Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yliaktiivinen rakko, onko kokemuksia?

Vierailija
21.04.2015 |

Olen epäillyt että mulla olisi yliaktiivinen rakko tai joku muu vastaava vaiva. Koko ajan tuntuu että olis pissahätä ja jos ei pääse vessaan, tulee paniikki. Enemmän ongelmana on Se pissahädän tunne, kuin että olis oikeasti hätä. Hätäkin on kyllä usein, töissä käyn noin tunnin välein vessassa. En voi kulkea enää bussilla, käytän junaa koska niissä pääsee vessaan. Leffassa en voi enää käydä. Pelkään lähteä paikkaan, josta en tiedä onko vessaa. Hankaloittaa jo elämää oikeesti... Onko kellään kokemuksia, kuulostaako oikealta diagnoosilta? Toivottavasti joku osaa auttaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuota ollut synnytyksestä lähtien vaihtelevasti enemmän tai vähemmän. Tai sitten se on ponnistus - inkontinenssia, elikkä lantionpohjan lihasten laiskistumisen takia saattaa pissaa lirahdella.

Jumppailu auttaa jos säännöllisesti tekee.
Lääkkeitä en ole katsonut tarvitsevani.
Mutta jatkuvasti pikkuhousunsuojia käytössä tai ainakin varalla mukana, niin ei tuu hölmöjä tilanteita.

Vierailija
2/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii mennä fysioterapiaan. Siellä vinkkejä miten jumpata jne. Suosittelen!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tää vaiva jo vuosia... kauppareissutkin on tuskaa, kävelen kilsan kauppaan ja tuntuu jo siltä, että pian pitäis päästä vessaan. Illalla joudun monta kertaa sängystä pissalle, että saa nukahdettuaja yölläkin herään vessaan ainakin kahdesti. Aamulla taas kamala hätä.

Kuinka usein ihmiset oikeasti käy lääkärissä tämän asian takia? En oo kehdannut mennä, tuntuu vähän nololta soitella aikaa tämän takia :D

Vierailija
4/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:36"]On kokemusta, mut nyt ei ehdi kirjoittaa romaania. Käy lääkärillä. Sieltä saa lääkettä (tabletit ja/tai laastari). Sitten pikkuhiljaa irrottautuu niistä.

Onko sinulla kotona yhtä paljon hätä? Onko sinulla korkeanpaikankammoa, tasapaino-ongelmia tai matkapahoinvointitaipumusta?
[/quote]

Hei miten esim. tuo korkeanpaikankammo liittyy tähän? Mulla nimittäin on!

18

Vierailija
5/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vaiva. Ja jos tiedän, että en pääse vessaan (leffateatteri) hätä on vielä kovempi. Oon ennen leffaanmenoa koko päivän aivan minimaalisella juomisella. Ei kahvia, vettä max 2 dl. Ennen leffaan menoa pissalla. Silloin ehkä pärjään. Kotona juoksen tunnin välein vessassa. Ja jos juon esim siideriä niin auta armias sitä vessassa juoksemisen määrää. Äsken olin työasioilla ja onnistuin olla käymättä kolmeen tuntiin pissalla ja hätä oli jo puolentoista tunnin päästä. Töissä ramppaan tunnin välein... Koitan harjoittaa rakkoa, mutta se jatkuva pissahädän tunne on syvältä. Oon harkinnu tenoja esim leffan ajaksi

Vierailija
6/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivästä tulee muuten ihan hirveä, jos erehtyy aamulla juomaan edes kupillisen kahvia. Joutuu monta tuntia ramppaamaan pissillä 5-15 minuutin välein :(

Vierailija
7/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulje virtsatie infektio pois, helppoa käy tk:ssa antamassa näyte.

http://www.virtsarakko.fi/nainen/tilaa-materiaalia

Vierailija
8/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vapaapäivinä kouluttaa jos testitulokset on ok. Mulla on ollut tota mutta rakkoa voi suurentaa! Nykyään voi mennä jopa 5h ilman wc.

Vierailija
9/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se kans vielä eli aluksi pissahätä tuntuu karsealta mutta se menee usein ohi. Voit aloittaa vaikka kärsimällä 30min, sitten enemmän. Jne.

Vierailija
10/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:19"]

Alat vapaapäivinä kouluttaa jos testitulokset on ok. Mulla on ollut tota mutta rakkoa voi suurentaa! Nykyään voi mennä jopa 5h ilman wc.

[/quote]

eikö sinulla lirahda housuun?

Vierailija
11/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliaktiivinen rakko, oireet kuulostavat hyvin tutuilta. Tuo rajoittaa jo elämääsi niin paljon, että ehdottomasti kannattaa nyt varata lääkäriaika. Siellä voidaan ensinnäkin poissulkea muita oireiden syitä (virtsatietulehdus, diabetes) ja voit sitten saada reseptin lääkkeestä ja hoito-ohjeita. Tuohon on useampia erilaisia lääkkeitä, jotka oikeasti auttavat. Voit tarvittaessa otettavan lääkkeen avulla taas käydä leffassa!

Tärkeää olisi myös kouluttaa rakkoa eli pidätellä pissaa sellaisissa tilanteissa, kun voit venyttää vessakäyntiä eli esim kotosalla ollessasi. Kun rakko vähitellen tottuu isompiin virtsamääriin, pissahädän tunne ei enää tule niin pienellä täyttömäärällä. Ja vastaavasti, jos käyt koko ajan varmuudeksi pissalla, vaikkei rakossa olisi kuin muutama tippa, totutat rakon siihen, että pissaa ei saisi siellä olla juuri ollenkaan ja se vain aiheuttaa noidankehän: hätä alkaa tulla yhä pienemmillä ja pienemmillä virtsamäärillä ja lopulta et pääse kotoa minnekään. Se kierre pitää saada katkaistua.

Vierailija
12/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ja ihan hemmetin ärsyttävää.Mut nykyään otan ihan lungisti ja mietin vessat valmiiksi :D

Vierailija
13/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa interstitiaalilta kystiitiltä. Inhottava vaiva, mutta helpottaa yleensä ajan myötä. Onko sulla ollut surua, stressiä? Itselläni puhkesi opiskelustresssin ollessa pahimmillaan. Käy lääkärissä, kystoskopia voi olla aiheellinen. Ja saat ohjeet rakkokoulutukseen, ehkä lääkitystä. Tsemppiä, kyllä se siitä helpottaa. Jonkinlainen herkkyys voi jäädä.

Vierailija
14/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin välein on aika paljon. Tuleeko aina pissaa? Jos tulee, vuorokauden virtsamäärät voi olla melko suuret. Käy asiaa läpi lääkärin kanssa.

Vierailija
15/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:19"]

[/quote]

eikö sinulla lirahda housuun?
[/quote]
Heh no ei. Alotin uudessa työssä ja oli niin kiire ettei rakkoa ehtinyt ajatella. Sitten se tottui siihen.

Vierailija
16/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Lääkäriin ensin, jotta mm. tulehdus ja diabetes poissuljetaan. Lääkkeitä onneksi on olemassa, jolloin saat elämäsi takaisin eikä kaikki pyöri vessan ympärillä. Itse käytän laastaria pepussa (Kentera).

Vierailija
17/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, mut nyt ei ehdi kirjoittaa romaania. Käy lääkärillä. Sieltä saa lääkettä (tabletit ja/tai laastari). Sitten pikkuhiljaa irrottautuu niistä.

Onko sinulla kotona yhtä paljon hätä? Onko sinulla korkeanpaikankammoa, tasapaino-ongelmia tai matkapahoinvointitaipumusta?

Vierailija
18/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 19:36"]

On kokemusta, mut nyt ei ehdi kirjoittaa romaania. Käy lääkärillä. Sieltä saa lääkettä (tabletit ja/tai laastari). Sitten pikkuhiljaa irrottautuu niistä.

[/quote]

Miten tämä tehdään? Ei lääkäri puhunut tästä vaihtoehdosta ollenkaan.

nro 13

Vierailija
19/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään oo kokemusta?

Vierailija
20/20 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei sinulla ole virtsatulehdusta? Noin se oireili minulla, ei mitään kipuja.