Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä saatte rahat riittämään?

Vierailija
21.04.2015 |

Ollaan pienituloinen perhe, isä 2000€ tienaava, äiti kotihoidon tuella kotona, pieni lapsi ja pian syntymässä toinen. Asutaan omassa omakotitalossa, maksetaan lainaa vajaa 500€ kuussa. Ei riitä rahat millään. Nytkin maksanut kuukauden sisällä yli 1000€ laskuja. Sähkölasku 2kk 500€ auton vakuutus n.150. Auton vero 150, oma ja kotivakuutus 150€  puhelinlaskut, netti jne. Tili näyttää miinusta, auto piti jo tankata luotolla, autoa pitäis korjata paljon, lapselle ostaa vaatteita ja kenkiä,  itellä ei ole edes kesätakkia, ruokaan menee paljon... kotia pitäisi kiireesti remontoida ja ottaa lainaa lisää... miten te muut selviätte? Säästössä ei ole ku 200€. Mies 30v

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan olla jäävi vastaaman kun ei ole lapsia, autoa tai omakotitaloa. Mutta oma "salaisuus" on kuitenkin näin kärjistettynä kaurapuuro ja kirpparit. Olen työtön (tällä hetkellä). En juo enkä polta.

Mistä ostatte vaatteenne/lasten tarvikkeet, voitteko hyödyntää kivijalka- tai facekirppareita? Millaista ruokaa teette? Itse huomasin ainakin miten kalliiksi tulee ostella rahkoja, halvimmatkin maksaa 55 snt/purkki. Sillä rahalla saa melkein puoli kiloa porkkanaa. Papu, herneet ja linssit on halpaa täyteruokaa ja voi korvata lihan.

Voitteko karsia laskuissa millään mitään? Vaikka puhelinlaskusta vai onko kytky? Esim whatsapp on ilmainen.

Vierailija
62/65 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun stadissa kaupungin kolmiossa, joka tosin on vanha ja vuokrakin siksi vain 680 €! Olen tällä hetkellä työtön. Opintolainaa oli valmistututtani 14 400 €! Älkää edes kysykö miksi. No opiskelin ensin amk:ssa, sitten ulkomaisessa yliopistossa ja pääsin Helsingin yliopistoon pääsykokeiden kautta. Synnytin lapssen ensimmäisenä opiskeluvuotenani ja erosin lapsen isästä lapsen ollessa 2v. Tein töitä minkä pystyin ja nostim täydet opintolainat. Nyt 11 vuotta valmistumisen jälkeen jotain 2000 € jäljellä. Olin siis vakituisessa työssä lähes 10 vuotta ja tililtäni meni tilipäivänä pankille lainanlyhennys.

Sain toisenkin lapsen ja suhde hänen isäänsä eteni lähes katastrofiin. Välillä tunnen järkyttävää epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Eikä edes sosiaalialan työtekijät osanneet auttaa vaan pikemminkin kriisiyttivät tilanteen. Olen ollut turvakodissa muutaman kerran, irtaimistoani on viety, olen ollut törkeän pahoinpitelyn uhri, olen hakenut kelan terapiaa kaksi kertaa saamatta sitä. Olen saanut tappouhkauksia ja kärsinyt pahoinpitelyistä myös senkin jälkeen kuin ks mies sai ehdonalaisen tuomion.

Sain juuri kuulla että nyt häntä uhkaa oikea vankeus. Saanko sitten vihdoin oikeutta? Pyytääkö minulta koskaan anteeksi ne jotka eivät minua uskoneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti.

Kerää kaikki menosi paperille. Esim sähkö vuodessa (laskuista näet), kuukausittainen ruokalasku, vesimaksut, vakuutukset per vuosi, autoverot, katso kuiteista paljonko menee kuussa bensaan ja kerro 12-kertaiseksi, samoin puhelinkulut, netti, arvioi kuukausittaiset pakolliset terveysmenot ja kerro 12, asuntolaina myös, mahdolliset muut pakolliset lainat myös. Lisää summaan kuukausittainen arvio lapsen pakollisista menoista esim. lääkärikäynnit jos käytte joka kolmas kk niin arvioi summa ja kerro neljällä niin saat vuosimenon. Lista on pitkä, ole realistinen eli katso ja arvioi menot kuiteista, merkkaa ja laske kaikki menot vaikka jokin olisi pienikin niin arvioi se listalle jos on säännöllinen ja pakollinen meno. Esim;

- sähkö 1500

- laina 7200

- ruoka 7200

- kotivakuutus 300

- auton vakuutus 600

- autovero 300

- bensakulut 1400

- puhelimet 750

- lääkärikäynnit 120

- lemmikin ruoka 240

- vesi 400

- jätemaksu 200

- lapsivakuutus 200

- hygienia 150

- netti 130

- jäsenmaksut 130

- yhteiset lahjat 50

- lapsen kerho 60

- harrastusmaksu 100

.... kun kaikki listalla, laske yhteen ja jaa 12. Saat pakollisen budjetin, jonka rahat on pakko siirtää vaikkapa yhteiselle, pankkikortittomalle tilille kuukausittain ja josta lyhennätte lainat ja maksatte nämä budjettiin kuuluvat menot.

Kumpikin siirtää tämän jälkeen tälle pakollisten menojen tilille summan kuukausittain. Jos mies hankkii 2000 käteen kuussa ja sinä 1000, siirrätte rahan suhteessa tuloihin eli mies siirtää 2 kertaa enemmän kuin sinä. Eli jos kuukausinudjetti on 900 euroa, mies laittaa tilille 600 ja sinä 300 euroa. Perhe on kuin yritys, jota pitää yhdessä pyörittää. Älä anna toisen maksattaa itselläsi puolia yhteisistä pakollisista menoista jos hän hankkii tuplasti mitä sinä.

Loppu raha jää omalle tilille käytettäväksi muuhun. ”Muuta” ovat vaatteet, kampaaja, kosmetiikka, miesten kalliit harrastukset, elokuvat, konsertit, bileillat, alkoholi, tupakka, matkustelu, karkit, levyt, netflix, nettikaupat ja -kirppikset... kun olet tehnyt jaon ja samalla itsellesi selväksi mitä ovat pakolliset ja ei-niin-pakolliset menot, pidät ”älä osta mitään” viikon jonka aikana et osta yhtään mitään edes ”säästääksesi” jossakin. Kaupassa otat aina halvemman vaihtoehdon kahdesta. Älä anna miehesi tuhlata yhteisiä budjettirahoja mihinkään ylimääräiseen ja pidä huoli siitä että kumpikin laittaa tilille kuukausittain sovitun summan.

Jos tällä menolla ette ole vuoden päästä eronneet rahariitoihin, olette onnistuneet ja huomaatte kuinka HELPPOA on saada rahat riittämään YHDESSÄ.

Vierailija
64/65 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirpparilta löytyy tosi hyviä ja edullisia lasten vaatteita. Kaupasta ei osteta ollenkaan. Aikuiset ei sit tällä hetkellä uusia vaatteita ostakaan. Ruokalasku on saatu tosi pieneksi kun ostetaan ale tuotteita.

Vierailija
65/65 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske kaikki kulut yhteen vuositasolla ja jaa summa 12 kuukaudella. Siirrä vastaava summa joka kuukausi tilille josta maksatte vain laskut. Ruuassa voi säästää todella paljon vähällä vaivalla.

Täälläkin hyvät marttojen vinkit :

https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/talouden-suunnittelu/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi