Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?

Kommentit (792)

Vierailija
201/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tipatonta tammikuuta en ole tajunnut ikinä. Pitääkö ihan tosissaan päättää, että tässä kuussa en juo. Minulla on kaikki kuukaudet tipattomia, paitsi joulukuu ja maalis-huhtikuu (mihin nyt pääsiäinen milloinkin osuu) ja kesäkuu juhannuksen vuoksi. Tipat koostuvat lasillisesta punkkua jouluna ja pääsiäisenä ja muutamasta lonkerosta jussina. Koska oma alkon käyttö on varmaankin keskivertoa vähäisempää, en osaa mieltää minkä verran ihmiset oikein juovat. Tulee vaikutelma että tammikuun tipattomuus on iso haaste.

Minäkään en ymmärrä kanssakulkijoiden käyttäytymisessä tai toiminnassa läheskään kaikkea, mutta ymmärrän kuitenkin sen, että me ihmiset olemme niin erilaisia ihan geenitasolta alkaen. Itse en ole nuoruuden sauhutteluista huolimatta koskaan koukuttunut nikotiiniin. Juon kahvia mutten ole millään tavalla riippuvainen kofeiinista, voin lopettaa kahvin juonnin seinään kahvia kaipaamatta tai päänsärkyä saamatta. Minulla ei myöskään ole peliriippuvuutta eikä opiaattiriippuvuutta. Nuoruuden kannabiskokeilujen jälkeen totesin, että ei todellakaan ole minun juttuni. Lähtisinkö kuitenkaan moralisoimaan em. asioista taukoa ottavien/yrittävien tai eroon pyrkivien tarinoita? 

En lähtisi.  

Vierailija
202/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Tulee vaikutelma että tammikuun tipattomuus on iso haaste”

Totta helkkarissa se on iso haaste! Siitähän tässä on kysymys. Että asetetaan se haaste ja sitten tsempataan, ja kieltäydytään, ja yritetään rikkoa vahvoja rutiineja. Juomisesta tulee pikkuhiljaa tapa, jota on todella vaikea katkaista. Tämmöinen kuukausi sisältää monta viikonloppua ja vapaa-iltaa jolloin on totuttu juomaan, kuka mitäkin määriä.

Miksi, oi miksi tulet kommentoimaan ketjuun jonka aiheesta et mitään tiedä? En vaan tajua.

Juu, olet oikeassa, minä en tajua, mutta yritän ymmärtää. Tämä on minulle ihan vierasta aluetta ja olen tässä lukiessani näitä kommentteja ihan uuden asian kohdannut. En ole ymmärtänyt, miten alkoholi kuuluu monen elämään ihan viikottain. Itsellä on muita paheita, joita voi yhtä lailla moralisoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on perjantai. Miten meinaatte ”selvitä”? Tässä olisi itselläni vielä 14 päivää jäljellä, eli kahden viikon kuluttua perjantaina kyllä korkkaan. En jaksa odottaa tasan kuukauden loppuun. Menemme mökille ja sinne kyllä kuuluu juomia.

Vähän kyllä pelkään tämän ketjun osallistujien puolesta, että jotkut korkkaa jo. Jotenkin se into siitä tipattomasta vaan laantuu. Mutta toivotaan että kaikki jaksavat tosiaan tsempata vielä pari viikkoa. Onhan se oikeesti hieno ”voitto” kun pitää monta viikkoa ihan kuivat viikot.

Minullakin tekee vähän tiukkaa, sillä sain talon kokonaan omaan käyttöön pitkästä aikaa. Olisi ihanaa ottaa illalla lenkin ja saunan jälkeen lasillinen ruoan kanssa. Haluaisin jaksaa loppuun saakka, tämä kaksi viikkoa ilman on mennyt suht kevyesti, vaikka hermoa on kiristänyt ja siitä pitänyt selvitä ilman alkoholin tuomaa rentoutusta. En tiedä miten tsemppaisin itseäni, jotta en löytäisi itseäni Alkosta huomenna… Huoh.

Vierailija
204/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on 2 viikkoa tänään.(14/31).

Vierailija
205/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt tää ihan hyvin, kerran on ollut fiilis, että olisi tehnyt mieli ottaa. Nyt olen ihan hyvillä mielin, että ei tarvitse juoda, niin tietää, että huomenna jaksaa siivoilla, käydä pitkällä lenkillä jne. ja pääsee aamulla hyvin sängystä ylös :) Vielä siis tsemppi on hyvä, eikä juurikaan tee mieli alkoholia.

Luulen muutenkin, että tää tammikuu on suht helppo, mutta auta armias, jos päättäisin jatkaa sen 100pva tai vaikka helmikuun.... 4.2. varmasti suu napsaa jo ihan kunnolla.

Vierailija
206/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä tipatonta tammikuuta en ole tajunnut ikinä. Pitääkö ihan tosissaan päättää, että tässä kuussa en juo. Minulla on kaikki kuukaudet tipattomia, paitsi joulukuu ja maalis-huhtikuu (mihin nyt pääsiäinen milloinkin osuu) ja kesäkuu juhannuksen vuoksi. Tipat koostuvat lasillisesta punkkua jouluna ja pääsiäisenä ja muutamasta lonkerosta jussina. Koska oma alkon käyttö on varmaankin keskivertoa vähäisempää, en osaa mieltää minkä verran ihmiset oikein juovat. Tulee vaikutelma että tammikuun tipattomuus on iso haaste.

Minäkään en ymmärrä kanssakulkijoiden käyttäytymisessä tai toiminnassa läheskään kaikkea, mutta ymmärrän kuitenkin sen, että me ihmiset olemme niin erilaisia ihan geenitasolta alkaen. Itse en ole nuoruuden sauhutteluista huolimatta koskaan koukuttunut nikotiiniin. Juon kahvia mutten ole millään tavalla riippuvainen kofeiinista, voin lopettaa kahvin juonnin seinään kahvia kaipaamatta tai päänsärkyä saamatta. Minulla ei myöskään ole peliriippuvuutta eikä opiaattiriippuvuutta. Nuoruuden kannabiskokeilujen jälkeen totesin, että ei todellakaan ole minun juttuni. Lähtisinkö kuitenkaan moralisoimaan em. asioista taukoa ottavien/yrittävien tai eroon pyrkivien tarinoita? 

En lähtisi.  

Juuri näin, aivan , kuin olisin itse kirjoittanut.

-Ap

Vierailija
207/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään on perjantai. Miten meinaatte ”selvitä”? Tässä olisi itselläni vielä 14 päivää jäljellä, eli kahden viikon kuluttua perjantaina kyllä korkkaan. En jaksa odottaa tasan kuukauden loppuun. Menemme mökille ja sinne kyllä kuuluu juomia.

Vähän kyllä pelkään tämän ketjun osallistujien puolesta, että jotkut korkkaa jo. Jotenkin se into siitä tipattomasta vaan laantuu. Mutta toivotaan että kaikki jaksavat tosiaan tsempata vielä pari viikkoa. Onhan se oikeesti hieno ”voitto” kun pitää monta viikkoa ihan kuivat viikot.

Minullakin tekee vähän tiukkaa, sillä sain talon kokonaan omaan käyttöön pitkästä aikaa. Olisi ihanaa ottaa illalla lenkin ja saunan jälkeen lasillinen ruoan kanssa. Haluaisin jaksaa loppuun saakka, tämä kaksi viikkoa ilman on mennyt suht kevyesti, vaikka hermoa on kiristänyt ja siitä pitänyt selvitä ilman alkoholin tuomaa rentoutusta. En tiedä miten tsemppaisin itseäni, jotta en löytäisi itseäni Alkosta huomenna… Huoh.

Hetki kerrallaan, niin pitkään, että alko on jo kiinni. Mutta tsemppiä, haluaisin minäkin niin punkkua ja olutta, mutta pitää sinnitellä. Menihän ne edellisetkin vkl:t ihan tuosta noin vaan, jospa menis tämäkin.

Minulla on yksi peli mitä pelaa, niin nyt on hyvä skarpata, kun ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena töpeksimässä.

Vierailija
208/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin jo että selviän, vaikka tekis mieli, syön vähän karkkia ja suklaata ja aamulla suklaakakkua kahvin kera.

-Ap

Vierailija
209/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetki kerrallaan, niin pitkään, että alko on jo kiinni. Mutta tsemppiä, haluaisin minäkin niin punkkua ja olutta, mutta pitää sinnitellä. Menihän ne edellisetkin vkl:t ihan tuosta noin vaan, jospa menis tämäkin.

Minulla on yksi peli mitä pelaa, niin nyt on hyvä skarpata, kun ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena töpeksimässä.

Tsemppiä! Minulla auttaa/helpottaa kun ajattelen sitä miten paaaljon parempi olo on seuraavana päivänä kun vaan jaksaa tänään jättää väliin. Sitä on aivan äimän käkenä, että voiko ihan herätä aamuin kirkkain silmin, eikä mitään olotiloja? Ihanaa!

Vierailija
210/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantai on kyllä paha! Mutta tahdon voimalla 💪💪 Tänään ajattelin tehdä töitä pitkään, sen jälkeen kauppareissu pitkän kaavan mukaan ja koiralenkki illalla. Ei ehdi tulla alko mieleen :) Pari viikkoa enää jäljellä, jaksaa, jaksaa!

Vierailija
211/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuulee todettavan, että ei tarvitse viettää tipatonta, koska ei ole mitään alkoholiongelmaakaan. Silti ne, jotka tätä sanovat, ovat itse erittäin alkoholiriippuvaisia. Heille kuukausi ilman pisaraakaan olisi todella vaikeaa.

Tässä vaiheessa he puolustautuvat, että saa kait sitä nyt ottaa saunaoluita tai viiniä ruuan kanssa jos ei ongelmaa ole. No olkaa sitten kuukausi ilman, jos ei mitään riippuvuutta alkoholiin ole. Ei teillä pitäisi kuukausi tehdä edes tiukkaa, jos ette ole vähintäänkin alkoholiin tapariippuvaisia.

Vierailija
212/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kuulee todettavan, että ei tarvitse viettää tipatonta, koska ei ole mitään alkoholiongelmaakaan. Silti ne, jotka tätä sanovat, ovat itse erittäin alkoholiriippuvaisia. Heille kuukausi ilman pisaraakaan olisi todella vaikeaa.

Tässä vaiheessa he puolustautuvat, että saa kait sitä nyt ottaa saunaoluita tai viiniä ruuan kanssa jos ei ongelmaa ole. No olkaa sitten kuukausi ilman, jos ei mitään riippuvuutta alkoholiin ole. Ei teillä pitäisi kuukausi tehdä edes tiukkaa, jos ette ole vähintäänkin alkoholiin tapariippuvaisia.

No tämä nyt on aikamoista paskaa. Miks ihminen joka pitää suklaasta haluais väkisin olla kuukauden ilman. Miks alkoholi nostetaan aina tämmöiseen tikunnokkaan kun taas sitten esimerkiksi suklaan tai pullan kanssa menee jo toisin päin että jos yrität olla ilman niin se on sitä (syömis)häiriökäytöstä.

Vierailija
213/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa takana, aika monta edessä. Perjantaipullo jää tänään ostamatta. Yleensä näinä lapsivapaina viikonloppuina käveli automaationa Alkoon. Tänään aikomuksena lukea kesken jäänyt hyvä kirja loppuun ja käydä vähän sukuloimassa. N37

Vierailija
214/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa takana, aika monta edessä. Perjantaipullo jää tänään ostamatta. Yleensä näinä lapsivapaina viikonloppuina käveli automaationa Alkoon. Tänään aikomuksena lukea kesken jäänyt hyvä kirja loppuun ja käydä vähän sukuloimassa. N37

Aijaijai hyvä kirja ja pari lasillista punaviiniä siinä vasta yhdistelmä :p

Vierailija
215/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen päivä jäänyt kuittaamatta tänne, mutta mukana ollaan ja niin on miehenikin.  Olisko olleet 12, 13 ja nyt 14/31.  Tärkeä paussi meidän mielestä. Valmistaudutaan kolmanteen rokotukseen ja uskoisin, että elimistölle on jo iso rasite saada rokote joten annetaan sen levätä.  Kiitos 45M nimimerkillä mukana olevalle.  Kerroit omakohtaisesta kokemuksesta rokotuksen jälkeisestä olosta.

Uskon vahvasti, että täällä on vielä mukana henkilöitä jotka rehdisti aikoo pitää lupauksensa itselleen ja se riittäköön. Ehkä epäilijöille myös, vaikkei mielestäni aikuisten itsenäisten ihmisten tarvitse mitään todistella ulkopuolisille.  Mutta, eiköhän me tipattomina mennä loppuun saakka.  Jotkut meistä saattaa jatkaa edelleen tipatonta jotkut taas eivät.  Meillä on oikeus tehdä omat valinnat muut saavat pulista mitä pulisevat, heillä ei ole meihin mitään äänivaltaa.  Tsemppiä ja mukavaa viikonloppua. ;)

Vierailija
216/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ensimmäinen vaikeampi päivä, viime viikonloppu meni helposti. Työviikko oli raskas ja huomaan, että se aika paljon tekee tarvetta rentoutua, piristää ja palkita itseään juomalla.

Vierailija
217/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokkais tänään lasagnea ja avaisi ranskalaisen Châteauneuf-du-Papen.

Tähän se hullutus loppuu.

Vierailija
218/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksen kunniaksi, kippis!

Vierailija
219/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä toisaalta pointtisi, mutta samalla pakko todeta että nimenomaan jos sitä ongelmaa ei ole, ei ole mitään syytä olla jotain tiettyä aikaa ilman alkoholia. Ei minun tarvitse todistaa sinulle tai kenellekään muullekaan että voin olla kuukauden ilman. Alkoholilla ei yksinkertaisesti ole sellaista roolia elämässäni että laskisin päiviä tai edes muistaisin milloin olen viimeksi juonut. En tälläkään hetkellä tiedä yhtään milloin sen edellisen viinilasin join. Niiden päivien lukumäärällä ei vain ole mitään väliä.

Vierailija
220/792 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina ennen ihmettelin tipatonta tammikuuta, että miksi sellaista pitäisi viettää. Mutta nyt ekaa kertaa aloitin itsekin. En ole alkoholin suurkuluttaja, mutta huomasin tuossa loppuvuodesta, että olen alkanut hoitaa alkavaa työuupumusta ja ahdistuneisuutta alkoholilla. Määrät eivät olleet suuria, mutta entinen yksi oli muuttunut kahdeksi annokseksi ja kerran kaksi viikossa alkoi lipsua kolmeen.. Huomasin alkavan henkisen riippuvuuden alkoholista.

Nyt olen ollut ilman 1.1. alkaen ja lomalta töihin palattuani esihenkilöni, joka ei ole ikinä kommentoinut ulkonäköäni, totesi, että olenpa freesin näköinen ja ihan eri energiatasolla kuin ennen lomaa. No loma tietenkin on tähän suurin syy, mutta voisiko tipattomuus näkyä näin lyhyessä ajassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä