Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?

Kommentit (792)

Vierailija
601/792 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkohon kaikille , me teimme sen sittenkin ja onnistuinpa minäkin!

Vierailija
602/792 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä 31! Juhuu! En ikinä olisi uskonut, että pystyn tähän! (Tämä rohkaisuksi ja kannustukseksi muille samojen ongelmien kanssa painiville. Jos minä pystyn, niin tekin pystytte!)

Vaikeinta haasteessa oli se päätös tipattomasta tammikuusta. Toiseksi vaikeinta pe- ja la-iltojen satunnainen tyhjähkö, tylsähkö ja ihmettelevä olotila. Että tätäkö tämä nyt on, ikuisesti, ei mitään eroa arjen ja viikonlopun välillä, ei mitään tekemistä, ei viinin tuomaa euforiaa. Tähän olotilaan auttoi plussien ja miinusten läpikäyminen, asioiden tärkeysjärjestyksen pohtiminen, sekä ymmärrys siitä että viinistelyn aikakin sieltä vielä koittaa. 

Pettymys oli se, että uni ei minullakaan parantunut, melkeinpä päin vastoin. 

Positiivisina asioina etenkin parin ensimmäisen viikon energisyys, itsensä ylittäminen ja sen tuoma ilo ja  tyytyväisyys, kasvojen kaventuminen ja ihon / silmien kirkastuminen (osittain varmaan aloittamani pätkäpaaston seurauksena) sekä liikunnan lisääntyminen, kun oli pakko kehitellä illoiksi tekemistä. Lisäksi käytin koko kuukauden oman alkoholisuhteeni syvempään tarkasteluun ja päätin mm. että ellei arkitissuttelu lopu, laitan korkin lopullisesti kiinni. 

Lohdullisena koin sen, että en suinkaan ole näiden asioiden kanssa yksin. Täällähän meitä on, erilaisia ihmisiä erilaisista lähtökohdista, mutta niin samaistuttavien ajatusten ja kertomusten kanssa (terveiset Pikkuketulle!).  Tämä ryhmä on ollut itselleni todella tärkeä, joten kiitos vielä Ap kun pistit sen pystyyn. Ja kiitos kaikille kirjoittelijoille, etenkin heikkoina hetkinä viiniseireenin laulellessa korvaani, tulin tänne tukisatamaan hakemaan vertaistukea. 

Nyt matka jatkuu kohti helmikuuta, viikonloppu kerrallaan. Ainakin pari viikkoa vielä täysin huikatta,  sen jälkeen katsoen olenko oppinut tavoille. Siitä alkavat sitten ne uudet ja luullakseni täyttä tipattomuuta haastavammat ajat ajatuksella "terveys ensin, viinit vain viikonloppuun ja kohtuullisissa määrin".  Kiva että täällä on matkaseuraa, sekä uusia että vanhoja nimimerkkejä ja nimimerkittömiä!

Vielä kerran onnittelut tipattomasta ajanjaksosta meille kaikille!

-Tomsku

Kiitos seurasta ja en voi muuta, kuin ihmetellä vahvuuttasi ja muidenkin vahvuutta , jotka vielä jatkaa ja jotka ovat olleet pidempäänkin alkoholitta.

Hyvää yötä ja kauniita unia!

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/792 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon kaikki 31 pv suoriutuneet! Varoitan vain, että se ensimmäinen viinihuikka saattaa maistua karsealle, sille itselleen eli myrkylle. Jostain syystä se vaan koukuttaa mausta huolimatta…

Minulla tänään vasta 15 tipaton päivä eli perässä tullaan :-)

Huikatonta helmikuuta meille ja onnea suorituksesta teille!

Vierailija
604/792 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 🌸                                                                                                                                                

Tsemppiä kaikille. Näin aloitin viestini 7.1.2022.  Lupasin käydä antamassa tsemppi-peukkuja sekä kannustaa teitä loppuun saakka.  Kirjoittelin myös muitakin viestejä matkan varrella, mutta annoin kuitenkin teidän rauhassa edetä itsellenne parhaimmalla tavalla.  Sen tähden en kysellyt miten tipattomalla menee/sujuu jne. Mun tilannehan oli se, että olin jo aloittanut tipattoman joka alkoi vähän vahingossa kun podin vatsavaivoja jotka ilmenivät ikävästi suolistosairauteen viittaavalla tavalla.  Päätin pitää paussin alkosta joka silloin oli lonkero joka muutenkin oli jäämässä pois kuvioista liiallisen makeuden takia. Sekä punkku, jota olin ostanut marketista 5,5%.  Muuten ihan mukava mieto juoma, mutta aloin kärsiä närästyksestä.  Kauppalistaan laitoin pysyväisohjeeksi, mulle ei saa tuoda mitään, ellen sitä itse pyydä.  Tipaton jatkuu edelleen ja on mukava jatkaa sitä "pitkospuulla" matkaamista teidän muiden kanssa.                    

Kaikki olette olleet myös mulle tsemppareita ja ap:n mukanaolo vaikutti siihen, että jatkoin mukana.  -Tomskulle myös erikoisterkut, jatka kirjoittamista sulla on loistava kirjallinen viestintäkyky ja toistamiseen sanon, että olet lahjakas.                  

Tsemppiä kaikille aloittaessamme huikatonta (tai huikallista) helmikuuta. Jatkossa olen mukana nimimrkillä -Tinja :)

Vierailija
605/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! 🌸                                                                                                                                                

Tsemppiä kaikille. Näin aloitin viestini 7.1.2022.  Lupasin käydä antamassa tsemppi-peukkuja sekä kannustaa teitä loppuun saakka.  Kirjoittelin myös muitakin viestejä matkan varrella, mutta annoin kuitenkin teidän rauhassa edetä itsellenne parhaimmalla tavalla.  Sen tähden en kysellyt miten tipattomalla menee/sujuu jne. Mun tilannehan oli se, että olin jo aloittanut tipattoman joka alkoi vähän vahingossa kun podin vatsavaivoja jotka ilmenivät ikävästi suolistosairauteen viittaavalla tavalla.  Päätin pitää paussin alkosta joka silloin oli lonkero joka muutenkin oli jäämässä pois kuvioista liiallisen makeuden takia. Sekä punkku, jota olin ostanut marketista 5,5%.  Muuten ihan mukava mieto juoma, mutta aloin kärsiä närästyksestä.  Kauppalistaan laitoin pysyväisohjeeksi, mulle ei saa tuoda mitään, ellen sitä itse pyydä.  Tipaton jatkuu edelleen ja on mukava jatkaa sitä "pitkospuulla" matkaamista teidän muiden kanssa.                    

Kaikki olette olleet myös mulle tsemppareita ja ap:n mukanaolo vaikutti siihen, että jatkoin mukana.  -Tomskulle myös erikoisterkut, jatka kirjoittamista sulla on loistava kirjallinen viestintäkyky ja toistamiseen sanon, että olet lahjakas.                  

Tsemppiä kaikille aloittaessamme huikatonta (tai huikallista) helmikuuta. Jatkossa olen mukana nimimrkillä -Tinja :)

Hyvää huomenta ja kiitos ihanista sanoista, tuntuu hyvältä, kun kerotaan, että olen pystynyt vaikuttamaan jotenkin mukana olemisessa, kiitos ja tsemppiä sinulle jatkoon!

Hyvää päivän jatkoa!

-Ap

Vierailija
606/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi sitten virallisesti tipaton tammikuu ohi, kun helmikuu on alkanut. Ostin eilen salkun olutta kaupasta, mutta en - tietenkään - avannut sitä :)

Eikä oikeasti tehnyt edes mieli avata! Mutta nyt sitä on, jos haluaa :D

Nopeasti tuo tammikuu kyllä meni :)

Mölli

Vierailija
607/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, helmikuu! We did it! 

Nyt on niin voittajafillis, että ehkä tosiaan näillä höyryillä ens viikonloppukin selvin päin!!

-Jone

Vierailija
608/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan olememmeko ensvuonna pitämässä tipatonta tammikuussa?

Tai miksei tänäkin vuonna jossain välissä. :)

-Ap

Vierailija
609/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.2. Yksi tipaton tammikuu, check ☑️

Hyvä fiilis, että pystyi siihen. Kiitos ryhmälle vertaistuesta!

Mitäs tänään, moniko aikoo juhlistaa tipattoman päättymistä ja miten? Itse maltan vielä odottaa perjantaihin, on tässä se verikoe ja tietty arkipäivinä töitäkin, niin en nyt heti laita ranttaliksi. Perjantaina sitten hyvää ruokaa ja punaviiniä. Osasikohan ottaa maltilla ettei tule päänsärkyä.. Raittiit viikonloppuaamut on kyllä jotenkin olleet yllättävän mukavia 😊

-Mutsi

Vierailija
610/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alotin vasta 9.1., joten tipaton jatkuu helmikuulle, toivottavasti sinne loppuun asti, mutten ole vielä varma. Tiukka kalorilaskenta on myös päällä, joten toiveissa on myös painonpudotus. Vielä ei ole tippunut grammaakaan, vaikka olen syönyt 1200kcal päivässä kaksi viikkoa. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että kun sisukkaasti jatkaa, niin kyllä se väkisinkin jossain vaiheessa alkaa paino pudota. Alkoholin lisäksi siis suolaa ja rasvaa tekee mieli ajoittain kovastikin. Yleensä juon noin 2 laatikkoa kaljaa viikossa, joten myös rahatilanteessa toivon sen näkyvän, etten nyt juo mitään. Kyllä tosin jo vähän haaveilen siitä päivästä, kun taas annan itselleni luvan ottaa.

Vierailija
611/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jatkuu vielä, tänään 32/100 ! Tipaton tammikuu tuntuu hyvältä välietapilta, hienoa me !!!

-Suurkuluttaja

Vierailija
612/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aion juhlistaa tipattoman ja herkuttoman kauden päättymistä perjantaina. Odotan viikonloppua innolla ja yritän päättää mitä ruokaa laittaisin.

Rahaa säästyi tammikuussa juomattomuuden takia varmaan 250€! Siinä kyllä miehenkin Alko-ostokset, mutta summa kyllä kertoo, että kyllä sitä kuluu… Vaan ei enää tuossa määrin!

Aikomus nyt tosiaan ottaa tuleva viikonloppu rennosti ja sitten taas mietin uudelleen seuraavat viikonloput. Arki-iltoina korkki pysyy kiinni.

Kiitos kaikille mukana olleille. Oli (ja on edelleenkin) kiva vaihtaa ajatuksia ja tunnelmia muiden samassa veneessä olijoiden kanssa. Kun kerroin kavereille, että vietän tipatonta niin sain kommentiksi, että ”ethän sinä nyt mitään liikoja juo” - just joo. En kuitenkaan viitsinyt paljastaa totuutta ja kertoa todellisia määriä. Järkyttyisivät varmasti.

-Sinna-

Vierailija
613/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea kuittaus, päivä 32, hyvät tunnelmat! Viinipullon korkkaaminen tiistai-iltana tuntuu kaukaiselta ajatukselta. Toisaalta tunnen itseni, jos nyt korkkaisin niin huomenna ajatus ei ehkä enää olisikaan niin vieras, lipsuminen on niin helppoa. Vissylinjalla siis.

-Tomsku

Vierailija
614/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas juhlava olo, kun luin viimeisimpiä kirjoituksia! Tämä on ollut kiva ketju ja porukka. En ole käyttänyt nimimerkkiä tähän mennessä, joten en keksi sellaista nytkään, kun ei ne mun aiemmat viestit yhdisty tähän kuitenkaan. En ole ollut ikinä suurkuluttaja, mutta tämä kuukausi on ollut hyvä kokemus miettiä riippuvuuksiaan. Alkoholirutiinit on katkenneet ja jatkossakin voisin ottaa alkoholittomat oluet ja siiderit valikoimaan. Ensi perjantaina otan lasin viiniä tai saunaoluen. En aijo jatkaa tipatonta ja ehkä tämä jäi viimeisekseni ellei taas ala lipsua määrät huonoon suuntaan.

Mä olen tosi iloinen meidän puolesta, että jaksettiin tänne asti! Tsemppaan teitä, jotka jatkatte vielä helmikuun tai pidempään.

Mun seuraava etappi on vihdoin aktivoida koronasulkujen keskeyttämä ryhmäliikunta. Ekana koronakeväänä irtisanoin jäsenyyteni kuntokeskukseen enkä ole saanut palattua. Body pump ym. raskas ryhmäkiikunta on minulle voimaannuttavaa, ei tee sen jälkeen mieli tissutellakaan. Kohta 50 ikävuotta jo häämöttää, nyt on hyvä aika muuttaa terveytensä suuntaa.

Vierailija
615/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu meni kovin kivuttomasti, joten voimaini tunnossa uhosin jatkavani helmikuun samaan syssyyn. Nyt, raskaan työpäivän jälkeen, vähän kaduttaa: lohduttaisi kovasti ajatus perjantaista punaviinin seurassa… Mutta päätetty mikä päätetty, ja ainakin yritän jatkaa alkottomalla linjalla. Siitä on niin kovin monta vuotta, kun on viimeksi mennyt useampi viikonloppu ilman lasillista tai useampaa, että haluan nyt katsoa tämän homman loppuun asti. Että kumpi meistä on vahvempi, punkku vai minä. Prkl.

- Helmi

Vierailija
616/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi pitkät vapaat ja oli ottamista sitten to-su. Nyt voikin taas pitää kuivaa aikaa varmaan viikko-10 päivää. Näin luultavasti menee taas.

Vierailija
617/792 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania viestejä olette jälleen käyneet kirjoittelemassa.  Tuli hyvä ja vähän liikuttunutkin olotila kun teilläkin on ollut niin paljon positiivisia kokemuksia tipattomalla ollessamme.  Rauhallisuutta ja hyvää oloa, oikeutettua ylpeyttäkin onnistumisesta.  Peilikin sen todentaa, on miellyttävää katsoa näkymää jopa aamuisin :)  Harmillista tietysti on se ettei kaikkien kohdalla parempien unien saavuttaminen ole ainakaan vielä toteutunut.  Siitä voitaisiin mikäli mahdollista, jakaa kokemuksia, miten sitä onnistuu parhaiten nukahtamaan/ nukkumaan jopa aamuun asti heräilemättä useasti yön aikana.  Tsemppiä myös tästä eteenpäin.                                      

Hyvää yötä kaikille.  Älä tule paha uni tule hyvä uni 👍🏻                                                              

- Tinja                                                

Vierailija
618/792 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepu. Tammikuu meni vishyn voimalla suht kivasti ja matka jatkuu..Vuosien saatossa useampi tipaton tammikuu tullut vietettyä.

Olo raikastuu, paino putoaa ja treeni kulkee yms. Ekat kaljat tauon jälkeen pahan makuisia mut siitä se vaan kesää kohti on lähtenyt maistumaan.

Nyt ajatuksena jatkaa tipatonta mahd pitkään---saas nährä---pv kerrallaan.

Vertaistukea täältä haeskelen aika ajoin.

Kevättä kohti!!

--Leevi--

Vierailija
619/792 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.2. ja tipaton on jatkunut (joo, tiedän, että ei jatku enää perjantaina...) mutta herranjumala, että eilen teki mieli olutta!!! Siis se himo oli aivan järjetön ja aivot "järkeili" että kyllähän sitä voi juoda, kun tammikuu on ohi. Ne tammikuun helpot päivät ja päätökset siitä, että "tammikuun jälkeen en juo ennen työpäivää" tuntuivat hävinneen ajatusmaailmasta ja sisäinen ääni vaan jankutti, että kyllähän sä nyt voit juoda, nyt on helmikuu.

Sitten mietin, että jos en juokaan olutta, vaan otan sivistyneesti lasin, pari viiniä. Että sehän on vain sivistynyttä ja eihän aamulla pari lasia tunnu... jepulis. Mielihalun siis pidin kurissa, tein ison, terveellisen iltapalan, suuren mukillisen teetä ja otin neuleen työn alle ja pyrin pitämään ajatukset kurissa.

Mutta joo, se tammikuun tipattoman helppous on tipotiessään. Harmittaa, että on noita ryyppäjäisiä (ja sen salkun olutta ostanut) kun huomaa, että se alkoholin halu on aivan käsittämätön. Että ei tekisi pahaa se humalaton helmikuu tai selvät 100pva.

Tosin, tunnen itseni, eikä se alkoholin kaipuu poistu, vaikka olisi useamman kuukaudenkin juomatta (raskausajat) eli tuollainen kuukauden tauko on välillä ihan paikallaan.

Jos sitten lauantain jälkeen olisi taas juomatta vaikka tuonne 18. pvään asti, että pitäisi sitten heti tipattoman viikonlopun :)

Mölli

Vierailija
620/792 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Mölli, että sait pidettyä itsesi kurissa💪

Mä voisin myös ottaa välitavoitteen, että ensi viikonlopusta seuraava on tipaton. Kun tavoitteena oli kaikenkaikkiaan vähentää alkon käyttöä eikä valua takaisin joka viikonloppuiseen lipittelyyn. Pikkuhiljaa..

-Mutsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi