Miten ihmeessä saatte rahat riittämään?
Ollaan pienituloinen perhe, isä 2000€ tienaava, äiti kotihoidon tuella kotona, pieni lapsi ja pian syntymässä toinen. Asutaan omassa omakotitalossa, maksetaan lainaa vajaa 500€ kuussa. Ei riitä rahat millään. Nytkin maksanut kuukauden sisällä yli 1000€ laskuja. Sähkölasku 2kk 500€ auton vakuutus n.150. Auton vero 150, oma ja kotivakuutus 150€ puhelinlaskut, netti jne. Tili näyttää miinusta, auto piti jo tankata luotolla, autoa pitäis korjata paljon, lapselle ostaa vaatteita ja kenkiä, itellä ei ole edes kesätakkia, ruokaan menee paljon... kotia pitäisi kiireesti remontoida ja ottaa lainaa lisää... miten te muut selviätte? Säästössä ei ole ku 200€. Mies 30v
Kommentit (65)
Meillä on suurinpiirtein samat tulot kuin Ap:lla ja pärjätään. Ei nyt leveästi joka kuukausi mutta kuitenkin. Yksi pieni lapsi ja nyt täytyy ihmetellä, että miksi ne lapset on muka niin kalliita? Meillä on vakuutus lapselle, vaunut, turvaistuin, hyvännäköisiä vaatteita jne. Osa ihan merkkituotteita, osa marketeista, kotivaatteita kirpputoriltakin. Ei siltikään lapsi, varsinkaan pieni nyt satasia kuukaudessa kuluta. Ostaako ne, joiden mielestä lapset vie heti pienenäkin kaikki rahat, vain kaikista kalleinta vai mistä on kyse?
Omat tuloni n. 1000 kuussa, miehen n. 700. Molemmat olemme töissä. Vuokra 700e. Kaikki vaatteet ja kengät ostetaan kirpputorilta silloin kuin edelliset hajoavat niin ettei kehtaa enää pitää töissä. Ruokakaupasta aina halvinta, koskaan ei herkutella, polteta röökiä, juoda viinaa tms. Iltaisin istutaan kotona. Ei harrasteta mitään.
Eihän tätä elämäksi voi kutsua, mutta pärjätään kuitenkin joten kuten.
Asumme kerrostalossa lähellä palveluita. Emme tarvitse autoa. Hyvin pärjätään. Ostamme just sitä mitä mieli tekee, matkustelemme. Valintoja
Lapset tehtiin, kun molemmilla vakityö ja säästöjä vauvavuodelle. Tällä hetkelläkin melko pienituloisia, molemmilla brutto noin 2600 eli käteen jää n 3800 kuussa. Pärjätään melko mukavasti. Okt josta lainaa n 100 000, yksi vanha auto. Luksusta meille on mökki, joka tosin on vuositasolla melkoinen rahareikä, mutta velaton ja rakas. Lapsia on kaksi pienellä ikäerolla. Olin kotona kunnes pienempikin 3v. Silloin tingittiin lehdistä, kampaajista, vaatteista, reissuista ja muusta ylimääräisestä.
Niinä kuukasina ku ei ole paljoa laskuja, laitetaan toiselle tilille syrjään joka tapauksessa rahaa. Näin siellä on mistä maksaa isot laskut. Esim. kesällä sähkölaskua varten säästöön.
Kriisitilanteissa voitte mennä käymään vaikka diakoniatoimistossa, ei tarvitse olla srk:n jäsen, sieltä saa ruoka-apua, maksusitoumuksen kaupaan ja jos katsovat tarpeen niin jopa auttavat laskuissa kerran, tavaksi ei voi ottaa.
Laskuja voi myös siirtää, esim. vakuutus ensi kuukauteen. Kyllä ne antaa maksuaikaa.
2000 netto vai brutto? Olen kahden lapsen yh ja nettoan 1800+elarit 300+lapsilisät 300, asun omakotitalossa, lainaa maksan saman kuin sinä, autokin on kun on pakko. Toinen säästötili on se pelastus.
Ei mene viinaan, ei tupakkaan, ei henkilöautoon, asun velattomassa omistusasunnossa ja oon pienituloinen. Hgissä. Täytyy sanoa että asuntoon sain roiman osan nk ennakkoperintöä.
Missä ammatissa voi noin vähän tienata? Oletan nyt, että kyseessä bruttotulot ja kokopäivätyö.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:16"]Pystyisitkö itse tekemään työtä? Iltaisin? Viikonloppuisin? Voitko myydä jotain? Tavaraa tai pieniä vaatteita?
[/quote]
Kenelle tämä oli? Jos ap: lle, niin ap on aloituksen isä ( mies 30v.) ja siis käy jo töissä. Lukutaito??? ( ohis)
Nuo vakuutusmaksut kattavat kai koko vuoden (ainakin meillä ovat tuota suuruutta/12 kk). Silloin ensi kuussa laskuja pitäisi olla huomattavasti vähemmän. 250 € / kk sähköön kuulostaa aika isolta, mutta teillä lienee sähkölämmitys? Ajakaa autolla niin vähän kuin mahdollista. Pyörällä kulkee hyvin pitkiäkin matkoja.
Kilpailuttakaa puhelimet.
Koska olet kotona, ehdit panostaa kotona tehtyyn edulliseen ruokaan eri tavalla kuin työssä käydessä. Odotas kun lapset kasvavat.....
Mies ansiosidonnaisella, saa 950e kuussa. Minä äitiyslomalla, menossa kesäkuussa takaisin töihin. Nyt äitiyspäiväraha ollut 700e kuussa, kun palaan töihin niin nettotulot ovat 1300e luokkaa. Asuntolainaa lyhennetään 470e kuussa, auto on vuodelta -98, ei tilata lehtiä. Tuo puolivuotias pirpana ei tosiaan satoja euroja kuussa kustanna, niin jää säästöön tulevia maksuja (päivähoidot jne) ajatellen. Isi ei auta niin on ajateltava jo vähän pidemmälle kuin seuraavaan tilipäivään.
n23
Mutta ainakin näytit maksavan kotivakuutuksen ja autoveron koko vuodelle? Eli ensi kuussa näyttää sitten paremmalta
Tässä ketjussa on hyviä vinkkejä. Muuten nuo teidän tulit on sitä luokkaa että saatatte saada toimeentulotukeakin. Oikeasti hauskaa. Asumistukea ja toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:16"]Pystyisitkö itse tekemään työtä? Iltaisin? Viikonloppuisin? Voitko myydä jotain? Tavaraa tai pieniä vaatteita? [/quote] Kenelle tämä oli? Jos ap: lle, niin ap on aloituksen isä ( mies 30v.) ja siis käy jo töissä. Lukutaito??? ( ohis)
[/quote]
Niin, lukutaito. Siinä lukee "itse" ei isä.
Omaan asuntoon saa asumistukea ainoastaan korkojen osuuteen, joka ap:n tapauksessa ei voi olla kovin paljon. Eli siitä tuskin on apua.
Me pärjätään oikein hyvin. Iso perhe pääkaupunkiseudulla. Asutaan paritalossa (asumisoikeus), joten maksetaan ainoastaan asumisesta 1450e, korjauskulut kuuluu yhtiölle. Sähkölasku 50e/kk, vakuutukset 100e/kk (koti-, auto- ja moottoripyörä), ruoka 1000e. Auto on iäkäs, mutta pidetty kunnossa, joten yllättäviä isoja remppoja ei tule. Ei juurikaan matkustella. Nettotulot 5500e/kk sis. lapsilisät.
Minua kiinnostaisi minne ihmiset oikein hävittävät rahansa? Itse olen työtön yh ja varaa on ostaa mitä ruokaa huvittaa, lyhentää autolainaa, shoppailla vaikka vaatteita parilla sadalla kuussa. Lapset harrastaa ja en tee konkurssia vaikka käydään kylpylöissä ja huvipuistoissa jne. En tarkoita kerskailla mutta en vaan käsitä miksi kaikki kitisevät että rahat ei riitä kun itse työttömänä yh:na minä voin syödä ulkona vaikka joka päivä ja shoppailla kun työssäkäyvät ystäväni laskee montako perunaa on tänään varaa syödä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:59"]Minua kiinnostaisi minne ihmiset oikein hävittävät rahansa? Itse olen työtön yh ja varaa on ostaa mitä ruokaa huvittaa, lyhentää autolainaa, shoppailla vaikka vaatteita parilla sadalla kuussa. Lapset harrastaa ja en tee konkurssia vaikka käydään kylpylöissä ja huvipuistoissa jne. En tarkoita kerskailla mutta en vaan käsitä miksi kaikki kitisevät että rahat ei riitä kun itse työttömänä yh:na minä voin syödä ulkona vaikka joka päivä ja shoppailla kun työssäkäyvät ystäväni laskee montako perunaa on tänään varaa syödä.
[/quote]
Hehee eka ukkosi kustantaa. Pöljä!
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:59"]
Minua kiinnostaisi minne ihmiset oikein hävittävät rahansa? Itse olen työtön yh ja varaa on ostaa mitä ruokaa huvittaa, lyhentää autolainaa, shoppailla vaikka vaatteita parilla sadalla kuussa. Lapset harrastaa ja en tee konkurssia vaikka käydään kylpylöissä ja huvipuistoissa jne. En tarkoita kerskailla mutta en vaan käsitä miksi kaikki kitisevät että rahat ei riitä kun itse työttömänä yh:na minä voin syödä ulkona vaikka joka päivä ja shoppailla kun työssäkäyvät ystäväni laskee montako perunaa on tänään varaa syödä.
[/quote]
Tarttumatta mihinkään muuhun: sinä voit syödä ulkona vaikka joka päivä. Lasketaas, saako mistään muualta kuin Heseltä ruokaa alle kympillä, oletan että lapsillasikin on rahaa syödä vai kustantavatko itse..? Pelkästään sinulla ruokaan menisi tällä ajatuksella 300e kuussa, oletan sun syövän muutakuin kuin sen yhden aterian ulkona. Kunhan kusetat.
Kyllä meillä on kotivakuutus omakotitalosta useita satoja vuodessa.
Meillä mies tienaa nettona 2500€. Mun äitiyspäiväraha on nettona 1500€. Lapsilisä kolmesta lapsesta. Kaikki menee mitä tuleekin. Juuri katsoin että kuun lopulla erääntyy asuntolaina+joukko laskuja yht. n. 2500 eurolla.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:21"]
Ei siltikään lapsi, varsinkaan pieni nyt satasia kuukaudessa kuluta. Ostaako ne, joiden mielestä lapset vie heti pienenäkin kaikki rahat, vain kaikista kalleinta vai mistä on kyse?
[/quote]Lapsi ei kuluta, mutta lapsen vuoksi ainakin meidän perheessä hoitovapaa-aikana menetin n. 2000 e/kk. Se on iso raha perheen tuloissa.
Kilpailuta kaikki. Vakuutukset, sähkö yms. Mieti pitkällä tähtäimellä, mitä voit säästää vuositasolla. Asumistukihakemuksen voi tehdä netissä.