Matti Nykäsestä on sanottu, että hän oli vain vähän elämää pienempi mies. Mitä tämä tällainen oikein tarkoittaa?
Kommentit (30)
Matilla oli uskomaton muisti. Oltiin opiskelemassa silloin, kun Matti voitti kultaa Calgaryssa 1988 katsottiin ja jännättiin kisaa ja lähetimme porukalla erikoisen ison onnittelukortin, jonka piirsimme itse.
Näin Mattia kerran 2000-luvun alussa ja sain vaihtaa muutaman sanan hänen kanssaan. Mainitsin onnittelukortista, jonka teimme ja Matti muisti sen ja kuvasi minulle mitä se sisälsi. Olin yllättynyt. Kyllä Matti on tuonut paljon hyvääkin ihmisille ja oli ns hyväksikäytetty tietyissä piireissä.
Istui linnassa syyttömänä, sanoi Matin hyvin tuntenut Jussi Niemi. Puukon kans heiluikin vaimo ja myös se uhri on sanonut, ettei Matti ollut tekijä.
Tämä on vain mun oma olettamus, mutta esimerkiksi veljeni oli täysin huithapeli elämäntapatyötön ADHD (diagnoosi) mies joka ei oikein koskaan kasvanut aikuiseksi, vaikka eli 55 vuotta. Jonkun piti aina huolehtia hänestä ja vähän katsoa perään, oli se sitten me sisarukset tai ne naiset joita hän tapaili. Hän oli kuitenkin ihan mielettömän mukava, lapsi/eläinrakas, herkkä ja seurallinen heppu joka sai helposti naisia ja pari lastakin aikaiseksi, mutta kukaan nainen ei jaksanut häntä pidemmän aikaa, vaikka kovasti yrittivät. Kyllä hän tsemppasi alkoholin suhteen, pisimmillään oli jopa 10 vuotta juomatta pisaraakaan, onneksi juuri silloin kun lapset olivat pieniä. Mutta sitten hänellä tuli fyysisen terveyden kanssa niin iso (invalidisoiva) loukkaantuminen vaarallisen harrastuksensa seurauksena, että ei enää kestänyt elää ilman päihteitä. Kun hän sitten lopulta railakkaan ja tapahtumarikkaan elämänsä päätti omin käsin, hänestä sanottiin että "ei osannut elää".
Ja mietin paljon jälkeen päin, että miksi hänestä sanottiin niin. Mutta kai se tarkoitti sitä, että hän ei osannut tyytyä mihinkään normaaliin, tavanomaiseen. Hänellä piti aina olla jotain ääripäähän menevää. Ei riittänyt olla pelkkä harmaa tavis, joka käy töissä ja tulee kotiin. Piti aina olla joko hengenvaarallinen harrastus, tai ilman sitä muuta itsetuhoisuutta esimerkiksi alkoholia, irtosuhteita tai huumeita.
Hänellä meni tosi hyvin se 10 vuotta perheensä parissa selvin päin, mutta silloinkin piti olla niitä vaarallisia harrastuksia. Ja aina vaan vaarallisempia ja vaarallisempia. Hän nyt vaan ei sattunut olemaan mikään ammattiurheilija vaan pelkkä tavis harrastaja. Joten kun vakava loukkaantuminen lopulta tapahtui, ei hänellä ollut mitään mainetta ja mitaleja jäljellä. Pelkät kivut, invaliditeetti ja vitutus. Hän oli myös kovin huomion hakuinen. En edelleenkään ymmärrä kuinka hänellä oli tuhansia fb kaveria kuollessaan, vaikka oikeita ystäviä hänellä oli vain pari. Oli todella pienet hautajaiset..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli Matin lapsia. Miehen olisi pitänyt olla maho.
Hyvin ainakin Evellä tuntuu menevän. On itse hyvin onnellisen oloinen äiti nyt ja hieno kumppani vierellä. Typerä kommentti sinulta.
No nyt menee, mutta oletko lukenut hänen lapsuudestaan?
-eri.
Suomessa about joka toisella lapsella samankaltaisia kokemuksia lapsuudesta. Elämästä voi siitäkin huolimatta tulla varsin hyvää ja antoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Matilla oli uskomaton muisti. Oltiin opiskelemassa silloin, kun Matti voitti kultaa Calgaryssa 1988 katsottiin ja jännättiin kisaa ja lähetimme porukalla erikoisen ison onnittelukortin, jonka piirsimme itse.
Näin Mattia kerran 2000-luvun alussa ja sain vaihtaa muutaman sanan hänen kanssaan. Mainitsin onnittelukortista, jonka teimme ja Matti muisti sen ja kuvasi minulle mitä se sisälsi. Olin yllättynyt. Kyllä Matti on tuonut paljon hyvääkin ihmisille ja oli ns hyväksikäytetty tietyissä piireissä.
Istui linnassa syyttömänä, sanoi Matin hyvin tuntenut Jussi Niemi. Puukon kans heiluikin vaimo ja myös se uhri on sanonut, ettei Matti ollut tekijä.
Väärällä seuralla on kauaskantoiset seuraukset. Matin ympärillä sitä oli liikaa.
Viimekset elinvuodet eli varsin rauhaisaa elämää, kiitos siitä kuuluu viimeisimmälle vaimolleen. Haastatteluissa Matista näkyi aito katomus menneisyyden toilailuja kohtaan. Upeita on myös haastattelut joissa muistelee uran kohokohtia. Calgaryn olympialaiset kohokohtana tietysti, kovassa kunnossa oli silloin.
Vierailija kirjoitti:
Sääli Matin lapsia. Miehen olisi pitänyt olla maho.
Säälin sinua.
Sosiopaatti, vaimonhakkaaja. Ihan kaheli mies. Keksiikö joku positiivista sanottavaa? Minä en!
Ihmeteltiin tuota ryyppäämistä ja sekoilua kun käytös oli jo vanhemmilta sukupolvelta lähtöisin ja kasarina ja ysärinä jo hiukan ihmettelyn aihe sen ajan nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Sosiopaatti, vaimonhakkaaja. Ihan kaheli mies. Keksiikö joku positiivista sanottavaa? Minä en!
Sanotaan että seura tekee kaltaisekseen. Ainakin monen kohdalla se on totta. Väkivaltaisuus oli molemmilla ns verissä ja kännissä ollessa, tyypilliseen suomalaiseen tapaan. Matilla ja Mervillä. Ja Matti lusi Mervin puolesta. Sisäpiiritietona tunnettu aikoja sitten. Toistensa provosointia ja kumpikin oli syypää. Kun Matilla oli oikeanlainen kumppani, kuten Susanna Ruotsalainen, ei ollut ongelmia. Susanna ei ole koskaan moittinut Mattia, eikä eräs toinen entinen kumppani. Meissä kaikissa on monta minää.
Ennen oli ihmisillä sen verran käytöstapoja, että vainajia ei enää reposteltu ja räävitty.
No nyt menee, mutta oletko lukenut hänen lapsuudestaan?
-eri.