Jos työtön joutuu karanteeniin koronan takia, niin kuka hänelle tuo ruoat ja maksaa kuljetukset?
Työttömän toimeentulotuen saajilla, kuten minulla, ei tosiaankaan ole varaa kalliisiin ruoan kuljetuksiin tai valmisruokiin kebabbiloista.
Punalappujen perässä normaalisti juoksen.
Onko tätä lainkaan huomioitu?
Kommentit (184)
nyt pitäisi saada työttömille joku kelan lisätuki, jolla saadaan kuljetettua kotiin työttömien siiderit
Vierailija kirjoitti:
nyt pitäisi saada työttömille joku kelan lisätuki, jolla saadaan kuljetettua kotiin työttömien siiderit
Kotiinkuljetuksella ei saa Suomesta kuin alkoholitonta siideriä. Pitäisi tilata esim Saksasta.
Itse olen miettinyt mitä tapahtuu, jos sellainen työtön joka ei saa toimeentulotukea, joutuu sairaalaan?
Isot laskut tulee postissa.
Olen itse sellainen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt mitä tapahtuu, jos sellainen työtön joka ei saa toimeentulotukea, joutuu sairaalaan?
Isot laskut tulee postissa.
Olen itse sellainen työtön.
Mä olen työtön ja ollut sairaalassa. Mies joutui maksamaan laskut.
Seuraavan kerran kun tulee ne tökärirahat niin tehkää pakkaseen ruokaa. Ei mitään punalapullisia eineksiä jotka alennuksienkin kanssa yhä kalliita vaan edullista itse tehtyä kotiruokaa. Netti täynnä helppoja ja edullisia reseptejä. Leipää on myös helppo tehdä pakkaseen eikä maksa paljoa.
Hedelmiäkin voi pakastaa kun paloittelee valmiiksi pakastepusseihin.
Nyt herätys ap!
Mä olen tupakoitsevana alkoholistinakin pystynyt huolehtimaan siitä että kaapissa on edes jotain ruokaa ja laskut maksettu, joten en oikein osta tuota että sulla vaan on asiat niin kurjasti ettei sille mitään mahda.
Toisella kierroksella tosin ryyppäsin kämpänkin alta koska keskityin vaan tuohon "huoletta elämiseen" ja valittamiseen sen sijaan että olisin oikeasti huolehtinut asioistani ja tehnyt asioiden eteen jotain muutakin kuin rypenyt itsesäälissä ja ryypännyt.
Sen rahan saa kyllä kulutettua pelkkään syömiseenkin niin ettei pärjää. Esim ei oo köyhälle mikään paras harrastus tilata kebabia tai ostella pelkästään eineksiä. Opettele laittamaan ruokaa ja tee sitä sen verran että riittää pakastimeenkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun tulee ne tökärirahat niin tehkää pakkaseen ruokaa. Ei mitään punalapullisia eineksiä jotka alennuksienkin kanssa yhä kalliita vaan edullista itse tehtyä kotiruokaa. Netti täynnä helppoja ja edullisia reseptejä. Leipää on myös helppo tehdä pakkaseen eikä maksa paljoa.
Hedelmiäkin voi pakastaa kun paloittelee valmiiksi pakastepusseihin.
Mieluummin haen kaupasta tuoreita hedelmiä ja vihanneksia kuin syön jäädytettyjä ja sulatettuja.
Tätä koronaa eletty jo useampi vuosi niin luulis että jokainen olisi edes miettinyt asiaa mitäs jos sairastun.
Vierailija kirjoitti:
Tätä koronaa eletty jo useampi vuosi niin luulis että jokainen olisi edes miettinyt asiaa mitäs jos sairastun.
Oma ratkaisuni oli se, että siinä tapauksessa menen myöhään illalla hiljaiseen aikaan kauppaan, enkä kerro kenellekään tutulle sairastumisesta/karanteenista.
Miksei työtön ole valmistautunut tilanteeseen etukäteen?
Luulisi ainakin aikaa olleen.
Ollut jo hyvä tovi huolehtia kotivarasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiäkin voi pakastaa kun paloittelee valmiiksi pakastepusseihin.Mieluummin haen kaupasta tuoreita hedelmiä ja vihanneksia kuin syön jäädytettyjä ja sulatettuja.
Itse asuisin mielummin kartanossa, mutta kun ei ole rahkeita sellaiseen niin vuokrakämppä kerrostalossakin käy.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiäkin voi pakastaa kun paloittelee valmiiksi pakastepusseihin.Mieluummin haen kaupasta tuoreita hedelmiä ja vihanneksia kuin syön jäädytettyjä ja sulatettuja.
Tottakai mutta jos sinne kauppaan ei pääse niin voi olla jemmassa. Pakastehedelmistä saa muuten hyviä smoothieita.
Esim täällä pääkaupunkiseudulla pelkkä testiin pääseminen on varattomalle ongelma. Kävelymatkan päässä olevalle testipaikalle ei ole mitään autottomien kiintiötä vaan testipaikka voi olla tunnin bussi/metromatkan takana. Suositus on että julkisilla ei mennä. Mutta kenellä on varaa käydä taksilla.. näin ollen tuolla julkisissa kulkee koronaa sairastavia testausmatkoillaan. Tuttuakaan ei voi pyytää kuskaamaan sillä kukaan ei halua sitä koronaa...
Vierailija kirjoitti:
No, näinkin voi tietysti suhtautua asiaan. Tuskin se henkilön itsensä kannalta niin iso ongelma on mennä kauppaan, vaikka olisikin karanteenissa.
Oikeasti toimivan kotivaran pitäminen on aika mahdotonta - huomasin keväällä 2020. Purkkiruokia yms voi toki varastoida, mutta ajatus siitä, että olisi jatkuvasti hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita kahden seuraavan viikon ajalle, oli käytännössä mahdoton toteuttaa. Kyllä näissä karanteeniasioissa ratkaisu pitää olla jokin muu kuin kotivara. Joko ihminen saa apua kaupassakäyntiin, tai sitten hyväksytään, että hän menee itse kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viime vuonna kaksi kertaa karanteenissa ja ihan itse kaupassa kävin.
Ja kehtaat vielä elvistellä tuolla. Huh huh.
Ja mieti, kukaan influenssan sairastaneista ole edes ollut missään karanteenissa. Tappaa yhtä paljon! APUA kamalaa iik kääk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, näinkin voi tietysti suhtautua asiaan. Tuskin se henkilön itsensä kannalta niin iso ongelma on mennä kauppaan, vaikka olisikin karanteenissa.
Oikeasti toimivan kotivaran pitäminen on aika mahdotonta - huomasin keväällä 2020. Purkkiruokia yms voi toki varastoida, mutta ajatus siitä, että olisi jatkuvasti hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita kahden seuraavan viikon ajalle, oli käytännössä mahdoton toteuttaa. Kyllä näissä karanteeniasioissa ratkaisu pitää olla jokin muu kuin kotivara. Joko ihminen saa apua kaupassakäyntiin, tai sitten hyväksytään, että hän menee itse kauppaan.
Kuka syö hedelmiä karanteenissa? Silloin syödään sitä mikä säilyy... Toki mitään karanteenia nuhan takia tarvitse pitää.
AUTOTON kirjoitti:
Esim täällä pääkaupunkiseudulla pelkkä testiin pääseminen on varattomalle ongelma. Kävelymatkan päässä olevalle testipaikalle ei ole mitään autottomien kiintiötä vaan testipaikka voi olla tunnin bussi/metromatkan takana. Suositus on että julkisilla ei mennä. Mutta kenellä on varaa käydä taksilla.. näin ollen tuolla julkisissa kulkee koronaa sairastavia testausmatkoillaan. Tuttuakaan ei voi pyytää kuskaamaan sillä kukaan ei halua sitä koronaa...
Itse olin joskus aika kovassa flunssassa ja lähinnä makasin sohvalla uupuneena. En jaksanut mennä edes viemään roskia itse. Olisi ollut täysin mahdoton ajatus lähteä kahdella bussilla koronatestipaikkaan, jossa olisi pitänyt vielä odottaa ulkona, seisten. Jos testin olisi voinut ottaa terveyskeskuksessa, olisin päässyt sinne yhdellä bussilla melkein kotiovelta terveyskeskuksen oven eteen, ja mikäli olisi voinut odottaa istuen odotushuoneessa (ja olisi päässyt varatulla ajalla ilman jonottamista) olisin voinut mennä testiin. Nyt jätin testin suosiolla väliin.
Koko testauskäytäntö perustuu ajatukseen, että sinne mennään omalla autolla, puoliso voi vaikka ajaa, niin sairas voi lepäillä, ja koska saa olla mukavasti autossa, ei pieni jonotuskaan haittaa. En itse todellakaan mene kipeänä jonottamaan minnekään ulos ja kiusaamaan itseäni. Olen koko korona-ajan sairastanut kaikki flunssat kotona, sohvalla lepäillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö hedelmiä karanteenissa? Silloin syödään sitä mikä säilyy... Toki mitään karanteenia nuhan takia tarvitse pitää.
No, itse en ainakaan söisi karanteenissakaan pelkkää purkkiruokaa, vaan haluaisin edelleen tuoreita kasviksia joka päivä, ja muutenkin haluaisin syödä juuri sitä, mitä tekee mieli, eikä mitä nyt sattuu säilykkeenä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä mistään muusta ole kyse kuin siitä että valitetaan pelkästään valittamisen ilosta.
Aatella että ei oo varaa tilata kebabia kotiin, mutta kotivaran haaliminen kaatuu siihen että kelpaa ainoastaan tuoreet hedelmät. Ja todellisuudessa koko ruokavalioon ei välttämättä edes kuulu hedelmät ylipäätään. Kebab ois kelvannu kuitenkin joka päivä kotiin tuotuna jos ois ollut varaa.
Joillain on vain 15€ ruokiin, joten jos kuljetuksesta maksaa 10€, jää ruokiin vain 5€. Mulla ei ole tällaista tilannetta, mutta lainasin just positiivisen koronatestituloksen saaneelle ystävälleni rahaa, koska hänellä on.