Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit tupakoinnin lopettamiseen!

Vierailija
02.01.2022 |

En kaipaa moraalisaarnaa, se ei auta lopettamisessa. Nyt tuli kipuraja vastaan kun hintaa nostetaan taas. Ja tottakai terveysasiat huolettaa myös. Haluan päästä eroon tupakasta, mutta se tuntuu mahdottomalta. Auttakaa, kertokaa miten te onnistuitte!

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta Champix valmisteesta tulee masentuneeks

No eihän kaikki tule. Mä ainakin aluksi masennuin ihan siksi, etten saanut polttaa. Ihan kuten nikotiinikorvaushoidoilla ym.

Onhan totta, että kuurin sivuvaikutus-lista oli pidempi kuin missään koskaan, mutta ei ne kaikille tule.

Vierailija
42/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä saattaa kuulostaa ihme lässytykseltä, mutta tää auttoi mua. Poltin kuusi vuotta maksiaskin päivässä.

Ennen joka ikistä tupakkaa pysähdyin. Miksi poltan juuri nyt? Ahdistaako mua joku tietty asia ja siksi tekee mieli tupakkaa? Onko tylsää? Poltanko seurassa? Onko tämä vaan tilanne jossa "kuuluu" polttaa?

Ja jokaisen tupakan jälkeen sama juttu. Mitä tää sai mussa aikaan?

Tätä kesti reilu kuukauden, kunnes tupakka alkoi pikkuhiljaa ällöttämään ja halusin säästää tupakkaan menevät rahat johonkin järkevämpään. Sitten pystyin lopettamaan kerrasta, ihme kyllä, eikä tehnyt älyttömän tiukkaa.

Oon nyt ollut ilman tupakkaa noin viisi vuotta.

Ei kuulosta lässytykseltä. 

Poltin 40 vuotta noin 20 tupakkaa päivässä.

Kun hinta saavutti n. 10 euron rajan, aloin miettiä, mihin haaskaan rahani.

Aloin miettiä miksi polta. Milloin se oikeastaan maistuu hyvälle.

Aina kun aioin mennä tupakalle ns. istuin alas ja kysyin itseltäni, miksi menen.

Menenkö ennen jonkin suorittamista, jonkun suoritteen jälkeen. Kahvin päälle, sen aikana, ruokasavuille.

Kaikki pirullisia tekosyitä.

En vain enää mennyt. Myös seuratupakoinnin jätin.

Nyt saatan polttaa yhden tupakan hyvän konjakki-, tai viskilasillisen jälkeen. Maistelen, jopa nautin.

Poltan tupakan, se ei polttele minua.

Olen vapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheinen sairastui, se herätti kun oli polttanut vuosikymmeniä.

Stumppi. Fi kirjoittelin, luin sitä carren kirjaa. Josta tuli se ajatus että tupakka on veemäinen kaveri joka vie sulta kaiken muttei anna mitään. Psyykkasin itseni uskomaan että tupakka ei vie mua, ja että EN HALUA polttaa. Luin listoja mitä kropalle tapahtuu kun on ollut 2h, 24h...jne ilman kessua.

Itse poltin askin päivässä, en olisi ikinä uskonut että pääsen eroon.

Mulle ei auttanut. Mulle tupakka antaa taukoja, mitä en muuten saa. Tauko lapsiperhearjesta, tauko muista ihmisistä, tauko siitä ja tästä. Tauko omista ajatuksista. Ja olen yrittänyt tauottaa jollain muulla, mutta ei se ollut sama rouskuttaa jotain porkkanaa parvekkeella. Tuntui vain tyhmälle. Niinkuin pelkkä ulkona käyminenkin tuntuu ajan haaskaukselta. Aktiivinen tekeminen ei ole niin typerän tuntuista.

Nypi vaikka säärikarvoja yksitellen vessassa se 2 min. Tulee sileät sääretkin 👍 No ei, on niitä esim lyhyitä parin minsan rentoutuspätkiäkin. Luurit korviin ja hetki omaa aikaa. Olet vaan tottunut tauottamaan röökillä niitä päiviäsi ja saat samalla sen kropan tarvitsevan nikotiinin. Tietystikään se toisenlainen tauko ei tunnu samalta, mutta siihenkin tottuu. Ja 8 vuoden jälkeen ei voi tajuta miten siellä röökillä on tullut koko ajan ravattua. Tsemppiä, toivottavasti joskus pääset halutessasi eroon 👍

Vierailija
44/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tuollaiset kirjat auta, koska olen tiennyt ne kirjan asiat jo muutenkin.

Ei olekaan kyse tiedosta vaan tsempistä.

Mullekaan ei ollut mitään hyötyä carrin kirjasta. Tuli sellainen olo että se on kirjoitettu hieman heikkolahjaisille. Ei siis millään pahalla niille, joille toimi.

Olin polttamatta tasan niin kauan kuin luin kirjaa. Ei uusia oivalluksia, ei tsemppiä ei mitään. Onneksi ko opus ei ole hinnalla pilattu.

Mulle ei ole toiminut mikään. Haluaisin rahan takia lopettaa, mutta ei onnistu millään. Olen kokeillut aivan kaikki tarjolla olevat korvikkeet ja menetelmät.

Tähän aina joku ikinä polttamaton tulee viisastelemaan etten oikeasti halua lopettaa ja että liian heikot ei pysty. Ei auta viisastelu ja haukkuminenkaan lopettamisessa, eikä mikään itsestään selvien latteuksien kertominen. Se miltä näytän ei kiinnosta ja terveyskin menee jokaisella ennemmin tai myöhemmin. Ottaa päähän niin paljon kun viisastelijat tulee neuvomaan, että vedän kessut esille siinä urputtajan naaman edessä.

Miehelle sen sijaan toimi kun muut ilkkuivat. Halusi niin kovasti näyttää muille pystyvänsä, että lopetti kerrasta. Millainen ihminen olet? Jos muiden mielipide kiinnostaa, niin kerro mahdollisimman monelle lopettavasi. Kaikki tulevat haastamaan ettet pysty ja saatat saada siitä motivaatiota.

Sinä puolestaan kuulostat heikkolahjaiselta selittelijältä. Itse aloittelin yläasteella tupakan polton ja kun tuli 35 mittariin, niin päätin että nyt riittää. Käytin vuoden verran erilaisia nikotiinituotteita, kunnes pääsin niistäkin eroon.

Eli sinun pitää tehdä se päätös ja lopettaa selittelemästä.

Hyvä että kysyin sun neuvoa. Tota en ollut vielä keksinyt🙄

T. Heikkolahjainen selittäjä joka menee nyt haisemaan partsille kun taas tultiin pätemään kysymättä

Voi voi. Toisilla vaan ei kyvyt riitä ottamaan itseään niskasta kiinni. Mutta voit toki jatkaa röökinpolttoa ja tuota lässytystäsi.

Toivottavasti sun ympärillä olevat lopettajat on samanlaisia kuin mun mies ja saa sun kannustuksen tasosta motivaatiota.

Vierailija
45/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheinen sairastui, se herätti kun oli polttanut vuosikymmeniä.

Stumppi. Fi kirjoittelin, luin sitä carren kirjaa. Josta tuli se ajatus että tupakka on veemäinen kaveri joka vie sulta kaiken muttei anna mitään. Psyykkasin itseni uskomaan että tupakka ei vie mua, ja että EN HALUA polttaa. Luin listoja mitä kropalle tapahtuu kun on ollut 2h, 24h...jne ilman kessua.

Itse poltin askin päivässä, en olisi ikinä uskonut että pääsen eroon.

Mulle ei auttanut. Mulle tupakka antaa taukoja, mitä en muuten saa. Tauko lapsiperhearjesta, tauko muista ihmisistä, tauko siitä ja tästä. Tauko omista ajatuksista. Ja olen yrittänyt tauottaa jollain muulla, mutta ei se ollut sama rouskuttaa jotain porkkanaa parvekkeella. Tuntui vain tyhmälle. Niinkuin pelkkä ulkona käyminenkin tuntuu ajan haaskaukselta. Aktiivinen tekeminen ei ole niin typerän tuntuista.

Nypi vaikka säärikarvoja yksitellen vessassa se 2 min. Tulee sileät sääretkin 👍 No ei, on niitä esim lyhyitä parin minsan rentoutuspätkiäkin. Luurit korviin ja hetki omaa aikaa. Olet vaan tottunut tauottamaan röökillä niitä päiviäsi ja saat samalla sen kropan tarvitsevan nikotiinin. Tietystikään se toisenlainen tauko ei tunnu samalta, mutta siihenkin tottuu. Ja 8 vuoden jälkeen ei voi tajuta miten siellä röökillä on tullut koko ajan ravattua. Tsemppiä, toivottavasti joskus pääset halutessasi eroon 👍

Mä olen jo ihan luovuttanut. En osaa pysty kykene. Ympäristökin vaan naureskelee joka kerta kun yritän kun kaikki tietää lopputuloksen. Ja ei. En saa tosta naureskelusta mitään sisua tai motivaatiota. Masentaa vain kahta kauheammin. Olen alkanut alunperin polttaakin siksi että sen aikainen poikakaveri painosti. Harmi ettei se ympäristön painostus toimi toiseen suuntaan.

Vierailija
46/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tuollaiset kirjat auta, koska olen tiennyt ne kirjan asiat jo muutenkin.

Mullekaan ei ollut mitään hyötyä carrin kirjasta. Tuli sellainen olo että se on kirjoitettu hieman heikkolahjaisille. Ei siis millään pahalla niille, joille toimi.

Olin polttamatta tasan niin kauan kuin luin kirjaa. Ei uusia oivalluksia, ei tsemppiä ei mitään. Onneksi ko opus ei ole hinnalla pilattu.

Mulle ei ole toiminut mikään. Haluaisin rahan takia lopettaa, mutta ei onnistu millään. Olen kokeillut aivan kaikki tarjolla olevat korvikkeet ja menetelmät.

Tähän aina joku ikinä polttamaton tulee viisastelemaan etten oikeasti halua lopettaa ja että liian heikot ei pysty. Ei auta viisastelu ja haukkuminenkaan lopettamisessa, eikä mikään itsestään selvien latteuksien kertominen. Se miltä näytän ei kiinnosta ja terveyskin menee jokaisella ennemmin tai myöhemmin. Ottaa päähän niin paljon kun viisastelijat tulee neuvomaan, että vedän kessut esille siinä urputtajan naaman edessä.

Miehelle sen sijaan toimi kun muut ilkkuivat. Halusi niin kovasti näyttää muille pystyvänsä, että lopetti kerrasta. Millainen ihminen olet? Jos muiden mielipide kiinnostaa, niin kerro mahdollisimman monelle lopettavasi. Kaikki tulevat haastamaan ettet pysty ja saatat saada siitä motivaatiota.

Sinä puolestaan kuulostat heikkolahjaiselta selittelijältä. Itse aloittelin yläasteella tupakan polton ja kun tuli 35 mittariin, niin päätin että nyt riittää. Käytin vuoden verran erilaisia nikotiinituotteita, kunnes pääsin niistäkin eroon.

T. Heikkolahjainen selittäjä joka menee nyt haisemaan partsille kun taas tultiin pätemään kysymättä

Pitääkö sun mennä joka kerta röökille kun joku sanoo jotain mikä ei sinua miellytä? Toi kitinä vasta heikkolahjaiselta kuulostaakin.

Vierailija
47/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kaikkien lähipiiri ymmärtäisi ettei moraalisaarnat ja painostukset auta lopettamisessa. Nyt mullakin on kipuraja (taas) tullut vastaan hinnan kanssa. Niinkuin jo 4e sitten.

Mutta hermostuttaa yrittää lopettaa taas. Enemmän pelkään ympäristön reaktiota kuin sitä että petyn itseeni.

Vierailija
48/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sun mennä joka kerta röökille kun joku sanoo jotain mikä ei sinua miellytä? Toi kitinä vasta heikkolahjaiselta kuulostaakin.

Kiusaaja

Vierailija
49/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki joku jäätävä flunssa, jota sairastat viikon niin pahana, ettet pääse tupakalle. Kas, sitten onkin jo ensimmäinen viikko takana. Flunssaoireet, varsinkin limaisuus ja yskä, voivat jatkua viikkoja, kun keuhkot ja limakalvot puhdistavat itseään.

Tämä toimi minulla. Samalla mietin, että flunssa olisi tupakoimattomalla varmaan ollut lievempi. Olin kyllä jo ajatustasolla jonkun aikaakin "päättänyt" lopettavani tupakoinnin, joten tuo sairastaminen oli hyvä lähtölaukaus. Aloittaminenhan on aina vaikeinta, niin myös lopettaminen.

Oksennustauti on tehokkaampi. Oisko sulla lähipiirissä lapsiperhe jossa olis noroa? Siinä on sellainen tauti ettei pääse tupakalle, koska siinä täytyy jo valita rööki tai housut jos nousee ylös.

Vierailija
50/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun kaikkien lähipiiri ymmärtäisi ettei moraalisaarnat ja painostukset auta lopettamisessa. Nyt mullakin on kipuraja (taas) tullut vastaan hinnan kanssa. Niinkuin jo 4e sitten.

Mutta hermostuttaa yrittää lopettaa taas. Enemmän pelkään ympäristön reaktiota kuin sitä että petyn itseeni.

Hassua kun lapsena tottui siihen että vain kovikset polttaa.

Vierailija
51/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuska toimii parhaiten.

Jos hinta ongelma niin eihän sitä Suomesta kannata ostaa, 2019 kesästä lähtien olen ostanut kaikki tupakat virosta/ruotsista.

Nuuskaajan suu on karmaiseva näky. En suosittele.

Mitä järkeä korvata riippuvuus toisella?

Vierailija
52/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elämä on noin vaikeaa, niin parempi vain polttaa ja kuolla pois.

Nämä on ihme keskusteluja. Tämä on aina joillain asenteena, kun joku kamppailee lopettamisen kanssa. Ei ihme että jotkut vaan luovuttaa.

Vierailija
53/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sama idea kuin jossain laihdutusvalmennuksessa. Jokainen tietää mitä pitäisi syödä ja miten, mutta osa tarvitsee jonkun kannustamaan ennen kuin onnistuu.

Ei se näin ole.

Pelkkä tekosyy vierittää vastuu pois itseltä.

Vierailija
54/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettamisen motiivi pitää lähteä ihan itsestä.

Kun on päättänyt lopettaa, niin homma on sen jälkeen helppoa. Tupakantuska voi olla valtava, mutta sille voi vaan nauraa, koska on päättänyt ettei enää polta.

Omien kokemusten mukaan esim. hypnoosista saattaisi olla apua. Apua siihen että kykenee tuon lopettamispäätöksen tekemään.

Tupakantuska on lähinnä sitä, että ei saa sitä savukkeen tuomaa rentoutumisen hetkeä. Itse jatkoin lopetettuani ulkona käyntiä normaaliin tapaan n. vajaan tunnin välein. Tupakkaa ei ollut mutta tuokin rentoutti.

On ihan selvä asia, että pinttynyt tupakoija ei pääse tupakasta eroon jos asenne ei ole kohdallaan. Jos lopettaminen on vaan ehdollinen, niin tuska kertautuu ja ennemmin tai myöhemmin lakon lopettaa.

Minulla meni ainakin vuosi että pahin tuska meni ohi.

Kun lopetin niin tupakoimattomalle puolisolle en puhunut asiasta mitään. Hän on semmoinen "ilonpilaaja", että en halunnut hänen vaikuttavan asiaan millään lailla. Kiistin lopettaneeni.

Vierailija
55/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sama idea kuin jossain laihdutusvalmennuksessa. Jokainen tietää mitä pitäisi syödä ja miten, mutta osa tarvitsee jonkun kannustamaan ennen kuin onnistuu.

Ei se näin ole.

Tämä. Ja ei tuo carrin kirja vastaa laihdutusvalmennusta. Laihdutuksessahan monella on ongelmana oikean annoskoon löytäminen, mikä on konkreettinen keino auttaa laihduttajaa.

Tupakointi taas on sellainen, että usein motivaatio lopettamiseen ei ole samanlainen kuin laihdutuksessa, vaan tapahtuu enemmän tai vähemmän ympäristön painostuksesta. Rahahan monella painaa vaakakupissa, eikä se että olisi parempi olo. Ja sitten ympäristö on käsittämättömän ymmärtämätön lopettajaa kohtaan, jolloin ennestään heikohko motivaattori kiinnostaa entistä vähemmän.

Moniko sanoo herkkuja himoavalle laihduttajalle että tämä on selkärangaton läskikasa? Ei kukaan. Aina sanotaan että älä nyt sorru kun sujuu hyvin.

Tupakoinnin lopettajille taas kukaan ei sano että älä polta kun hyvin alkanut lopetus häiriintyy.

Vierailija
56/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku entinen poliisi pitää/on pitänyt tupakasta vieroituskursseja (?) ja sanoo, että ihmiset ovat mukavuudenhaluisia, eivät halua kohdata tupakasta luopumisen tuskaa.

Kun on päättänyt lopettaa. Niin siinä se. Tuskaa voi vaikka itkeä, jos saa siitä helpotusta. Voi itkeä ja tuumata että tähän on tultu, ei voi polttaa enää. Pidempi elämä on tärkeämpää, ei ole kiva kuolla tukehtumalla. Haluaa olla pidempään lastensa tukena jne.

Vierailija
57/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se näin ole.

Tämä. Ja ei tuo carrin kirja vastaa laihdutusvalmennusta. Laihdutuksessahan monella on ongelmana oikean annoskoon löytäminen, mikä on konkreettinen keino auttaa laihduttajaa.

Tupakointi taas on sellainen, että usein motivaatio lopettamiseen ei ole samanlainen kuin laihdutuksessa, vaan tapahtuu enemmän tai vähemmän ympäristön painostuksesta. Rahahan monella painaa vaakakupissa, eikä se että olisi parempi olo. Ja sitten ympäristö on käsittämättömän ymmärtämätön lopettajaa kohtaan, jolloin ennestään heikohko motivaattori kiinnostaa entistä vähemmän.

Moniko sanoo herkkuja himoavalle laihduttajalle että tämä on selkärangaton läskikasa? Ei kukaan. Aina sanotaan että älä nyt sorru kun sujuu hyvin.

Tupakoinnin lopettajille taas kukaan ei sano että älä polta kun hyvin alkanut lopetus häiriintyy.

Tämän huomaa hyvin tälläkin palstalla. Ja kyllä myös kaikissa muissa keskusteluissa.

Silloin kun itse lopetin monelle oli ihan huvitus yrittää saada sortumaan. Se oli kauheaa. Kuin nälkiintyneen edessä heiluttaisi suklaapatukkaa. Joskus haluaisin tietää miksi ihmiset samaan aikaan sekä valittavat tupakasta että yrittävät sabotoida lopettamista.

Vierailija
58/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tässä juurikin ison A4 "julisteen" seinälle:

10 € × 30 pv ×12 kuukautta

3600 euroa vuodessa savuna ilmaan...

Vierailija
59/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue se kirja ensin ja sano sitten mitä mieltä olet. Uskon mielipiteesi muuttuvan.

Vierailija
60/68 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta Champix valmisteesta tulee masentuneeks

Jo tupakoinnin lopettamisen ajattelemisesta tulee masentuneeksi. Lukekaa se kirja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän