Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Vierailija kirjoitti:
Heippa! Täällä se tähystyspotlas huhuilee että hyvin sujui tähystys ja lääkärin mukaan ei ole syöpää! Olen niin onnellinen kun pelkäsin että olen juomisella pilannut sisuskaluni.
Kaunista päivää kaikille, terveisin Helena
Hei Helena, ihana kuulla, olen iloinen puolestasi!
-Tomsku
Enää viikko ja sitten saa korkata. Otin varmuuden vuoksi vapaapäivän 2.2.2022 kun en kuitenkaan ole työkunnossa silloin. Josko sitten 3.2.2022 yrittäisi raahautua työmaalle.
Ei sen puoleen hyvin on tipaton tähän asti mennyt mutta tuskin maltan odottaa 1.2.2022 kun kello on 00.01.
Minulla ei ole koskaan ollut alkoholi ongelmana. Pystyn olemaan juomatta vaikka kuinka pitkiä aikoja mutta minulla on addiktiona syöminen. Voisin napostella herkkuja ilta toisensa perään vaikka kuinka paljon. Toisilla ei pysy alkoholi kaapissa vaan se pitää juoda eka iltana kaikki pois. Minulla on sama juttu, makkaroiden, lihapiirakoiden, pullan, jätskin, suklaan, jne herkkujen kanssa. Joka ilta vannon että tänään en syö muuta kuin sen terveellisen iltaruoan mutta annas olla kun kello tulee kahdeksan niin löydän itseni aika usein joko McDonaldsilta tai pizzaa tilaamasta tai kaupasta ostamassa sipsejä tai munkkkeja (tähän aikaan lasiaispullia) ja syön itseni ilta toisensa jälkeen ähkyksi. Olenko lihava? No en kun rangaistukseksi urheilen ihan simona mm. Kesällä pyöräilen lähes joka toinen ilta töiden jälkeen 50-60 km. Nyt talvella hiihdän 25-30 km. Sekä kesällä että talvella teen lähes päivittäin 10-15 km kävelylenkkejä ja palkinnoksi syön taas niitä herkkuja niin että on paha olla. Pitäisi varmaan pitää joku herkuton tammikuu. Onko palstalla muita samanlaisia?
Jotenkin tuntuu käsittämättömälle, että jollekin on suuri saavutus olla juomatta ja ihmeissään laskee alkoholittomia päiviä.
T: ei absolutisti
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut alkoholi ongelmana. Pystyn olemaan juomatta vaikka kuinka pitkiä aikoja mutta minulla on addiktiona syöminen. Voisin napostella herkkuja ilta toisensa perään vaikka kuinka paljon. Toisilla ei pysy alkoholi kaapissa vaan se pitää juoda eka iltana kaikki pois. Minulla on sama juttu, makkaroiden, lihapiirakoiden, pullan, jätskin, suklaan, jne herkkujen kanssa. Joka ilta vannon että tänään en syö muuta kuin sen terveellisen iltaruoan mutta annas olla kun kello tulee kahdeksan niin löydän itseni aika usein joko McDonaldsilta tai pizzaa tilaamasta tai kaupasta ostamassa sipsejä tai munkkkeja (tähän aikaan lasiaispullia) ja syön itseni ilta toisensa jälkeen ähkyksi. Olenko lihava? No en kun rangaistukseksi urheilen ihan simona mm. Kesällä pyöräilen lähes joka toinen ilta töiden jälkeen 50-60 km. Nyt talvella hiihdän 25-30 km. Sekä kesällä että talvella teen lähes päivittäin 10-15 km kävelylenkkejä ja palkinnoksi syön taas niitä herkkuja niin että on paha olla. Pitäisi varmaan pitää joku herkuton tammikuu. Onko palstalla muita samanlaisia?
Ei ole mutta minusta tuntuu että sinulla on ongelma ruoan suhteen ja kannattaisi hakea apua esim tk:n ravitsemusneuvojalta. Tai sitten kokeilet tipatonta tuon ahmimisen kanssa. Totaalistoppi muutti minun suhtautumisen alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Enää viikko ja sitten saa korkata. Otin varmuuden vuoksi vapaapäivän 2.2.2022 kun en kuitenkaan ole työkunnossa silloin. Josko sitten 3.2.2022 yrittäisi raahautua työmaalle.
Ei sen puoleen hyvin on tipaton tähän asti mennyt mutta tuskin maltan odottaa 1.2.2022 kun kello on 00.01.
Aiotko muuttaa muutenkin juomatapojasi vai piditkö vaan tipattoman kuun? Kuulostaa hurjalta, että täytyy ottaa vapaapäivä juomisen takia. Oletko tosissasi? Itsekin odotan tipattoman loppumista mutta aion kyllä jatkaa viikonlopulle asti ilman.
AAaaaa että kun taas teksi mieli ottaa. Mutta enpä taida itteäni pettää. Toivon etten petä., en petä,en petä.
26/31,5pv jäljellä
Menihän se eilinenkin ilman alkoholia. On se kumma , kun nyt on alkanut tekemään mieli ,kun jo näin pitkällä. Johtuiskohan se siitä, kun olen ollut kevyemmällä syönnillä? Niin se mieliteko kohdistuu alkoholiin , kun oikeasti tarvitsen ravintoa?
Hyvää päivänjatkoa ja tsemppiä kaikille!
-Ap
26.päivä on pyörähtänyt käyntiin ja tipattomalla jatketaan :) Eilen teki hieman mieli olutta, tai siis ajatus ei ollut, että olisin juonut eilen vaan mietin, että voisi juoda viikonloppuna... ei hyvä juttu. Tiedän, että en juo, koska se tipaton tammikuu on niin vahvasti päätetty, mutta se, että nyt alkaa se juominen tulemaan mieleen.
Jos saisi tehtyä sen päätöksen, että ennen työpäiviä on nollalinja, ihan koko vuoden.
Tosiaan, aamut minulla on aikaistuneet tämän juomattomuuden myötä. Tänään olin töissä jo klo 7 mikä minulle oikeasti on ihan käsittämätöntä, ei ollenkaan minun tapaistani. Lisäksi kotini on huomattavasti siistimpi, kun on enemmän energiaa (ja aikaa) siivota. Toisaalta, koska olen syönyt alkuvuoden ketogeenisesti niin mietin, että onko tämä energia ja aamuisin herääminen yhteydessä juomattomuuteeni vai terveellisempään ruokavalioon?
Vaikka hieman tekeekin mieli alkoholia, niin toisaalta ajatuksissa on, että tämä energisyys ja aamulla aikaisin herääminen on ehkä parempaa, kuin ne tokkuraiset, krapulaiset aamut ja morkkikset jne.
Mölli
Liityn seuraan. Aloitin 9.1. Ja ajattelin olla helmikuun loppuun juomatta, eli lomasta lomaan. Nyt on alkanut kyllä tehdä mieli juoda, vaikkei mitään syytä varsinaisesti ole. Odottelen holittomuuden tuomaa energiaa. Nyt olen vain väsynyt ja usein aloitan yöunet jo viideltä torkahtelemalla sohvalla.
Täällä ihan samat fiilikset kuin Ap:llä, Möllillä ja muilla; tekisi mieli juoda! Miten se mielihalu nyt noin voimakkaasti nostaakin päätään? Itsekin kyllä mietin - kuten AP - että onko osasyynä myös herkkujen poisjättäminen.
Tuo koko vuoden juomattomuus ennen työpäiviä olisi hyvä päätös. En taida vain pystyä siihen. Sunnuntaina on ollut tapana kokata hyvää ruokaa ja viini on kuulunut siihen välttämättä. Pistetään nyt kuitenkin vakavaan harkintaan.
Vielä siis kuitenkin yksi kuiva viikonloppu. Laitetaan hyvää ruokaa (itse ajattelin tehdä suuren kulhollisen hedelmäsalaattia), ulkoillaan ja nautitaan pitkistä yöunista ja lisääntyvästä valosta päivisin!
Huomenta kaikille! Päivä 26.
En tiedä mitä energioita eilen oli ilmassa, mutta minullakin kolotti illalla viinihammasta. Töissä oli ärsyttävä päivä, ja olo oli kaikin puolin sellainen "koronan takia joka päivä vaan samaa kitkuttamista ja kotona nysväämistä, viikonloput eivät eroa arjesta, väsyttää, puuduttaa, tylsistyttää". Jne. Onhan se moneen kertaan vuosien varrella huomattu, että olen todellakin hakenut viinistä hetkellistä helpotusta noihin tuntemuksiin. Eilen en hakenut, koska tipaton jatkuu, mutta kyllähän tuo pistää miettimään että miten ihmeessä aion ratkaista nuo tilanteet jatkossa, sen jälkeen kun tämä tipaton kausi on ohitse. Kuinka helppoa olisi pikkuhiljaa luisua siihen, että otanpa tuosta nyt lasillisen tai pari kun oli niin kettumainen päivä... TAI otanpa tuosta nyt lasillisen tai pari kun oli niin kiva ja onnistunut päivä...
Huoh. On tässä kuulkaa paljon työstämistä vielä edessä.
-Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Liityn seuraan. Aloitin 9.1. Ja ajattelin olla helmikuun loppuun juomatta, eli lomasta lomaan. Nyt on alkanut kyllä tehdä mieli juoda, vaikkei mitään syytä varsinaisesti ole. Odottelen holittomuuden tuomaa energiaa. Nyt olen vain väsynyt ja usein aloitan yöunet jo viideltä torkahtelemalla sohvalla.
Olet tervetullut, tsemppiä! :)
-Ap
26/31/100
Vkl tuli ihme mielitekoja kun näin korkkaamattomat viinipullot. Sitä ennen ei ole ollut mielitekoja eikä ajatuksia. Viinipullot pitänee piilottaa jotta saan jatkettua hommaa tammikuusta eteenpäin. Tavoitteena on että jussina korkkaan vinkkupullon :)
t: Dissuddelija
Tomsku ja muuta! Kestämistä on joo, vielä 5 päivää, grrr. Yritän tsempata itteäni ajattelemalla, etten jää mistään paitsi, vaikka en nyt tammikuussa otakkaan alkoholia, mutta on tämä kyllä merkillisen vaikeaa nyt tälläkin hetkellä.
Olenko alkoholisti? No geeneihin varmaan kirjoitettu, olet alkoholisti! Mutta, kun nyt ikääntyessä vasta on tullut tämmönen ongelma tai en nyt sanoisi ongelma, vaan ajatus, että eletään , kuin viimeistä päivää juhlien ja tunnelmoiden saunaoluen ja punaviinin kera.
En tupakoi, olen lakto-ovo-vegetaristi, ulkoilen, jumppailen, syön mielestäni ihan terveellisesti, en ole ylipainoinen. Tottakai nautiskelen myös välillä pullasta, kakusta , karkeista ja suklaasta. Olen ajatellut , että elämäntapani jotenkin tasapainottaa alkoholista nautiskelua.
Seitikeitto porisee hellalla, sitä ja pullapirtin kaura100:sta , avot!
Vierailija kirjoitti:
Tomsku ja muuta! Kestämistä on joo, vielä 5 päivää, grrr. Yritän tsempata itteäni ajattelemalla, etten jää mistään paitsi, vaikka en nyt tammikuussa otakkaan alkoholia, mutta on tämä kyllä merkillisen vaikeaa nyt tälläkin hetkellä.
Olenko alkoholisti? No geeneihin varmaan kirjoitettu, olet alkoholisti! Mutta, kun nyt ikääntyessä vasta on tullut tämmönen ongelma tai en nyt sanoisi ongelma, vaan ajatus, että eletään , kuin viimeistä päivää juhlien ja tunnelmoiden saunaoluen ja punaviinin kera.
En tupakoi, olen lakto-ovo-vegetaristi, ulkoilen, jumppailen, syön mielestäni ihan terveellisesti, en ole ylipainoinen. Tottakai nautiskelen myös välillä pullasta, kakusta , karkeista ja suklaasta. Olen ajatellut , että elämäntapani jotenkin tasapainottaa alkoholista nautiskelua.
Seitikeitto porisee hellalla, sitä ja pullapirtin kaura100:sta , avot!
Siis piti kirjoittaa, Tomsku ja muut ! Mistä nuo kirjoitusvirheetkin oikein kumpuaa.
No kyllä mä olen huomannut että hyvä ruoka auttaa hillitsemään alkoholihimoa. Se että saa tärkeät vitamiinit jne.
Siksi lähdinkin toteuttamaan vhh ruokavaliota kun se on ainoa joka pitää mut kylläisenä. Alkoholihan tunnetusti vaikuttaa myös siihen miten vitamiinit imeytyy.
Joten kannattaa kiinnittää huomiota ruokaan.😊
Jonna
Karkkien himo on vähentynyt tipattoman myötä, miksikähän? Ostin viikonloppuna irkkareita mutta aika pian tuli paha olo niistä.
Dissuddelija
Kiitti myötätunnosta ja ajatuksistanne Tomsku, ap ja kaikki ihanat kirjoittelijat!
Minullakin oli herkut korvikkeena kun tulin tähystyksestä. Teki niin mieli palkita ittensä kovasta rääkistä, piti olla viikko ennen tähystystä kuiduttomalla, siemenettömällä ja maidottomalla ruokavaliolla. Sai syödä vain vehnäleipää, makaronia, munia ,lihaa, kanaa ym. Salaattia tuli ikävä!!..j Joten sen jälkeen oli ihanaa kun sai syödä mitä halusi. Alkoholi oli kielletty samana päivänä. Mutta ei olisi pystynytkään kun olin niin tokkuroissa kun suoraan suoneen laitettiin rauhoittavaa ja kipulääkettä.
Jaksetaan, jaksetaan!
T. Helena
Ihana juttu Helena! Olet varmaan ollut usean täällä kirjoittavan ajatuksissa. Onneksi ei löytynyt mitään vakavaa.