Miksi annat lapsen riehua junassa/bussissa etc?
Istun junassa, jossa riehua pikkutyttö. Juoksee ja huutaa. Äiti ei tee mitään, hymistelee vain. Täytyy varmaan itse kohta komentaa mutta ärsyttää suunnattomasti. Varmaan saan vielä äidin silmilleni jos jotain sanon. Olen köyhänä opiskelijana maksanut itselleni ison rahan lipusta ja luulisin, että minulla yhtäläinen oikeus rauhalliseen matkaan? Lapselle ei varattuvarattuun tekemistä junaan, joten ymmärrän kyllä että purkaa levottomuutta noin...
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:19"]Ja paskamyrsky tuli niskaan. Ei helv . Sanoin nätisti että junien käytävillä ei kyllä saisi juosta ja kiljua. Se äidin katse sillä hetkellä. Ap kiittää ja miettii saisiko tän junan ikkunan auki jos loikkasi siitä pakoon [/quote] Paskamyrsky? Äidin KATSE? hei cmoon [/quote] Tuli myös sitä tekstiä.. En halua toistaa. Kurja fiilis. Ap
[/quote]
Varmasti on, mutta hyvä että sanoit. Monet kanssamatkustajat ovat varmasti sinulle kiitollisia.
Ei kai ole ihme jos lapsia ei ole kasvatettu, kun ei niiden äitiäkään ilmeisesti ole.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:19"]Ja paskamyrsky tuli niskaan. Ei helv . Sanoin nätisti että junien käytävillä ei kyllä saisi juosta ja kiljua. Se äidin katse sillä hetkellä. Ap kiittää ja miettii saisiko tän junan ikkunan auki jos loikkasi siitä pakoon [/quote] Paskamyrsky? Äidin KATSE? hei cmoon [/quote] Tuli myös sitä tekstiä.. En halua toistaa. Kurja fiilis. Ap
[/quote]
Älä välitä yhdestä ääliömamman mielipiteestä. Meitä on tuhansia muita, jotka tietävät että olit poikkeuksellisen rohkea ja teit oikein! Kanssamatkustajat ovat varmasti kiitollisia. Hyvä ap! :)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:29"]
[/quote]
Varmasti on, mutta hyvä että sanoit. Monet kanssamatkustajat ovat varmasti sinulle kiitollisia.
Ei kai ole ihme jos lapsia ei ole kasvatettu, kun ei niiden äitiäkään ilmeisesti ole.
[/quote]
Kiitos kannustuksesta. Äiti lähti lapsensa kanssa jonnekin vaunussa. En ole koskaan ennen vieraan lasta komentanut ja kynnys kasvoi nyt vielä kyllä. No kai sitä elämässä sattuu. Ap
Äh olen silti ihan iloinen että sanoin. Ehkä äiti saisi tästä edes pienen ajatuksen aiheen :) Ap
Minä sanoin kerran teinille, joka selitti takanani kännisekoilujaan kaverilleen v***u -korulauseiden höystämänä valehtelematta tunnin. Tytsy sanoi vielä kaverilleen, että " hei mä soitan sulle kohta, pitää käydä kusella välillä." Silloin käännyin ja ilmoitin neidille, että toivon hänen jatkavan selostustaan vaikkapa siellä vessassa, koska nyt me muut tässä vaunussa ollaan kuultu ihan riittävästi. Neiti taisi pelästyä sen verran ettei uskaltanut edes sinne kuselle lähteä. Ja oli hiljaa loppumatkan.
Itse en kyllä lasten äänistä ole koskaan häiriintynyt, nuorempana en kiinnittänyt asiaan huomiota, ja nykyään pidän sitä yleensä vain ihan söpönä. En koskaan ole tajunnut tätä yleismaailmallista lapsista häiriintymisen määrää esim. täällä. Kun omat lapseni olivat pieniä, olin aina julkisissa kulkuneuvoissa stressaantunut, kun pelkäsin lapsista lähtevän pihahduksenkin poikivan heti kirjoituksen tänne. Tosi harvoin tulee IRL vastaan jotain "järkyttävää älämölöä".
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:52"]
Ei siinä, somaliäidit on vielä pahempia ja antavat lisäksi lastensa sotkea paikkoja julkisissa
[/quote]
Hmm... itähelsinkiläisenä en ole kyllä törmännyt tällaiseen käytökseen, mutta ehkäpä teilläpäin on asiat eri tavalla.
[/quote]
Entisenä itähelsinkiläisenä samaa mieltä - somaliäideistä tai somalilapsista on hyvin vähän ongelmia julkisessa liikenteessä. Suurin turvallisuus- ja siisteysongelma Suomessa ovat alkuperäiskansaa edustavat päihdeongelmaiset - kaikki muu on enemmän tai vähemmän marginaalista. Usko pois.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:12"]
Todella monesta ihmisestä ei ole kasvattamaan lapsia. Heillä ei vain ole mitään auktoriteettia eikä henkisiä voimavaroja sen vertaa, että pystyisivät pitämään puolensa edes pientä lasta vastaa. Työelämässä tulee vastaan usein ihmisiä, jotka ovat liian heikkoja pärjäämään aikuisten maailmassa. Olen miettinyt, että yrittävätkö nämä ihmiset sitten kaikkein innokkaimmin paeta sinne perhe-elämään? Kuvittelevat ehkä, että lapset olisivat helpompia ja vähemmän pelottavia kuin aikuiset. Sellainen vaikutelma tulee näistä äideistä, jotka yrittävät rukoilevalla, hyssyttelevällä äänellä suostutella niitä riehuvia lapsiaan käyttäytymään. Ja lapset eivät tietenkään välitä tippaakaan.
[/quote] Heh, ehkä "rukoilevasti hyssyttävät" ovat lukeneet liikaa av:n ristiriitaisia kasvatusneuvoja eivätkä julkisella paikalla tiedä, miten käyttäytymällä saisi osakseen vähiten paheksuntaa.
Googlasin ja löysin jo valmiin keskustelun.
Minäkin opiskelija ja koitan kuulokkeet päässä kuunnella luentoa, mutta viereisellä rivillä on äiti ja lapsi, ovat kuunnelleet ääneen satukirjaa, lukeneet ja kiljuneet kirjaa, nyt se huutaa tuolla ja kuulen kaiken vaikka on kuulokkeet päässä ja luento raikaa kovalla.
Olisivat voineet ottaa hekin kuulokkeet mukaan yms yms yms. Äiti tuossa ei koita hiljentää yhtään. Ei siis se lapsi kilju ja raivoa raivokohtausta vaan kiljuu muuten vaan.
Raivokohtaukset ymmärrän, mutta tollainen kiljuminen. Mietin rupeanko itsekin kuuntelemaan ilman kuulokkeita ja kiljun itse siinä samalla!
Pitäisi kaikille antaa rauhallinen junamatka, koska KAIKKI on MAKSANUT tästä junamatkasta.
Lisään, oon tuo 30
Mä olin vilkas lapsi, mutta annoin aina kaikille rauhalliset matkat, koska mulle oli opetettu, että kaikille pitää antaa rauhalliset matkat, koska he ovat maksaneet niistä. Eikä olla itsekkäitä ja olla ajattelematta muita ihmisiä. Joten en ymmärrä heitä jotka kommentoi "No anna lasten olla lapsia" se ei ole argumentti tällaiseen.
Koska ne lapset on pilannut äitiensä elämän ja ne äidit haluaa kostaa sen maailmalle. Siksi ne ei opeta niitä kersojaan tavoille vaan antaa niiden terrorisoida joka puolella. Kaikki kärsikööt kun äippä kärsii!
Vasta oli kaksi alle 10-vuotiasta puistossa jossa isot kura-ojat. Mellastivat vähissä vaatteissa menemään ja pitivät kunnon mekkalaa. Taisi olla leikki päällä. Se ei häirinnyt. Menivät ja joivat yhden ojan vettä kun oli hirveä jano.
Mitäpä se minulle kuuluu, eihän toisten lapsia saa komentaa. Toivottavasti ei tullut mahapöpö, sillä siinä on linnut ja kuravedet jne jne samassa ojassa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:52"]
Ei siinä, somaliäidit on vielä pahempia ja antavat lisäksi lastensa sotkea paikkoja julkisissa
Hmm... itähelsinkiläisenä en ole kyllä törmännyt tällaiseen käytökseen, mutta ehkäpä teilläpäin on asiat eri tavalla.En minäkään ole itähelsinkiläisenä törmänyt vastaavaan käytös.Asun sentään mahtava Itä-Helsinki jossa myös paljon asuu vähemistökultuuria. Oppii tärkeimmän Suvaitsevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vasta oli kaksi alle 10-vuotiasta puistossa jossa isot kura-ojat. Mellastivat vähissä vaatteissa menemään ja pitivät kunnon mekkalaa. Taisi olla leikki päällä. Se ei häirinnyt. Menivät ja joivat yhden ojan vettä kun oli hirveä jano.
Mitäpä se minulle kuuluu, eihän toisten lapsia saa komentaa. Toivottavasti ei tullut mahapöpö, sillä siinä on linnut ja kuravedet jne jne samassa ojassa.
Lapset pysyvät terveinä kun saavat mellastaa leikin voimalla,lätäköt ojat ja jos ojan vesi mastuu ok.Tulee hyvä pakteeri kanta.Eivät sairastele niin kuin nämä äitien lapset jotka istuu rattaissa kauppakeskukset.Kun äidit juoruu ystävien kanssa tai kytäen älypuhelinta.Hiekaan eivät saa koskea. Ei tutustua maahan jalkojen alla.likaantuisi vaateet ja tulee bakteria.Huippu on lastenvaunut ,jossa joku paksu rätti kuomusta ales.Ettei lapsen silmiin tule aurinko.Huippu äiti ei tajua mikä lämpö siellä sisäällä vaunuissa silloin on ja happi ei kulje.Tyytyväinen kun kersa hiljaa.On hiljaa kun lämpöhalvauksen partaalla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:53"]Äiti pelkää että lapsi raivostuu kieltämisestä ja seuraa suurempaa ärsytystä ihmisissä se raivoaminen kuin mekastaminen. Siksi.
Itse annan vesihiukan ja rinkelin käteen ja kiellän, huutaa jos huutaa. Käännän huomion muualle. Parempi oppia alle 3v kuin alle 30v vartijoiden kanssa.
Kun olin itse pieni lapsi, selvisimme hienosti siskojen kanssa pitkistä matkoista, sillä meille varattiin kuuntelukasetteja ja korvalaput, satukirjoja, väritettävää etc. Joskus saatiin käydä ravintolavaunussa ja usein katseltiin äidin kanssa vain maisemia ja juteltiin niistä. Äiti ja isä näkivät paljon vaivaa meidän vuoksi. Luulisi että nykyään kun on kaikki padit ja muut olisi homma vielä helpompi? Ap
Riippuu vähän lapsen iästäkin, mitä voi tehdä, ja kuinka hyvin lapsi jaksaa olla paikoillaan. Esim. 6-7v jaksaa istua paikoillaan ja katsella vaikka maisemia. 3-4 voi jaksaa katsoa kirjaa hetken, mutta samaa voi olla turha odottaa 1-2-vuotiaalta. Ihan pieni ei välttämättä jaksa seurata pitkään edes mitään padia, koska kovin monimutkaisen juonen seuraaminen ei ihan pieniltä onnistu. Olisi kiva tietää, minkä ikäisestä lapsesta oli kyse? Ja ennen kuin arvostelee vanhemman kasvatustapaa, kannattaa huomioida, että tietty käytös on tiettyinä ikäkausina normaalia ja kuuluu ns. ikään. Nykyään ihmisillä on vain entistä vähemmän ymmärrystä siitä, mikä on normaalia käytöstä esim. 1-2-vuotialle, ja 2 vuotiasta ja 4-vuotiasta tai 6-vuotiasta on turha verrata toisiinsa.
Mutta siis olen samaa mieltä, että kuria pitää pitää ja rajat olla. Mutta eipä sille pikkuvauvan itkulle aina mitään voi, vaikka vanhempi kaikkensa tekisi.
Ei lapsen itsemääräämisoikeutta saa rikkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:53"]Äiti pelkää että lapsi raivostuu kieltämisestä ja seuraa suurempaa ärsytystä ihmisissä se raivoaminen kuin mekastaminen. Siksi.
Itse annan vesihiukan ja rinkelin käteen ja kiellän, huutaa jos huutaa. Käännän huomion muualle. Parempi oppia alle 3v kuin alle 30v vartijoiden kanssa.
Kun olin itse pieni lapsi, selvisimme hienosti siskojen kanssa pitkistä matkoista, sillä meille varattiin kuuntelukasetteja ja korvalaput, satukirjoja, väritettävää etc. Joskus saatiin käydä ravintolavaunussa ja usein katseltiin äidin kanssa vain maisemia ja juteltiin niistä. Äiti ja isä näkivät paljon vaivaa meidän vuoksi. Luulisi että nykyään kun on kaikki padit ja muut olisi homma vielä helpompi? Ap
Riippuu vähän lapsen iästäkin, mitä voi tehdä, ja kuinka hyvin lapsi jaksaa olla paikoillaan. Esim. 6-7v jaksaa istua paikoillaan ja katsella vaikka maisemia. 3-4 voi jaksaa katsoa kirjaa hetken, mutta samaa voi olla turha odottaa 1-2-vuotiaalta. Ihan pieni ei välttämättä jaksa seurata pitkään edes mitään padia, koska kovin monimutkaisen juonen seuraaminen ei ihan pieniltä onnistu. Olisi kiva tietää, minkä ikäisestä lapsesta oli kyse? Ja ennen kuin arvostelee vanhemman kasvatustapaa, kannattaa huomioida, että tietty käytös on tiettyinä ikäkausina normaalia ja kuuluu ns. ikään. Nykyään ihmisillä on vain entistä vähemmän ymmärrystä siitä, mikä on normaalia käytöstä esim. 1-2-vuotialle, ja 2 vuotiasta ja 4-vuotiasta tai 6-vuotiasta on turha verrata toisiinsa.
Mutta siis olen samaa mieltä, että kuria pitää pitää ja rajat olla. Mutta eipä sille pikkuvauvan itkulle aina mitään voi, vaikka vanhempi kaikkensa tekisi.
No ei se pikkuvauvan itku tässä ole ollutkaan se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsen itsemääräämisoikeutta saa rikkoa
Ahaa eli minäkin saan tuon luvalla siis huutaa ja meuhkata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se pikkuvauvan itku tässä ole ollutkaan se ongelma.
Eipä ne 2-vuotiaat paljon enempää välttämättä ymmärrä tai paljon pidempään jaksa keskittyä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 15:27"]
Hyvä ap! Kunhan me kaikki saadaan suumme auki, niin joskus tulevaisuudessa julkisilla matkustelu voi olla jopa miellyttävää. :)
[/quote]
Ja suun auki saamisella tarkoitin nyt sitä, että vaimennetaan ne ylimääräiset mölyt. Tehdään mölyapinoista sellaisia paheksuttavia olioita, kuin esim. tupakoitsijoista on tehty.
Nro 20