Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Ajattelin pitää kuivan helmikuun. Kuun lopussa alkaisi parin viikon loma, niin jos siihen asti olisi ottamatta.
Perjantain läheisyys erittäin hyvin tiedostettu, mikä on saanut suuni napsumaan. Kyllä kieltämättä tekisi mieli käydä työviikon päätteeksi saunassa ja sen jälkeen korkata pullo punaviiniä hitaaseen nautiskeluun. Katsotaas kuinka mimmin käy.
Nyt kuitenkin vietän keskiviikkoiltaa yrttiteetä mukissa, eikä ole sen ihmeempiä mielitekoja tähän hetkeen. Päivä 33 siis kohta hienosti pulkassa. Mukavaa tipatonta/kohtuulliskäytöllistä viikon jatkoa kaikille!
Ja hei, te jotka jo ehditte korkata, niin käykääs nyt ihmeessä kertomassa että mitenkä meni ja maistui.
-Tomsku
Täällä myös onnistunut tipaton tammikuu! Viikonloppuna ravintolaillallinen edessä, jolloin aion otaa max. 2-3 annosta. Päätin jatkaa niin etten osta kotiin alkoa ollenkaan, mutta jos menen ulos/kylään syömään niin voin ottaa tuon 1-3 annosta. Hyvin vähäiseksi jää alkoholin määrä eikä kyllä haittaa. Hyvin on mennyt ilmankin :)
Eilen sit nautiskelin pullon olutta, maistui ja tuoksui erittäin hyvälle, tein pizzan ja sen kanssa yhden annoksen punaviiniä ja maistui todella hyvälle , mutta sitten, kun menin nukkumaan, iski päänsärky, mitään lääkettä en tietenkään voinut ottaa, niin onneksi oli carmolistippoja , jota hyrskytin menemään takaraivoon , kai se sitten auttoi , kun unenpäästä sain kiinni. Tänään päänsärky jatkui , että se siitä naatiskelusta.
Mutta oluesta tykkään, voisin juoda sitä vaikka joka päivä. Punaviinista tykkään myös, varsinkin , jos löyyy vielä joku tosi hyvänmakuinen ja väriltään mahdollisimman tumma.
Seuraavan kerran haluan nautiskella lauantaina, mutta sitten pitää syödä tuhdimmin, jos se auttais , ettei tule päänsärkyä.
Kiitos vaan kaikille ryhmäläisille, en tiedä olisinko onnistunut olemaan koko tammmikuuta ilman alkoholia, ilman teitä, rakkaat kanssaihmiset! ♥
-Ap
Täällä kanssa eilen tuli juotua olutta ja ai että se oli HYVÄÄ, nam :)
Mölli
Raittiuspäivä 40 jee 🥳 Tavoitteena ainakin se 100 päivää, mahdollisesti lopettaminen kokonaan.
Olen se joka tuolla alkupuolella kertoi juovansa yhtenä iltana viikossa sen viinipullon, joskus ylikin. Tipattoman alku oli tosi hankalaa, mutta nyt viime ajat ovat sujuneet hämmentävän helposti.
Voisin ottaa nimimerkin käyttöön, olkoon se ihan vaan K. Olen nainen, vm.-81.
Tänään neljäs päivä ilman. Viime viikolla olikin sitten hyvinkin ottamista. Nykyään olen alkanut ottamaan muutaman tiukan snapsin kun viinin juominen ei oikein lähtenyt tarpeeksi ”vauhtiin”.
Corona kyllä vuosi sitten nosti minun juomisiani huomattavasti: olimme kakkosasunnossamme, ei tarvinnut lähteä mihinkään, oltiin ihan vaan herran kukkarossa kahdestaan ( plus koira), ei nähty ketään, eikä tarvinnut olla missään ”kaupunkikunnossa”. Silloinhan sitä avaa viinipullon tuossa iltapäivällä kun aloittelee ruuanlaittoa. Ja siitäpä se sitten jatkuu… ja jatkuu..
Nyt olen maanantain kankkusen jälkeen ryhdistäytynyt ja käynyt tunnin kävelyillä lumisessa luonnossa. Lenkin jälkeen paljon vettä. Illalla selvin päin nukkumaan ja aamulla on ihana herätä toimintakuntoisena ja kirkkain mielin uuteen päivään.
Olen ainakin 10 päivää ilman, ainakin toivon näin.
Tuommoisesta päivien juomisesta kestää päiviä selvitä normaaliin oloon! Päiviä!? On se kovaa hommaa kyllä, tuo juominen.
Mieluiten olisin kokonaan tietämättä koko aineesta, mutta se on myöhästä nyt.
Hei,
Olen lukenut täällä juttuja tammikuun ajan. Olen itse ollut monena vuonna tipattomalla joululomasta hiihtolomaan ja sama meno nyt. Olen töissä opettajana, kuten arvata saattaa.
Mun juominen on lähinnä viikonloppuisin viiniä, ensin ruoan kanssa ja loput sitten perään. Sauna olut tai siideri tulee myös juotua. Joka viikonloppu lauantaina, usein myös muutama siideri tai lasi viiniä myös perjantaina.
Joululomalla usein menee aikamoiseksi tissutteluksi, lasi tai kaksi joka ilta.
Nyt siis menossa neljäs viikko ilman ja vielä pari viikkoa edessä.
T. Ope 42v.
Täällä 39v ope samalla asialla. Josko sinne hiihtolomaan asti selviäis ilman. Joululomalla tosiaan tuli otettua..
Mutsi täällä. Huomenna olisi sitten viiniä tiedossa, nami! Toisaalta jännittää tuleeko päänsärkyä ym. Tuntuu myös siltä, että voisin olla ottamatta. Mutta en halua. Haluan testata pystynkö vähentämään myös viikonloppujuomista.
Olen tässä tammikuussa pudottanut kiloja myös. Tipattomuus on auttanut asiassa varmaankin melko paljon, koska kaikki mässyttely loppui alkon myötä.
Kyselisin nyt millä keinoin voisi varautua siihen, että kun suo itselleen taas viiniä, niin painonpudotus onnistuisi silti. Tahdonvoimaa ruokavalion noudattamiseen tietenkin mutta voisiko jotain ekstraa huomioida? Jotkut ovat sitä mieltä, että alkoholin nauttiminen pilaa painonpudotuksen tyystin. Voiko se olla niin? Jos kaloreita katsoo ja esim. ennen ja jälkeen pitää muuta ruokavaliota niukemmalla. Tai enemmän treeniä edellisenä päivänä?
Onko kokemuksia tai ajatuksia tästä?
Vierailija kirjoitti:
Mutsi täällä. Huomenna olisi sitten viiniä tiedossa, nami! Toisaalta jännittää tuleeko päänsärkyä ym. Tuntuu myös siltä, että voisin olla ottamatta. Mutta en halua. Haluan testata pystynkö vähentämään myös viikonloppujuomista.
Olen tässä tammikuussa pudottanut kiloja myös. Tipattomuus on auttanut asiassa varmaankin melko paljon, koska kaikki mässyttely loppui alkon myötä.Kyselisin nyt millä keinoin voisi varautua siihen, että kun suo itselleen taas viiniä, niin painonpudotus onnistuisi silti. Tahdonvoimaa ruokavalion noudattamiseen tietenkin mutta voisiko jotain ekstraa huomioida? Jotkut ovat sitä mieltä, että alkoholin nauttiminen pilaa painonpudotuksen tyystin. Voiko se olla niin? Jos kaloreita katsoo ja esim. ennen ja jälkeen pitää muuta ruokavaliota niukemmalla. Tai enemmän treeniä edellisenä päivänä?
Onko kokemuksia tai ajatuksia tästä?
Mulla kans huomenna viiniä tiedossa! En kyllä voisi olla ottamatta, niin paljon on tätä herkutteluhetkeä odotettu. Eli tarkoitus siis nauttia myös hyvää ruokaa, jälkkäriä myös ja viiniä siinä ohessa. Saapi nähdä miten maistuu…
Itse pidin vuosi sitten myös tipattoman tammikuun ja aloitin dieetin silloin myös. Noin 5kg taisi pudota tammikuun aikana ja saman verran parin seuraavan kuukauden aikana. Laihduin pätkäpaaston avulla, sallin herkkupäivät viikonloppuna ja aloitin juoksemisen. Juoksu kuluttaa kaloreita reippaasti, suosittelen!
Itsellä on jotenkin unohtunut lihaskuntotreenit kokonaan ja sen kyllä huomaa kropasta. Vaivalla hankitut lihakset kadonneet. Hemmetti kun onkin niin vaikeaa pitää itsensä kuosissa tässä iässä!
Ihanaa viikonloppua kaikille!
-Sinna-
Moikka, tänään on mulla vasta 18. päivä ja tänään on tehnyt tiukkaa. Tuli riitaa oman lapsen kanssa ja heti tuli mieleen, että nyt tää äiti tarttis viinilasillisen (eli pullollisen). No se meni ohi! Kyllä me nyt vain olemme vahvempia kuin ne särkyvät pullot!
Kiva, että tänne on tullut myös uusia kirjoittajia :-).
Painon pudotus ja alkoholi ovat aika surkea yhdistelmä suurkuluttajalle, mutta jos lasin ottaa joskus niin laskee vain sen päivän kaloreihin. Itse laskin, että saatoin illassa vetää 500-700 kaloria viininä kurkusta alas —päälle suolapähkinät ja herkut, joiden syömistä en aamulla ihan muistanut. Eli mua juomattomuus laihduttaa myös välillisesti, koska selvinpäin en tule mässänneeksi.
Mutta joo tsempit kaikille, ihana että tämä päivä saatiin selvinä päätöseen!
Tulin sivusta seuranneena vain kertomaan, että mulla ainakin viinin juonti vesittää hoikkana pysymisen täysin. Ihmisen elimistö toimii niin, että jos veressä on alkoholia, sitä poltetaan ensisijaisesti ravinnoksi, ja kaikki siinä ohessa syödyt kalorit varastoidaan suoraan läskiksi. Siksi rappioalkoholistit ovat laihoja, koska elävät pelkällä alkoholilla, jota elimistö ei osaa varastoida, mutta annas olla, jos herkuttelet suolaista ja makeaa siinä ohessa, niin kaikki syödyt kalorit kertyy takamukseen (tai vielä pahempi - vatsaan). Itse laitoin korkin kiinni viime keväänä, ja olen sen jälkeen laihtunut 10 kiloa tekemättä yhtään mitään muutoksia syömiseen tai liikkumiseen. Olen nyt päässyt normaalipainoon, jossa olen ollut viimeksi joskus parikymppisenä (nyt olen jo yli 40 v). Voi tietysti olla, että sekin on vaikuttanut, että kun ei ole krapulapäiviä, ei ole krapulaherkkujakaan, ja viikonloppuaamun saatan aloittaa esim. kävelyllä. Mutta ainakaan tietoisesti en ole syömisiä muuttanut enkä elä millään kovin askeettisella ruokavaliolla. Tsemppiä kaikille tilapäisesti tai pysyvämmin korkin kiinni laittaneille, hieno suoritus!
Huomasin myös hoikistuneeni. Jos käyttää alkoholia täytyy myös muistaa se liikiúnta, niin ei pääse liikoja kiloja tulemaan, mutta riippuu se myös siitäkin, mitä tosiaan syö viinien ja oluiden ohessa.
Nyt tuntuu hyvältä, kun on vaatteet löystyneet päällä ja huomaa ihan silmissä, että kyllä sitä on vaan päässy hoikkaan kuntoon, vaikka ei ikinä ylipainoa sinänsä ole ollutkaan, mutta tutrvottaahan se alkoholikin ja syömiset siihen vielä päälle. Nyt pitääkin sitten olla tarkkana.
Hyvää viikonloppua kaikille niin uusille kuin vanhoillekkin ryhmäläisille! ♥
Kiitos kaikille jotka olette käyneet palstalla ja jakaneet kokemuksianne. Kyllä niitä on aina mukava lukea. Joihinkin myös samaistuu, kuten ikävänä kokemuksena ap:n päänsärkyyn. Olen sen saanut oppia kantapään kautta, ettei tyhjään vatsaan kannata alkoa ottaa. Et ehkä aivan tyhjään vatsaan nauttinut, mutta siihen saattoi vaikuttaa myös se, että olet ollut sairaana sekä pitkään tipattomalla. Googletin uteliaana tiedot siitä sun päänsärkyyn käyttämästä rohdosta. Olihan se ihan tuttu luontaistuotteiden mainoksista vaikken ole sitä ostanut tai käyttänyt. Hyvää viikonloppua sullekin ap, sekä tietysti teille kaikille muillekin.
Tsemppiä teille jotka jatkatte tipattomalla ja te jotka aiotte ottaa niin 🤗 ilon kautta, viini on viisasten juoma (näin on joku tosi viisas todennut.) Tulkaa kertomaan miten helmikuun eka viikonloppu sujui. -Tinja
Täältäkin hyvät viikonloput kaikille!
Minulla menossa tipaton päivä 27 eli ei vielä täysi kuukausi .
Viime viikonloppuna meinasin retkahtaa mutta onneksi en! Sanoin itselleni että olen päättänyt olla tipattomalla ja se tarkoittaa että tarvetta alkoholille ei ole ja voin juoda sitten joskus myöhemmin.
Itse olen päättänyt olla pääsiäiseen asti tipattomalla. Ei taida tulla tasan 100 päivää, ajattelin tasan 3kk olla.
Useamman kuukauden kun on tipattomalla niin huomaa se positiiviset vaikutukset paremmin, mitä selvinpäisyys aiheuttaa. Esimerkiksi tunteiden käsittely , jos on sattunut sitä harrastamaan että herkästi ottaa lasin viiniä kun stressaa /ahdistaa/ v tuttaa.
Luulen että tuossa 1,5kk kohdalla alkaa tiukin vaihe. Sillon on vaara repsahtaa ja täytyy olla mieli lujana. Sitten kun on yli 2kk täynnä ei välttämättä enää kiusaus ole niin suuri joten katsotaan sitten mikä fiilis 3kk jälkeen 😊
Perjantai, ja viisi viikkoa täynnä. Huomenna haetaan kaverin kanssa hyvästä ravintolasta take away- annokset, ja sen kylkeen punaviiniä. Täysi tipattomuus siis päättyy tältä erää, ja todellinen haaste alkaa: paluuta vanhaan tissutteluun EI ole!
Hieman jänskättää miltä se viini maistuu, tulen sitten sunnuntaina kertomaan. Mukavaa viikonloppua kaikille!
-Tomsku
No niin, tunnustan, nyt se sitten kävi, tai siis eilen. Kippistin lasillisen kuoharia, kun oli sellainen hetki. Kyllä se vaan tiukassa on, kun suurta saavutusta porukassa juhlistetaan, että osaisi olla osallistumatta. Tätä tilaisuutta vähän pelkäsin ja ounastelin, että toteutuuko ja nostetaanko maljaa. Yhtenäistä tipatonta ehti minulla olla 29 päivää. Mutta hetki oli hieno. Jäi kuitenkin siihen yhteen lasilliseen, enkä lähde vielä alkoon ostamaan kotijuomisia. Eli kuoharilasillisen kokoisella katkolla pilattu tipaton jatkukoon kuitenkin hetken vielä.
-Hellu
En murehtisi Hellu lasillista, kunhan sitä ei seuraa loppupullo!
Olin tänään työkavereiden läksijäisissä baarissa. Hoidin homman niin, että tarjosin ekan kierroksen ja ostin itselleni holittoman. Ja join sitä hitaasti. Kotona iski taas hetkellinen viininhimo, mutta selätin sen syömällä illallisen. Olen vähän huolissani, että mulla tipaton ei koskaan ole kestänyt yli 25 päivää — nyt 19. meneillään ja toiveena tosiaan a) 31 pv, b) mieluiten loppuelämä. Mutta jotenkin tässä 3 viikon kohdalla on niin hyvä olo ja kevyt mieli, että alan ajatella, ettei se alkoholi niin huono juttu ollutkaan. Mutta mulle on: juon pian taas joka päivä jos tipaton päättyisi. Mutta joo: en juo tänään, päivä kerrallaan 😅
Juhuu! Onnittelut kaikille kuun loppuun ja sen ylikin päässelle ja niillekin, jotka saivat edes vähäksi aikaa vähennettyä tai vaikka pohdiskeltua omaa suhdettaan etanoliin sen erilaisissa enemmän tai vähemmän maukkaissa muodoissaan.
Vielä olisi minulla pari päivää jäljellä, että tulee kuukausi täyteen. Jatkan tipatonta pidemmällekin, paitsi jos tulee jotain kekkereitä, niin sitten ei varmaan rahkeet riitä sen kaltaisissa sosiaalisissa ympyröissä tipattomana pysyä. Siinäpä sitä olisi kehityskohdetta kerrakseen, että miten saisi itsensä uskomaan, että aikuiset voivat juhlia keskenään ilman alkoholipitoista juhlajuomaa, että kyse on silti rennoista/hauskoista juhlista, vaikkei kilisteltäisikään. Ymmärrän hyvin näitä, joiden täytyy huumevieroituksen jälkeen vaihtaa koko kaveriporukka. Alkoholin käyttö on vaan niin yleistä, että voi olla vaikea löytää (Suomessa?) tavanomaista viiteympäristöä, jossa suurin osa ei ota.
-Hellu