Saako lapsen kännykän tutkia?
Onko vanhemmalla oikeus tutkia lapsen puhelin ja sen sisältö?
Kommentit (79)
Ei saa. Vanhemmat eivät ole kaikkivaltiaita.
Jos epäilet, että kännykässä on jotain, joka saattaa vaarantaa lapsen kasvun tai kehityksen, niin saa. Lastensuojelulaki on varsin jämerä laki, ja menee kirkkaasti viestintäsalaisuuden yli.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:05"]Kannattaisi antaa lapsellesi yksityisyyttä kavereiden kanssa, mutta toisaalta jos kaveripiiri on ikävä, mietit kiusaamista tai jotain muuta harmillista niin totta kai tutkit. Nämä jotka sanovat että ei saa katsoa lapsen viestejä ehdottomasti, niin kyllä on vanhemmuus vähän hakusessa. Lapset ja heidän hyvinvointinsa on teidän vastuullanne ja te päätätte heidän asioistaan ja olette mahdollisimman tietoisia niistä.
[/quote]
Tämä toimii n. alle 12v kohdalla. Sitä vanhempien puhelinta et voi mennä tutkimaan koska "päätän asioistasi ja hyvinvointisi on vastuullani". Täytyy olla painava syy. Eikä puhelinta voi ratsata jos EPÄILEE kiusaamista, ei varsinainen kiusaaminenkaan siihen oikeuta ellei ole kiusaajana.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:56"]Kyllä tutkin. Niin kauan kun minä ne laskut maksan, niin tutkin. Lapsi 11v.
[/quote]
Eli työnantajasi saa tutkia työkännykkäsi milloin haluaa?
No ei tosiaankaan saisi. Multa tutkittiin aina puhelin ku olin jotain 11-18 ja ekan kerran jälkeen opin kyl poistamaan kaikki viestit yms että ei se pidemmän päälle paljo kannatakkaan
Ensinnäkin lapsen kanssa voisi jo puhelinta hankittaessa sopia, että vanhemmat katsovat sitä silloin tällöin, lapsen itsensä läsnäollessa. Salaa tutkiminen ilman todellista syytä on alhaista, halveksittavaa ja rikollista. Ja viimeistään teininä varmaan on puhelimessa jo vain teinin itsensä tietämä koodi, joten vanhemmilla ei ole edes mahdollisuutta tutkimiseen.
"Laki on selvä tässä tilanteessa. Kaikilla on oikeus luottamukselliseen viestintään. Se on perusoikeus, mikä kuuluu kaikille. Aivan samalla tavalla myös alaikäisille. Kukaan ei saa ilman lupaa käsitellä esimerkiksi toisten viestejä. Kuka tätä rikkoo, syyllistyy viestintäsalaisuuden loukkaukseen, mikä on rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko. Perusjuttu on, että lapsen kännykälle ei saa mennä, kertoo kihlakunnansyyttäjä Tiina Karppinen Itä-Suomen syyttäjänvirastosta.
Laki jättää kuitenkin tulkinnan varaa, sillä lain mukaan vanhemmilla on myös vastuu ja oikeus huolehtia lapsestaan ja sen hyvinvoinnista. Esimerkiksi tilanteissa, joissa vanhempi pelkää lapsen olevan rikoksen tekijä tai sen kohde, voi kurkkaus kännykkään olla perusteltua.
Pykälä lähtee siitä, että se joka oikeudettomasti toisen viestejä käsittelee. Eli tällaisissa tilanteissa, joissa vanhemmat tutkivat lapsen some-juttuja, niin siinä pitää tutkia, mikä syy on ollut ja onko se ollut riittävä syy. Viime kädessä se on asia, mitä tutkitaan sitten poliisikuulusteluissa, että minkä takia on menty tutkimaan lasten viestejä."
Vaikka yrittäisitte urkkia tietoonne kaiken mahdollisen, kyllä varsinkin nuoriso oppii kiertämään diktaattorikäytäntönne nopeasti. Aika moni teini osaa asentaa kännykkäänsä näyttölukon, ja päiväkirjat saa piilotettua.
No mutta penkokaa ja tutkikaa toki kaikki mahdollinen, luokaa kotiinne ahdistava ja puristava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri.
Muistakaa: yhdestäkin kerrasta luottamus on mennyttä, ja sen takaisin saaminen vaatii paljon, paljon aikaa.
Pitää muistaa myös se, että lapsen puhelinta tutkiessa tulette lukeneeksi myös lapsen kavereiden lähettämiä viestejä, joita ei ole tarkoitettu luettavaksenne. Parempi olisikin luoda lapseen luottamuksellinen suhde, niin että lapsi voisi ja haluaisi itse puhua jos on huolia tai vaikeuksia.
28
Jos mun vanhemmat tutkisivat kännykkäni, huutaisin ikkunat rikki ja seuraisi välirikko. Luottamus menisi. Puhelin on yksityisomaisuutta ja sisältää henkilökohtaisia asioitani. Kaikki asiat eivät kuulu vanhemmille.
T15
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:15"]
Vaikka yrittäisitte urkkia tietoonne kaiken mahdollisen, kyllä varsinkin nuoriso oppii kiertämään diktaattorikäytäntönne nopeasti. Aika moni teini osaa asentaa kännykkäänsä näyttölukon, ja päiväkirjat saa piilotettua. No mutta penkokaa ja tutkikaa toki kaikki mahdollinen, luokaa kotiinne ahdistava ja puristava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri. Muistakaa: yhdestäkin kerrasta luottamus on mennyttä, ja sen takaisin saaminen vaatii paljon, paljon aikaa.
[/quote]
Muuttuu se sinullakin ääni kellossa, kun sairas aikuinen lähettelee seksiviestejä alaikäiselle. Jos kännykkää ei olisi tutkittu, niin ties mitä olisi tapahtunut. Minua ei kiinnosta, jos pikkuteinillä on luottamus mennyt tuollaisen takia. Pikkaisen vanhempana sitten tajuaa, mistä oli loppujen lopuksi kysymys.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"]
Jos mun vanhemmat tutkisivat kännykkäni, huutaisin ikkunat rikki ja seuraisi välirikko. Luottamus menisi. Puhelin on yksityisomaisuutta ja sisältää henkilökohtaisia asioitani. Kaikki asiat eivät kuulu vanhemmille. T15
[/quote]
No aikuisena osaat arvostaa hieman paremmin vanhempiesi huolenpitoa.
Tyypillinen kermaperseteini olet.
Saa tutkia eikä siihen sen kummempaa syytä tarvitse. Alaikäisillä ei ole oikeutta yksityisyyteen, aikuisilla on oikeus olla perillä kaikista heidän asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:15"]
Vaikka yrittäisitte urkkia tietoonne kaiken mahdollisen, kyllä varsinkin nuoriso oppii kiertämään diktaattorikäytäntönne nopeasti. Aika moni teini osaa asentaa kännykkäänsä näyttölukon, ja päiväkirjat saa piilotettua. No mutta penkokaa ja tutkikaa toki kaikki mahdollinen, luokaa kotiinne ahdistava ja puristava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri. Muistakaa: yhdestäkin kerrasta luottamus on mennyttä, ja sen takaisin saaminen vaatii paljon, paljon aikaa.
[/quote]
Muuttuu se sinullakin ääni kellossa, kun sairas aikuinen lähettelee seksiviestejä alaikäiselle. Jos kännykkää ei olisi tutkittu, niin ties mitä olisi tapahtunut. Minua ei kiinnosta, jos pikkuteinillä on luottamus mennyt tuollaisen takia. Pikkaisen vanhempana sitten tajuaa, mistä oli loppujen lopuksi kysymys.
[/quote]
Aika moni teini osaa avun hakea itse. Ja oli yleisesti puhe kännykän tutkimisesta ilman syytä. Ja jos luottamus perheessä olisi kunnossa, alaikäinen olisi itse puhunut viesteistä vanhemmille. Jotain on pielessä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:15"] Vaikka yrittäisitte urkkia tietoonne kaiken mahdollisen, kyllä varsinkin nuoriso oppii kiertämään diktaattorikäytäntönne nopeasti. Aika moni teini osaa asentaa kännykkäänsä näyttölukon, ja päiväkirjat saa piilotettua. No mutta penkokaa ja tutkikaa toki kaikki mahdollinen, luokaa kotiinne ahdistava ja puristava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri. Muistakaa: yhdestäkin kerrasta luottamus on mennyttä, ja sen takaisin saaminen vaatii paljon, paljon aikaa. [/quote] Muuttuu se sinullakin ääni kellossa, kun sairas aikuinen lähettelee seksiviestejä alaikäiselle. Jos kännykkää ei olisi tutkittu, niin ties mitä olisi tapahtunut. Minua ei kiinnosta, jos pikkuteinillä on luottamus mennyt tuollaisen takia. Pikkaisen vanhempana sitten tajuaa, mistä oli loppujen lopuksi kysymys. [/quote] Aika moni teini osaa avun hakea itse. Ja oli yleisesti puhe kännykän tutkimisesta ilman syytä. Ja jos luottamus perheessä olisi kunnossa, alaikäinen olisi itse puhunut viesteistä vanhemmille. Jotain on pielessä.
[/quote]
Kyse on pikkuteinistä. Ja ei, ei osaa läheskään kaikki hakea apua.
Kermaperseteini miinustelee minkä kerkiää.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:19"]
[/quote]
[/quote]
Eikö mieluummin kannattaisi kannustaa alaikäistä kertomaan ahdistavista viesteistä ja näyttämään ne vanhemmilleen oma-aloitteisesti? Haloo, ne avoimet ja luottamukselliset välit?!?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:18"]
Jos mun vanhemmat tutkisivat kännykkäni, huutaisin ikkunat rikki ja seuraisi välirikko. Luottamus menisi. Puhelin on yksityisomaisuutta ja sisältää henkilökohtaisia asioitani. Kaikki asiat eivät kuulu vanhemmille. T15
[/quote]
No aikuisena osaat arvostaa hieman paremmin vanhempiesi huolenpitoa.
Tyypillinen kermaperseteini olet.
[/quote]
Jos olen kermaperse siksi että vaadin itselleni lain edellyttämää yksityisyyttä, niin siitä sitten. Minulla ja vanhemmillani on (tai tulisi olla) niin normaali luottamussuhde, että pystyisin heille puhumaan ahdistavista viesteistä tai sisällöstä. Kännykän tutkiminen ilman riittäviä perusteita on rikos, eikä siihen ole vanhemmillakaan oikeutta.
T15
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:19"]
[/quote]
[/quote]
Eikö mieluummin kannattaisi kannustaa alaikäistä kertomaan ahdistavista viesteistä ja näyttämään ne vanhemmilleen oma-aloitteisesti? Haloo, ne avoimet ja luottamukselliset välit?!?
[/quote]
Ei se kannustus aina riitä. Jos sinulla on vanhempiesi kanssa avoimet ja luottamukselliset välit, niin ei varmaan haittaa, että vanhempasi tsekkaavat puhelimesi? Avoimuus ja luottamus, anyone...
Kannattaisi antaa lapsellesi yksityisyyttä kavereiden kanssa, mutta toisaalta jos kaveripiiri on ikävä, mietit kiusaamista tai jotain muuta harmillista niin totta kai tutkit. Nämä jotka sanovat että ei saa katsoa lapsen viestejä ehdottomasti, niin kyllä on vanhemmuus vähän hakusessa. Lapset ja heidän hyvinvointinsa on teidän vastuullanne ja te päätätte heidän asioistaan ja olette mahdollisimman tietoisia niistä.