IS: Lääkärin ohje uniongelmaisille - Ei kofeiinia klo 12 jälkeen
– On hyvin tavallista, että ihmiset vastustavat ajatusta luopua kofeiinista keskipäivän jälkeen – varsinkin, kun kofeiinia on monessa muussakin tuotteessa kuin kahvissa.
– Mutta kun he ovat suostuneet kokeilemaan, vaikutukset ovat olleet mullistavat, lääkäri sanoo
Olen aina ollut sitä mieltä, että ihmisten uniongelmat johtuvat kahvista. Kerrankin lääkäri joka sanoo tämän asian ääneen. Kaikki unilääkkeet ovat siis turhia.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaikessa on kofeiinia?
Teessä, limsoissa, energiajuomissa ja monissa suklaissa.
Syy on siis suklaassa...
Mä en juo kahvia enkä teetä ja silti en pysty nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en juo kahvia enkä teetä ja silti en pysty nukkumaan.
Energiajuomat?
On ihmisiä, jotka pärjäävät neljän tunnin unilla.
Todellinen syy useimmilla hakea unilääkkeitä on vain saada pää sekaisin. Tästä syystä terveyskeskuslääkärit eivät enää juuri määrää unilääkkeitä.
Vau! Tuota ei varmaan kukaan uniongelmainen tiennyt että kofeiinituotteet piristää pitkään.🤪
Minä herään yleensä keskipäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy useimmilla hakea unilääkkeitä on vain saada pää sekaisin. Tästä syystä terveyskeskuslääkärit eivät enää juuri määrää unilääkkeitä.
Laittaisin tähän keskisormiemojin, mutten taida viitsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vau! Tuota ei varmaan kukaan uniongelmainen tiennyt että kofeiinituotteet piristää pitkään.🤪
Kuten lääkäri tuossa jutussa kertoo niin useimmat eivät tiedä tai halua uskoa yhteyttä
Varmasti juon kofeiinia iltaisinkin, jotta jaksan olla klo 23 asti töissä vuodesta toiseen arkisin.
Ei nykyään unilääkkeitä saa edes hepposin perustein. Psykoosilääkkeet ovat melkein syrjäyttäneet perinteiset unilääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Mun 20v kestäneet uniongelmat loppui kun lopetin kahvin juonnin. Enpä olisi uskonut.
Minulla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten lääkäri tuossa jutussa kertoo niin useimmat eivät tiedä tai halua uskoa yhteyttä
Ei unettomuus mikään uskon asia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniongelmien syyt vaihtelevat. Kofeiini 12 jälkeen ei todellakaan ole ainoa syy.
Mutta silti hyvä neuvo.
Totta. Liiallinen älylaitteiden käyttö iltaisin ja liikunnan puute voivat myös aiheuttaa unettomuutta.
Tuon liikunnan puutteen allekirjoitan omalla kohdalla. Ehkä yhden päivän voi olla liikkumatta ja nukkua ihan ok, mutta useampi päivä kun menee putkeen, niin en enää nuku kunnolla. Nukahdan kyllä, mutta heräilen keskellä yötä ja saatan valvoa pitkäänkin ennen kuin saan unen päästä kiinni uudestaan. Tunnin - parin kävely auttaa ihan hirveästi uniongelmiin omalla kohdalla.
Itse en tajunnut olevani kofeiiniherkkä, vaan luulin kärsiväni työuupumuksesta. En saanut öisin nukuttua, sydän jyskytti ja ahdisti. Olin aloittanut kahvin juomisen mentyäni töihin, sitä ennen en juonut kahvia lainkaan. Joululomalla en juonut kahvia, jolloin huomasin oloni parantuvan hetkessä. Googletin asiaa, varsinkin englanniksi löytyi tietoa. Lopetin kahvinjuonnin. Joskus juon Pepsiä tai Coca-Colaa esimerkiksi juhlissa, jonka jälkeen ihan samat tuntemukset. Minulle kofeiini ei sovi lainkaan, monille sopii. Ikinä ei ole ahdistanut kofeiinin juomisen jälkeen, eli minulla vaikutti myös siihen.
N30
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt selittämättömistö nukahtamisvaikeuksista noin 8-vuotiaasta asti, enkä takuulla juonut kahvia silloin, enkä paljon myöhemminkään.
Toki aikuisiällä tajuan, että jos iltajuomana vetää kahvia kupillisen niin saattaapi yöunet mennä. En tarvitse lääkäriä minulle sitä kertomaan. Mutta syy unettomuuteni olisi kiva löytää.
Onko tutkittu kuinka laajasti? Uniapnea pois suljettu?
Olen aina ihmetellyt unilääkkeitä. Jos tarpeeksi kauan valvoo, niin varmasti nukahtaa ilman mitään lääkkeitä. Aikaisin herääminen se yleensä vaikeampaa tuppaa olemaan.
Alkoholi haittaa unta vähintäänkin yhtä pahasti.
Näitä on nyt viimeaikoina kuultu. Kahvinvastaisia lausuntoja eliitiltä.
Eli lienee niin, että kahvi on oikeasti ihan pirun terveellistä. Jos eliitti yrittää sitä kansalta taas kieltää siis