Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?

Kommentit (792)

Vierailija
241/792 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jukra sinullakin ap.  Kaveria ei jätetä, vaikka nyt on keinot vähäiset, meille jää kuitenkin vain mukana myötäeläminen täältä ruudun takaa.  Myös sinulle jaksuhalit.  

Kiitos, samoin sinulle jaksuhalit!

-Ap

Vierailija
242/792 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokkais tänään lasagnea ja avaisi ranskalaisen Châteauneuf-du-Papen.

Tähän se hullutus loppuu.

Lasagne uunissa, reilu vartti vielä. Salaattia tehdessä avasin punkun. Over and out tipaton.

Vielä kaksi viikkoa itse jatkan tätä touhua, joka on ihan hyvin mennytkin.

28 päivä näihin aikoihin olen jo mökillä, ja viininjuomisen osalta on asiat ihan hyvällä mallilla.

Toivon vaan että pysyn maltillisissa määrissä.

Arvoisat tipattomat, miten määrittelette itsellenne tipattoman tammikuun jälkeisen maltillisuuden? Mullakin toiveissa tuleva maltillisuus, eli viiniä vain viikonloppuisin, ja siten ettei seuraavana aamuna herää väsyneenä.

Itse aattelin, että jos ei niin monena arkipäivänä nautiskelis alkoholia, keskittäis tämän herkuttelun lähinnä viikonloppuun, mutta se jääpi nähtäväksi , kuin käy. Yrittänyttä ei laiteta.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/792 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tipattomalla mutta seuraan ketjua ja pidän peukkuja kaikille päätöksen tehneille.

🐾                                                                                                                                                       

Kiitos tuosta, kannustus ja varsinkin yläpeukut  (mikäli joskus myös niitä annat) ilahduttavat koska tarinat ovat mukana olevien omaa elettyä/menossa olevaa rehellistä täyttä elämää eikä kenenkään tipaton pitäisi olla joltakin toiselta pois otettua.  Laitoin symboliksi kissantassut mikä kuvaa oman itsenäisen kissani korkean itsetunnon omaavaa luonnetta.  Vaikka tämä riiviö kävi takkaa tutkimassa ja sen jälkeen nokea levittämässä pitkin ja poikin jopa seiniin, niin ei mitää katumusta osoittanut.  On näköjään oma itsensä, mutta silti parasta mitä tiedän olevan olemassa.  Parhainta vointia tipattomille kuin ei-tipattomalla olevile.  Kaikki me olemme arvokkaita omina persoonina.  Mukavaa Illanjatkoa kaikille. 

Kiitos ja mukavaa vkl:a myös sinulle.

Me tipattomat ollaan me,

me yhtä pidämme.

-Ap

Vierailija
244/792 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kuulee todettavan, että ei tarvitse viettää tipatonta, koska ei ole mitään alkoholiongelmaakaan. Silti ne, jotka tätä sanovat, ovat itse erittäin alkoholiriippuvaisia. Heille kuukausi ilman pisaraakaan olisi todella vaikeaa.

Tässä vaiheessa he puolustautuvat, että saa kait sitä nyt ottaa saunaoluita tai viiniä ruuan kanssa jos ei ongelmaa ole. No olkaa sitten kuukausi ilman, jos ei mitään riippuvuutta alkoholiin ole. Ei teillä pitäisi kuukausi tehdä edes tiukkaa, jos ette ole vähintäänkin alkoholiin tapariippuvaisia.

No tämä nyt on aikamoista paskaa. Miks ihminen joka pitää suklaasta haluais väkisin olla kuukauden ilman. Miks alkoholi nostetaan aina tämmöiseen tikunnokkaan kun taas sitten esimerkiksi suklaan tai pullan kanssa menee jo toisin päin että jos yrität olla ilman niin se on sitä (syömis)häiriökäytöstä.

Itse en ajattele sitä noin, että nostaisin alkoholin tikunnokkaan. Minulle tuli vaan sellanen olo, tuntemus, fiilis, että mitäs, jos olis tammikuun llman alkoholia ja sain ajatuksen pyytää muita mukaan, silloin se on paljon mukavampaa, tuntee , ettei ole yksin tämän alkoholittomuuden kanssa. Mutta, ei tämä niin vakavaa ole , eikä pidäkkään otaa niin vakavasti, tämä tipattomuus, itseasiassa ihan hauskaa. Ja hyötyä ehkä enemmän , kuin haittaa.

Hyvää vkl:a!

-Ap

Vierailija
245/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuorossa töissä, vielä n 12 päivää jäljellä. Kävin eilen ensin juoksumatolla 30 min kävelemässä pienellä ylämäellä, ja sitten tahkosin vielä crosstrainerilla 20 min illalla, sain ainakin lihakset lämpimiksi ja alaselkään liikettä.

Ihan hyvin on mennyt. Lueskelen paljon ruokareseptejä, ja suunnittelen mitä voisi laittaa, vaihtelua niihin mun tavallisimpiin. Täytyy myöntää että samaan aikaan jossain aivoissa mietin että mitähän viiniä tuohon ottaisi juotavaksi. Joku kiva jälkiruoka, onko meillä vielä jäljellä sitä hyvää likööriä, jne jne.

Mutta toistaiseksi kuivilla ollaan. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
246/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16/31, 15pv jäljellä ja huomenta kaikille! Täällä ihastelen joka aamuista auringonnousua ja aina tuntuu että siinä on jotain erikoista ja sit se pitää kuvata. Olen vuosia haaveillut järjestelmäkamerasta, mutta aina se vaan jää hankkimatta, osittain senkin vuoksi, etten ymmärrä niistä mitään enkä tiedä mikä olis hyvä tavantallaajan käyttöön.

Vkl meni hyvin, huolimatta tästä flunssaisesta olotilasta, joka edelleen vaivaa. Holittomana mentiin.

Hyvää sunnuntaipäivää kaikille!

-Ap

Vierailija
247/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä montakin viininlipittäjää, jotka ovat keksineet tilata kotiin juomia?

Minä olen nyt pari vuotta tilannut, ja se on hieman kaksiteräinen miekka kyllä.

Ostan 6kpl viinitonkkia, joita en maksa yli 10€ mistään ( lisäksi rahti), tai 12 pulloa, jotka ovat n 2.5€/plo.

Hintaero on siis huomattava. Alkossa näyttää olevan liki kaikki laatikkoviinit 3:lla alkavia hintoja, järkyttävää.

Mutta toisaalta sitä varastoa sitten on kellarissa. Eli vaikka kuvittelen mielessäni, että juon vain pullollisen , niin on liian helppoa kipaista hakemaan lisää.

Eniten huolestuin itse, kun huomasin että otan muutaman piiskaryypyn eli snapsin, kun tuntui ettei viini oikein riitä.

Mutta nyt tuntuu tällä kertaa jotenkin”vahvalta”, ikäänkuin olisin saamassa voiton tässä, noissa määrissä siis. Että pystyn huomattavasti vähentämään. Rohkeasti vaan eteenpäin, tipattomaan tulevaan viikkoon.

Vierailija
248/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä montakin viininlipittäjää, jotka ovat keksineet tilata kotiin juomia?

Ostan 6kpl viinitonkkia, joita en maksa yli 10€ mistään ( lisäksi rahti), tai 12 pulloa, jotka ovat n 2.5€/plo.

Hintaero on siis huomattava. Alkossa näyttää olevan liki kaikki laatikkoviinit 3:lla alkavia hintoja, järkyttävää.

Mutta toisaalta sitä varastoa sitten on kellarissa. Eli vaikka kuvittelen mielessäni, että juon vain pullollisen , niin on liian helppoa kipaista hakemaan lisää.

Eniten huolestuin itse, kun huomasin että otan muutaman piiskaryypyn eli snapsin, kun tuntui ettei viini oikein riitä.

Mutta nyt tuntuu tällä kertaa jotenkin”vahvalta”, ikäänkuin olisin saamassa voiton tässä, noissa määrissä siis. Että pystyn huomattavasti vähentämään. Rohkeasti vaan eteenpäin, tipattomaan tulevaan viikkoon.

Tilasin kolme kertaa Saksasta sellaisesta firmasta kuin Juomavarasto. Eka tilaus onnistui, toinen ei, eikä kolmaskaan. Osa maksetuista viineistä on yhä Saksassa ja kukaan ei vastaa yhteydenottoihin. Ostan viinit sen takia nykyään Alkosta, enkä osta enää ns tonkkaviinejä, koska niistä on liian helppoa laskea vielä yksi lasillinen.

Vierailija
249/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihanaa herätät aamuisin kun ei ole kohmeloa. On paljon energisempi olo! Harmittaa ihan kuinka paljon elämää on mennyt hukkaan krapuloissa kun ei jaksa kuin pakolliset kuviot.

Olin viime vuonnakin tammikuun ilman alkoholia ja meni kevyesti helmikuun puolelle melkein puoleen väliin.  Kyllä huomaa mitä myrkkyä viinakset ja tupakka ovat elimistölle. Mulla kun tupakka kuuluu kuvioon silloin kun olen "viihteellä", muuna aikana ei tulisi mieleenkään. Yli 40 vuotta poltin säännöllisesti. Eli nyt ollaan samaan aikaan tipattomalla, röökittömällä ja pätkäpaastolla! Ihmeesti sitä selkärankaa löytyy sittenkin kun on tahtoa, ehkäpä muutama ylimääräinen kilokin tippuu sivumennen, ja sehän palkitsee! :)

Tsemppiä ja hyvää mieltä kohtalotoverit!

Vierailija
250/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoista keskustelua. Ja tosiaan kerrankin asiallista.

Itse en tipatonta pidä, ehkä en pysty, koska en halua tarpeeksi enkä näe siitä mitään hyötyä. En juo liikaa sen mitä viikonloppuisin juon. Olen aamulla täysin toimintakunnossa, menen lenkille tai jumppaan. Alkoholi todellakin rentouttaa minua, minun ei ole lasillisen jälkeen pakko suorittaa kotihommia enkä näe kaikkia pölykasoja huushollissa. Kaikille muillekin siis parempi 😀.

Alkoholi pitää mut hoikkanakin, koska en syö niin paljon herkkuja illalla silloin, kun elimistö on rentoutunut ja itse asiassa vatsa toimii paremmin. Se on yhtä lailla tapa juoda perjantaina ja lauantaina muutamat lasilliset hyvän ruuan kera kuin juoda joka päivä aamukahvia. Molemmilla on liiallisesti käytettynä huonoja vaikutuksia, mutta sopivasti käytettynä positiivisia vaikutuksia minulle.

Ennemmin mun pitäis omasta mielestäni päästä eroon liiallisesta jäätelön ja pähkinöiden syömisestä kuin viinistä, kai mun pitäs yrittää tehdä niiden suhteen joku -TON kausi…

Olen myös ihan pirteä viikonloppuaamuisin, jos sitä joku miettii. Uni tulee hyvin ja nukun pitkäänkin. Tottakai on huonompia öitä sillon kuin myös arkena.

Siksi tavallaan ahdistaa tämä tammikuu, kun ’kaikki’ kohkaa ja kehuskelee tipattomallaan.

Olen aina pyrkinyt kohtuuteen kaikessa ja siksi kai näin.

Vierailija
251/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattiwatti kirjoitti:

Itse en tipatonta pidä, ehkä en pysty, koska en halua tarpeeksi enkä näe siitä mitään hyötyä. En juo liikaa sen mitä viikonloppuisin juon. Olen aamulla täysin toimintakunnossa, menen lenkille tai jumppaan. Alkoholi todellakin rentouttaa minua, minun ei ole lasillisen jälkeen pakko suorittaa kotihommia enkä näe kaikkia pölykasoja huushollissa. Kaikille muillekin siis parempi 😀.

Alkoholi pitää mut hoikkanakin, koska en syö niin paljon herkkuja illalla silloin, kun elimistö on rentoutunut ja itse asiassa vatsa toimii paremmin. Se on yhtä lailla tapa juoda perjantaina ja lauantaina muutamat lasilliset hyvän ruuan kera kuin juoda joka päivä aamukahvia. Molemmilla on liiallisesti käytettynä huonoja vaikutuksia, mutta sopivasti käytettynä positiivisia vaikutuksia minulle.

Ennemmin mun pitäis omasta mielestäni päästä eroon liiallisesta jäätelön ja pähkinöiden syömisestä kuin viinistä, kai mun pitäs yrittää tehdä niiden suhteen joku -TON kausi…

Olen myös ihan pirteä viikonloppuaamuisin, jos sitä joku miettii. Uni tulee hyvin ja nukun pitkäänkin. Tottakai on huonompia öitä sillon kuin myös arkena.

Siksi tavallaan ahdistaa tämä tammikuu, kun ’kaikki’ kohkaa ja kehuskelee tipattomallaan.

Miksi itse tulet sitten tänne kehuskelemaan kohtuudellasi kun täällä haetaan  ja saadaan vertaistukea !? Jos kerran ahdistaa...

Vierailija
252/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin kolme kertaa Saksasta sellaisesta firmasta kuin Juomavarasto. Eka tilaus onnistui, toinen ei, eikä kolmaskaan. Osa maksetuista viineistä on yhä Saksassa ja kukaan ei vastaa yhteydenottoihin. Ostan viinit sen takia nykyään Alkosta, enkä osta enää ns tonkkaviinejä, koska niistä on liian helppoa laskea vielä yksi lasillinen.

Sama täällä. Lopetin tonkkaviinien ostamisen jo vuosia sitten.

Vierailija
253/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16/31 Parvekkeelta näkyi yöllä revontulia kaupungin valosaasteesta huolimatta! Kun tuli nukuttua suurin osa päivästä, niin yöllä oli aikaa valvoa. Mietin sellaistakin, että voisiko olla niin, että kun pitkäaikainen kuormitus hellittää ja tipaton ehkä vähentää yleistä stressitasoa, keho käyttää mahdollisuutensa kevyeen sairastamiseen.

M45

Vierailija
254/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16/31 Parvekkeelta näkyi yöllä revontulia kaupungin valosaasteesta huolimatta! Kun tuli nukuttua suurin osa päivästä, niin yöllä oli aikaa valvoa. Mietin sellaistakin, että voisiko olla niin, että kun pitkäaikainen kuormitus hellittää ja tipaton ehkä vähentää yleistä stressitasoa, keho käyttää mahdollisuutensa kevyeen sairastamiseen.

M45

Tuota minäkin mietin, holittomuus sairastutti, hitsiläinen.  No kyllä se tästä ohi menee. Oluessa on kulemma ja punkussakin, joitain ainesosia , jotka ehkä ehkäiseen sairastumista. Kversetiiniä on viineissä, koska sitä on :

juolukkassa

puolukkassa

karpalossa

tyrnissa

variksenmarjassa

mustaherukkassa

mustikkassa

mesimarjassa

http://www.flavonoidi.com/kversetiini

Pitäsköhän lähtee ostaaan kaikki nuo mehut mitä kaupasta löytyy. Yleensä juonkin esim, mustaviinimarjamehua, mutta ostais lisäksi kaikkia noita muitakin. Jos jaksan niin taidanpa käydä.

ja olut: https://www.iltalehti.fi/ruoka/a/2014041118205557, elikkää ilmankos sitä sairastui.

Vierailija
255/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattiwatti kirjoitti:

Olen huomannut saman, että alkoholi rentouttaa ja saas nähä nyt oonko, kuun loppuun asti holiton, mutta olen ainakin niin kauan , jotta paranen. 

Älä muitten tipattomuutta aattele, ei ole tarkoitus, että tässä kenellekkään huonoa omaa tuntoa tulisi. Kukin taklaa tyylillään ja jokainen meistä on oman kehonsa paras asiantuntija. Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa!

-Ap

Vierailija
256/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään punaviineistä, juon yleensä luomu/vege viinejä. Pari joskus kolmekin päivää viikossa olen ottamatta, muina päivinä enimmillään se tavanomainen satsi on 1 olut ja pari lasillista viiniä. Kyllä siitäkin tulee sellanen tunne aamuks, että tietää ottaneensa. Josku taas ei tiedä mitään, ihmeellistä.

-Ap

Vierailija
257/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä taas huomannut, että minun on helpompi olla juomatta mitään kuin juoda 1-2 annosta. Pienen määrän jälkeen alkaa maistua eikä huvita lopettaa. Yleensä kyllä määrä pysyy n. 5 annoksessa mutta joskus menee yli viinipullon verran ja tulee kauhea olo. Haluaisin olla kohtuukäyttäjä, mutta aivot on vuosien saatossa totutettu toisenlaiseen toimintaan.

En ole kokenut tipattomasta muuta hyötyä kuin sen, ettei tarvitse miettiä alkoholin ostamista ja laskea annoksia.

Vierailija
258/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hattiwatti kirjoitti:

Miksi itse tulet sitten tänne kehuskelemaan kohtuudellasi kun täällä haetaan  ja saadaan vertaistukea !? Jos kerran ahdistaa...

Niin no, tarkoitus ei ollut kehua, päinvastoin. Tämä oli pohdintaa ja oma näkemykseni sekä kokemukseni. Tavallaan kai ajattelee että tämä mun tapa elää ei kai voi olla oikein, kun kaikki pyrkii vastaavasta eroon, ainakin hetkeksi. Että pitäisikö mun kuitenkin olla huolissani… Suvussa on kuitenkin myös alkoholismia. Tiedostan ja tiedän riskit ja negat.puolet ja siksi olen asioita paljon miettinyt ja tehnyt omia linjauksia.

Mutta en tiedä, mikä voisi olla syy, miksi pitäisin tipatonta?

Vierailija
259/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää huomenta Ap ja muut vertaiset, ja kovasti paranemisia kaikille joita tauti vaivaa!

Päivä nro 16. Moni tuntuu ihmettelevän tipatonta tammikuuta, niin minäkin tein silloin, kun alkoholi ei vielä ollut ongelma, tai en ainakaan sitä ongelmaksi tunnistanut/tunnustanut. Vielä vuosi sitten seurasin muistaakseni täällä AV:llakin tipattomia, taisi olla myös ketju pidemmän aikaa ilman alkoholia olleille. Silloin tunsin kateutta, tiedostin että viinin tissuttelusta on tullut tapa, ja olin varma etten ikinä itse pystyisi vähentämään saatika olemaan kokonaan ilman. Ja tässä sitä nyt ollaan jo kolmatta viikkoa. Ihan mahtavaa. (Mikäli tätä ketjua on nyt seuraamassa porukkaa samoin ajatuksin mitä minä itse olin viime vuonna, niin tämä erityisesti teille rohkaisuksi! Elämä ilman viiniä on ihan oikeasti mahdollista!)

Minä olen myös tilaillut viinejä ulkomaisista kaupoista (kun saa niin paljon niin halvalla), mutta myös suoraan hienoilta viinitiloilta. Kymmeniä euroja maksanutta viinipulloa korkatessa on todella helppo unohtaa, että ihan oikeasti tästä lipittelystä on kehkeytynyt minulle ongelma. Sen olen jo ymmärtänyt, että paluuta vanhaan ei ole. Joko omaksun terveellisemmät tavat, tai korkki menee lopullisesti kiinni. En aio enää tilata ulkomailta, ja lienee hyvä idea välttää myös hanapakkauksia. Kuten joku tuossa jo sanoikin, niin niistä "vielä yhden" lorottaminen lasiin on aivan liian helppoa. 

Olen pysytellyt tästä tipattomastani aikas hiljaa (paitsi täällä :) ). Lähipiiri ja enemmistö ystävistänikään eivät tiedä. Asun yksin, joten tämä on minulle sellainen henkilökohtainen matka ja testi. Mites teillä muilla?

Pirteää sunnuntain jatkoa!

-Tomsku

Vierailija
260/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen loppui tipaton. Oli vieraita ja syötiin, niin otin pihvin kanssa isohkon lasillisen (reilu 20 CL) viiniä. Hyvältä maistui. Mutta koska oli 3 juomassa yhtä pullollista (kuski eli neljäs ei), niin yksi lasillinen riitti jokaiselle. Toista pulloa ei avattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi