Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko vasemmisto vai oikestolainen

Vierailija
21.04.2015 |

Ja perustelut. Itse vasemmistolainen koska mielestäni yhteiskunnan tehtävä on huolehtia niistä jotka eivät itse pärjää. Jokaiselle pitää taata mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään ja opiskelun tulee olla ilmaista. Olen siis humanisti ja siksi vasemmistolainen.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:45"]

Vasemmistolaiset eivät juuri ajattele muita vaan heille tärkeää on että kaikilla menee huonosti. Oikeistolaiset taas ajattelevat että on parempi että kaikilla menee hyvin ja silloin ei haittaa jos toisilla menee vielä paremmin.

[/quote]

Koskahan se aika sitten tulee maailmassa, että oikeistolaisessa systeemissä jokaisella menee edes jollain tavalla, saatika hyvin?

Vierailija
62/64 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt juuri päinvastoin kuin suurimmalle osalle muita ihmisiä. Olin nuorena sen kummemmin asiaa pohtimatta, sukuperintönä niin sanoakseni, oikeistolainen, mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä vasemmistolaisempi olen DDD. 

Miksi? Mielestäni on menossa seuraavan ns. Isojaon valmistelu. Tai oikeammin: seuraava Isojako on jo tehty ennen kuin suuri yleisö edes älyää, et on tehty joku jako. Kapitalismi köhii, ihmiset pelkäävät työpaikkojensa ja elintason puolesta, pelko on aina lisännyt kovien arvojen kannattamista, joten oikeisto hyötyy. Ja silloin saa jäädä ympäristöasiat, silloin saa jäädä oikeudenmukaisuus, silloin saa jäädä logiikkaa. Kytätään sosiaalituen väärinkäyttäjiä ja ollaan vaatimassa koko järjestelmän lakkauttamista suurin piirtein. Toisaalta suuryrityksistä jotkut kiertävät veroja ja tekevät erittäin kyseenalaisia tekoja, mutta niistä ollaan sitten hipihiljaa. Eli käytännössä köyhien ihmisten muutaman euron huijaukset ovat näiden mielestä olennaisempaa kuin satojen miljardien eurojen huijaukset. Miksi? Siksi että ne muutaman sadan euron huijaukset ovat ymmärrettävämpiä suurelle yleisölle kuin monimutkaiset miljardien eurojen huijaukset, ne sossuhuijarit liikkuvat keskuudessamme ja ovat identifioitavissa, kun taas suuren luokan huijauksista ei tavikselle jää mielikuvaa, kuka teki ja mitä. Korkeintaan tv:stä Linnan juhlissa näkee vilauksen jostain ökyrikkaasta, jolla jossain vaiheessa taisi olla jotain epäselviä juttuja, mut mitä niitä kaivelemaan. Jne jne. Köyhien kimppuun on helpompi käydä, ihmisille jää mielikuva, et he pystyvät kontrolloimaan edes jotakin, 'saadaan huijarit kiinni', kun tosiasiassa heitä kusetetaan sen minkä kerkiää.

Ja mikä Isojako? Niin scifiltä kuin se vielä tuntuukin, niin tulevaisuudessa materialismi tulee vähenemään (onhan kuluttaminen ja sen ihannointi oikeastaan jo nyt alemman luokan suurin statussymboli: esim. jenkeissä se on sekä wt että bt, jotka nimeävät jopa lapsensa jonkin luksusmerkin mukaan) tuotantotekniikan muuttuessa radikaalisti: tavaraa on helpommin saatavissa. Mutta suuryritykset pärjäävät pitämällä avainteollisuudet itsellään ja tätä varmistellaan TTIP:llä, sillä tehdään näkyväksi se, että valta on ylikansallisilla suuryrityksillä je se tulee niillä pysymään. So long, pk-yritykset, so long kansallisvaltiot, wellcome ihmiset, jotka liikkuvat sinne, missä heitä milloinkin tarvitaan tai missä heitä edes jotenkin siedetään. 

Ja mikä tulee olemaan tulevaisuuden valuttaa: no vesi. Jotenkin tuntuu vieläkin, et jengi ei tajua koko vettä. Se on suomalaisille niin itsestään selvä asia, sitä tulee kraanasta, so what? Ja vttu liikaakin sitä sataa, olis vaan vttu kuivempaa. Jo nyt on maailmassa alueita, joissa vesivarannot omistaa suuryritys, eikä paikallisilla ole oikeutta käyttää sitä vettä. No vihreät voivat riemastua, et ihanaa, niin pitäisi ollakin, mut mut: jälleen kerran se kohdistuu vain ja ainoastaan köyhimpiin ja heikompiin. Maailman vesivarantoja on hiljaksiin siirtynyt yksityisomistukseen, vesi tulee olemaan samaa, mitä öljy on ollut viime vuosikymmeninä. Ja katsokaa sitä Lähi-Itää esimerkiksi: joku Saudi-Arabia on rikas kuin mikä ja täysin eliitin hallinnassa, Irak ja Afganistan pommitettiin keskiajalle muka jonkun saddamin takia vapauden puolesta, no miksi Saudi-Arabialle ei tehdä samaa? No sen takia, et se suostuu yhteistyöhön, mut ne jotka eivät (oli syy sitten ihan mikä tahansa), tuhotaan. Valtiot ja niiden suvereniteetti on vain silmänlumetta.

Huvittavaa on, et nämä oikeiston unelmatehtaat eli ylikansalliset suuryhtiöt ovat vähän samaa kuin kommunistit kolhoosit aikanaan. Sillä erotuksella, et kolhoosien piti tuottaa hyötyä kaikille ihmisille ja koko yhteisölle, mut käytännössä tuotti tulosta vain kommunistieliitille. Oikeisto sanoo tänä päivänä, et suuryhtiöt tuovat työpaikkoja ja rahaa kaikille ja hyödyttävät siten koko yhteisöä, mut käytännössä ne siirtävät omaisuutta ja valtaa kapean eliitin taskuun. Oikeistoa äänestävät haluavat/toivovat/luulevat kuuluvansa tähän eliittiin tai edes niistä eliitin pöydältä tippuvista murusista nauttiviin. Pelko ja ahneus. Köyhät köyhtyvät, rikkaat rikastuvat ja totta kai minä kuulun niihin rikkaisiin. Heikko aines ei pärjää, kovat ja älykkäät pärjäävät, ja totta kai minä olen se pärjäävä, hyvä aines.

Vasemmiston heikkous on sen heikkous, sillä ei ole selkeää visiota tulevaisuudesta, ei uskallusta kertoa uhkakuvista, koska niille naurettaisiin. Mutta elokuvista tutut dystopiat voivat olla todellisuutta pikemmin kuin uskommekaan. Joidenkin mielestä sellaisessa maailmassa olisi ehana ja jännittävä kokea, joidenkin mielestä ei. 

Itselläni arvot ovat liukuneet yhä vasemmistolaisimmiksi, minua suorastaan oksettaa esim Kokoomusnuorten ihmisviha ja halveksunta, jota he osoittavat melko avoimesti. No, ainakin se on rehellisempää kuin isäntäpuolueen Kokoomuksen mukaihmislähtöinen hymistely, jolla peitetään kylmät faktat. Persut on typerä, konservatiivinen, rasistinen ja lievästi fasistinen puolue, joka on out of the question. Samoin Keskusta, mut Keskusta ei ole yhtä rehellinen arvokeskustelussaan kuin persut, vaan pyrkii Kokoomuksen tavoin hymistelyllään peittämään todelliset kasvonsa.  Näille puolueille sopii ennen vaaleja ratsastaa melko vasemmistolaisilla arvoilla ja jatkaa sitten tyynesti vaalien jälkeen umpioikeistolaista politiikkaa, kun on huijattu ne kriittiset äänet epäröiviltä kansalaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:54"]Jotain siltä väliltä, siksi äänestin perzuja. [/quote] Persut on oikestoa. Ap

[/quote]Juurihan tätä eilen TV:ssä käsiteltiin. PS ei ole tavanomainen oikeistopuolue vaan ajaa työväestön asioita. Harmi etten löydä sinulle linkkiä mistä voisit lukea asiasta.

[/quote]

Perussuomalaiset on konservatiivinen keskustalais/vasemmistolainen puolue. Soini määritteli puolueen olevan hitusen keskipistettä vasemmalla.

"Oikeistolaisuus" - "vasemmistolaisuus" on talouspoliittinen jako.

"Konservatiivisuus" - "liberaalisuus" on jako missä: Suomi ensin/isänmaan rakkaus on vastaan muslimien vastaanottoa/humanistista "mailman tuskaa".

Nihkeys elintasopakolaisia ja turvapaikkaterroristeja kohtaan ei tee puolueesta "oikeistolaista". Paitsi jos määrittelijänä ole vasemmistolaisuuden lahottama idiootti, jolle kaikki mitä vastaan itse on - on "oikeistolaista".

Puolue on himpun vasemmistolaisempi kuin Keskustapuolue ja hiukan konservatiivisempi.

Perussuomalaiset on suunileen yhtä "oikeistolainen" kuin SDP ja reilusti konservatiivisempi.

Perussuomalaiset on suunileen yhtä konservatiivinen kuin KD.

41v m
[/quote]
Konservatiivisuus on myös abortin ja homojen oikeuksien vastustamista sekä uskonnollisuuden ja kansallisaatteen korostamista.
Liberaalius on tasa-arvoa ja vapautta.

Vierailija
64/64 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:48"]

Ja perustelut. Itse vasemmistolainen koska mielestäni yhteiskunnan tehtävä on huolehtia niistä jotka eivät itse pärjää. Jokaiselle pitää taata mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään ja opiskelun tulee olla ilmaista. Olen siis humanisti ja siksi vasemmistolainen.

[/quote]

Olen oikeistolainen. Mielestäni ihmisille tulee tarjota mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään. Mielestäni yhteiskunnan kuuluu huolehtia niistä, jotka eivät pärjää (sairaat, vammaiset, lapset, vanhukset). Sen sijaan terveiden työikäisten sosiaalituen varassa elelyä ja perseilyä en kovin mielelläni halua rahoittaa verovaroista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme