Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajakoulutuksesta

Vierailija
27.03.2015 |

Kannattaako lähihoitajakoulutukseen menoa edes harkita, jos selkä kipeytyy jo henkilökohtaisen avustajan työssä, jota teen 3-4 kertaa viikossa yhden henkilön kanssa? Aiemmin lyhytkestoisena avustajana nostin erästä laihaa henkilöä väärin ja tuli välilevyn pullistuma. Fysioterapeutti näytti minulle miten nostetaan oikein, mutta silti selkäni jatkaa kipeytymistään. Otan Buranaa töihin mennessä. Olen aika pitkä, n. 176cm. Olen jäykkä, enkä ollenkaan notkea, vaikka olen liikkunut lapsesta lähtien.

Mietin siis kestäisikö selkä täyspäiväistä lähihoitajan työtä? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:37"]

Lähihoitajana voi olla vaikka istumatyössä asiakaspalvelussa. Eivät kaikki hommat ole raskasta fyysistä työtä. 

Mutta ei ehkä sitä koulutusta kannata hankkia, jos on kyvytön fyysiseen työhön. Kyllä se harjoitteluissa tulee kuitenkin eteen. 

[/quote]

Istumatyössä se selkä vasta paskaksi meneekin

Vierailija
2/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostotekniikat kuntoon! Itse olen töissä vanhusten parissa. Käytä mahdollisimman paljon apuvälineitä (niitä on pilvin pimein, kun asiaan perehtyy! Ja työnantajalta voi vaatia niitä käyttöönsä) ja ihan vaan oikeat nostotekniikat auttavat! Toki menee jonkin verran aikaa, että nämä hoksaa ja oppii.

Itselläni meni selkä jumiin opiskeluaikoina ihan vaan työharjoittelussa vuoteiden petaamisesta.. tein sen niin huonossa työasennossa. Nykyään ei selkä jumita, kunhan muistan ja viitsin oikeat työasennot ja pidän selkä- ja vatsalihaksista huolta.

Eli jos siis muuten lähihoitajan työ kiinnostaa, niin ehdottomasti alalle vaan, mutta perehdy huolella ergonomiaan ja pidä lihaksistasi huolta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:54"]

Nostotekniikat kuntoon! Itse olen töissä vanhusten parissa. Käytä mahdollisimman paljon apuvälineitä (niitä on pilvin pimein, kun asiaan perehtyy! Ja työnantajalta voi vaatia niitä käyttöönsä) ja ihan vaan oikeat nostotekniikat auttavat! Toki menee jonkin verran aikaa, että nämä hoksaa ja oppii.

Itselläni meni selkä jumiin opiskeluaikoina ihan vaan työharjoittelussa vuoteiden petaamisesta.. tein sen niin huonossa työasennossa. Nykyään ei selkä jumita, kunhan muistan ja viitsin oikeat työasennot ja pidän selkä- ja vatsalihaksista huolta.

Eli jos siis muuten lähihoitajan työ kiinnostaa, niin ehdottomasti alalle vaan, mutta perehdy huolella ergonomiaan ja pidä lihaksistasi huolta!

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Käytän itsekin nosturia työssä, mutta avustettavaa sängyssä kääntäessä ja myös jumpatessa selkä kipeytyy kummiskin. Nostotekniikoihin olen saanut opastusta kahdelta fysioterapeutilta. 

Kyseisen henkilö täyspäiväinen avustaja on kipeytyneen käden takia sairauslomalla - ollut jo viikkoja ja on lähihoitaja. Ei kovinkaan rohkaisevaa kun avustettava ei ole mikään lihava. 

Ap 

Vierailija
4/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sairaanhoitajan koulutus? Ei toki ole niin, etteikö sairaanhoitaja joutuisi tekemään raskaita siirtoja tai nosoja, mutta mahdollisuus päästä fyysisesti kevyempään työhön voi olla parempi.

Vierailija
5/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kehno selkä ja menin lähihoitajakouluun. Tähän kyllä vaikutti että olen kiinnostunut mielenterveys ja päihdetyöstä joten nostelua ei ole kovin paljoa

Vierailija
6/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:16"]

Entäs sairaanhoitajan koulutus? Ei toki ole niin, etteikö sairaanhoitaja joutuisi tekemään raskaita siirtoja tai nosoja, mutta mahdollisuus päästä fyysisesti kevyempään työhön voi olla parempi.

[/quote]

Lähinnä olen vain hankkimassa pätevyyttä, jotta voin tehdä ainakin hoitoalan keikkoja. Minulla on jo toinen ammatti. 

Ap 

Vierailija
7/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana voi olla vaikka istumatyössä asiakaspalvelussa. Eivät kaikki hommat ole raskasta fyysistä työtä. 

Mutta ei ehkä sitä koulutusta kannata hankkia, jos on kyvytön fyysiseen työhön. Kyllä se harjoitteluissa tulee kuitenkin eteen. 

Vierailija
8/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene asiakaspalvelun koulutusohjelmaan.

Vierailija
9/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, olisit vain jatkuvasti saikulla. TULES-ongelmat ovat hoitoalalla erittäin yleisiä. On tietysti hommia joissa ei nostella ketään, mutta et voi välttää niitä opiskeluaikana - et ehkä pääse edes opiskelemaan jos terveydentilasi rehellisesti kerrot. Tässä työllisyystilanteessa lähihoitajakaan ei voi enää valita mielensä mukaan, millaista työtä tekee. Voi olla ettei ole muuta tarjolla kuin vanhustyötä.

Vierailija
10/10 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:40"]

Ei kannata, olisit vain jatkuvasti saikulla. TULES-ongelmat ovat hoitoalalla erittäin yleisiä. On tietysti hommia joissa ei nostella ketään, mutta et voi välttää niitä opiskeluaikana - et ehkä pääse edes opiskelemaan jos terveydentilasi rehellisesti kerrot. Tässä työllisyystilanteessa lähihoitajakaan ei voi enää valita mielensä mukaan, millaista työtä tekee. Voi olla ettei ole muuta tarjolla kuin vanhustyötä.

Kiitos, tosi hyvä vastaus. Ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi