Kokemuksia Ketipinorista
Hyviä ja huonoja? Mitä hyötyä, entä haittavaikutuksia. Laittakaahan jakoon!
Kommentit (41)
Eikö Ketipinor aiheuta aivovaurioita? Vai oliko joku muu lääke? Oli miten oli, en koskis tikullakaan.
Mulla ollut annostus 50 mg yöksi. Nukuttaa ihan kohtalaisesti. Nyt olen tiputtamassa 25 mg. Ei oikeastaan muita sivuvaikutuksia kuin lihominen: 1-2 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen tulee järkyttävä nälkä. Omat ruokailutottumukset melko terveelliset ja iltasyöpöttely ottaa päähän; kiloja on tullut lisää noin viisi ja pelkään että hampaat reikiintyy. En jaksa enää pestä niitä uudelleen, vaikka käynkin jääkaapilla. Olisin ihan tyytyväinen lääkkeeseen, jos ei olisi tuota ahmimissivuoiretta. Tosin nykyään en syö enää niin paljoa kuin alussa. Ekoina kuukausina mättäminen oli ihan mahdotonta. Nukun kuitenkin lääkkeellä melko hyvin, varsinkin jos ei ole kova stressi päällä. En ole huomannut että toleranssi kasvaa, joten annostusta ei tarvi olla koko ajan nostamassa kuten esim bentsojen tai unilääkkeiden kanssa saattaa käydä. 25-50 mg ei väsytä mua päivisin. Miten iso annos AP:lle on määrätty?
Pelkkiä hyviä kokemuksia mulla. Käytän sitä vain iltaisin. Saan sen avulla nukuttua ja nukun koko yön hyvin. Aamusymtstä ei ole yhtään sen enempää kuin normaalistikaan. On auttanut mielialaani. Pientä suun kuivumista oli alussa, mutta meni nopeasti pois. :)
Nukahtamislääkkeenä on ollut erittäin toimiva, ei ole menettänyt tehoaan pitkässä käytössä vaikka annostakin on laskettu. Herääminen oli tosin vaikeampaa ja väsymystä oli myös päiväsaikaan kun annos oli isompi kuin 25 mg. Joskus lääke pääsi vahingossa loppumaan ja vieroitusoireet olivat ihan hirveät. Varma unensaanti on ollut minun mielenterveydelleni todella arvokas asia, mutta yritän silti päästä tästä vähitellen eroon.
Annos 300mg/vrk. Nukun noin 5 tuntia ja aamulla ihan virkeä olo.
Lisäksi on olantzapiini 10mg/vrk.
Ei ole väsynyt olo on ihan normaali olo. Pelot poissa ja elämänhalu takaisin.
Käytän nukkumiseen 50mg. Tämä lääke pelasti elämäni ja teki minut työkykyiseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 23:07"]
Käytän nukkumiseen 50mg. Tämä lääke pelasti elämäni ja teki minut työkykyiseksi.
[/quote]
Noniin. Jätetään se mainostus väliin vaikka hyvää palkkaa saatkin.
Mielestäni minkään lääkkeen vaikutuksista/sivuvaitukuksista ei voi oikein tietää ennenkuin itse kokeilee lääkettä. Jokaiseen ihmiseen eri lääkkeet vaikuttavat eri tavoin. Jollekkin voi tulla järkyttävät sivuvaikutukset, eikä lääke sovi ollenkaan ja vaikuttaa väärällä tavalla, kun taas jollekin ei tule mitään sivuvaikutuksia ja lääke on oikea pelastaja.
Minulla ei ketipinorista ole tullut mitään sivuoireita. Ainoa negatiivinen asia oli alussa oleva väsynyt olo aamulla herätessä (otan lääkkeen iltaisin ennen nukkumaanmenoa), mutta sekin meni nopeasti ohi. Ketipinor auttaa nukkumaan, muut kokeilemani unilääkkeet eivät toimineet.
Söin joitain vuosia unilääkkeenä ensin Seroquelia joka vaihdettiin Ketipinoriin. Annos 200 tai 300 mg.
- nenä tukossa pian lääkkeen ottamisen jälkeen, piti olla aina huulirasva käsillä
- syke pomppasi satasen pintaan, siis joka ilta
- lihoinkohan vähän?
- tiputti kyllä todella hyvin. Muistan kun monta kertaa tajunnan rajoilla taistelin hyytymistä vastaan kun pissatti tms
- lopulta aiheutti pelkotiloja ja vainoharhoja, ja päädyin lopettamaan Ketipinorit ja vain pärjäilemään unettomuuden kanssa.
Tokkuraisuudesta tms en muista lisäsikö vai ei, kun olin muutenkin henkisesti huonossa jamassa ja join paljon.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 21:54"]
Hyvä ystäväni on käyttänyt vuosia ja vierestä seuranneena ei ole muita kuin huonoja kokemuksia. Ystävä on koko ajan väsynyt eikä jaksa kunnolla tehdä edes normaaleja asioita kuten käydä suihkussa tai tiskata. Lisäksi mielialat vaihtelee aivan kokoajan. Koko olemus on väsynyt ja veltto. Jos ei ole aivan pakko niin suosittelen kyllä yrittää elää ilman mielialalääkkeitä ja löytää apua esim liikunnasta, taiteesta tai meditaatiosta. Tunnen liian monta jotka ovat koukussa mielialalääkkeisiin eikä mikään enää onnistu ilman, mutta lääkkeidenkin kanssa olo on sumuinen. Esimerkiksi äitini on käyttänyt mielialalääkkeitä melkein 30 vuotta ahdistukseen ja pelkotiloihin. Olisipa lääkärit yrittäneet enemmän terapiaa tai muita keinoja eikä vaan ikuista reseptiä. Mielialalääkkeet on vahvoja huumeita eivätkö todellakaan tee hyvää myöskään hampaille ja maksalle.
[/quote]
Kannabis resepti tuollaiselle ihmiselle niin varmasti helpottaisi elämistä ja ahdistusta. Eikä passivoita kuten ketipinor.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 22:14"]
Miks tollasta myrkkyä määrätään?
[/quote]
Siksi, koska joillakin se auttaa ja tekee elämän siedettäväksi itselle ja muille. Siksi. Valitettavasti joskus oikeaa lääkitystä joutuu hakemaan yrityksen ja erehdyksen kautta.
[/quote]
Järkyttävää. Kannabis olisi niin paljon parempi lääkkeenä ja halvempi.
Kannattaa miettiä kahdesti ennenkuin ottaa. Huonoja kokemuksia. Lääkäri Peter C Gotzsche on kirjoittanut ihan silmiä avaavasti näistä myrkyistä kirjassaan.
Jännä että ketipinor on laillista mutta kannabis on laitonta. Omituista.
Unettomuuden hoitoon joskus kokeilin viikon. puolikkaalla 25 mg:n tabletista. Kiitos ei enää koskaan. Olin kuin zombi. Toki unta sain mutta siinä meni sitten puolinukuksissa koko vuorokausi. Huimasi, päätä särki jne. Menin sitten unitutkimuksiin ja sain sitä kautta apua. Koskaan en enää koske neurolepteihin.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:00"]
Jännä että ketipinor on laillista mutta kannabis on laitonta. Omituista.
[/quote]
Omituisinta on että vanhemmat antavat lastensa syödä mielialalääkkeitä, kuten ketipinoria ihan huoletta, koska heillä on masennusta ja unettomuutta ties mitä, mutta ovat huolissaan siitä, jos nuori jää kiinni päihteiden käytöstä. Minusta mielialalääkkeitä ei pitäis antaa alle 25 vuotiaille, koska aivot eivät ole vielä kehittyneet.
Itse kokemukset ovat olleet melko hyviä. Syön ketipinoria 50-100mg iltaisin (annos riippuu siitä miten päivä on mennyt) ja aamuisin väsyttää vain hetken aikaa. Lisää painoa lääke on alkanut nostamaan minulle, mutta sen vuoksi aloitinkin kuntoilun ja sillä paino pysyy kurissa. Itselleni ketipinor on palauttanut kykenemisen normaalin arkeen ja terapian kanssa avustettuna pysyy omat vakavatkin mielenterveydelliset ongelmat kurissa. Sanoisin että ketipinor kannattaa mikäli sitä oikeaisti tarvitsee. Pelkkänä nukahtamislääkkeenä sitä ei pitäisi antaa, silloin haitat voittavat hyödyt.
Tiedän erään tutun, joka käyttää 1-2 kpl 200mg ketipinoria päivässä. Joskus luin lääkkeestä ja ihmettelen edelleen, miten ihminen on päivisin tajuissaan. Tuo satsi kuulostaa siltä että sillä nukuttaisi norsun viikoksi.
Määrättiin ahdistukseen 25mg iltaisin. Kuukauden kokeilun tulokset:
- Nukahdin nopeasti, eli ei kerennyt tulemaan ilta-ahdistusta
- Näin kuitenkin painajaisia ja heräsin yöllä hikisenä niihin
- Jos otin lääkkeen illalla ysiltä, olin seuraavana aamuna vielä klo 11 ihan zombina
- Aamupala rupesi nousemaan ylös kävellessäni yliopistolle
- Aivoni olivat täyttä muusia ja utuiset, joten en oikein pärjännyt opiskelussa
- Unohtelin jatkuvasti kaikkea
- Olin todella itkuinen ja suunnittelin itsemurhaa
Juuh erittäin hyvä lääke. Lääkärin mielestä minun piti jatkaa, vaikka itsemurhat pyörivät päässä. Kuulemma vasta kuukauden päästä alkaa toimimaan
Ei sopinut minulle ja tuli haittavaikutuksia, mutta monelle kaksisuuntaiselle tosi hyvä ja sopiva lääke (itse en ole). Ihmetytti vähän, miten suljetulla lähes jokainen söi tuota Ketipinoria ja minullekin yritettiin määrätä se uudestaan vaikka ei sopinut.
Hep!
Aloin syödä Ketipinoria uniongelmien takia 25mg/vrk. Otan tabletin siis illalla, pistää väsyttämään ja nukahdan nopeasti, ja uni on syvempää kuin muuten. Ensimmäisen tabletin otettuani olin aivan koomassa seuraavan päivän, mutta jo heti toisen yön jälkeen olin täysin toimintakykyinen. Ainoa selvä miinus on ruokahalun kasvu, pitää vähän hillitä...
Mulla nukkuu 2-vuotias vieressä ja joudun välillä heräilemään lapsen kanssa öisin. Herään mainiosti lääkkeestä huolimatta, eli mihinkään koomaan tämä ei vedä.
Ainakin mun elämänlaatu on parantunut. Vaikuttanee hieman myös mielialaan, mikä toki on vain plussaa.