Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsen kännykän tutkia?

Vierailija
20.04.2015 |

Onko vanhemmalla oikeus tutkia lapsen puhelin ja sen sisältö?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan saa.

Vierailija
2/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Vanhempiakin sitoo kirjesalaisuus ja laki, ja nuoremmallakin ihmisellä on oikeus yksityisyyteen.
Luet myös varmaan teinien päiväkirjat ja takavarikoit yksityisomaisuuden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat lapselta luvan tai on syytä epäillä rikosta.

Vierailija
4/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa!

Vierailija
5/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:49"]Onko vanhemmalla oikeus tutkia lapsen puhelin ja sen sisältö?
[/quote]

Jos epäilee että lapsi on vaarassa.

Vierailija
6/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkisin esim. 10-vuotiaan kännykän, itse asiassa sen ikäisten ja vähän nuorempien viestittelyä olisi hyvä aikuisen seurata vähän. Teinin kännykkään en koskisi.

Vierailija
7/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Eihän lapsesikaan tutki sun viestejäsi.

Vierailija
8/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyydensuoja estää. Jos olisi syytä epäillä rikosta, kännykän tutkisi poliisi, ei vanhempi.

Vierailija
9/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tutkin. Niin kauan kun minä ne laskut maksan, niin tutkin. Lapsi 11v.

Vierailija
10/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa.

Huoltajan oikeus ja velvollisuus pitää lapsesta huolta ajaa muiden oikeuksien ohi.

Ettekö te muka tuota tiedä?

Vierailija
11/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ei saa, mutta jos epäilee lapsen olevan vaarassa tai huonoilla teillä niin silloin se puhelin jopa pitää tutkia. Huoltaja kun on siitä lapsesta vastuussa. Turhaan, omaa uteliaisuuttaan sitä puhelinta ei saa ratsata.

Vierailija
12/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapset 9v, 13v ja 16v. Nuorimman puhelimen olen tarkastanut, koska oli osallisena luokkakavereiden kanssa WhatsApp-hässäkässä ja tarkistin, onko ollut kiusaamassa. Luin viestit ja katsoin historian, ei sen kummempaa.
Teinien puhelimiin ei tuollaisesta asiasta voisi kajota, ja odotan, että vastaavissa tilanteissa tulevat itse rehellisesti kertomaan.

Vierailija
13/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa.

Vierailija
14/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta vain silloin kun on ihan oikeasti ehkä hengenvaarallinen hätätilanne. Ei mitään mielivaltaista "tarkistan säännöllisesti vaikka mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, koska se on lapsi ja minulla on oikeus."

Vierailija
15/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:57"]Tietysti saa.

Huoltajan oikeus ja velvollisuus pitää lapsesta huolta ajaa muiden oikeuksien ohi.

Ettekö te muka tuota tiedä?
[/quote]
No etpä saa alaikäisenkään puhelinta tonkia ilman riittäviä perusteita. Nämä perusteet täyttävät yleensä lapsen/nuoren terveyden ja turvallisuuden, ja yleensä poliisi antaa luvan tutkimiseen. Muuten rikoksen olet tehnyt sinä.

Vierailija
16/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää on ihan naurettavaa että jos vanhemmilla on esim.syytä olla huolissaan lapsestaan ei saisi kännykkää tutkia.meillä äitee luki mun päiväkirjan ja sai tietää että olin ottannut hänen pussistaan rahaa enpä tehnyt toiste!kyllä mun mielestä mukuloita on hyvä pitää tiukassa valvonnassa ja jos ei mitään raskauttavaa löydy pitää tutkimiset omana tietonaan eikä siitä ole lapselle mitään haittaa..

Vierailija
17/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei ole mitään yksityisyydensuojaa ylittäviä maagisia oikeuksia. Ei riitä perusteeksi, että minä olen aikuinen ja lapsen huoltaja ja laskutkin maksan.
Rikostapauksissa ne viestit tosiaan katsoo poliisi, eivät vanhemmat, kuten joku jo mainitsikin.

Vierailija
18/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan iästä. 13 vuotta taitaa olla sellanen ikä jonka jälkeen en lähtis ilman todella hyvää syytä. Alle 10 vuotiaan puhelinta saattais olla ihan hyvä kattella silloin tällöin. Ehkä jopa säännöllisestikin. Mutta kyllä aina voi lapsensa puhelinta tutkia jos on oikeasti painava huoli. Riippuen ilmi käynneestä sisällöstä kannattaako sitä ottaa puheeksi. Jos esim on viestiä missä puhutaan että nyt olis tarkotus vetää pää täyteen niin puuttua täytyy. Jos taas käy ilmi että lapsi on esim homo, niin pidä ihan omana tietonas.

Vierailija
19/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:49"]Onko vanhemmalla oikeus tutkia lapsen puhelin ja sen sisältö?
[/quote]

Jos epäilee että lapsi on vaarassa.
[/quote]

Tätä alapeukuttaneet haluaa pedarien laittavan viestiä lapsilleen.

Vierailija
20/79 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:01"]Mun mielestä tää on ihan naurettavaa että jos vanhemmilla on esim.syytä olla huolissaan lapsestaan ei saisi kännykkää tutkia.meillä äitee luki mun päiväkirjan ja sai tietää että olin ottannut hänen pussistaan rahaa enpä tehnyt toiste!kyllä mun mielestä mukuloita on hyvä pitää tiukassa valvonnassa ja jos ei mitään raskauttavaa löydy pitää tutkimiset omana tietonaan eikä siitä ole lapselle mitään haittaa..
[/quote]
Kyllä on haittaa. Mun päiväkirjani on yksityinen ja ainoastaan minulla on oikeus sitä lukea. Jos äitini lukisi päiväkirjaani, hän syyllistyisi yksityisyydenloukkaukseen. Ja todellakin jos saisin vanhempani kiinni lukemasta päiväkirjojani, huutaisin kuin hinaaja ja pitäisin mykkäkoulua hamaan tappiin. Kyllä on muuten varma, että välit menisi pitkäksi aikaa ja luottamus vielä pidemmäksi. Tämähän on se toivottu vanhempi-lapsi-luottosuhde? :)
-13v tyttö2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi