Kysymys syrjäytyneille
- Mitä pitäisi tapahtua, jotta et olisi enää syrjäytynyt?
- Miten sinua pitäisi auttaa?
- Onko sinua yritetty auttaa?
- Mikä on juurisyy syrjäytymisellesi?
Kommentit (29)
- Mitä pitäisi tapahtua, jotta et olisi enää syrjäytynyt?
Aika paljon pitäisi tapahtua ennen sitä. Ensinnäkin minut pitäisi kuntouttaa työkykyiseksi. Raha-asiani ovat aivan retuperällä, osittain siksi koska en saa oikeata tukimuotoa, eli olen työtön työnhakija sen sijaan että olisin työkyvyttömyyseläkkeellä tai että saisin kuntoutustukea, jolloin taloudellinen tilanteeni paranisi oleellisesti. Eli rahaa tarvitsisin, eipä sitä tällä tulotasolla voi oikein ollakaan mitään muuta kuin syrjäytynyt.
Ensinnäkin minut pitäisi kuntouttaa työkykyiseksi, jota en siis tällä hetkellä ole. (En ole ollut viimeiseen kahdeksaan vuoteen, enkä enää jaksa uskoa että pystyisin kuntoutumaan sellaiseksi että kestäisin työelämässä.) Tämän jälkeen sitten voitaisiin alkaa katsomaan sitä työpaikkaa, mitä tuskin löytyy koska yhteiskunnan tilanne on mikä on. Eli se juna meni jo aikaa sitten, kahdeksan vuoden aukko CV:ssä saattaa olla hieman haastava täyttää rehellisin keinoin. Työkyvyttömyyseläke olisi paras apu minulle, sen avulla taloudellinen tilanteeni paranisi oleellisesti, jolloin minun olisi helpompi olla vähemmän syrjäytynyt.
On kyllä, mutta liikaa aikaa on tuhlattu vääränlaiseen apuun. Tästä olen hieman katkera, koska aikaa on mennyt liikaa hukkaan omasta mielestäni jotta kerkeäisin enää saavuttamaan omia elämäntavoitteitani. Lisäksi vääristä diagnooseista olen myös hieman katkera. Sinänsä olen tyytyväinen kyllä, että olen apua saanut, koska olen tutustunut muiden mielenterveyskuntoutujien kohtaloihin ja todennut että monelle on tarjottu huonommin apua (mutta sitten taas osa on saanut paremmin apua kuin mitä itse olen saanut, ovat mm. saaneet oikean diagnoosin ja päässeet oikeanlaiseen terapiaan heti eivätkä vasta vuosien päästä).
Vakava dissosiaatiohäiriö eli toisin sanoen vakava lapsuudenaikainen traumatisoituminen; äitin harjoittama sadistinen psyykkinen ja fyysinen väkivalta, isän harjoittama seksuaalinen hyväksikäyttö. Näiden seurauksena olin koulussa helppo uhri koulukiusaajille eli minua on kiusattu päiväkodista lukioon. Plus muitakin traumoja lapsuudesta, mm. vauvana minut on hylätty sairaalaan tyräleikkauksen jälkeen yksin, keskosena syntyminen, satunnaisen väkivallan uhriksi joutuminen jne...
Eli sain vain liian paskat kortit käteen tässä jaossa.
Vierailija kirjoitti:
huutisita burgereille !
Huutisita apukoulun päättötodistukselle ensi keväänä 🙄
Vierailija kirjoitti:
En ole syrjäytynyt. Tienestit töistä 5500e/kk, kaunis vaimo, paljon ystäviä ja aktiivinen sosiaalinen elämä.
Yhteiskunnassa menestyminen vaatii röyhkeyttä sekä muiden ja kaiken hyväksikäyttämistä joten onneksi olkoon! Ihan vinkkinä: noista sinun ystävistäsi osa ellei suurin osa kaikkoaisi jos menettäisit 5500e/kk ja sinne lähtisi myös kaunis vaimosi. Sellaisia te menestyjät olette. Hahahhhaaaa!
• Valtava muutos yhteiskunnan rakenteissa ja naisissa.
• En tarvitse apua.
• Ei.
• Oma halu, yhteiskunnan rakenteet ja naiset.
M27
Nyky-yhteiskunta ei oo asia jonka osana haluan elämääni tuhlata. Syrjäydyin kun lopetin koulut joita en saanut käytyä, koska turhaa ja ei kiinnosta. On autettu, ei tarvis, kaikki on hyvin
- Mitä pitäisi tapahtua, jotta et olisi enää syrjäytynyt?joku isompi yhteiskunnan rakenteellinen muutos
En sano että pitäisi, koska koen että auttaminen olis teennäistä. Siinä ei auteta _minua_, vaan yritetään vähentää syrjäytyneitä, eli autetaan yhteiskuntaa.
Joo
En näe sitä järkevänä tapana elää, että myisin minun alkaani että saisin rahaa. Raha ei ole minulle niin arvokasta. Tykkään myös opiskella eri aiheista, mutta kiinnostuksen kohteet vaihtelee niin paljon ettei pysty päättämään koulua.
Täh? Outo kysymys. Jos on eläkeläinen niin ei ole syrjäytynyt.
Syrjäytynyt = ihminen joka ei ole mitään muuta, siis ei ole työntekijä, opiskelija, eläkeläinen, työtön, kuntoutuja, sairaslomalainen, vanki, sotilas,...
Minä en ole mitään, joten minä olen syrjäytynyt. Jos saisin eläkepaperit niin olisin jotain, olisin eläkeläinen.
t. Tuo jolta kysyit
PS. Mutta sikäli kysymyksesi oli relevantti, että tosiaan, jos eläkepaperit saisi niin varmaankin olisi helpompi kuljeksia jossain ulkomailla. Joten sikäli eläkepaperit saattaisivat parantaa elämänlaatuani.