Vaatteiden tuhoaja käly
Kertokaapa mitä ihmettä veljeni vaimo tekee lastenvaatteille kun kaikki ovat likaisenharmaita ja muodottomia? Kierrätämme sukulaisten kesken paljon vaatteita ja tämä kyseinen rouva tuhoaa kaikki.
Olen hämmentynyt kuinka onnistuukaan tuhoamaan kaikki vaatteet. En ole vihainen (enää) koska en anna kiertoon vaatteita joiden haluan pysyvän varmasti kunnossa toisille lapsilleni.
Ja tuhoaa niin halpisvaatteet kun merkkivaatteet jotka yleensä kestävät pitempään.
Kommentit (57)
Kotitöitä voi näin armon vuonna 2015 myös jakaa kotitöittäin, kaikkea ei siis tarvitse tasa-arvon nimissä tehdä puoliksi. Tykkään pyykinpesusta ja silittämisestä, siksi se on mun vastuulla, mies pitää hommaa lähinnä pakollisena pahana. Toisaalta en itse tykkää imuroimisesta, joten mies hoitaa sen. Hän osaa pestä pyykkiä ja minä imuroida, mutta jaamme sen mukaan kumpi mieluisaa. Molemmilla puhtaat vaatteet ja roskaton koti.
Kälysi tosiaan ei lajittele, ei seuraa pesumerkintöjä (esim lämpötila, kuivausrummun käyttö) ja läträä huuhteluainetta. Myös kone itsessään saattaisi olla paskanen ja itsessään pesun tarpeessa.
Pesee tummat ja vaaleat sekaisin, sopivasti vielä joku uusi musta t-paita koneeseen, niin muut vaatteet on ikuisesti harmahtavia.
Muodottomiksi saa jos trikoovaatteita ei oikaise saumoista pesun jälkeen, kuivaaja on myös kätevä venuuttamaan huonolaatuisiavaatteita.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:00"]
Kertokaapa mitä ihmettä veljeni vaimo tekee lastenvaatteille kun kaikki ovat likaisenharmaita ja muodottomia? Kierrätämme sukulaisten kesken paljon vaatteita ja tämä kyseinen rouva tuhoaa kaikki. Olen hämmentynyt kuinka onnistuukaan tuhoamaan kaikki vaatteet. En ole vihainen (enää) koska en anna kiertoon vaatteita joiden haluan pysyvän varmasti kunnossa toisille lapsilleni. Ja tuhoaa niin halpisvaatteet kun merkkivaatteet jotka yleensä kestävät pitempään.
[/quote]
Ymmärrän tuskasi. Vaatteet kun ovat niin kalliitakin, että jos niitä ei huolehdi kunnolla vaan pesee ne pilalle, niin silloin kandee ostaa vaatteet 50snt kappale kirpalta. Todnäk ko vaatteidenpesijä on niin laiska, että pesee kaikki samassa: tummat, vaaleat, farkut ja kaikki. Lopuks helahoito kuivariin, niin avot. Itse olen saanut lahjoituksena saatuja pilalle pestyjä vaaleita harmaantuneita vaatteita "kirkastumaan", kun olen pessyt niitä oikein.
Jos oisin sä, niin kysyisin pokkana, että mitä ihmettä sä noille teet :D
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:40"]
Vielä tänä armon vuonna 2015 on miehiä jotka eivät pyykkää ja naisia jotka eivät tee lumitöitä. Kyllä, uskokaa pois vaan. On olemassa perheitä joissa elää syvällä omituinen asenne miesten ja naisten työt. Mitä ne lienee..
[/quote]
Meillä minä (vaimo) huolehdin käytännössä kaikki pyykit, mies tekee lumityöt, leikkaa nurmikon ja hoitaa autoon liittyvät asiat 100%. Muut kotityöt jaetaan. Ei tässä ole sukupuolista kysymys vaan kiinnostuksesta. Minusta on kiva, että vaatteet säilyvät siisteinä ja hyvinä, joten haluan huolehtia asiasta itse koska minulla on asiantuntemusta eri materiaaleista ym. Minulle lumityöt ovat raskaita ja vihaan meluavan ruohonleikkurin työntelemistä ympäri pihaa. Miehen mielestä nuo ovat hyötyliikuntaa, mutta pyykin pyörittelystä hän ei piittaa. Olemme tyytyväisiä.
[/quote]
Aina tuo lumityöt ja ruohonleikkuu :D Kumpaakin tehdään muutamia kertoja vuodessa, pyykkiä pyöritetään montaa kertaa viikossa... Kyllä menee tasan. Autohuollon jo ymmärränkin jos tekee oikeasti kaikki korjaukset öljynvaihdot sun muut, mutta useimmilla taitaa olla tyyliä renkaidenvaihto, 2 kertaa vuodessa...
[/quote]
Pyykin ja lumityöt rinnasti tuo aiempi kommentoija jolle vastasin. Eikä meillä pyykkiäkään tule kuin pari koneellista viikossa vaikka on taaperoikäisiä lapsia. Konehan siinäkin suurimman työn tekee. Lajitteluun ja koneen lataamiseen menee max 10 min, ripustamiseen ja kuivien viikkaamiseen yhteensä ehkä 20-30 min yhteensä. Lumitöihin ja ruohonleikkuuseen voi helposti suttaantua 1-2 tuntia kun ei asuta rivarissa tms. Eli ajankäytöllisesti nuo menee kyllä suht päikseen. Usko jo, tasa-arvo on paljon suurempi kysymys kuin se, kuka pesee pyykit. Mutta jos suurin osa naisista oikeasti takertuu vain tähän ei ole ihmekään, että ne suuret ongelmat junnaa.
29
Harmaat vaatteet on merkki joko siitä, että tummat ja vaaleat pestään sekaisin, tai sitten ei osata käyttää valkopesuainetta. Tietyt vaatekappaleet vähän pakostikin kärsivät säännöllisessä käytössä, esimerkiksi valkopohjaisten kuviollisten kanssa pitää vähän kuin valita, antaako valkoisen harmaantua vai värien haalistua. Mielestäni jälkimmäinen on pienempi paha, ja pesen valkopohjaiset kirjavat valkopesuaineella.
60 astetta silloin tällöin tekee puuvillaiselle laatuvaatteelle vain hyvää ja estää tunkkaisten hajujen muodostumista narukuivatuksessa (hajustetut pesuaineet ovat yök) kun taas kuivausrumpu on ehdoton velourin ja froteen hoidossa.
Ainoa mikä tulee mieleen on se että ei katso pesulämpötiloja ja pesee kaikki mustat-punaiset-valkoiset yms sekaisin
Oho, mä pesen eriväriset pyykit sekaisin, lämpötila on yleensä 60 astetta ja edelleen vaatteet ovat siistejä. Valkoiset valkoisia ja tummat tummia. Vuosia sitten viimeksi valkoinen meni koneessa vaaleanpunaiseksi. Onkohan tämä ollut vain "moukan tuuria"? ;)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:00"]Kertokaapa mitä ihmettä veljeni vaimo tekee lastenvaatteille kun kaikki ovat likaisenharmaita ja muodottomia? Kierrätämme sukulaisten kesken paljon vaatteita ja tämä kyseinen rouva tuhoaa kaikki.
Olen hämmentynyt kuinka onnistuukaan tuhoamaan kaikki vaatteet. En ole vihainen (enää) koska en anna kiertoon vaatteita joiden haluan pysyvän varmasti kunnossa toisille lapsilleni.
Ja tuhoaa niin halpisvaatteet kun merkkivaatteet jotka yleensä kestävät pitempään.
[/quote]
Ehkä se onkin veljesi kuka niitä vaatteita pilaa. Miksi heti olet hänen vaimoaan syyttämässä?
Kertokaas nyt sitten tyhmälle, millaista pesuohjelmaa kannattaa käyttää ja millä pesulämpötilalla? :) Lajittelen kyllä pyykit, mutta aina vaan harmaantuu. Ja onko kuivuri ihan ehdoton ei, vaikka pyykit olisi lajiteltu?
Kokopuuvillaiset vaatteet aina 60 asteeseen. Vasta siinä lämpötilassa puuvilla puhdistuu ja värit _ei_ lähde liukumaan. Useat elastaaniakin sisältävät trikoovaatteet kestää nykyään 60 astetta (Esim. Sloggyn alushousut)
- Lajittelu värin mukaan: mustat ja harmaat, valkoiset, punaiset (pinkit, violetit), siniset ja vihreät menevät usein yhdessä, farkut omana satsinaan.
- Lajittelu materiaalin (=lämpötilan) mukaan: tekokuituiset treenivaatteet, farkut, puuvillat ja pellavat, pyyhkeet ehkä omana satsinaan jne. Ulkovaatteet vajaina koneellisina jne. Silkkivaatteet omalla pesuaineellaan käsin, samoin osa villatuotteista sekä rintaliivit, alusvaatebodyt yms. vastaavat käsin.
Huomio! Poikkeuksia ovat esim. Lingon & Blåbärin vaatteet jotka pestään 60 asteessa vaatteen vaaleimman värin mukaan eli jos mustassa paidassa valkoinen raita --> valkoisen mukaan. Oikea lämpötila (60 astetta) takaa sen että musta väri ei lähde irti pesussa. Jos em. paidan peset 40 asteessa niin musta lähtee liukumaan ja se valkoinen raita on harmaa ja muu pyykki samalla.
- Valkoisille/vaaleille valkopesuaine.
- Silloin tällöin vanishia tai vastaavaa mitallinen koneeseen pesuainelokeroon mukaan. Kirkastaa värit ja poistaa tahrat.
- Zeoliititon pesuaine (jauheena tai nesteenä)
- ei koskaan käytetä huuhteluainetta.
- Kuivausrumpua voi vallan mainiosti käyttää, huonolaatuinen vaate saattaa siellä kärsiä, mutta harvoin nekään kokemukseni mukaan. Rummusta pitää valita oikea ohjelma kuivaukseen, esim. alempi kuivauslämpötila tarvittaessa. Ja herkät materiaalit ja esim. kosteussuojalliset ulkovaatteet pitää kuivata henkarissa.
Kuivausrumpu ja kaikki värit samaan. Kirpparilla nämä laiskat uusavuttoman, jotka ei osaa pestä pyykkiä huomaa aina heti.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:30"] Vlejen VAIMO? Eikö se veli asu taloudessa ollenkaan? [/quote] No jos ap tietää, että heidän taloudessa se on vaimo joka huolehtii pyykkihuollosta. [/quote] 100%? Vuonna 2015?!
[/quote]
Mä teen töitä kotoa käsin joten pyykkihuolto on mun vastuulla. Mies ja lapsi huolehtii likapyykit koriin, minä pesen koska se on kätevintä. Eihän siinä montaa minuuttia mene kun ne nakkaa koneeseen ja sitten ripustaa kuivumaan. Niin ja sama oli ennen kuin lapsi meni tarhaan, se joka oli kotona hoisi pyykkihuollon, myös mies sen vuoden kun oli koti-isänä.
No jos esim. naisten sukkahousut laittaa valkoiseen pyykkiin, niin lopputulos on harmaanlikaista valkoista. Muodotonta saa k-rummussa väärässä lämpötilassa jne. jne.
Mulla oli opettamista mun miehelle alkuaikoina pyykinpesusta. Tunki kaikki värit samaan koneeseen, reilusti huuhteluainetta ja 60 astetta ja heti perään kuivausrumpuun puuvillaohjelmalle.....Meni monta konttorivaatetta pilalle, kun ei uskonut puhetta (pässinpää). Kyllästyin, esitin sitten laskun pilalle menneistä vaatteista ja ostin kotiin kolme pyykkikoria: vaaleat, tummat, ja arat.
Nykyisin jo osaa, kun pilasi samalla omiakin rytkyjään.... Huuhteluainetta meillä ei enää käytetä kuin lakanoiden pesussa. Luulen ettei sitä tarvittaisi ollenkaan, nykytekstiileillä ja pesuaineilla.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:25"]
Kuivausrumpu ja kaikki värit samaan. Kirpparilla nämä laiskat uusavuttoman, jotka ei osaa pestä pyykkiä huomaa aina heti.
[/quote]
Kuivausrumpu ei harmaannuta pyykkiä. Millä mekanismilla se se tekisi? Pesu harmaannuttaa, jos ei käytä valkaisevaa pesuainetta ja lajittele.
Kyllä mä pesen vaatteet 60 yleensä. Tosin myös lajittelen. Painokuva-vaatteet pitää pestä nurinpäin ettei kuva lähde halkeilemaan niin nopeasti. Kuivausrumpu tekee pahaa jälkeä herkemmille vaatteille, etenkin usein käytettynä. Luulen että eniten varmaan pyykin esikäsittelyssä (lajittelu jne) vikaa :P
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:40"]
Vielä tänä armon vuonna 2015 on miehiä jotka eivät pyykkää ja naisia jotka eivät tee lumitöitä. Kyllä, uskokaa pois vaan. On olemassa perheitä joissa elää syvällä omituinen asenne miesten ja naisten työt. Mitä ne lienee..
[/quote]
Meillä armon vuonna 2015 mies ei pese pyykkiä enkä minä tee lumitöitä paitsi jos mies on pitempään reissussa. Se tekee kuka minkäkin homman paremmin osaa. Minä en lähde myöskään moottorisahan kanssa metsään mutta raivaussahan kanssa kyllä.
Meillä on iso maatila joka työllistää meidät molemmat. Kaupungissa työnjako olisi toisenlainen. Olisi aika kornia vaatia miestä pyykinpesuun kun se illalla myöhään tulee töistä.
[/quote]
Odotinkin jo että paikalle tulee joku maajussin puoliso, jonka mies kellon ympäri hommissa...
[/quote]
Ei kellon ympäri, tulee normisti noin klo 19 aikaan sisään. Kiireaikana menee meillä molemmilla kellon ympäri =)
Niin?