rusettipantakin on vauvalla kauhea. Ei vauva siitä tykkää
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:10"] No minusta tämä on vähän rinnastettavissa siihen että laitat lapsesta nettiin kuvia ILMAN HÄNEN LUPAANSA. Se on minusta perusteltu mielipide. Olet laittanut korvikset puhtaasti itsekkäistä syistä koska Sinusta ne ovat nätit, ei tyttäresi mielestä. Ei hän tuollaisesta vielä ymmärrä, ei hän osaa sanoa ei, silloin sinun olisi ehkä hyvä odottaa kunnes hän on tarpeeksi vanha sanomaan kyllä. Minusta on jotenkin käsittämätöntä että ihmiset luulevat lapsen olevan joku lelu jolle voi tehdä mistä lystää. Ihminen sekin on, oikeuksineen. Kivusta puhumattakaan. [/quote] Kiitos. Ensimmäinen oikeasti järkevästi perusteltu mielipide. Silti pidän kuvien laittamista nettiin pahempana. Lapsestani ei ole yhtään kuvaa netissä. Niitä ei saa koskaan pois, korvikset saa. Mutta miksi niistä Facebookiin ladatuista sadoista kuvista ei koskaan nouse samanlaista myrskyä kuin korvakoruista? Ap. [/quote] Voi luoja. 1. T u o t a t l a p s e l l e k i p u a 2. I k u i s e t j ä l j e t k o r v i s s a Eikö ne siellä korkealle koulutettavien laitoksessa opeta lukemista?
[/quote]
Kahden sekunnin itku, eikä korvikset vaivanneet sen jälkeen. Sen olisi varmasti huomannut. Ikuisia jälkiä ehtii tulla elämän aikana vaikka ja kuinka. Isompia ja rumempia kuin korvisten jäljet. Ap
[/quote]
Juu, itsehän tykkään vähän mätkiä lastani kun se on minusta niin kivaa. Elämässä ehtii tulla isompia ja rumempia jälkiä kuin pari mustelmaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:31"]Eniten mä haluaisin perusteluja sille, miksi tämä herättää niin paljon tunteita. Kyseessä kun on tuntematon lapsi, joka ei edes ole tilanteesta kärsinyt? Ap
[/quote]
Ap. Olet uskomattoman tyhmä jankkaaja.
Laittaisitko Ap lapsellesi tatuoinnin? Semmonen pieni perhonen olis tosi söpö ja saahan sen sit laserilla pois.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:31"]Eniten mä haluaisin perusteluja sille, miksi tämä herättää niin paljon tunteita. Kyseessä kun on tuntematon lapsi, joka ei edes ole tilanteesta kärsinyt? Ap
[/quote]
Koska tekee pahaa ajatella ettäon niin tyhmiä ja välinpitämättömiä ihmisiä kuten sinä. "Ei se kärsinyt, itki vaan hetken aikaa." Eli tunsi kipua, jota ei osannut ilmaista ja sinusta se on ihan ok.
Itse olen sitä mieltä, ettei korvikset pienellä lapsella ole mikään paha juttu, kunhan käy oikealla lävistäjällä laittamassa.
Haaveilen tyttövauvasta. olen miettinyt tuota korvakoru asiaa, niin että ne olisi hyvä laittaa mitä pienempi on, sillä lapsen korva rustottuu kasvaessa. Ihan pienillä on vielä rustottomat pehmeät korvat. Itselleni sain reijät seitsemän vuotiaana ja voi sitä kipua!
Toisaalta en pidä korvakoruja juuri koskaan, joten reijät ovat turhat, mutta jos päätyisin laittamaan lapselle, niin mielummin mitä pienempi lapsi.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:38"]Haaveilen tyttövauvasta. olen miettinyt tuota korvakoru asiaa, niin että ne olisi hyvä laittaa mitä pienempi on, sillä lapsen korva rustottuu kasvaessa. Ihan pienillä on vielä rustottomat pehmeät korvat. Itselleni sain reijät seitsemän vuotiaana ja voi sitä kipua!
Toisaalta en pidä korvakoruja juuri koskaan, joten reijät ovat turhat, mutta jos päätyisin laittamaan lapselle, niin mielummin mitä pienempi lapsi.
[/quote]
Siis mistä sinä tiedät kuinka kipeää se vauvalle on? Luultavasti pahimpia kipuja mitä se vauva on lyhyen elämänsä aikana kokenut, eikä edes ymmärrä miksi.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:38"]Haaveilen tyttövauvasta. olen miettinyt tuota korvakoru asiaa, niin että ne olisi hyvä laittaa mitä pienempi on, sillä lapsen korva rustottuu kasvaessa. Ihan pienillä on vielä rustottomat pehmeät korvat. Itselleni sain reijät seitsemän vuotiaana ja voi sitä kipua!
[/quote]
Korvannipukka johon reikä laitetaan, ei sisällä rustoa. Mihin kohtaan sun reiät oikein laitettiin?
Tai sitten korvasi ovat todella omituiset.
Ootte kyllä ihan idiootteja kaikki! :D
Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä että on aika kummallista millaisen paskamyrskyn tämä aihe saa aikaan. Itse en laittaisi tytölle korviksia ennen kuin hän haluaa. Mutta mitä helvetin väliä jos joku muu laittaa? Ne on korvikset. Ei sama asia kuin tatuointi tai lapsen hakkaaminen. Suosittelisin joskus viettämään aikaa tämän palstan ulkopuolellakin ettei pienet asiat saisi naurettavia mittasuhteita.
[/quote]
[/quote]
Totta että "ikuisia" jälkiä tulee moneen kertaan mutta.. Nämä reiät korvissa ovat SINUN turhamaisuuttasi aiheuttamat jäljet. Kas kun et tee kosmeettista amputointia lapsellesi samalla perusteella! Voi niitä sormia katketa ihan muutenkin niin ei kun poikki vaan! On niin söpön näköistä kun yksi sormi on muita lyhyempi..
Sinun ymmärryksessä on epäterveitä piirteitä.. Samoin sinun suhteessasi lapseesi on epäterveitä piirteitä.
Mies 77
Nykymaailmassa voisi olla jopa uniikkia että ei omaa reikiä korvissa. Minulla oli kerran tällainen ystävä, jolla ei ollut reikiä eikä asia tuntunut häntä haittaavan. Minulle laitettiin kuin olin 4-5 vuotias eikä minulta taidettu kysyä. Tai sitten äitini suostutteli, mutta idea ei todellakaan ollut minun. Tottuuhan niihin, mutta tuon ikäisenä ei oikein osaa edes mielessään ajatella miltä tuntuisi elää ilman. Koska on hyvin mahdollista että minulla ei olisi niitä nytkään, jos minä olisin saanut päättää. Ihan vain sen takia että rinnastaisin ne muihin lävistyksiin ja ne vaativat paljon harkintaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:41"]Ootte kyllä ihan idiootteja kaikki! :D
Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä että on aika kummallista millaisen paskamyrskyn tämä aihe saa aikaan. Itse en laittaisi tytölle korviksia ennen kuin hän haluaa. Mutta mitä helvetin väliä jos joku muu laittaa? Ne on korvikset. Ei sama asia kuin tatuointi tai lapsen hakkaaminen. Suosittelisin joskus viettämään aikaa tämän palstan ulkopuolellakin ettei pienet asiat saisi naurettavia mittasuhteita.
[/quote]
Mitä väliä silläkään on jos joku sellaisen pienen tatuoinnin laittaa. Tai vähän vyöllä livauttaa persposkelle? En minäkään niin tekisi, mutta ihan sama jos joku muu niin tekee. Ei siitäkään jää kuin vähän punainen jälki. On niin ennenkin tehty ja ihan normaalej lapsia on kasvanut!!
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:43"]
[/quote]
[/quote]
Totta että "ikuisia" jälkiä tulee moneen kertaan mutta.. Nämä reiät korvissa ovat SINUN turhamaisuuttasi aiheuttamat jäljet. Kas kun et tee kosmeettista amputointia lapsellesi samalla perusteella! Voi niitä sormia katketa ihan muutenkin niin ei kun poikki vaan! On niin söpön näköistä kun yksi sormi on muita lyhyempi..
Sinun ymmärryksessä on epäterveitä piirteitä.. Samoin sinun suhteessasi lapseesi on epäterveitä piirteitä.
Mies 77
[/quote]
mielenkiintoista miten sitä pystyy jo analysoimaan äiti-lapsisuhdetta pelkän yhden keskustelun pohjalta. Jumalauta tää paikka just niin pimee, mitä kaikki on sanonu. Kaverit mainosti, että täältä saa hyvää viihdettä pääsykokeisiin luvun tauoille. Oikeessa olivat. :'D
t. Ekakertalainen täällä
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:38"]
Haaveilen tyttövauvasta. olen miettinyt tuota korvakoru asiaa, niin että ne olisi hyvä laittaa mitä pienempi on, sillä lapsen korva rustottuu kasvaessa. Ihan pienillä on vielä rustottomat pehmeät korvat. Itselleni sain reijät seitsemän vuotiaana ja voi sitä kipua! Toisaalta en pidä korvakoruja juuri koskaan, joten reijät ovat turhat, mutta jos päätyisin laittamaan lapselle, niin mielummin mitä pienempi lapsi.
[/quote]
Korvalehdessä ei ole rustoa lainkaan, se on pelkkää pehmeää kudosta. Ampumalla laitettu lävistys sattuu, koska tylppä koru runnotaan väkisin kudoksen läpi. Oikealla lävistysneulalla neula viiltää korvaan reiän ja venyttää kudosta ympäriltään jolloin kudosvaurio on huomattavasti pienempi, toimenpide käytännössä kivuton ja paraneminen nopeampaa ja riskittömämpää. Lävistyspyssy ei ole koskaan steriili, oikean lävistäjän välineet ovat.
Toisaalta, oikeat lävistysliikkeet eivät taida tehdä pääsääntöisesti pikkulapsille reikiä eettisistä syistä. Kultasepänliikkeitä tällaiset lillukanvarret eivät häiritse.
Oikeastiko teillä on korvien reiitys sattunut? Mä sain ekat reiät 10 vuotiaama - ei sattunut yhtään. Lisäreiän otin 16 vuotiaana - ei kipua. Viime vuonna 8 vuotias tyttäreni sai korvakorut ja sanoi myös, ettei tehnyt kipeää. Ja kaikki vielä tehty "väärin" ampumalla, eikä lävistetty. Itse en pienelle laittaisi (nytkin mulla tyttövauva), mutta en nyt oikein ymmärrä tätä mammojen raivoakaan. Kipu on niin mitätöntä, ettei se nyt voi olla se varsinainen vastustamisen syy. Puhtaana täytyy tietenkin pitää ja repeytymisen riski on varmasti ihan tosi. Mutta noin muuten maailmassa on kyllä lapselle monta korvakoruja haitallisempia juttuja. Turhamaisuutta ehkä, mutta mitä se on minulta pois, jos joku muu tykkää? Lapsi ei tee tietenkään päätöstä itse, mutta voiko tästä sitten isommankaan lapsen antaa tehdä päätöstä? Aika moni ilmeisesti katuu nuorena otettuja tatuointejakin. Tää on vain tämmöinen palstamammojen lempiaihe, siksi et ap tosielämässä ole törmännyt tähän ilmiöön.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:10"]
No minusta tämä on vähän rinnastettavissa siihen että laitat lapsesta nettiin kuvia ILMAN HÄNEN LUPAANSA. Se on minusta perusteltu mielipide. Olet laittanut korvikset puhtaasti itsekkäistä syistä koska Sinusta ne ovat nätit, ei tyttäresi mielestä. Ei hän tuollaisesta vielä ymmärrä, ei hän osaa sanoa ei, silloin sinun olisi ehkä hyvä odottaa kunnes hän on tarpeeksi vanha sanomaan kyllä. Minusta on jotenkin käsittämätöntä että ihmiset luulevat lapsen olevan joku lelu jolle voi tehdä mistä lystää. Ihminen sekin on, oikeuksineen. Kivusta puhumattakaan.
[/quote]
Kiitos. Ensimmäinen oikeasti järkevästi perusteltu mielipide. Silti pidän kuvien laittamista nettiin pahempana. Lapsestani ei ole yhtään kuvaa netissä. Niitä ei saa koskaan pois, korvikset saa. Mutta miksi niistä Facebookiin ladatuista sadoista kuvista ei koskaan nouse samanlaista myrskyä kuin korvakoruista? Ap.
[/quote]
Mikset sitten ota niitä korviksia pois? Et ole antanut vielä yhtäkään hyvää perustelua sille miksi lapsella pitäisi olla korvikset. "Näyttää musta kivalta :)" ei ole mikään järkevä perustelu.