Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Moi, Sinna täällä taas. Kyllä tekee hyvää kuulla samanlaisista ajatuksista, onnistumisen ja epäonnistumisen hetkistä teiltä kaikilta muilta. Kiitos jokaiselle viesteistänne!
N52; ei mullekaan mitään energiaryöpsähdystä ole tullut tipattomuuden myötä. Ihan pakottamalla saan itseni ylös sohvan nurkasta. Perjantain ”lankeamisen” myötä oli kyllä niin kova morkkis, että siivosin kämpän lattiasta kattoon. Positiivisena asiana voin kyllä nostaa esiin sen, että arkitissuttelun jäätyä pois kulkee ajatus töissä paljon kirkkaammin ja olen muutenkin paljon innostuneempi, aikaisempi erittäin leipääntynyt asenne on kadonnut. Lisäksi olen viimeiset kaksi viikkoa nukkunut todella hyvin!
Eri asia sitten se, mistä kaikki nämä positiiviset muutokset johtuvat. Onko syy juomisen vähentäminen (no uskon kyllä, että vaikuttaa suuresti) vaiko ovella kohta kolkutteleva kevät ja päivien valoistuminen. Yhtä kaikki; parempaan päin menossa!
N52, et ole ainoa. Ei minullakaan olo ole paljoa sen kummempi. Väsyttää niin turkasesti välillä, erityisesti aamuisin ja iltapäivisin ja iltaisin :D. Harvoin kuitenkaan join paria viinilasillista (1-3 annosta) enempää yhden päivän aikana, joten ei minulla mitään krapuloita ollut. Johan tuollainen määrä on palanut yön aikana tunteja ennen heräämistä. Että siinä mielessä ei ehkä ihmekään, mutta kun tuostakin tavasta tulee lähes jokapäiväistä, niin annosmäärät paukuttelevatkin sitten viikottaisi riskirajoja hyvinkin äkkiä. Toisin kuin monella, jotka ovat liikkuneet ja syöneet tipattomalla vähemmän ja saaneet painoa alaspäin, minä liikun kuten ennenkin ja herkkuja tulee syötyä suurempia määriä. Paino siis pyrkii hiipimään ylöspäin pikkuhiljaa, mikä tekee raskaamman olon sitä myöten. Lenkitkin ottaa kovemmalle ja tuskin unenkaan laatu ylipainosta paranee. Paremman motivaation tipattomaan tai vähentämiseen saisi, jos sillä olisi näkyviä positiivisia vaikutuksia. Nyt täytyy vaan uskoa siihen, että tipaton tekee hyvää terveydelle ja vaikkapa vähentää syöpien riskiä... ja ehkä sitten pidemmän päälle parantaa mielialaa ja vireyttäkin. Mutta siis itsellä pitäisi saada vielä tämä syöpöttelykin kuriin. Ajatuksen herkuttomasta helmikuusta olen kaikin tavoin yrittänyt kätkeä tietoiselta mieleltäni, mutta alkaa olla väistämätöntä nostaa aihe pohdittavaksi ja toteutettavaksi (iiiks apua!!!!).
-Hellu
Minäkin sorruin vkloppuna ja join viinipullon lauantaina. Aloin heti sen jälkeen oksentamaan ja aamulla jatkoin pöntön äärellä. Ja yleensä juon helposti viinilitran ja lisäksi vaikkapa 5-6 kaljaa. Oksentanut en ole vuosiin alkoholin takia. Loppui se juominen nyt sitten siihen yhteen pulloon tältä erää ja katsellaan talvilomalla, josko muutaman miedon juoman nauttisi maltillisesti, kun tuo viini oli selvästi liikaa noin yhtäkkiä, hyi. Kaks päivää kesti toipuminenkin.
Päivä 45. Muuten sujunut aika OK edelleen, mutta lapsen elämässä murheita, joita sitten itsekin kannan. Ja mietin että oispa viiniä jolla rentouttaa olo.
Mutta ei. Ei se kumminkaan paljoa auta, hetkellisesti ehkä vaan. On opeteltava sietämään hankalia oloja, siinäpä vasta savotta.
Kiva että ketju pysyy elossa :)
Korona on selätetty, hieman nuhaa jäljellä. Harmitti kun viikonloppuna tuli juotua :( Nyt täytyy pitää korkki kiinni.
Jonna
Nyt on helmikuu. Tipat vaihtuneet kulauksiksi ja pullot tonkiksi. Otetaash taash, nenänpää uhkaa palautua normaalin väriseksi. Kippishtä vaan kaikille, juokaa viinaa kunnolla!
Tänään on 23 päivä ja täytyy sanoa, että vaikka energiaryöpsyt puuttuvat, peilistä katsoo nätti naama. Turvotus on poissa ja mieli on iloinen. Minä siis join helposti illassa pullollisen viiniä joten alkon poisjättäminen näkyy :-)
Kiva kuulla teistä kaikista, hyvin motivoi lukea muiden mietteitä!
Pv 40 tipatta. Huikaton helmikuu tavoitteena tammikuun perään. Suht kivasti mennyt välil toki tuntunut----"täst ku mä selviin vedän
kunnon kännin!!"
Painokin hieman pudonnut---olutta ottaessa harvemmin appelsiini käteen osui--makkara maistui paremmin.
Hyvää kevättä tipallisille ja tipattomille kanssamatkustajille! 🤗
-Leevi-
N52: en mäkään huomannut mitään energiaa ensimmäisen kahden viikon tipattoman jälkeen, joka meni sellaisessa euforisessa "nyt on pakko olla ihan sikana energiaa, koska niin ne sanoo, et aikaa ja energiaa on, kun ei ryyppää" mutta kun se hype meni ohi niin ihan sama väsynyt vässykkä sitä on. Aamuheräämiset mulla ehkä inasen helpotti, mutta ei mitään ihmeellistä energiapuuskaa kyllä ole tullut ja alun siivousinnostuskin on vaihtunut telkkarin toljottamiseen sohvalla.
Mitäs muuta sitten: viime viikolla ke join olutta, olut maistui superhyvältä, mutta seuraava aamu ja päivä töissä ei ollut kivoja eikä se humalakaan ollut erityisen kiva olotila. Pe vedin sitten viiniä ja olutta ihan kiitettäviä määriä, mutta en mokaillut mitään ja olin mennyt tapojeni vastaisesti ekana nukkumaan, lauantaina heräsin krapulassa, mutta oksentamiseen asti ei onneksi mennyt :) Lauantaina uuteen nousuun, mutta rauhallisemmin kuin pe ja loppuilta meni telkkaria katsellessa ja olutta ja viiniä tissutellessa, varsinainen humala ei ollut, mutta sellainen hiprakka. Ilmeisesti kuitenkin pe+la yhdistelmä veti olon sunnuntaina nuutuneeksi ja koko viikonloppu humahti ohi lähes huomaamatta.
Paino sitten nousi viikonlopun ryyppäjäisten ja mässäysten jälkeen ihan kiitettävästi ja vieläkin pudotellaan sitä ennen viikonloppua olleeseen lukemaan.
Maanantaina join pari lasia viiniä, se oli ihan riittävästi :)
Nyt on kyllä vahvistunut tuo, että viikolla en juo. Kyllä se aamu ja työpäivä vaan on hankalampia (tosin tuo 2lasia viiniä ei oikeasti vaikuttanut) ja nyt päätin, että jos en ole täysin selvinpäin viikonloppua, niin perjantaina en juo, että lauantaina jaksaa siivoilla ja lenkkeillä, sitä kun ei luonnollisesti viime viikonlopun kosteuden seassa jaksanut tehdä.
Ulkonäköön, vireyteen, uniin tmv. tipattomuus ei (ikävä) kyllä vaikuttanut.
Mölli
Olen tosi tyytyväinen, kun olen pystynyt olemaan viikolla juomatta. Ikävä kyllä, odotan viikonloppua malttamattomasti ja juurikin siksi, että saa avata viinipullon.
Täytyy ehkä jossakin vaiheessa kokeilla myös perjantain tipatonta, se kun yleensä ollut vähän överimeininkiä. Huomiseksi ajattelin ostaa puolikkaan pullon, ja sen pitäisi sitten riittää. Lauantaina ja sunnuntaina on kiva ottaa pari lasia viiniä hyvän ruuan kanssa, silloin jaksaa ruuanlaittoonkin panostaa enemmän. Ne hetket sallin itselleni hyvillä mielin.
-Sinna
Tånåän oli kyllä hilkulla. Ihan puskista tuli pakottava tarve ajaa kohti Alkon loistavaa logoa. Päätin, että menen ensin kotiin ja syön. Ja teen ihan mitä ikinä huvittaa, eli söin sipsejä, katsoin HBOta, kävin koiran kanssa pitkällä kävelyllä ja lopulta kylvyssä.
Huhhuh selvisin! Tsemppiä kaikille kanssamatkaajille!
Täällä edelleen opetellaan uutta elämäntapaa, ja ainakin tämä viikko on mennyt hienosti ilman viiniä. Edelleen jaksaa itseäni yllättää se, etten arki-iltoina oikeastaan edes mieti juomista. Tässä uudessa "systeemissäni" sallin itselleni kevyen tissuttelun pe ja la iltaisin, tietoisuus siitä näyttää tuovan rauhaa muihin iltoihin. Tämä ei olisi onnistunut vielä viime vuonna. Tammikuun täysi tipattomuus todellakin sai jotain muuttumaan.
Aurinkoista perjantaita kaikille, ja onnistunutta viikonloppua, mitä ikinä se itse kullekin tarkoittaa.
-Tomsku
Ai niin, onko Ap vielä linjoilla? Mitä kuuluu?
Tämä viikonloppu menee ainakin vielä hienosti nollalinjalla kun sain covidin. Nyt ei tee edes mieli.
Itsellä vissiin jo 42. päivä menossa kun uv-aattona edellisen kerran maistelin. Tsemppiä kaikille näin perjantaina!
-Jone
Hei, täällä ope 42v. ja vielä viikko hiihtomaan...
Kieltämättä viime päivinä on jo pari kertaa käynyt mielessä, että pitäisikö jo tänä viikonloppuna vähän viiniä maistella. Mutta ei, nyt enää viikko ja sitten onkin loma, kyllä vielä jaksaa. Täytyy sanoa, että yllättävän helposti mennyt tänä vuonna tämä tipaton alkutalvi, ehkä sen toistaminen vuosittain on auttanut.
Olen muutamina vuosina suunnitellut samanlaista jaksoa syksyyn, mutta siihen en ole kyennyt, ehkä tänä vuonna?!
Mukavaa viikonloppua tipalla, tai ilman!
Päivä 42 ja edessä perjantai-illan kituminen. Huomiseksi ja sunnuntaiksi on töitä, joten ne eivät ole ongelma, mutta tämä ilta saattaa ottaa koville. Lähden ulos nyt, kun on vielä valoisaa, ja ehkä keksin jotain järjellistä sijaistoimintoa loppuillallekin.
Hyvää viikonloppua kaikille!
- Helmi
Täällä päivä 37 menossa (paitsi se yksi kuoharilasillinen). Tässä sitä vaan jatketaan, eikä niin kauheasti ole mielitekoja alkon suhteen, mutta jossain syvällä se nousuhumalahuuman muisto on. Kyllä lähtee juttu ja mieli laukalle, jos vähänkin käy kavereiden kanssa hehkuttamaan tulevia juhlia. Ja tosiaan, muutamia juhlia on tuloillaan, mutta niihin on vielä jokunen viikko. Silloin sitten katkeaa. Jos sen jälkeen saisi vielä pidettyä koti-/arkijuomiset poissa huhti-/toukokuulle asti. Kesä grillailuineen, lomineen ja kyläilyineen on edessä ja sitten homma kuitenkin lipeää käsistä.
-Hellu
p.s. Huomasitteko tätä uutista: "Tammikuu oli viime vuotta tipattomampi - ..." https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tammikuu-oli-viime-vuotta-tipattoma…
Täytyy olla ihan puhtaasti tämä ketjun ansiota ;)
Vierailija kirjoitti:
-Hellu
p.s. Huomasitteko tätä uutista: "Tammikuu oli viime vuotta tipattomampi - ..." https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tammikuu-oli-viime-vuotta-tipattoma…
Täytyy olla ihan puhtaasti tämä ketjun ansiota ;)
Hahaah. Todellakin, meikäläiset tipattomalla: "Punaviineissä litramyynti laski 5,6 prosenttia edellisvuodesta."
:) :)
-Tomsku
Perjantaista selvitty, mutta huomaan, kuinka yhä enemmän ajatukset askartelevat lomassa ja siinä, mitä ja miten paljon aion juoda. Nyt ei näytä lupaavalta saada toteutettua haavetta vain satunnaisesti sosiaalisissa tilanteissa alkoholia sisältävästä elämästä. Pikemminkin alkaa näyttää todennäköiseltä, että palaan jokaperjantaiseen punkkupulloon…
Mutta olisihan se askel parempaan suuntaan, jos jäisi taas siihen yhteen pulloon viikossa. Juuri luin, että haitallisen käytön raja naisilla on 7 annosta viikossa, ja pullollisesta viiniä tulee kutakinkin sen verran. (Mitä selittelyä ja kikkailua. Mutta kuten näkyy, ei tämä raittius mulla nyt ihan tästä vain lähtenyt. Syön lohtubanaanin ja ryhdyn töihin. 👋)
Jäi nimimerkki laittamatta tuohon ^ edelliseen. Helmi täällä siis kipuilee.
Minulla energisyyden tuntemukset tulivat varmaankin itsensä voittamisesta, siitä että tajusin (vastoin kaikkia odotuksiani) todella pystyväni tipattomuuteen. Ensin tipattomiin päiviin, ja sen jälkeen viikkoihin. Toisena syynä taisi olla se, että korvasin aiempaa lasi kädessä istumista liikunnalla ja ulkoilulla. Mukaan mahtui kyllä myös saamattomia ja turhauttavia päiviä, sellaisia joita kutsun "päiväni murmelina"- päiviksi. Kun tuntuu siltä että tätäkö tämä nyt on iänkaikkisesti amen, kaikki päivät samanlaisia huolimatta siitä onko arki vaiko viikonloppu. Pandemia tietty vielä pahentaa tilannetta, kun sosiaaliset fyysiset kontaktit ovat aika vähissä. (Näistä muuten pääsen aika nopeasti yli ja eteenpäin muistuttamalla itseäni siitä että joskus saattaa mennä niinkin huonosti, että paluu tylsään ja ankeaan arkeen olisi siunaus.)
Jos olisin edelleen kuudetta viikkoa täysin tipattomalla, niin en oikein osaa arvella mitkä olisivat fiilikset nyt. Ehkä tuntisin eksistentiaalista levottomuutta. Nyt olen ns. "arkitipattomalla", ja tämä tuntuu hyvältä. Edelleen hieman ylevöittää sielua se etten koe minkäänlaista tarvetta arki-iltatissuun (kuten aiemmin, jolloin myös vahvasti uskoin etten ikinä pääse siitä eroon). Hetkellisiä tylsyyden ja lamaantumisen tunteita yritän taklata esim. suuntaamalla katsetta kevääseen ja kesään, ns. kesähaaveilulla. Haluan olla ensi kesänä pirtsakka ja terveeltä näyttävä kesämimmi, en viinin lipittämiseen keskittyvä keski-ikäinen muumio. :)
Eli summa summarum, vähän ylös-alas-vuoristorataa täälläkin, onneksi enimmäkseen tasaista tai nousujohteista. Mitään neuvoja en osaa antaa, kunhan omia tuntemuksia raapustelin. Tsemppistä kaikille meille oli tulevaisuuden tavoitteena sitten mitä tahansa! Päivä kerrallaan, tästä hetkestä nauttien ja iloiten.
-Tomsku