IS: Lääkärin ohje uniongelmaisille - Ei kofeiinia klo 12 jälkeen
– On hyvin tavallista, että ihmiset vastustavat ajatusta luopua kofeiinista keskipäivän jälkeen – varsinkin, kun kofeiinia on monessa muussakin tuotteessa kuin kahvissa.
– Mutta kun he ovat suostuneet kokeilemaan, vaikutukset ovat olleet mullistavat, lääkäri sanoo
Olen aina ollut sitä mieltä, että ihmisten uniongelmat johtuvat kahvista. Kerrankin lääkäri joka sanoo tämän asian ääneen. Kaikki unilääkkeet ovat siis turhia.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri kertoi, että jos hän herää yöllä niin hän keittää pannullisen kahvia. Sen juomisen jälkeen saa hyvin nukuttua.
Mun yks tuttavapariskunta juo kahvit iltauutisten jälkeen. Jos jättävät iltakahvin väliin, heräävät aamuyöstä päänsärkyyn. Sitten keitetään kahvit ja taas uni maittaa.
Ilmeisesti vieroitusoireet herättää. Ei heillä muuten ole unihäiriöitä.
Virka-aikaihmisen löysää fittuilua. Mites vuorotyöntekijät? Eikö yötyöläinen saa juoda aamukahvia päivällä herätessään?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt unilääkkeitä. Jos tarpeeksi kauan valvoo, niin varmasti nukahtaa ilman mitään lääkkeitä. Aikaisin herääminen se yleensä vaikeampaa tuppaa olemaan.
Työkyky ja terveys menee jos nukkuu pari tuntia muutaman vuorokauden välein.
Itse lopetin kofeiinituotteiden käytön aamukahvia lukuunottamatta. Jos herään myöhään aamupäivällä, en juo kahvia ollenkaan. Syön melatoniinia ja elän terveellisesti. Silti minulla on uniongelmia. Mutta toisaalta, jos en tekisi näitäkään toimia, uniongelmani olisivat suuurempia!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt unilääkkeitä. Jos tarpeeksi kauan valvoo, niin varmasti nukahtaa ilman mitään lääkkeitä. Aikaisin herääminen se yleensä vaikeampaa tuppaa olemaan.
No ei välttämättä nukahda koko yössä. Kokemusta on. Seuraavana iltana tietysti nukahtaa helposti. Mutta silloinkin saattaa yöllä herätä valvomaan, jolloin ei saa silloinkaan kunnolla nukuttua. Ja tämä kun on toistuvaa nukkumisen kanssa, niin todellakin haluaa apua vaikka lääkkeistä, jos ei mitään sairautta löydy.
Ne jotka sanovat että kyllä se uni jossain kohtaa tulee väkisinkin ja lääkettä ei tarvi, ensinnäkin melatoniini on luontaistuote, ei lääke. Sitä saa vaikka lähikaupasta. Se tukee nukahtamista. Itse en saa tarpeeksi unta ellen syö melatoniinia. Muuten nukahtaisin ehkä klo kolme yöllä ja aamuksi töihin. Nopeasti siinä saa itsensä saikulle mielenterveydellisistä syistä tai vähintäänkin uupumuksesta.
Nojaa...kakarana ei tiedetty mistään energiajuomista ja älylaitteista. Suklaata sai ehkä juhlapäivinä ja kahvi,/tee ei uponnut. Ulkona oltiin ja liikuttiin. Silti muistan valvoneeni jo alaluokilla ja asia ei ole helpottanut iän myötä.
Kahvi voi olla osasyy ja kofeiini, tai sitten ei. Mulle on sama juonko päiväkahvia vai en, unettomuus on hyvin epäsäännöllistä ja yöt vaihtelevat paljon. Energiajuomia juon tosi harvoin ja teetä. Suklaata en syö edes viikoittain.
alkoholi ja tupakka niin ikään aiheuttavat unihäiriöitä. Jokaiselta unihäiriöpotilaalta pitäisi tutkia tarkkaan myös päihteiden käyttö eikä vain luottaa heidän sanaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään unilääkkeitä saa edes hepposin perustein. Psykoosilääkkeet ovat melkein syrjäyttäneet perinteiset unilääkkeet.
Psykoosilääkkeethän aiheuttavat paljon enemmän sivuvaikutuksia ja niillä saatu uni on huonolaatuisempaa. Vieroittuminen on myös vaikeampaa.
Energiajuomat ja kaikki BCA urheilujuomat (kofeiiniset) ovat vielä pahempia kuin kahvi! Ne sekoittavat kene tahansa pään. Varsinkin jos on herkkä kofeiinille saati on mielenterveyden ongelmia jo alla.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini aamuseitsemältäkin voi vaikuttaa yöuneen.
Itsellä näin. Kuppi kahvia aamulla ja seuraavan yön uni on selkeästi heikompaa. Toisaalta päivä menee ilman kahvia myös alavireisempämä.
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomat ja kaikki BCA urheilujuomat (kofeiiniset) ovat vielä pahempia kuin kahvi! Ne sekoittavat kene tahansa pään. Varsinkin jos on herkkä kofeiinille saati on mielenterveyden ongelmia jo alla.
Desissä kahvia on kofeiinia 100 mg siis missä desissä energiajuomaa on 32 mg. Bcaa juomat ovat energiajuomia, eivät urheilujuomia. Urheilujuomissa ei ole kofeiinia esim gatorade.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään unilääkkeitä saa edes hepposin perustein. Psykoosilääkkeet ovat melkein syrjäyttäneet perinteiset unilääkkeet.
Psykoosilääkkeethän aiheuttavat paljon enemmän sivuvaikutuksia ja niillä saatu uni on huonolaatuisempaa. Vieroittuminen on myös vaikeampaa.
Mulle Ketipinorista vierottautuminen oli 4kk absoluuttinen h elvetti (käytin 50-75mg lopulta joka yö 2,5 vuoden ajan.) Lopetus laukaisi myös vaikea-asteisen levottomat jalat-oireyhtymän, taistelen katkeruutta vastaan joka ikinen päivä. Mitään en nykyään pelkää niin kuin lääkäreitä. "Hyvä ja turvallinen lääke, ei jää koukkuun."
Nykyään on jo tietoa vaikka kuinka paljon saatavilla ainakin englanniksi, toivoisin ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä tulevaisuudessa näin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nukahda, vaikka kuinka valvon. Tästä on jokunen vuosi aikaa ja vahvasti päätin lopettaa unilääkkeet, ym. vastaavat mm. melatoniinin. Kolme vuorokautta meni ja en ollut saanut unta ollenkaan. No pakkohan oli ottaa unilääke, kun pää oli jo väsymyksestä sekaisin. Onneksi olin työtön, joten tällaista pystyi testaamaan.
Nooh, taas kokeilin ja sama homma, monta vuorokautta meni valvoessa. Kuitenkin päivisin touhusin normaalit jutut, mutta ne eivät saaneet kehoa väsymään riittävästi, vaikka valvottuja tunteja oli jo melkoisesti. Jälleen unilääke palasi kuvioihin. Kun ei omat unisignaalit toimi, niin minusta on hienoa että edes lääkkeen avulla saa yön levättyä. Toki se ei ole samanlaista unta kuin lääkkeetön, mutta ei voi mitään.
Tällä hetkellä juon viimeiset kahvit n. kahden aikaan päivällä. Energiajuomia, limuja, suklaata, kofeiinia sisältäviä teelaatuja en käytä. Käyn ulkoilemassa, yritän illat rentoutua, mutta ilman lääkettä ei edelleenkään uni tule. Jo 25 vuotta menty näin. Eikä kerrostalossa asuminenkaan helpota uniongelmaisen elämää, mutta muuta asumismuotoa en pysty saamaan tällä hetkellä. Korvatulppia käytän välillä, mutta herkästi saan tulehduksia korviin.
Lääkäreistä ei ole apua ollut koskaan erityisemmin, koska he eivät osaa tai halua paneutua syvällisemmin uniongelmiin. Joku lääke annetaan ja siinä pysytään, vaikka tehot laskee pitkän käytön seurauksena. Melatoniinia ehdotetaan lisäksi, mutta itsellä on joku juttu (puuttuuko joku geeni, aivoreseptori, heh, vai mikä?) miksi tämäkään ei tehoa. Kokeiltu on reseptillä olevat ja käsikaupasta saatavat miedot, vahvat, pitkävaikutteiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nukahda, vaikka kuinka valvon. Tästä on jokunen vuosi aikaa ja vahvasti päätin lopettaa unilääkkeet, ym. vastaavat mm. melatoniinin. Kolme vuorokautta meni ja en ollut saanut unta ollenkaan. No pakkohan oli ottaa unilääke, kun pää oli jo väsymyksestä sekaisin. Onneksi olin työtön, joten tällaista pystyi testaamaan.
Nooh, taas kokeilin ja sama homma, monta vuorokautta meni valvoessa. Kuitenkin päivisin touhusin normaalit jutut, mutta ne eivät saaneet kehoa väsymään riittävästi, vaikka valvottuja tunteja oli jo melkoisesti. Jälleen unilääke palasi kuvioihin. Kun ei omat unisignaalit toimi, niin minusta on hienoa että edes lääkkeen avulla saa yön levättyä. Toki se ei ole samanlaista unta kuin lääkkeetön, mutta ei voi mitään.
Tällä hetkellä juon viimeiset kahvit n. kahden aikaan päivällä. Energiajuomia, limuja, suklaata, kofeiinia sisältäviä teelaatuja en käytä. Käyn ulkoilemassa, yritän illat rentoutua, mutta ilman lääkettä ei edelleenkään uni tule. Jo 25 vuotta menty näin. Eikä kerrostalossa asuminenkaan helpota uniongelmaisen elämää, mutta muuta asumismuotoa en pysty saamaan tällä hetkellä. Korvatulppia käytän välillä, mutta herkästi saan tulehduksia korviin.
Lääkäreistä ei ole apua ollut koskaan erityisemmin, koska he eivät osaa tai halua paneutua syvällisemmin uniongelmiin. Joku lääke annetaan ja siinä pysytään, vaikka tehot laskee pitkän käytön seurauksena. Melatoniinia ehdotetaan lisäksi, mutta itsellä on joku juttu (puuttuuko joku geeni, aivoreseptori, heh, vai mikä?) miksi tämäkään ei tehoa. Kokeiltu on reseptillä olevat ja käsikaupasta saatavat miedot, vahvat, pitkävaikutteiset jne.
Voisko syynä olla se ettei tee töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko kilpirauhanen tutkittu? oletko kokeillut kognitiivista psykoterapiaa?
Vaikea krooninen unettomuus on h*lvettiä, sitä(kään) ei ihminen tajua ennen kuin itse kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea krooninen unettomuus on h*lvettiä, sitä(kään) ei ihminen tajua ennen kuin itse kokee.
Täällä on tullut monia hyviä ohjeita nukkumiseen. Unihygienia ja pimennysverhot on myös hyvä ottaa huomioon. Painopeittoakin moni suosittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en juo kahvia enkä teetä ja silti en pysty nukkumaan.
Energiajuomat?
En ole ikinä juonut.
Ja huumeet