Jos työtön joutuu karanteeniin koronan takia, niin kuka hänelle tuo ruoat ja maksaa kuljetukset?
Työttömän toimeentulotuen saajilla, kuten minulla, ei tosiaankaan ole varaa kalliisiin ruoan kuljetuksiin tai valmisruokiin kebabbiloista.
Punalappujen perässä normaalisti juoksen.
Onko tätä lainkaan huomioitu?
Kommentit (184)
Tämä tilanne on ollut päällä jo jonkin aikaa.
Hanki nyt viimeistään kotivara.
Ei sinua tai minua ole kenenkään velvollisuus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ruoat tilata verkossa ja maksukyvyn mukaan joko sopia pelkän noudon, tai sitten kotiinkuljetuksen. Maksaa n. 4-10 euroa.
Tässä näkee, ettei ole vähävaraisuudesta mitään tietoa. Kotiinkuljetus maksaa 4-10 euroa, se on iso raha. Kun joskus on siihen ruokaan varattu 4-10 euroa noin mitäs sitten?
Itse en voisi kuvitella antavani tuttavalle esimerkiksi 5 eroa ja sanoa, että katsele niitä punalappuisia ja kaikkein halvimpia mitä tällä saa.
Se ei ole niin, että antaa pankkikortin jossa on satoja euroja saldoa.
Joka kylässä ei ole edes tarjolla tällaisia palveluja, ei edes sitä noutoa. Eikä tarvitse edes olla mikään perähikiä.
Eipä muualla maailmassakan työttömien ole vara asua kaupungin keskustoissa, mutta Suomessa aletaan haukkua valtio ja päättäjät heti, kun joutuisi muutamaan halvempaan yhteiskunnan maksamaan asuntoon yhteiskunnan varoilla eläen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina narisemassa jos jostakin asiasta. Ite oon täyspäiväsesti töissä, maksan elatukset lapsista yms. ja mulle jää kk käteen 480e enkä oo täällä ruikuttamassa että kuka maksaa ja auttaa. Tee asialle sit jotain ja lopeta se vinkuminen.
Korkki kiinni nyt!
Oon pahoillani jos sulla on päihdeongelmaa. Siihen saa myös apua, ite en alkoholia käytä. Tsemppiä sullekki uuteenvuoteen, ehkä se vielä helpottaa.
Ruuat voi tilata kaupasta kotiovelle, eikä se maksa kuin noin 10.00 lisähintaa. Eli aika pieni summa vaivannäöstä eikä sen pitäisi taloutta kertaluontoisesti kaataa.
Olisi myös hyvä pitää sitä kuuluisaa kotivaraa sen vuoksi ettei kipeänä välttämättä jaksa ajatella mitään kauppalistoja.
En tiedä miten pääkaupunkiseudulla toimitaan, mutta täällä se hoituu tarvittaessa sosiaalitoimen kautta. Ainakin jotain sellaista korona-soittelija puhui, kun oltiin koko perhe eristyksessä. Kovasti oli huolissaan, että saammeko jotain kautta ruokaa. Tilattiin marketista kotiinkuljetuksella, ihan omalla kustannuksella.
Joko perheenjäsen tai ystävä. Jos tällaisia ei ole, veikkaan, että henkilö menee itse vähin äänin kauppaan. Periaatteessahan kunnasta voi saada apua, mutta jos on perjantai-iltapäivä ja pitäisi saada ruokaa, vessapaperia ja muuta akuuttia, niin ei kukaan jää odottelemaan maanantaihin, jolloin voisi soittaa sosiaalitoimistoon saadakseen apua ehkä tiistaina tai jopa myöhemmin.
Tämä on asia, jota ei ole huomioitu koronasuosituksissa, koska oletus on se, että kaikilla on varaa tilata ruuat kotiinkuljetuksella, ja että toisaalta kaikilla on niin läheisiä ystäviä, että heiltä voi aina pyytää apua. On myös vähän eri asia pyytää sellaista ystävää tuomaan ruuat, jolla on auto, kuin sellaista, joka joutuu kävelemään tai kulkemaan bussilla. Joka päivä ei viitsi toista juoksuttaa, eli pitäisi pyytää kerrallaan ainakin 3-4 päivän ruuat - se on taas helpompaa tehdä, jos tietää, että ystävä pääsee helposti tuomaan ne omalla autollaan. Tätäkään ei ole huomioitu koronaohjeistuksessa, koska "kaikillahan on oma auto".
Tämän vuoksi moni karanteenissa ja eristyksissä oleva käy todennäköisesti itse kaupassa, mutta ei vain kerro siitä kenellekään. Silloin ei toki varmuuden vuoksi kerrota tuttaville omasta sairastumisesta/altistumisestakaan, ettei tule nähdyksi kaupassa. Eivät nämä ihmiset sitä välinpitämättömyyttään tee, vaan he eivät välttämättä tiedä, mitä muutakaan voisivat tehdä. Jos varaa ei kotiinkuljetukseen ole, ja esim. toimeentulotukea ei myönnetä sellaisiin kuluihin, ja jos niin läheisiä ystäviä ei asu lähellä, joita kehtaisi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten pääkaupunkiseudulla toimitaan, mutta täällä se hoituu tarvittaessa sosiaalitoimen kautta. Ainakin jotain sellaista korona-soittelija puhui, kun oltiin koko perhe eristyksessä. Kovasti oli huolissaan, että saammeko jotain kautta ruokaa. Tilattiin marketista kotiinkuljetuksella, ihan omalla kustannuksella.
Kyllä pääkaupunkiseudullakin tuollainen on, mutta epäilen, että kyseistä apua saattaa joutua odottamaan. Jos saa koronatuloksen perjantaina iltapäivällä, saa todennäköisesti sosiaatoimeen yhteyden vasta maanantaina - ja tietäen, miten hitaasti siellä asiat toimii, voi hyvinkin olla, että saa ruokaa vasta keskiviikkona, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruuat voi tilata kaupasta kotiovelle, eikä se maksa kuin noin 10.00 lisähintaa. Eli aika pieni summa vaivannäöstä eikä sen pitäisi taloutta kertaluontoisesti kaataa.
Olisi myös hyvä pitää sitä kuuluisaa kotivaraa sen vuoksi ettei kipeänä välttämättä jaksa ajatella mitään kauppalistoja.
Usko jo, joka paikassa ei ole ruoan kotiinkuljetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ruoat tilata verkossa ja maksukyvyn mukaan joko sopia pelkän noudon, tai sitten kotiinkuljetuksen. Maksaa n. 4-10 euroa.
Tässä näkee, ettei ole vähävaraisuudesta mitään tietoa. Kotiinkuljetus maksaa 4-10 euroa, se on iso raha. Kun joskus on siihen ruokaan varattu 4-10 euroa noin mitäs sitten?
Itse en voisi kuvitella antavani tuttavalle esimerkiksi 5 eroa ja sanoa, että katsele niitä punalappuisia ja kaikkein halvimpia mitä tällä saa.
Se ei ole niin, että antaa pankkikortin jossa on satoja euroja saldoa.Niin, ei nämä tiedä miltä tuntuu 'luissa ja ytimissä' mennä nälissään nukkumaan......
.....eivätkä he tiedä miltä tuntuu syödä pelkkää kaurapuuroa monta kuukautta, kun muuhun ei ole ollut varaa.
4-10 euroa on paljon rahaa köyhälle, uskokaa se, sanon kokemuksesta.
Hohhoijaa. Tt-tuen perusosa yli 500. Maksetaan kohtuullinen vuokra, sähköt, vedet, terveyskulut, lääkkeet. Kyllä tuolla summalla saa muutakin kuin kaurapuuroa, kun fiksusti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole niin, että antaa pankkikortin jossa on satoja euroja saldoa.Niin, ei nämä tiedä miltä tuntuu 'luissa ja ytimissä' mennä nälissään nukkumaan......
.....eivätkä he tiedä miltä tuntuu syödä pelkkää kaurapuuroa monta kuukautta, kun muuhun ei ole ollut varaa.
Hohhoijaa. Tt-tuen perusosa yli 500. Maksetaan kohtuullinen vuokra, sähköt, vedet, terveyskulut, lääkkeet. Kyllä tuolla summalla saa muutakin kuin kaurapuuroa, kun fiksusti käyttää.
Kaikki eivät saa toimeentulotukea. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Sitten on tuloja YLI toimeentulotuen verran tai säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Sitten on tuloja YLI toimeentulotuen verran tai säästöjä.
Mee muualle. Sitä ei saa vaikka olisi peruspäivärahalla.
Olisi pitänyt alunperin hoitaa asia niin, että positiivista koronatestiä tai karanteenipäätöstä olisi seurannut myös päätös saada ruuan kotiinkuljetus ilmaiseksi, eli toisin sanoen kunta olisi hyvittänyt kulut myöhemmin kuluja vastaan. Tämä oli taannut sen, että koronaan sairastuneita tai karanteenissa olevia ei olisi hiippaillut "salaa" kauppaan ruokaostoksille.
Kotikunnan sosiaalitoimi auttaa.
On kyllä typerää, että altistuneiden oletusarvoisesti pitää itse maksaa karanteenista aiheutuneet kustannukset, kuten nyt vaikka ne kotiinkuljetusmaksut tai karanteenitilat (jos kotoka ei voi olla esim. riskiryhmään kuuluvan puolison takia). Viranomaiset määräävät karanteenin, joten heidän pitäisi myös huolehtia sen järjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jäätävä tunnelma. Asun ulkomailla ja nyt 22 v. leskenä. Sairaana ollessani eipä ole ollut koskaan vaikeuksia, aina joku naapuri kyselemässä tarviinko apteekista tai kaupasta jotain. Tosin ruokatavaraa löytyy kaapeista ja pakasteesta/kellarista ainakin kuukaudeksi, mutta tuoretta tarvitaan myös parin päivän välein. Sanoisin, että niin se metsä vastaa miten sinne huudetaan. Kuulostaa uusavuttomuudelta tämä avaus.
Luuletko ihan oikeasti, että ihmiset tuntevat aina naapurinsa tai että jokaisella on vahva tukiverkko. Sitä paitsi en usko, että asut ulkomailla. Huomaan sen kirjoirustavastasi.
Kiitoksia kohteliaisuudesta. Asun vuodesta 1971 vakinaisesti ulkomailla, mutta olen tavattoman tyytyväinen jos suomalainen ei huomaa edes kirjoitustavasta tätä. Ja kyllä luulen, että ihmiset tuntevat naapurinsa sen verran, että heiltä voi pientä apua kysyä tai naapuri ihan itse tulee kysymään tarvitsetko jotain. Jos näin ei ole, niin aika junttiporukkaa olette.
Ihan hyvä, että tuollainen tomppeli on muuttanut pois Suomesta. Todellisuudessa kutienkin asut jossain Hervannan pienessä yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää pyytää ystävää tuomaan ruuat oven taakse.
Ei asu sellaisia ystäviä lähellä.
Jouduin viime vuonna muuttamaan toiselle paikkakunnalle koska Kela sanoi että vuokrani Vantaalla oli liian kallis, ja uhkasi jättää osan huomioimatta.
ap
Tämä on tätä ihme rutinaa, jota en ymmärrä. Ap haluaa valittaa ja tyrmää kaikki ehdotukset, miten asiat voisi hoitaa. ”Ei ole ystäviä”, ”ei ole sukua”, ”sossu ei auta”… mitä ihmettä pitäisi sitten sanoa? Ei ole vastausta, kun mikään ei sulle kelpaa.
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää pyytää ystävää tuomaan ruuat oven taakse.
Ei asu sellaisia ystäviä lähellä.
Jouduin viime vuonna muuttamaan toiselle paikkakunnalle koska Kela sanoi että vuokrani Vantaalla oli liian kallis, ja uhkasi jättää osan huomioimatta.
ap
Tämä on tätä ihme rutinaa, jota en ymmärrä. Ap haluaa valittaa ja tyrmää kaikki ehdotukset, miten asiat voisi hoitaa. ”Ei ole ystäviä”, ”ei ole sukua”, ”sossu ei auta”… mitä ihmettä pitäisi sitten sanoa? Ei ole vastausta, kun mikään ei sulle kelpaa.
Voi voi.
En ole ap, ja itselläni olisi kyllä läheisiä ihmisiä, joilta pyytää apua kotipaikkakunnalla. Mutta kesällä, kun olin kesäasunnolla, kävi oikeasti mielessä, että jos minä tai joku perheenjäsen saisi koronan, niin mitenköhän saisimme kaupasta ruokaa. No, onneksi ei koronaa tullut. Ja voi olla, että sillä paikkakunnalla olisi karanteenissa oleville jonkinlainen kotiinkuljetuspalvelu ollut. Mutta tosiaan kaikkialla ei ole, ja sellainen tilanne voi hyvinkin olla mahdollinen, jossa ei ole ketään, keneltä voisi tai kehtaisi pyytää apua. Jos paras ystävä asuu Helsingissä toisella puolen kaupunkia, hän on autoton ja pienten lasten vanhempi, voi oikeasti tuntua, ettei kehtaa kuormittaa edes läheistä ystävää kaupassakäynnillä jonnekin kauempana sijaitsevaan lähiöön.
Vierailija kirjoitti:
Kotikunnan sosiaalitoimi auttaa.
On kyllä typerää, että altistuneiden oletusarvoisesti pitää itse maksaa karanteenista aiheutuneet kustannukset, kuten nyt vaikka ne kotiinkuljetusmaksut tai karanteenitilat (jos kotoka ei voi olla esim. riskiryhmään kuuluvan puolison takia). Viranomaiset määräävät karanteenin, joten heidän pitäisi myös huolehtia sen järjestelyistä.
On tietoinen valinta, että asia on jätetty puolitiehen. Nyt kunnan/valtion ei tarvitse maksaa kuluja, vaan ihmiset joutuvat maksamaan ne itse. Kyllä tämä on ihan tietoisesti tehty näin.
Kiitoksia kohteliaisuudesta. Asun vuodesta 1971 vakinaisesti ulkomailla, mutta olen tavattoman tyytyväinen jos suomalainen ei huomaa edes kirjoitustavasta tätä. Ja kyllä luulen, että ihmiset tuntevat naapurinsa sen verran, että heiltä voi pientä apua kysyä tai naapuri ihan itse tulee kysymään tarvitsetko jotain. Jos näin ei ole, niin aika junttiporukkaa olette.