Miksi joku lopettaa ihmissuhteen ghostaamalla eli häipymällä ilman selitystä?
Oletko itse kenties syyllistynyt ghostaamiseen ja jos olet, niin miksi? Tai onko sut jätetty ghostaamalla? Musta on outoa vain kadota ihmissuhteesta ilman selitystä ja jättää vastaamatta toisen viesteihin, mutta haluaisin ymmärtää, miksi joku tekee niin.
Kommentit (285)
Toinen ei halua alkaa selittelemään sinun puutteitasi tai valehtelemaan. Parempi olla hiljaa. Tajuat varmasti lopulta itsekin mikä meni pieleen.
Mies yritti vääntää kaveruudestamme jotain typerää fwb-juttua. Selkeä ei oli hänelle ilmeisesti kyllä. Ei kiinnosta jatkuvasti jankuttaa samasta asiasta. Etsikööt panonsa muualta.
Yks tuttava ehdotti säännöllisesti kahville lähtöä. Kerroin oman aikatauluni. Ei vastausta. Sitten taas ehdotteli jonkun kuukauden päästä uudestaan. Ei voi olla noin vaikeaa. Estin koko tyypin. Ollaan liian erilaisia. Mä menen ja teen asioita enkä vaan ehdottele.
Olin tottunut siihen että ihmissuhteet, jotka eivät molemminpuolisesti toimi, vain kuivuvat kasaan, eikä niitä tarvitse ghistata tai päättää mitenkään erikseen. Jos omiin viesteihini vastattiin harvajsiin tai ei lainkaan eikä minuun otettu yhteyttä, vaan aina minä otin, en jatkanut yksipuolista viestittelyä. Oletin että muut toimivat samoin. Mutta sitten tuli pari ahdistavaa ihmistä (rajatonta, oli ongelmia suhteessa ylipäänsä) jotka jatkoivat pommittamista vaikka olin hiljaa. Olisi varmaan pitänyt sanoa, että haluan heistä eroon, mutta ei minulla ollut sitä kokemusta, että ihmissuhteet päätetään sanomalla niin, ja se tuntui hyvin ahdistavalta. Pelkäsin myös reaktiota, koska selkeästi he olivat kyvyttömiä ymmärtämään, etten kaivannut heidän seuraansa. Olivat jankkaajia, jotka esim näkemisestä kieltäytyessä aina ti asuvat syytä ja vetosivat, että kylläpäs.
Nykyisin olisin toiminut toisin, koska kyllä tämäkin jäi itseä ahdistamaan, mutta en vain tiennyt miten sanoa korrektisti rajattonille ihmisille että haluan heistä eroon. Ja kyse oli siis aika uusista tuttavuuksista, ei mistään elämän mittaisista ystävyksistä.
Olen lopettanut siksi, että halusin välttää draaman draamailijan kanssa.
Tarviiko sitä selittää, jos se suhde kerran katkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että ghostatut ovat merkityksettömiä näille heidät ghostanneille. Ehkä karma iskee tai sitten ei, mutta turha siitä on itselleen jotain suurta taakkaa kehittää, vaikka näitä kokemuksia olisi kuinka paljon takana. Ihmiset ovat mitä ovat ja se ei ole aina kovin kaunista ja jaloa.
Koko maailma on täpötäynnä ihmisiä jotka verisesti loukkaantuu siitä jos heitä ei arvosteta ja ylistetä ja ihailla ja palvota. Siitäkin verisesti loukkaannutaan jos ei saa tervehdystä. Ja silloin nuo verisesti loukkaantujat ryhtyvät väkivaltaan. Ainoa keino pysyä turvassa tuolta väkivallalta: poistu! Pakene, sanaakaan sanomatta, yhtäkkiä, yllättäen, heti! Älä anna vahingossakaan tuon väkivaltaisen ihmisen tietää miksi poistuit, minne poistuit, milloin poistuit, miten poistuit. Älä anna hänen vahingossakaan enää ikinä päästä sinuun käsiksi. Mä kun olen "ghostannut" ihmisiä eli paennut väkivaltaisia kaheleita, niin myöhemmin ne on selvittänyt mun uuden kotiosoitteen ja tullut mun kotiovelle mellakoimaan. Poliisithan olen siihen väliin apuun tarvinnut.
Tyhmimmänkin ihmisen pitäisi varmaan tajuta että poliisin/tuomarin määräämä lähestymiskielto tarkoittaa "pysy poissa!" Mutta ei. Niitä typeryksiä riittää jotka ei ikinä tajua.
Jos joku tolvana poistuu mun elämästä yhtäkkiä ihan tostanoinvaan sanaakaan sanomatta niin mähän olen vain iloinen. Eipähän tarvitse sietää häntä enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran alentunut kysymään miksi nainen ghostasi. Vastaukseksi olen aina saanut: "ajattelin sen olevan helpompaa sinulle näin."
Kummallekohan se yhteydenpidon lopettaminen ilman mitään selitystä on helpompaa..?
Kuka muka kaipaa mitään ihmeen selityksiä muilta ihmisiltä? Jotain luusereita maailma täynnä.
Mä tapasin yhden naisen tinderissä, joka halusi nähdä. Sitten kun hänelle vihdoin sopi, hän ei halunnutkaan kuukautiskierron vuoksi edes näyttäytyä mulle... Kysyin miksei halunnutkaan tavata. Tiuski vaan että kyllä hän haluaa nähdä, kun palaa mestoille. No nyt on taas mennyt monta viikkoa. Ei näitä... Antaa kuvan epäempaattisesta manipuloijasta. Päätin ghostata suosiolla :/
Ettei sun tunteisiin vaan sattuisi niin sulle pitää valehdella päin naamaa.
Tai vain katoaa ja sen jälkeen feikkaa oman kuolemansa, saat kuulla että sinun seurustelukumppanisi on kuollut auto-onnettomuudessa. Silloin sun tunteisiin ei satu koska et tullut dumpatuksi, sua ei jätetty. Sun tunteisiin ei satu vaikka kumppani ei enää ole sun kanssa, koska ei se dumpannut sua, se kuoli auto-onnettomuudessa.
Dumppaaminen = huono syy = sulla on paha mieli.
Auto-onnettomuudessa kuoleminen = hyvä syy = sulla on hyvä mieli.
Jos sinuun sattuu se että joku ei ole sinun kanssa: kasva aikuiseksi! Ikuinen vauva! Sinun kumppanisi ei ole sinun äitisi jonka työ on vaihtaa sinun vaippasi.
Jos et aikuiseksi kasva, niin saat syyttää itseäsi siitä että sinut pidetään tyytyväisenä valheilla. Kunnes ihmiset ei jaksa enää edes valehdella ja ne vaan häipyy sanomatta sanaakaan.
Eikö nuo ole sama asia, ghostaaminen ja häipyminen ilman selitystä?
Vierailija kirjoitti:
Ettei sun tunteisiin vaan sattuisi niin sulle pitää valehdella päin naamaa.
Tai vain katoaa ja sen jälkeen feikkaa oman kuolemansa, saat kuulla että sinun seurustelukumppanisi on kuollut auto-onnettomuudessa. Silloin sun tunteisiin ei satu koska et tullut dumpatuksi, sua ei jätetty. Sun tunteisiin ei satu vaikka kumppani ei enää ole sun kanssa, koska ei se dumpannut sua, se kuoli auto-onnettomuudessa.
Dumppaaminen = huono syy = sulla on paha mieli.
Auto-onnettomuudessa kuoleminen = hyvä syy = sulla on hyvä mieli.
Jos sinuun sattuu se että joku ei ole sinun kanssa: kasva aikuiseksi! Ikuinen vauva! Sinun kumppanisi ei ole sinun äitisi jonka työ on vaihtaa sinun vaippasi.
Jos et aikuiseksi kasva, niin saat syyttää itseäsi siitä että sinut pidetään tyytyväisenä valheilla. Kunnes ihmiset ei jaksa enää edes valehdella ja ne vaan häipyy sanomatta sanaakaan.
Vaikutat hieman sekopäältä. Ei valehtelu koskaan kannata. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ghostannut ja lopulta estänyt muutamia epätoivoisia jankaajia, joille "ei kiitos" tarkoittaa "yritä kovemmin".
Jos olet jo tälle jankkaajalle kerran tai pariinkin kertaan sanonut ei kiitos, niin eihän se oikeastaan edes ole ghostaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mä tapasin yhden naisen tinderissä, joka halusi nähdä. Sitten kun hänelle vihdoin sopi, hän ei halunnutkaan kuukautiskierron vuoksi edes näyttäytyä mulle... Kysyin miksei halunnutkaan tavata. Tiuski vaan että kyllä hän haluaa nähdä, kun palaa mestoille. No nyt on taas mennyt monta viikkoa. Ei näitä... Antaa kuvan epäempaattisesta manipuloijasta. Päätin ghostata suosiolla :/
Joo kantsii jättää tommonen joka käyttää kuukautis kortin jo ekojen treffien välttämiseks. Varmaa narsissi
Mulla on sellanen kutina että aika moni jotka väittää toisia jankkaajiksi on ite niin pirun epäselviä artikuloinnissaan, ettei ihastus ymmärrä täysin mistä on kyse. Ite kysyn aina suoraan että kiinnostaako nähdä vielä toistekin. On saanut kyllä kaiken karvaista vastausta joista selvää suomea vain murto-osa. Joskus joku lähettänyt jopa kuvia runokirjastaan tai maisemasta, vaihtaen puheenaihetta.
Kavereita kyllä. Kerran kerroin miks en tahdo enää olla kaveri, niin haukkui pystyyn ja puolusteli tekemisiään. Joten mieluummin ghostaan kuin selitän, että ei enää sovita toisten kavereiksi, olen muuttunut ihmisenä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selittelyjä siihen tarvitaan? On huomannut tehneensä virheen ja korjaa sen.
Ghostaaminen on tosi itsekästä ja munatonta toimintaa, koska jättäjä ei anna toiselle mitään mahdollisuutta ymmärtää, miksi toinen halua lopettaa suhteen.
Mitä siinä on ymmärtämistä? Toinen ei halua jatkaa, piste.
Ghostaamistakin on erilaista. Jos yhtäkkiä yli vuosikymmenenen mittainen ystävyys näyttää päättyvän ghostaamiseen, ei tule vastausta miltään kanavalta (mese, puhelin...) ei kutsuta enää mukaan, niin on siinä kyllä jotain mitä haluaisi ymmärtää. Ei kukaan varmaan vuosikymmenen parisuhdettakaan päätä vain ghostaamalla.
Mut on muutaman kerran "jätetty" nuoruudessa, orastavassa parisuhteessa ghostaamalla, ja sen kyllä jotenkin tajuaa. Ei ole tunteita, ei vielä yhtään mitään, niin sen vielä tajuaa että voi laittaa poikki noin.
Mutta pitkä ystävyys, oikeasti en ymmärrä.
Ghoustaaminen on ymmärrettävää. Jos sanoo totuuden, niin se nakertaa todella pitkään sen toisen itsetuntoa. Ghoustaamisella loukataan paljon vähemmän toisen tunteita.
Ruudusta voi katsoa Ghostedia. Siinä on monia tapausesimerkkejä.