Jos työtön joutuu karanteeniin koronan takia, niin kuka hänelle tuo ruoat ja maksaa kuljetukset?
Työttömän toimeentulotuen saajilla, kuten minulla, ei tosiaankaan ole varaa kalliisiin ruoan kuljetuksiin tai valmisruokiin kebabbiloista.
Punalappujen perässä normaalisti juoksen.
Onko tätä lainkaan huomioitu?
Kommentit (184)
Mullakin on kaapissa ja pakastimessa ruokaa niin paljon että kyllä riittää kaheks viikoks.
Hyvin voit mennä kauppaan, kukaan ei tiedä että olet karanteenissa. Tai niin minä tekisin. Ei kukaan jää flunssakaan kotiin karanteeniin.
Täällä ainakin seurakunta. Joillain ihmisillä ei oikeasti ole läheisiä ja kynnys kysyä joltain random-naapurilta voi olla korkea.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kaapissa ja pakastimessa ruokaa niin paljon että kyllä riittää kaheks viikoks.
Hienoa, peukku sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei sinulla ole yhtään tuttavaa eikä sukulaista, joka voi auttaa, niin ota yhteys k6nnan sosiaalitoimeen. Koronapuhelimesta osaavat varmaan ohjata oikeaan..
Ei ole.
Kela "pakotti" muuttamaan halvempaan asuntoon, ja jouduin sen takia vaihtamaan paikkakuntaa.
ap
Minä olen itsekin työtön mutta tuo ei pidä paikkaansa. Kela voi vaatia ainakin etsimään halvempaa asuntoa mutta paikkakuntaa ei tarvitse vaihtaa
En tunne tapaustasi, mutta noin minulle kävi.
Kela olisi leikannut yli 180 euroa toimeentulotuestani vuokran maksuun vanhassa asunnossani.ap
Niin koska sinulle maksettiin yli 180 euroa ylimääräistä joka ei kuulu toimeentulotuen perusosaan.
Ihan siitä toimeentulotuesta maksat. Jätät muutaman sixpäkin ostamatta, niin riittää rahaa ruokaankin, jopa kotiin tuotuna. Ja kai sinulle nyt sen verran on kotivaraakin, että joitakin päiviä, jopa viikon pari selviät kaupassa käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei sinulla ole yhtään tuttavaa eikä sukulaista, joka voi auttaa, niin ota yhteys k6nnan sosiaalitoimeen. Koronapuhelimesta osaavat varmaan ohjata oikeaan..
Ei ole.
Kela "pakotti" muuttamaan halvempaan asuntoon, ja jouduin sen takia vaihtamaan paikkakuntaa.
ap
Minä olen itsekin työtön mutta tuo ei pidä paikkaansa. Kela voi vaatia ainakin etsimään halvempaa asuntoa mutta paikkakuntaa ei tarvitse vaihtaa
Kela olisi leikannut yli 180 euroa toimeentulotuestani vuokran maksuun vanhassa asunnossani.ap
Niin koska sinulle maksettiin yli 180 euroa ylimääräistä joka ei kuulu toimeentulotuen perusosaan.
Niin, asunnont pk-seudulla on kalliita.
Kaupungin kämppiin on vuosien jono, tai ikuisuuden.
Halpoihin yksityisten kämppiin kyllä riittää tunkua työssäkäyvistäkin. Siinä jää pitkäaikaistyötön hännille aina, vaikka olisikin kunnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityö/ kirkko. Jos ei kavereita tai sukulaisia ole.
Joo ei me sossut ehditä kenenkään kauppaostoksia tekemään.
Niin kun tauot vievät työajasta sen 75%.
Vierailija kirjoitti:
Ihan siitä toimeentulotuesta maksat. Jätät muutaman sixpäkin ostamatta, niin riittää rahaa ruokaankin, jopa kotiin tuotuna. Ja kai sinulle nyt sen verran on kotivaraakin, että joitakin päiviä, jopa viikon pari selviät kaupassa käymättä.
Olen viimeksi ostanut lonkerosixkpackin helmikuussa 2020, kun olin tindertreffeillä.
En myöskään polta tupakkaa.
ap
Jos ei ole pahoja oireita haet itse kaupasta.
Köyhällä ei ole varaa turhiin meemisairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
ap
Halpoihin yksityisten kämppiin kyllä riittää tunkua työssäkäyvistäkin. Siinä jää pitkäaikaistyötön hännille aina, vaikka olisikin kunnollinen.
Tiedän, että pääkaupunkiseudulla asunnot ovat kalliita. Pk-seutua ei kuitenkaan ole tässä aikaisemmin mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
ap
Tiedän, että pääkaupunkiseudulla asunnot ovat kalliita. Pk-seutua ei kuitenkaan ole tässä aikaisemmin mainittu.
"
Ei asu sellaisia ystäviä lähellä.
Jouduin viime vuonna muuttamaan toiselle paikkakunnalle koska Kela sanoi että vuokrani Vantaalla oli liian kallis, ja uhkasi jättää osan huomioimatta.
ap"
Kuudes vastaus
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet alkoholisti niin ei se tarkoita sitä, kaikki muutkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ruoat tilata verkossa ja maksukyvyn mukaan joko sopia pelkän noudon, tai sitten kotiinkuljetuksen. Maksaa n. 4-10 euroa.
Tässä näkee, ettei ole vähävaraisuudesta mitään tietoa. Kotiinkuljetus maksaa 4-10 euroa, se on iso raha. Kun joskus on siihen ruokaan varattu 4-10 euroa noin mitäs sitten?
Itse en voisi kuvitella antavani tuttavalle esimerkiksi 5 eroa ja sanoa, että katsele niitä punalappuisia ja kaikkein halvimpia mitä tällä saa.
Se ei ole niin, että antaa pankkikortin jossa on satoja euroja saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
ap
"
Ei asu sellaisia ystäviä lähellä.
Jouduin viime vuonna muuttamaan toiselle paikkakunnalle koska Kela sanoi että vuokrani Vantaalla oli liian kallis, ja uhkasi jättää osan huomioimatta.
ap"
Kuudes vastaus
Niin ja edelleenkin sinulle maksettiin ylimääräistä joka ei kuulu toimeentulotuen perusosaan.
Onpa jäätävä tunnelma. Asun ulkomailla ja nyt 22 v. leskenä. Sairaana ollessani eipä ole ollut koskaan vaikeuksia, aina joku naapuri kyselemässä tarviinko apteekista tai kaupasta jotain. Tosin ruokatavaraa löytyy kaapeista ja pakasteesta/kellarista ainakin kuukaudeksi, mutta tuoretta tarvitaan myös parin päivän välein. Sanoisin, että niin se metsä vastaa miten sinne huudetaan. Kuulostaa uusavuttomuudelta tämä avaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ruoat tilata verkossa ja maksukyvyn mukaan joko sopia pelkän noudon, tai sitten kotiinkuljetuksen. Maksaa n. 4-10 euroa.
Tässä näkee, ettei ole vähävaraisuudesta mitään tietoa. Kotiinkuljetus maksaa 4-10 euroa, se on iso raha. Kun joskus on siihen ruokaan varattu 4-10 euroa noin mitäs sitten?
Itse en voisi kuvitella antavani tuttavalle esimerkiksi 5 eroa ja sanoa, että katsele niitä punalappuisia ja kaikkein halvimpia mitä tällä saa.
Se ei ole niin, että antaa pankkikortin jossa on satoja euroja saldoa.
Niin, ei nämä tiedä miltä tuntuu 'luissa ja ytimissä' mennä nälissään nukkumaan......
.....eivätkä he tiedä miltä tuntuu syödä pelkkää kaurapuuroa monta kuukautta, kun muuhun ei ole ollut varaa.
4-10 euroa on paljon rahaa köyhälle, uskokaa se, sanon kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa jäätävä tunnelma. Asun ulkomailla ja nyt 22 v. leskenä. Sairaana ollessani eipä ole ollut koskaan vaikeuksia, aina joku naapuri kyselemässä tarviinko apteekista tai kaupasta jotain. Tosin ruokatavaraa löytyy kaapeista ja pakasteesta/kellarista ainakin kuukaudeksi, mutta tuoretta tarvitaan myös parin päivän välein. Sanoisin, että niin se metsä vastaa miten sinne huudetaan. Kuulostaa uusavuttomuudelta tämä avaus.
Luuletko ihan oikeasti, että ihmiset tuntevat aina naapurinsa tai että jokaisella on vahva tukiverkko. Sitä paitsi en usko, että asut ulkomailla. Huomaan sen kirjoirustavastasi.
Voisin kuvitella, että jossain suurehkossa kerrostalossa yksinasuvalla, perheettömällä ihmisellä ei ole sellaisia naapureita joilta voi pyytää kauppa-apua.
Ja tosiaan, se jo rajoittaa, että rahaa ostoksiin on kovin vähän. Jos ei ole oikeastaan yhtään varaa ylittää sitä määrää mitä on itse laskenut ostoksiin menevän niin naapuri tuskin sitä tajuaa. Ja monelle on noloa se sanoa suoraan, että älä osta yhtään kalliimpaa kun ei ole sitten katetta kortilla.
Köyhän elämä on jatkuvaa laskemista ja tärimistä. Ei se ole niin, että vain kavelee kauppaan tai tilaa netistä mitä tarvitsee ja itse haluaa.
Joskus seilaan monenkin tuotteen kesken monta kertaa ja lasken mikä kannattaa tai pystyy ostamaan. Lasken ja vien takaisin jo koriin ottamani ja otankin toisen.
Kuka liki vieras ihminen tällaista tekisi tai edes käskisin hänen tehdä?
Joo ei me sossut ehditä kenenkään kauppaostoksia tekemään.