IS: Lääkärin ohje uniongelmaisille - Ei kofeiinia klo 12 jälkeen
– On hyvin tavallista, että ihmiset vastustavat ajatusta luopua kofeiinista keskipäivän jälkeen – varsinkin, kun kofeiinia on monessa muussakin tuotteessa kuin kahvissa.
– Mutta kun he ovat suostuneet kokeilemaan, vaikutukset ovat olleet mullistavat, lääkäri sanoo
Olen aina ollut sitä mieltä, että ihmisten uniongelmat johtuvat kahvista. Kerrankin lääkäri joka sanoo tämän asian ääneen. Kaikki unilääkkeet ovat siis turhia.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt unilääkkeitä. Jos tarpeeksi kauan valvoo, niin varmasti nukahtaa ilman mitään lääkkeitä. Aikaisin herääminen se yleensä vaikeampaa tuppaa olemaan.
Jos tarpeeksi kauan valvoo ei pysty enää nukahtamaan ollenkaan.
Höpsistä. Armeijassa piti valvoa 3,5 vuorokautta putkeen, Sen jälkeen nukuin jotain 12 tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt unilääkkeitä. Jos tarpeeksi kauan valvoo, niin varmasti nukahtaa ilman mitään lääkkeitä. Aikaisin herääminen se yleensä vaikeampaa tuppaa olemaan.
Höpsistä. Armeijassa piti valvoa 3,5 vuorokautta putkeen, Sen jälkeen nukuin jotain 12 tuntia putkeen.
No minä en ainakaan nukahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö jotain piristeitä? Amfetamiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika loukkaavaa sanoa noin unettomuudesta kärsivälle
Lääkäreiden ohjeet uniongelmaisille on juuri tuota tasoa: Älä juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nukahda, vaikka kuinka valvon. Tästä on jokunen vuosi aikaa ja vahvasti päätin lopettaa unilääkkeet, ym. vastaavat mm. melatoniinin. Kolme vuorokautta meni ja en ollut saanut unta ollenkaan. No pakkohan oli ottaa unilääke, kun pää oli jo väsymyksestä sekaisin. Onneksi olin työtön, joten tällaista pystyi testaamaan.
Nooh, taas kokeilin ja sama homma, monta vuorokautta meni valvoessa. Kuitenkin päivisin touhusin normaalit jutut, mutta ne eivät saaneet kehoa väsymään riittävästi, vaikka valvottuja tunteja oli jo melkoisesti. Jälleen unilääke palasi kuvioihin. Kun ei omat unisignaalit toimi, niin minusta on hienoa että edes lääkkeen avulla saa yön levättyä. Toki se ei ole samanlaista unta kuin lääkkeetön, mutta ei voi mitään.
Tällä hetkellä juon viimeiset kahvit n. kahden aikaan päivällä. Energiajuomia, limuja, suklaata, kofeiinia sisältäviä teelaatuja en käytä. Käyn ulkoilemassa, yritän illat rentoutua, mutta ilman lääkettä ei edelleenkään uni tule. Jo 25 vuotta menty näin. Eikä kerrostalossa asuminenkaan helpota uniongelmaisen elämää, mutta muuta asumismuotoa en pysty saamaan tällä hetkellä. Korvatulppia käytän välillä, mutta herkästi saan tulehduksia korviin.
Lääkäreistä ei ole apua ollut koskaan erityisemmin, koska he eivät osaa tai halua paneutua syvällisemmin uniongelmiin. Joku lääke annetaan ja siinä pysytään, vaikka tehot laskee pitkän käytön seurauksena. Melatoniinia ehdotetaan lisäksi, mutta itsellä on joku juttu (puuttuuko joku geeni, aivoreseptori, heh, vai mikä?) miksi tämäkään ei tehoa. Kokeiltu on reseptillä olevat ja käsikaupasta saatavat miedot, vahvat, pitkävaikutteiset jne.
Voisko syynä olla se ettei tee töitä?
Missä kohtaa mainitsin etten ole NYT töissä?
Ja toiselle kysyjälle, kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut jo n. 12 vuotta, siihen lääkitys kohdillaan. Edelliset testit alkusyksystä 2021 ja tulokset Ok.
Terapiaa ei ole koskaan ehdotettu, eikä näin olen tarjottukaan. En tiedä saako jtn tukea terapioihin, eikä nyt ole kiinnostusta mennä.
Kuten sanoin, tapaamani lääkärit ovat halunneet päästä helpolla ja vain myöntää reseptit uudelleen sen kummemmin miettimättä ja pohtimatta muita keinoja.
Unapneaa tuskin itselläni on, koska siihen liittyvät oireet puuttuvat. Lääkkeellä nukun, enkä ole erityisen väsynyt päiväsaikaan. Ei myöskään tarvitse käydä öisin vessassa.
Olen miettinyt hypnoosia ja/tai akupunktiota. Onko jollain kokemuksia näistä unettomuuden hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika loukkaavaa sanoa noin unettomuudesta kärsivälle
Sehän oli vain yksi kysymys. En tunne tämän henkilön taustoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea krooninen unettomuus on h*lvettiä, sitä(kään) ei ihminen tajua ennen kuin itse kokee.
Täällä on tullut monia hyviä ohjeita nukkumiseen. Unihygienia ja pimennysverhot on myös hyvä ottaa huomioon. Painopeittoakin moni suosittelee.
:D Täntyyppiset ketjut on kyllä aina täynnä näitä vttuilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea krooninen unettomuus on h*lvettiä, sitä(kään) ei ihminen tajua ennen kuin itse kokee.
Täällä on tullut monia hyviä ohjeita nukkumiseen. Unihygienia ja pimennysverhot on myös hyvä ottaa huomioon. Painopeittoakin moni suosittelee.
Miksi meitä unettomuudesta kärsiviä pidetään jotenkin erityisen tyhminä?
Ihan kuin meillä ei olisi jo pimennysverhot, unihygienia kunnossa, painopeittoakin varmasti moni kokeillut (ei ole kovin halpa, niin pitää tarkkaan miettiä kannattako satsata siihen) tai ainakin lukenut kokemuksista. Joillakin jopa unimaski ja korvatulpat.
Samoin moni uneton osaa rauhoittaa iltaa vähentämällä ruutuaikaa, käyttämällä keltaista yövaloa puhelimessa/tietokoneessa, olemalla himmeässä valaistuksessa, kuunnella rentoutusmusiikkia tai podcasteja, lukea kirjaa ruudun sijasta, juo kamomillateetä, ottaa melatoniin tai muu rauhoittava yrttikapseli (ei se mitä ajattelitte, vaan esim. Valeriaana) ajoissa, ym ym.
Kirjoittavat ennen nukkumaanmenoa päivän tapahtumat ylös, samoin stressinaiheet, huolet murheet, ilot surut, jotta nämä eivät enää sängyssä valvottaisi.
On kokeiltu laskea lampaat, toistaa pysäytyssanaa, tuijottaa kattoa tai jotain tiettyä kohtaa huoneessa, jotta silmät alkaisi painaa. On yritetty käänteistä tyyliä, eli yrittää pysyä hereillä, jotta aivot haluaisi nukahtaa. On kokeiltu vaihtaa tyynyn paikkaa jalkopäähän tai mennä sohvalle nukkumaan taas vain siksi, että aivoja hämättäisiin tällä keinolla = uusi nukkumapaikka = uusi nukahtaminen.
On kokeiltu syödä muutamaa tuntia ennen banaania tai kaurapuuroa tai pähkinöitä tai muita hiilihydraatteja, koska näiden on kerrottu sisältävän hivenaineita jotka edesauttavat nukahtamista. Toiset ovat kokeilleet juoda lämmintä maitoa tai sitä kuuluisaa kamomillateetä (ei auta). Magnesiumlisää monet ottavat mm levottomiin jalkoihin ja taas, unen tuloon.
Silti vaikka näitä kaikkia tekisi, niin voi unettomuus vaivata syystä tai toisesta. Me olemme yksilöitä ja kehomme toimivat jokaisella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy useimmilla hakea unilääkkeitä on vain saada pää sekaisin. Tästä syystä terveyskeskuslääkärit eivät enää juuri määrää unilääkkeitä.
No määrää ei, huomattu on. Jotain 15 vuotta olen kärsinyt univaikeuksista ja lääkärit vain lähinnä hymähtävät tai sivuuttavat koko asian. Olen joskus jonkun unihygienia-lappusen ehkä saanut, ihan kuin ne keinot eivät olisi itsestäänselviä jokaiselle uniongelmista kärsiville. En edes tiedä haluaisinko lääkettä, mutta kun eivät ne lääkärit mitään muutakaan keinoa tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaikessa on kofeiinia?
Jäätelö, suklaa, virvoitusjuomat, särkylääkkeet...
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään unilääkkeitä saa edes hepposin perustein. Psykoosilääkkeet ovat melkein syrjäyttäneet perinteiset unilääkkeet.
Varmasti ihan perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin luvata sinulle että jokainen kroonisesta unettomuudesta kärsivä on kokeillut elämänsä aikana jo ihan kaikkea. Minuakin auttavat pimennysverhot, kunnon maski silkkikupeilla (manta mask), kunnon korvatulpat (loop), 11kg painopeitto (cura), usein vaihdettavat lakanat (min kerran viikkoon), viileä yölämpötila yms. Tästä huolimatta en nuku noilla ilman tukevaa lääkeannosta joka sekin sisältää kolmea eri lääkettä. Ilman lääkitystä nukun pari tuntia kolmen vuorokauden välein, olen sekaisin univajeesta ja elämä ei onnistu. Meillä tämä unettomuus kulkee suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nukahda, vaikka kuinka valvon. Tästä on jokunen vuosi aikaa ja vahvasti päätin lopettaa unilääkkeet, ym. vastaavat mm. melatoniinin. Kolme vuorokautta meni ja en ollut saanut unta ollenkaan. No pakkohan oli ottaa unilääke, kun pää oli jo väsymyksestä sekaisin. Onneksi olin työtön, joten tällaista pystyi testaamaan.
Nooh, taas kokeilin ja sama homma, monta vuorokautta meni valvoessa. Kuitenkin päivisin touhusin normaalit jutut, mutta ne eivät saaneet kehoa väsymään riittävästi, vaikka valvottuja tunteja oli jo melkoisesti. Jälleen unilääke palasi kuvioihin. Kun ei omat unisignaalit toimi, niin minusta on hienoa että edes lääkkeen avulla saa yön levättyä. Toki se ei ole samanlaista unta kuin lääkkeetön, mutta ei voi mitään.
Tällä hetkellä juon viimeiset kahvit n. kahden aikaan päivällä. Energiajuomia, limuja, suklaata, kofeiinia sisältäviä teelaatuja en käytä. Käyn ulkoilemassa, yritän illat rentoutua, mutta ilman lääkettä ei edelleenkään uni tule. Jo 25 vuotta menty näin. Eikä kerrostalossa asuminenkaan helpota uniongelmaisen elämää, mutta muuta asumismuotoa en pysty saamaan tällä hetkellä. Korvatulppia käytän välillä, mutta herkästi saan tulehduksia korviin.
Lääkäreistä ei ole apua ollut koskaan erityisemmin, koska he eivät osaa tai halua paneutua syvällisemmin uniongelmiin. Joku lääke annetaan ja siinä pysytään, vaikka tehot laskee pitkän käytön seurauksena. Melatoniinia ehdotetaan lisäksi, mutta itsellä on joku juttu (puuttuuko joku geeni, aivoreseptori, heh, vai mikä?) miksi tämäkään ei tehoa. Kokeiltu on reseptillä olevat ja käsikaupasta saatavat miedot, vahvat, pitkävaikutteiset jne.
Voisko syynä olla se ettei tee töitä?
Missä kohtaa mainitsin etten ole NYT töissä?
Ja toiselle kysyjälle, kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut jo n. 12 vuotta, siihen lääkitys kohdillaan. Edelliset testit alkusyksystä 2021 ja tulokset Ok.
Terapiaa ei ole koskaan ehdotettu, eikä näin olen tarjottukaan. En tiedä saako jtn tukea terapioihin, eikä nyt ole kiinnostusta mennä.
Kuten sanoin, tapaamani lääkärit ovat halunneet päästä helpolla ja vain myöntää reseptit uudelleen sen kummemmin miettimättä ja pohtimatta muita keinoja.Unapneaa tuskin itselläni on, koska siihen liittyvät oireet puuttuvat. Lääkkeellä nukun, enkä ole erityisen väsynyt päiväsaikaan. Ei myöskään tarvitse käydä öisin vessassa.
Olen miettinyt hypnoosia ja/tai akupunktiota. Onko jollain kokemuksia näistä unettomuuden hoidossa?
Hypnoosia olen kokeillut, samoin terapiaa ja unikoulua. Mikään ei auttanut.
T. Tuo kaiken kokeillut 3 lääkettä syövä