Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Perjantai ja neljästoista päivä. Siirtymäriitti työviikosta viikonloppuun hoidetaan tänään vissyn voimin, ei punaviinin. Joku pieni ääni jostakin takaraivosta yrittää piipittää että onko tässä holittomuudessa mitään järkeä, mutta onneksi siihen on helppo vastata, että on järkeä ja paljonkin.
Kivaa perjantai-iltaa ihan jokaiselle!
-Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Jos kokkais tänään lasagnea ja avaisi ranskalaisen Châteauneuf-du-Papen.
Tähän se hullutus loppuu.
Lasagne uunissa, reilu vartti vielä. Salaattia tehdessä avasin punkun. Over and out tipaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän se hullutus loppuu.Lasagne uunissa, reilu vartti vielä. Salaattia tehdessä avasin punkun. Over and out tipaton.
Vielä kaksi viikkoa itse jatkan tätä touhua, joka on ihan hyvin mennytkin.
28 päivä näihin aikoihin olen jo mökillä, ja viininjuomisen osalta on asiat ihan hyvällä mallilla.
Toivon vaan että pysyn maltillisissa määrissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän se hullutus loppuu.Lasagne uunissa, reilu vartti vielä. Salaattia tehdessä avasin punkun. Over and out tipaton.
Vielä kaksi viikkoa itse jatkan tätä touhua, joka on ihan hyvin mennytkin.
28 päivä näihin aikoihin olen jo mökillä, ja viininjuomisen osalta on asiat ihan hyvällä mallilla.
Toivon vaan että pysyn maltillisissa määrissä.
Arvoisat tipattomat, miten määrittelette itsellenne tipattoman tammikuun jälkeisen maltillisuuden? Mullakin toiveissa tuleva maltillisuus, eli viiniä vain viikonloppuisin, ja siten ettei seuraavana aamuna herää väsyneenä.
Moro, löysin nyt vasta tämän ketjun. 1.1. illalla join vielä siideripullonjämät, siis ehkä 1,5dl, mutta siitä lähtien olen ollut messissä. Nyt valmistuu pasta carbonara ja kylkeen holiton valkkari. Katottiin just viime vuoden tammikuun kuvia niin oltiin kaikki viikonloput syöty vaan sushia kun ei keksitty mitään muuta herkkuruokaa, minkä kanssa ei tekisi mieli viiniä. Tänä vuonna ollaan sitten ostettu noita holittomia niin ollaan saatu menyytä laajemmaksi.
14/31 Aloitin tipattoman siis itse asiassa jo 27.12.2021, joten nyt on kolmas tipaton viikonloppu alkamassa. Viime vuonna join lähes joka viikonloppu ainakin jotain - usein aika paljonkin ja satunnaiset viikolla juopottelut siihen päälle. Kolmasosan vuodesta oli jonkintyyppinen krapula, joka nykyään kestää sen vähintään pari päivää.
Tätä taustaa vasten kuukausi selvin päin on ihan virkistävä breikki. Pitää sanoa, että ei kyllä tee tiukkaakaan, vaan melkeimpä tuntuu helpottavalta. En ole suunnitellut alkoholinkäytön lopettamista, mutta jo puoleenkin vähentäminen ja esim. toinen tipaton samalle vuodelle olisi varmasti järkevä suunnitelma.
M45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kuulee todettavan, että ei tarvitse viettää tipatonta, koska ei ole mitään alkoholiongelmaakaan. Silti ne, jotka tätä sanovat, ovat itse erittäin alkoholiriippuvaisia. Heille kuukausi ilman pisaraakaan olisi todella vaikeaa.
Tässä vaiheessa he puolustautuvat, että saa kait sitä nyt ottaa saunaoluita tai viiniä ruuan kanssa jos ei ongelmaa ole. No olkaa sitten kuukausi ilman, jos ei mitään riippuvuutta alkoholiin ole. Ei teillä pitäisi kuukausi tehdä edes tiukkaa, jos ette ole vähintäänkin alkoholiin tapariippuvaisia.No tämä nyt on aikamoista paskaa. Miks ihminen joka pitää suklaasta haluais väkisin olla kuukauden ilman. Miks alkoholi nostetaan aina tämmöiseen tikunnokkaan kun taas sitten esimerkiksi suklaan tai pullan kanssa menee jo toisin päin että jos yrität olla ilman niin se on sitä (syömis)häiriökäytöstä.
Ole sitten kuukausi ilman alkoholia, jos et omaa riippuvuutta. Sehän on silloin helppoa. Jos et pysty olemaan kuukautta tipattomalla ilman hammasten kiristelyä, niin silloin olet alkoholista riippuvainen, vaikka et ongelmaksi asti joisikaan. Siinä on pointti.
Vierailija kirjoitti:
14/31 Aloitin tipattoman siis itse asiassa jo 27.12.2021, joten nyt on kolmas tipaton viikonloppu alkamassa. Viime vuonna join lähes joka viikonloppu ainakin jotain - usein aika paljonkin ja satunnaiset viikolla juopottelut siihen päälle. Kolmasosan vuodesta oli jonkintyyppinen krapula, joka nykyään kestää sen vähintään pari päivää.
Tätä taustaa vasten kuukausi selvin päin on ihan virkistävä breikki. Pitää sanoa, että ei kyllä tee tiukkaakaan, vaan melkeimpä tuntuu helpottavalta. En ole suunnitellut alkoholinkäytön lopettamista, mutta jo puoleenkin vähentäminen ja esim. toinen tipaton samalle vuodelle olisi varmasti järkevä suunnitelma.
M45
Mulla on sama fiilis, että ikäänkuin helpottunut, että päätti olla tipattomalla eikä "tarvitse" viikonloppuna ottaa viiniä. Ihminen on kyllä niin tapojensa orja. Hyvä ajatus tuo toisenkin tipattoman pitäminen vuoden sisällä.
Joku kyseli, että mikä on kullekin kohtuus, mihin pyrkii tammikuun jälkeen. Itselleni se olisi nollalinja arkena ja viikonloppunakaan ei tarvitsisi joka viikko ottaa.
15/31 , 16pv jäljellä.
Kylläpä olis tehny mieli ja nytkin vähään väliä tulee mieliteko. Joku kirjoittin tavasta juoda, tapahan se suurimmalta osin on, jos on totuttautunut ottamaan aina tiettyinä päivinä niin tapahan siitä tulee ja ei voi olla ottamatta, kun tuntuu , että jostain jää paitsi. Mutta, nyt tämä tipaton tiputti maanpinnalle ja todisti sen, ettei mistään jää paitsi, vaikka ei otakkaan mitään alkoholia. Päinvaistoin, saa itselleen hyvän olon ehkä ja ei mene rahaa kurkusta alas ja jaksaa ehkä paremmin ja osaa sitten tipattoman jälkeen pitää juhlallisena tilanteena sitä, että otanpa tässä yhden oluen saunan päälle ja sitten pizzan kanssa punkkua. Ja tosiaan, itsekkin aion yrittää olla tipattoman jälkeenkin hieman maltillisempi tuon alkoholin käytön suhteen.
Minulle tuli oma etuihin pandan suklaalevy hintaan 1,29e, ostin pari levyä, riittää muutamaksi kuukaudeksi.
Tällä hetkellä hieman flunssainen olotila, mutta eiköhän se siitä. tokene.
"Eri kansallisuuksista koostuva pöytäseurue oli tullut ravintolaan. He kukin tilasivat lasillisen viiniä, mutta kun viinit tuotiin, he huomasivat, että jokaisessa lasissa oli kärpänen.
– Ruotsalainen vaati uutta viiniä samaan lasiin.
– Englantilainen vaati uutta viiniä uuteen lasiin.
– Suomalainen otti kärpäsen viinistä ja joi viinin.
– Venäläinen joi viinin kärpäsineen.
– Kiinalainen söi kärpäsen, mutta jätti viinin juomatta.
– Juutalainen pyydysti kärpäsen ja myi sen kiinalaiselle.
– Romani joi kaksi kolmasosaa viinistä ja vaati sen jälkeen uutta viiniä.
– Norjalainen otti kärpäsen ja lähti pyydystämään turskaa.
– Irlantilainen jauhoi kärpäsen viinin sekaan ja lahjoitti juomansa englantilaiselle.
– Amerikkalainen haastoi ravintolan oikeuteen ja vaati 65 miljoonan dollarin vahingonkorvauksia henkisistä kärsimyksistä.
– Skotti tarttui kärpästä kurkusta ja karjui: ”Nyt jumalauta oksennat kaiken minkä joitkin!”"
Hyvää vkl kaikille!
-Ap
Tämä ketju ja samoin tipattomuus oli unholassa. Olen se, joka ei yleensäkään viikolla juo, joten arkena tämä asia on helppo unohtaa.
Nyt siis toinen viikonloppu, ja tipattomuus alkoi eilen helposti, koska torstaisen koronarokotuksen vuoksi olin eilen ihan raatona. Tänään heräsin terveenä ja reippaana, ja ruuan jälkeen käväisi mielessä, että vois alkosta punkkua… ja sitten, että ei voiskaan.
Tällä hetkellä tuntuu, että voisin haluta kokeilla tämän tammikuun jatkoksi tipatonta helmikuutakin. Niin mukava on heräillä lauantai- ja sunnuntaiaamuun ilman kankkusta. :)
Päivä 15. Kivaa ja kannustavaa lukea teidän muiden kirjoituksia, ja huomata että aika samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia tässä käsitellään ja työstetään, niin hyvässä kuin pahassa. Minullekin on tullut ihan helpottavana se, ettei arki-iltaisin tarvitse edes ajatella että korkkaisiko vaiko eikö. Pe- ja la-iltojen opittu tapa siirtyä mukavuusalueelle kaatamalla viiniä lasiin istuu sitkeässä, mutta vaivaa nyt tipattomalla oikeastaan vain muutaman tunnin ajan alkuillasta. Muutenhan tämä sujuu todella sutjakkaasti. Ja edelleenkin tällainen itsensä voittaminen ja ylittäminen jotenkin ylevöittää sielua :)
Minullakin on etäisesti käynyt mielessä josko sitä kykenisi jatkamaan vielä helmikuulle. Ehkä ei, mutta pidän option avoinna.
Mukavaa lauantaita kaikille!
-Tomsku
Joskun olen lukenut, että alkoholi kutistaa aivoja. Tämä tuli nyt mieleeni, kun lueskelin ketjun viestejä. Ensin tietysti tuli ajatus, että näin on joillekin käynyt koska eivät ymmärrä lukemaansa otsikkoa, mitä ap:n aloitus tarkoittaa. Mutta en voi asettua kenenkään taudin asteen tulkiksi. Riippuvuuksia on paljon muitakin ja niistä suurin osa on laillisia joten alkoa nauttien palstalle tullut aloituksen teemasta poikkeava hehkuttaja ei ole yleisesti ottaen keskusteluihin sekaan tulevana henkilönä poikkeus. Toivon, että hänellä olisi kuitenkin kykyä toivottaa tipatonta viettäville onnistumista, se jos mikä olisi reilua kun kuitenkin samassa veneessä mennään. Ei tippa tapa, eikä ämpäriin huku, on hauska laulu, mutta surullisen riipaiseva. Riippuvuutta aiheuttavia laillisia aineita on kuitenkin muitakin. mm. sokeri, energiajuomat, suklaa ehkä juuri sen sokerin takia, kahvi, tee, kaakao, onko muita kuka muistaa. Kaikki mainitsemani ovat myös aivan laillisia nautittavia. Onko muita kuka muistaa? Kaunis on lauantai päivä ja mitään ei juuri nyt puutu joten tänään15/31.
15/31 Päätä särkee, kurkku on kipeä ja yskittää. Koronapikatesti näytti negatiivistä ainakin vielä tänään. Olen ollut vuosikausia todella terve, satunnaisia krapulapäiviä lukuun ottamatya. joten on ihan poikkeuksellista luksusta sairastaa lauantaina peiton alla hyvällä omallatunnolla.
M45
Tipattomalla mukana matkaava M45. Pikaista paranemista sekä jaksuhaleja jaksamiseen ja kestämään taudin, mitä se sitten lieneekään.
Vierailija kirjoitti:
15/31 Päätä särkee, kurkku on kipeä ja yskittää. Koronapikatesti näytti negatiivistä ainakin vielä tänään. Olen ollut vuosikausia todella terve, satunnaisia krapulapäiviä lukuun ottamatya. joten on ihan poikkeuksellista luksusta sairastaa lauantaina peiton alla hyvällä omallatunnolla.
M45
Parantelemisia ja voimia sulle! (Omikron saattaa "näkyä" syljessä aiemmin kuin nenän limakalvoilla joten jos haluaa kokeilla niin pikatestin tikun voi nenän sijasta pyöräyttää myös suussa ja nielussa kun testaa uudelleen. )
Vierailija kirjoitti:
Tipattomalla mukana matkaava M45. Pikaista paranemista sekä jaksuhaleja jaksamiseen ja kestämään taudin, mitä se sitten lieneekään.
Sama täällä, peitonalla ja flunssainen olo, silmiä kirvelee väsymyksestä, kurkku karhee. Pikatestejä minulla ei ole ja unohdin ostaa, enkä jaksa enää lähtee mihinkään.
Toivottavasti ei tästä pahene ja eikä myöskään olisi mitään koronaa.
Jaksamisiin ja paranemisiin!
-Ap
Voi jukra sinullakin ap. Kaveria ei jätetä, vaikka nyt on keinot vähäiset, meille jää kuitenkin vain mukana myötäeläminen täältä ruudun takaa. Myös sinulle jaksuhalit.
En ole tipattomalla mutta seuraan ketjua ja pidän peukkuja kaikille päätöksen tehneille.
Vierailija kirjoitti:
En ole tipattomalla mutta seuraan ketjua ja pidän peukkuja kaikille päätöksen tehneille.
🐾
Kiitos tuosta, kannustus ja varsinkin yläpeukut (mikäli joskus myös niitä annat) ilahduttavat koska tarinat ovat mukana olevien omaa elettyä/menossa olevaa rehellistä täyttä elämää eikä kenenkään tipaton pitäisi olla joltakin toiselta pois otettua. Laitoin symboliksi kissantassut mikä kuvaa oman itsenäisen kissani korkean itsetunnon omaavaa luonnetta. Vaikka tämä riiviö kävi takkaa tutkimassa ja sen jälkeen nokea levittämässä pitkin ja poikin jopa seiniin, niin ei mitää katumusta osoittanut. On näköjään oma itsensä, mutta silti parasta mitä tiedän olevan olemassa. Parhainta vointia tipattomille kuin ei-tipattomalla olevile. Kaikki me olemme arvokkaita omina persoonina. Mukavaa Illanjatkoa kaikille.
Oijoijoi!