Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsen kännykän tutkia?

Vierailija
20.04.2015 |

Onko vanhemmalla oikeus tutkia lapsen puhelin ja sen sisältö?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:38"]Jatkan vielä siitä kun äitini luki mun päiväkirjan ja nyt täällä teinit kirjottaa miten he karjuis lasit rikki ja panis väli poikki vanhempiinsa.meillä tollanen käytös ei olis tullu kysymykseenkään!ei me oltu mitää tasapuolisia kumppaneita jolle mä rääyin vastaan kun ite olin tehnyt väärin vaan hän oli mun äitini ja kasvattajani jota mä rakastin/kunnioitin niin etten olisi ikinä kehannu/raatsinnu ruveta aukomaan päätäni ku päävikanen.en tiiä tuntuu vaan että teineillä on nykyään liikaa oikeuksia ja vapauksia ja liian vähän kuria ja vastuuta.ja valitettavasti tuolla kylillä kun niitä kattelee se myös näkyy..
[/quote]
Kielioppisi antaa ymmärtää, ettet kovin aikuinen ole. Ja kuri ja vastuu annetaan ihan muilla keinoin kuin rikkomalla yksityisyys.
Taidat kyllä olla pelkkä provo, jonka on tarkoitus ärsyttää muita.

Vierailija
62/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Perusjuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:38"]

Jatkan vielä siitä kun äitini luki mun päiväkirjan ja nyt täällä teinit kirjottaa miten he karjuis lasit rikki ja panis väli poikki vanhempiinsa.meillä tollanen käytös ei olis tullu kysymykseenkään!ei me oltu mitää tasapuolisia kumppaneita jolle mä rääyin vastaan kun ite olin tehnyt väärin vaan hän oli mun äitini ja kasvattajani jota mä rakastin/kunnioitin niin etten olisi ikinä kehannu/raatsinnu ruveta aukomaan päätäni ku päävikanen.en tiiä tuntuu vaan että teineillä on nykyään liikaa oikeuksia ja vapauksia ja liian vähän kuria ja vastuuta.ja valitettavasti tuolla kylillä kun niitä kattelee se myös näkyy..

[/quote]

Annahan kun kyökkipsykologi arvaa: Teillä oli käytössä myös fyysinen rankaiseminen ja nyt aikuisenakin uskot vilpittömästi ansainneesi kivun, pelon ja nöyryytyksen, jota vanhempasi sinulle rakkaudella ja hyvällä tarkoituksella antoivat?

Vierailija
64/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, kuinka maailma on muuttunut: ennen kännyköitä ja nettiä (siis oikeasti ehkä 20 v sitten) vanhemmat väistämättä kuulivat lastensa puhelut, kun ei useinkaan perheissä ollut, kuin yksi lankapuhelinkäytössä ja puhelinta ei voiut siirtää.

Nyt järkikäteen, tottakai vanhempien pitää tietää, mitää lapset ja nuoret puuhaavat ja keiden kanssa. Jos se joskus vaatii sitä, että puhelinta pitää kts, niin minusta se on kyllä huolenpitoa. Päiväkirjaa ei voi todellakaan  verrata kännykkään. Parasta toki on, että asia on sovittu lapsen kanssa. Meillä ainakin kyllä useinkin pyydän lapsia esim.katsomaan itselleni tulleen viesti tms.

Vierailija
65/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:15"]

Vaikka yrittäisitte urkkia tietoonne kaiken mahdollisen, kyllä varsinkin nuoriso oppii kiertämään diktaattorikäytäntönne nopeasti. Aika moni teini osaa asentaa kännykkäänsä näyttölukon, ja päiväkirjat saa piilotettua. No mutta penkokaa ja tutkikaa toki kaikki mahdollinen, luokaa kotiinne ahdistava ja puristava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri. Muistakaa: yhdestäkin kerrasta luottamus on mennyttä, ja sen takaisin saaminen vaatii paljon, paljon aikaa.

[/quote]

Muuttuu se sinullakin ääni kellossa, kun sairas aikuinen lähettelee seksiviestejä alaikäiselle. Jos kännykkää ei olisi tutkittu, niin ties mitä olisi tapahtunut. Minua ei kiinnosta, jos pikkuteinillä on luottamus mennyt tuollaisen takia. Pikkaisen vanhempana sitten tajuaa, mistä oli loppujen lopuksi kysymys.

[/quote]

Eikö mieluummin kannattaisi kannustaa alaikäistä kertomaan ahdistavista viesteistä ja näyttämään ne vanhemmilleen oma-aloitteisesti? Haloo, ne avoimet ja luottamukselliset välit?!?

[/quote]

Ei se kannustus aina riitä. Jos sinulla on vanhempiesi kanssa avoimet ja luottamukselliset välit, niin ei varmaan haittaa, että vanhempasi tsekkaavat puhelimesi? Avoimuus ja luottamus, anyone...

[/quote]

Kuule näin kolmekymppisenä mulle ei todellakaan ole ok, että vanhemmat tsekkaavat puhelimeni. Onneksi eivät tehneet sitä edes silloin kun olin nuori. Avoimuuden ja luottamuksen tulisi lähteä siitä, että ongelmista kerrotaan kun niitä on, eikä siitä että avoimuuden ja luottamuksen nimissä rikotaan lakia.

[/quote]

Et ole missään universumissa kolmikymppinen. Tai sitten olet typerä lapseton vela, joka yrittää epätoivoisesti neuvoa vanhempia, huonolla menestyksellä. Ymmärrä nyt, että vanhempi ei riko mitään lakia, jos hän tarkistaa lapsensa kännykän epäillessään lapsen joutuneen rikoksen uhriksi. Kaikki eivät suinkaan kerro ongelmista tai jos kertovat, niin ongelma on voinut paisua jo varsin suureksi.

[/quote]

Totta, täytän 30 vasta ensi viikolla, eli tarkalleen ottaen en ole vielä kolmekymppinen. Ymmärrä itse, että vanhempi rikkoo lakia tutkiessaan lapsensa puhelimen. Myönnän kyllä, että rikosta epäillessä puhelimen tutkiminen on perusteltua, tosin silloinkin ehkä kannattaisi mieluummin ensin jutella nuoren itsensä kanssa. Vastaapa, miten tutkit teinisi puhelimen, jos ja kun hänellä on suojakoodi käytössään? Fakta kun on, että mikään nettipoliisin suositus ei ajan lain ohi, kun taas nykytekniikka tekee käytännössä mahdottomaksi nettipoliisin neuvon.
[/quote]

Lastensuojelulaki ajaa sinun kallisarvoisen viestintäsalaisuuden ohi. Jos ei itse osaa koodia purkaa, niin joku kyllä osaa.

Vierailija
66/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:27"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:23"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:19"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:15"] Vaikka yrittäisitte urkkia tietoonne kaiken mahdollisen, kyllä varsinkin nuoriso oppii kiertämään diktaattorikäytäntönne nopeasti. Aika moni teini osaa asentaa kännykkäänsä näyttölukon, ja päiväkirjat saa piilotettua. No mutta penkokaa ja tutkikaa toki kaikki mahdollinen, luokaa kotiinne ahdistava ja puristava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri. Muistakaa: yhdestäkin kerrasta luottamus on mennyttä, ja sen takaisin saaminen vaatii paljon, paljon aikaa. [/quote] Muuttuu se sinullakin ääni kellossa, kun sairas aikuinen lähettelee seksiviestejä alaikäiselle. Jos kännykkää ei olisi tutkittu, niin ties mitä olisi tapahtunut. Minua ei kiinnosta, jos pikkuteinillä on luottamus mennyt tuollaisen takia. Pikkaisen vanhempana sitten tajuaa, mistä oli loppujen lopuksi kysymys. [/quote] Eikö mieluummin kannattaisi kannustaa alaikäistä kertomaan ahdistavista viesteistä ja näyttämään ne vanhemmilleen oma-aloitteisesti? Haloo, ne avoimet ja luottamukselliset välit?!? [/quote] Ei se kannustus aina riitä. Jos sinulla on vanhempiesi kanssa avoimet ja luottamukselliset välit, niin ei varmaan haittaa, että vanhempasi tsekkaavat puhelimesi? Avoimuus ja luottamus, anyone... [/quote] Ei luottamus poista sitä, että minullakin on yksityisyys. Sekoitat nyt monta eri asiaa. Luottamus ei tarkoita sitä, että kertoisin KAIKKI asiani (siis ne asiat, jotka saan pitää salassa ilman vaaraa) vanhemmille. Ja en halua, että niitä asioita pengotaan ilman lupaani, et sinäkään siitä sen enempää pitäisi. T15 [/quote] Ymmärrä, että alaikäisenä yksityisyytesi on rajallinen. Kiität vielä myöhemmin vanhempiasi, kun he puuttuvat mahdolliseen rikolliseen toimintaan, jonka kohteeksi joudut. [/quote] En puhunut pedofiiliasta mitään. Puhuin siitä, saavatko vanhemmat yleisesti tutkia lapsensa puhelimen. Minusta ilman riittäviä perusteita eivät saa. Vai onko kavereiden kanssa viestittely nykyään rikollista toimintaa? T15

[/quote]

No minäpä puhuin. Ja muusta rikollisesta toiminnasta, jonka kohteeksi lapsi tai nuori voi joutua.
[/quote]
Eli voit sokeasti tutkia kaiken lastesi puhelimistasi väittäen, että epäilet heidän sekaantuneen rikolliseen toimintaan? Tarvitset ikävä kyllä ensin perusteet, MIKSI näin olisi ja vankat syyt ratsaamiseen. Muuten rikot lakia.
[/quote]

Perusteena voi olla epäily lapsen joutumisesta rikollisen toiminnan kohteeksi. Se EI riko lakia. Itse asiassa vanhempi rikkoo lastensuojelulakia, jos ei tarkista lapsen kännykkää epäillessään rikosta.

Onpa paljon pedoja tässä ketjussa.

Vierailija
67/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas vanhemmuus hukassa! Meidän lasten koulussa oli iso liuta näitä "lapsen yksityisyydensuojaan" uskovia vanhempia päät punaisena kun selviteltiin yhtä kiusausrinkiä. Osallistujat kymmenvuotiaita ja tosiaankin nettietiketti oli hukassa. Whatsapp-viestit olivat törkeitä. Nämä vanhemmat eivät olleet järkyttyneitä kiusaamisesta vaan siitä kun selvisi minkälaista kuvamateriaalia ko esiteinit olivat toisilleen kuvanneet; oli anakonda-videota käytetty esikuvana eri versioina... Oma lapseni onneksi ei ollut rinkissä mukana koska heti kun ko ryhmä perustettiin ja katselmoituani (kyllä!) puhelimen sanoin lapselleni että ko whatsapp-ryhmästä ulos ja heti. Alussa viestit eivät ollut niin pahoja mutta aavistin niiden sävystä mihin ne on kehittymässä. Vinkkasin asiasta muille vanhemmille ja sanoin lokaa päälleni: "lapsiin pitää luottaa, lapsillakin on oma yksityinen elämänsä jne". no, luottakaa vaan. Minä luotan sitten kun on kasvanut järkeä päähän.

Vierailija
68/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:53"]Kyllä on taas vanhemmuus hukassa! Meidän lasten koulussa oli iso liuta näitä "lapsen yksityisyydensuojaan" uskovia vanhempia päät punaisena kun selviteltiin yhtä kiusausrinkiä. Osallistujat kymmenvuotiaita ja tosiaankin nettietiketti oli hukassa. Whatsapp-viestit olivat törkeitä. Nämä vanhemmat eivät olleet järkyttyneitä kiusaamisesta vaan siitä kun selvisi minkälaista kuvamateriaalia ko esiteinit olivat toisilleen kuvanneet; oli anakonda-videota käytetty esikuvana eri versioina... Oma lapseni onneksi ei ollut rinkissä mukana koska heti kun ko ryhmä perustettiin ja katselmoituani (kyllä!) puhelimen sanoin lapselleni että ko whatsapp-ryhmästä ulos ja heti. Alussa viestit eivät ollut niin pahoja mutta aavistin niiden sävystä mihin ne on kehittymässä. Vinkkasin asiasta muille vanhemmille ja sanoin lokaa päälleni: "lapsiin pitää luottaa, lapsillakin on oma yksityinen elämänsä jne". no, luottakaa vaan. Minä luotan sitten kun on kasvanut järkeä päähän.

[/quote]

Juuri näin. Näille curlaajille ei tullut mieleen, että WhatApp on K16, joten he toimivat vastoin lakia antaessaan lastensa olla heidän kasvulleen ja kehitykselleen haitallisessa palvelussa.

Vierailija
69/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:53"]Kyllä on taas vanhemmuus hukassa! Meidän lasten koulussa oli iso liuta näitä "lapsen yksityisyydensuojaan" uskovia vanhempia päät punaisena kun selviteltiin yhtä kiusausrinkiä. Osallistujat kymmenvuotiaita ja tosiaankin nettietiketti oli hukassa. Whatsapp-viestit olivat törkeitä. Nämä vanhemmat eivät olleet järkyttyneitä kiusaamisesta vaan siitä kun selvisi minkälaista kuvamateriaalia ko esiteinit olivat toisilleen kuvanneet; oli anakonda-videota käytetty esikuvana eri versioina... Oma lapseni onneksi ei ollut rinkissä mukana koska heti kun ko ryhmä perustettiin ja katselmoituani (kyllä!) puhelimen sanoin lapselleni että ko whatsapp-ryhmästä ulos ja heti. Alussa viestit eivät ollut niin pahoja mutta aavistin niiden sävystä mihin ne on kehittymässä. Vinkkasin asiasta muille vanhemmille ja sanoin lokaa päälleni: "lapsiin pitää luottaa, lapsillakin on oma yksityinen elämänsä jne". no, luottakaa vaan. Minä luotan sitten kun on kasvanut järkeä päähän.

[/quote]
Tämä. Oman tyttäreni kännykkää tutkiessani (epäilin kyllä jotakin olevan vialla) näin niin järkyttäviä juttuja juuri tuolla whatsupissa, että kyllä poisti tyttö itsensä sieltä sillä sekunnilla. Omani osannut olla fiksusti mutta nämä kaverit. Hyi olkoon. Pikkutyttöjä 11-vuotiaita. Tekisi mieli ottaa yhteyttä kavereiden vanhempiin mutta ovat niin wt-porukkaa ettei varmasti mitään hyödyttäisi. Mutta ei siinä mitään, luottakaa vaan sokeasti. Teillä ei ole mitään hajuakaan mitä ne pikkutytöt siellä somessa puuhaavat, ette kuule uskoisi.

Vierailija
70/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:48"] Perusteena voi olla epäily lapsen joutumisesta rikollisen toiminnan kohteeksi. Se EI riko lakia. Itse asiassa vanhempi rikkoo lastensuojelulakia, jos ei tarkista lapsen kännykkää epäillessään rikosta. Onpa paljon pedoja tässä ketjussa.

[/quote]

Mutta silloin pitää todella olla epäily! Yksityisyydensuojaa EI saa rikkoa ilman perusteita, eikä sellaiseksi lasketa mitään minä-maksan-laskun-minulla-on-oikeus -jargonia. Se on koko jutun pointti.

Vierailija
71/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:48"] Perusteena voi olla epäily lapsen joutumisesta rikollisen toiminnan kohteeksi. Se EI riko lakia. Itse asiassa vanhempi rikkoo lastensuojelulakia, jos ei tarkista lapsen kännykkää epäillessään rikosta. Onpa paljon pedoja tässä ketjussa.

[/quote]

Mutta silloin pitää todella olla epäily! Yksityisyydensuojaa EI saa rikkoa ilman perusteita, eikä sellaiseksi lasketa mitään minä-maksan-laskun-minulla-on-oikeus -jargonia. Se on koko jutun pointti.
[/quote]

No eikö täällä ole viestikaupalla yritetty jankuttaa, että näin nimenomaan asia on?

Vierailija
72/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:48"] Perusteena voi olla epäily lapsen joutumisesta rikollisen toiminnan kohteeksi. Se EI riko lakia. Itse asiassa vanhempi rikkoo lastensuojelulakia, jos ei tarkista lapsen kännykkää epäillessään rikosta. Onpa paljon pedoja tässä ketjussa. [/quote] Mutta silloin pitää todella olla epäily! Yksityisyydensuojaa EI saa rikkoa ilman perusteita, eikä sellaiseksi lasketa mitään minä-maksan-laskun-minulla-on-oikeus -jargonia. Se on koko jutun pointti. [/quote] No eikö täällä ole viestikaupalla yritetty jankuttaa, että näin nimenomaan asia on?

[/quote]

Mielestäni on, mutta ei tunnu menevän tuon kermapersehuutelijan kaaliin.

Vierailija
73/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tutkin. Puhelin on minun ostama ja minun liittymä. Ekaluokkalaisesta kyse.

Vierailija
74/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, jos on aihetta epäillä, että lapsi/nuori on sotkeutuntu johonkin laittomaan tai ikätasolleen sopimattomaan! Saanohan sen maalaisjärkikin! 

Vierailija
75/79 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa lukee että niin ei saa tehdä.

Vierailija
76/79 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puhelin, minun liittymä ja minun vastuulla. Tutkin jos on pakko. Näyttävät vapaaehtoisesti jos haluavat pitää minun puhelintani.

Vierailija
77/79 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisena aikana jossa netissä tapahtuu koko ajan lasten houkuttelua hyväksikäyttäjien taholta on vanhemmilla kyllä hyvä tietää missä mennään. Itse en mieti että onko moraalisesti oikein vai väärin lapsen puhelinta katsoa. Tottakai asiasta kerron hänelle ja perustelen miksi näin tehdään. Mutta te jotka jankkaatte vastaan tässä asiassa niin onko teillä oman lapsenne hyvinvointi edes tärkeää? Laitatteko ruokaa lapsillenne? Laitatteko heijastimen vaatteisiin? Kiinnostaako teidän lapsenne tekemiset teitä? Vai piiloudutteko vain jonkun laki asian taakse ettei tarvitse käydä niitä ikäviäkin asioita lapsen kanssa läpi?

Vierailija
78/79 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”On minulla oikeus, minä maksan!!!”

Vanhemmat maksavat lähtökohtIsesti kaiken lapsilleen, kuinka laajalle oikeus ulottuu, mihin sitten ei enää ole oikeus, vaikka kuitenkin maksatte lapsenne elämän?

Mitä, jos maksatte lapsilisistä puhelinlaskun, sitten teillä ei enää ole oikeutta? :D

Vierailija
79/79 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tutkin. Toinen vaihtoehto on olla ilman puhelinta.

Terkuin kahden teinitytön äiti Oulusta, jolle on turha esittää vastaväitteitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän