***LOKAMAMMAT MA-PE***
Huomenta mammat ja " beibit" . Tulin aloittamaan pinon. Käyn nukuttamassa poitsun pihalle ja palaan kohta takaisin.....
T. Nasu
Kommentit (42)
POTTAILUSTA: BT, me ollaan ruvettu käyttämään pottaa pari viikkoa sitten. Aloitettiin ihan siksi että aina kun olin vaihtamassa vaippaa niin poika pissasi hoitopöydälle. Nytten vaippa pois ja potalle istumaan niin heti tulee pissa. Poika kanssa tykkää istua potalla, samalla luetaan kirjaa tai katellaan kynsiharjaa :) En tiedä tajuaako poika potta ideaa, mutta ihan kivasti toimii.
Jenkeissä lastenlääkäri sanoi kanssa että vasta noin 1.5v iässä kannatta aloittaa, en oikein tiedä miksi ne suositukset ovat sellaiset?
VAUVAKUUME: jyllää ja paheni vaan kun eilen sain kuulla että kaverilla on rv 10 menossa. Mutta sama tilanne kuin Sanjalla, saan tehdä aika paljon töitä että mies suostuisi pikkukakkosen hankintaan.
HIEKKAA meillä riittää, aavikkoa vaikka kuinka paljon. Jostain kumman syystä täällä hiekkalaatikoita ei pahemmin näe :) Mutta Samuelinkin mielestä hiekkaa on niin kiva laittaa suuhun joten en pahemmin viitsi antaa leikkiä hiekassa.
Me ollaan tänään menossa tutustumaan alle 2v lasten leikkiryhmään. Sanoivat sieltä että voidaan tulla koska ainakaan siinä vaiheessa kun ihottumaa ilmestyy, vauvarokko ei enää tartu. Mutta muuten en tiedä tarttumariskistä, kaikkialla on erilaista tietoa.
Hyvää keskiviikkoa kaikille!
Bonnie
Heippa Babytalk ja Bonnie!
Suomessa ainakin meidän neuvolassa ohjeistetaan, että pottailu pitäisi pikkuhiljaa aloittaa jo silloin, kun vauva oppii istumaan. Perustellaan sillä, että moni ei kävelemään opittuaan paljon malta potalla istuskella. Täytyy kuitenkin myöntää, että vielä ei olla aloitettu pottatreenejä, eikä pottaakaan ole vielä hankittu. Se on sitten seuraavana ostoslistalla!
Huh, nyt alkaa jo ihan syksyltä näyttää, kun taivas on harmaa ja vettä tihuuttaa välillä enempi ja välillä vähempi..Vaan en valita, kun ollaan niistä kammo-helteistä päästy!
Tosta pottailusta ollaan vissiin niin montaa mieltä, että paras aloitella sitten, kun siltä tuntuu:O). Päiväkodeissa kait aloittavat potattaa heti, kun sinne menee, mutta sitten taas oon kuullut ja lukenut, ettei se lapsi siitä kovin pienenä ymmärrä yhtikäs mitään ja vaikka osuis satsi pottaan, niin ei tarkoita silti, että lapsi vielä hallitsis tota hommaa..Mutta helppo ois kyllä aloitella pikkuhiljaa meilläkin, kun aika säännöllistä on toi kakkiminen ainaskin..(paitsi nyt, kuten eilen mainitsin...)..Enpä vaan oo saanut aikaseksi ja toisaalta taas, jokainen noista meitsin kakruistakin on reilu 2-vuotiaana viimistään ollut kuiva, vaikken oo kiirettä pottailun kanssa pitänyt. Ja jotkuthan alkaa jo muutaman viikon ikäistä vauvaa pissittämään pönttöön tmv, ja sekin on kyllä mielestäni aika outoa..No, mielipideasioista ei kantsi kiistellä...
Viime yönä poju heräs muutamaan otteeseen itkeskelemään, ja mietinkin, oisko se ärtynyt peppu niin kipiä? Otinkin sitten aamulla käyttöön " kolmen konstin perunajauhot" , ja tupsutin jauhoja peppuun ja vaippaan, josko auttais..Sattu niin sopivasti olee aiheesta pino, jossa oli monia vinkkejä ko.vaivaan.
seisomisharjoitukset jatkuu kiivaana, ja kovasti jo pysyy aika pitkiäkin aikoja pystyssä tuetta..Snif, kohta se jo juoksee kavereiden kanssa kartsalla ja armeija kutsuu...
Pitäs piipahtaa tänäänkin Jumbossa(eilenkin pikaseen kävin), kun nyt tarttis saada sitte semmonen kilisevä huivi kolmoselle sinne " napa" tanssiin.. Aattelin, josko Jumbossa siinä apteekin viereisessä " sekatavara" -kaupassa myytäis semmoisia..No, jos ei siellä, niin Malmilla kuulemma on niitä.
Eipä kait tähän hätään kummempia, hauskaa päivää sateesta huolimatta!
Onnentoivotuksia sankareille!
Truide
Vintiö on nukkumassa ja istahdin hetkeks tähän koneelle ja vieläkin istun tässä, pitäis tehdä muutakin, sängytkin petaamatta.
Vauvakuumetta on ja ihan hirveesti mut ehkä sitten ens vuonna, mies ei ole viel lupautunut mutta uskon et se lämpenee kun tässä on aikaa houkutella.
Pepunpesu meillä käy lavuaarissa kun tuolla kodin hoitohuoneessa on vähän isompi lavuaari niin poitsu jo ite seisoo siinä ja pitää reunasta kiinni niin siinä pylly puhdistuu.
Potalla ollaan käyty jo reilu kuukaus ja kakka aika hienosti jo sinne tulee mutta kyllä se vaipastakin vielä löytyy.
Vauvarokkoa ei olla sairastettu.
Hiekkiksellä haluisin käydä mut olen tosi saamaton, meijän ulkoilut on lähinnä vaunukävelyjä koiran kanssa. Ens vuonna vois jonkun hiekkalaatikon tohon pihaan järkätä. Olis se kiva tehä autoratoja sinne ja rakentaa hiekkalinnoja, mä olen itte niin lapsi kyllä.
Että mulla taas kihahti viikonloppuna anoppi, uskomaton tuska sillä on ostaa Jesselle kaikkea kirpparilta. Oli ostanu kolme kauluspaitaa (juhlapaitoja), kaikki kokoa 86cm miten ihmeessä mä ehdin niitä käyttää, okei ne makso vaan 2e 3kpl mutta silti vähän turhaa ostaa niin monta. Ja saatiin taas lisää haalareita, nekin on isompaa kokoa mitä nyt tarvitaan, ja yhen housut ja takin, vaikka se oli sininen niin oli se musta vähän tyttömäinen, ois pitäny heti sanoo mutta kun kotona kattelin vähän tarkemmin sitä niin siinä oli jotain kukka kuvioo ja sellasen nauhatkin roikku.
Niin ja aurinkovarjo piti ostaa matkarattaisiin, meillä on jo yks aurinkovarjo ja ajattelin et se toimii kummasakin rattaissa vaikka ei väriltään sovi matkarattaisiin mutta anoppi halus vaan ostaa. Mä sanoin viel et tarviiko sitä tavaraa olla niin paljon niin se myyjäkin sanoi että no tarvii. 50 senttiä se makso, ei paljoo mut silti en olis tarvinnu sitä.
Pottia ja syöttötuolejakin on nyt vaikka isommallekkin perheelle, kun pitää olla joka paikassa, katotaan koska se ostaa vanhainkodillekkin potan että on sitten kun mennään isomummoa kattomaan. No joo hyväähän se vaan tarkottaa. Ja ensvuoden helmikuussa syntyy sen tyttärelle lapsi joten jos se sit meijän osalta vähenis se ostelu ja siirtyis sinne.
No joo menen taas askartelemaan synttäri kutsut pojan juhliin. Olin eilen ihan yllättynyt kun sain niin kivan kortin aikaseks, löysin hauskan lorun täältä netistä ja siitä on hyvä jatkaa. Mä olen niin huono itte tekemään mitään kortteja ja yllätyn sit positiivisesti kun teen itte.
T.Seija
eekkikselle viel kysymys, kuinka usein sä sitten kävelet unissas ja oletko itte huolissaan siitä?
Sateiset terkut täältäkii. Oikeestaa on kiva, niiku tride sano, kiva et päästii niist helteist...
SILJA- nyttemmin en oo kävelly, mut sillo tällö tytyy etin. Nuorempana kävelin muutamia kertoja viikossa, ja varsikii sillo ku oli ollu touhukas päivä. Nyt en oo huolissaan, mut sillo mun äiti oli, joka joutu sivusta seuraamaan..heh.. tosin ei oo naurun paikka.. Yritä rauhottaa illat, vaikka tiedän et nykyää se ei oo helppoo pienen lapsen kans. Mut koita relata ennen nukkumaan menoo, ja lepää päivällä, kun pystyt.. Niin minäkii(pakotettuna silloin) jouduin tekee ja ihme kyllä, ne loppu... Tiedän tunteen kun käy nukkuu, eikä tiie mitä hiddii tuleman pitää, mut älä aattele. Nythän sain loisto ajatuksen, lainaa kirjastosta rentoutus musaa.... Näiköhä tepsis???? Tsemppiä.....
Mitähän kyssäreit oli?? Ei muista.. Ai nii potta-homma. Meil ei edes viel oo sellasta, en oo ottanu viel paineita siitä, eiköhä tuo ennen rippikouluu osaa tehä pönttöö...
Nyt makkari hiljeni, laitoin ihan tarkotuksel jo päikkäreille, kun pitää kahden aikaa olla kunnan talolla, käydää viemäs hoitopaikka-hakemus, ihan näi kasvotusten.
Täytynee männä laittaa tukka kikkarallee, ettei täti säikähä ku mennää...
Sii juu ja onnitteluja sankareille...
-eekkis&anni (tänää 11kk)-
Ekaksi K@tjulle onnea pikkukolmosen johdosta!!! Miten olet voinut ja jaksanut hoidella lapsia? Kyselen vaan uteliaisuudesta kun tuo vauvakuume on alkanut vaivaamaan, että miten mahtaa jaksaa kun esikoinenkin pieni. No jokainen tietenkin jaksaa eri tavalla. Kaipa nämä ' ruuhkavuodet' ovat rankkoja jokatapauksessa. Mulla on näköjään alkanut vauvakuume ihan todellakin nousemaan, koska voisin nyt jo ruveta ' yrittämään' toista vaikka ollaan puhuttu että vasta pojan leikkauksen jälkeen, mikä tietty on erittäin järkevää...
Eekkisen typylle kuukausionnittelut!
POTTAa ei ole käytössä, eiköhän nuo sitten siihenkin opi aikanaan.
HIEKKIKSELLÄ me ollaan joka päivä (jos ei kipeinä). Nyt ei enään laita niin paljon hiekkaa/leluja suuhun kun kesällä.
Poju sai eilen vasta taaperokärryn, ihmeissään on että hetkinen...mitä tällä tehdään. Eiköhän kävely ala sekin sujumaan aikanaan sen avustuksella, nyt kävelee ' puuta' vasten.
Nyt päiväkaffetta keittämään, poika tuossa pian uinahtaa päikkäreille. Nukkui tänään 09 asti, nyt vasta päikkäreille.
Kivaa pikkulauantaita kaikille! Ja kiva lukea kuulumisia teiltäkin jotka harvemmin kirjoittelette (nimimerkki Urkki on ainakin mulla jäänyt mieleen aikaisemmista pinoiluista, vissiin jo odotuspuolellakin).
Heei!
Pojat nukkuu, joten taas tällä äiteellä vähän aikaa konetta räplätä ;)
Aamu oli tosi sateisen näköinen täällä päin suomea, mutta nyt alkaa ihanasti aurinko kurkistella pilven takaa. Jospa sittenkin päästäisiin pihalle tai puistoon iltapäivästä.
Romi kyseli jaksamisia. Täytyy sanoa että yllättävän hyvin olen jaksellut! Alku oli aika rankka ja meinasi jo epätoivo iskeä, kun oksetti aamusta iltaan ja tuo mein pienempi herra kun ei oikeen ole ollut ikinä mikään helppo kaveri. Oli se suhteellisen rankkaa yöllä kukkua sen kanssa. Mutta nyt kun meillä nukutaan yöt niin hyvin, että kerran pari vain tuttia tarvitsee laittaa ja joskus menee ilman sitäkin koko yö niin olokin on suorastaan loistava :)
Muutoinkin nuo turhat nitinät ja natinat alkaa olla menneet ohi ja poika paremman tuulinen ja touhuilee veikan kanssa mielellään.
Kovasti odotellaan pikkukolmosta ja kuten minulle neuvolassa sanottiinkin, samoilla valvomisilla tämä menee ja tämä arki on jo valmiiksi tätä pienten lasten perheen arkea. Voihan se olla jos olisi sen pari vuotta odotellut, että olisi mukavuudenhaluiseksi tullut... kun näitä lapsia jo kaksi on ;)
Meillä odotellaan nyt kovasti jos alkaisi pikkuhiljaa jonkinsortin sanaa sieltä pojan suusta tulla :) Äiti olisi aika ykkönen :)
Jokeltelee jonkinverran, mutta aika hiljainen kaveri on, kun vertaa tuttujen saman ikäisiin. Niin kai se on, että jää se puhe meillä vähän jalan alle.
Mutta nyt kuulostaa siltä että isompi alkaa meillä heräillä...
Elikkäs kone piiloon :)
t. K@tju
Eli viela en oo pilannu lapseni tulevaisuutta ;)
VAUVAKUUMETTA ei oo ainakaa viela kuulunut. Mutta sama juttu ku Bonniella. Eli kun kuulin kaverin odottavan niin rupes jotain pikkasen vauvakuumeelta tuntuvaa ilmaantumaan. Mutta toistaiseksi odotellaan varmaan sellainen vuos tai kaks.
Muita kysmyksia en sitten muistakaan...
Viime yo oli sanonko mista. Tytto heras kahdelta ja huusi ja valitti puoli tuntia, nukkui puoli tuntia huusi taytta kurkkua puoli tuntia jne. Tata jatkui kuuteen saakka Nukahdin hetkeksi lattialle sen viereen ja olo oli sen mukainen. Oli pakko nukkua tyton kanssa viela aamulla pari tuntia ennen kuin lahdettiin tarhaan ja toihin. Kaasuongelmia taisi olla neidin putkistossa. Toivottavasti ens yo on parempi. Oon nimittain nukkunu jo 4 huonoa yota. Krooh, pyyh...
Parempia oita muille toivottaa,
BT
Poika simahti jo päikkäreille kun heräsi JO 6.30. En muista milloin olisi niin aikaisin jäänyt jo hereille.
No alkoi olemaan jo niin väsy tuolla ulkona että kolautti ylähampaansa kaverin vaunuihin ja siitäkös se itku tuli ja verta tietty. Mutta sitten lohdutti kun sai kylmän mehujään ' puuduttamaan' ientä josta se veri tuli ja sylissä keinuteltiin. Naapurin mamma hoksasi sen jädehomman.
Ilmeisesti ei käynyt pahemmin kun tyyntyi ja jopa lämmin lounaskin maistui. Täytyy katsoa tilanne uudestaan kun herää.
-Mitäs te meinaatte antaa pienokaisille 1v-lahjaksi?
Itse hurahtaneena poikaan niin aika monta lahjaa on jo kaapissa, lähinnä jotain äänihärveleitä ja autoja. Nyt tulevana viikonloppuna katson Bobon ystävämyynnistä jotain vaatetta.
Eilen syntyi tutuille toinen tyttö ja kun laittelin vaatelahjaa pakettiin ihmeteltiin miehen kanssa että juu ' onko tuo meidänkin poika joskus mahtunut näin pieniin vaatteisiin' ...
No niin, tämä oli tällainen pinonnostatus ja tulkaahan kuulolle muutkin!
Då diin, Milolla on sitten kaamea nuha:O(. Illalla kun oli nukkunut toista tuntia, heräsi parkumaan ja nenä ihan tukossa; nasolinit huudellen nenuun ja unta pallukkaan..Aamusella ehkä viiden korvilla otin pojun kainaloon, ja siinä nukkui sitten puoli kasiin asti..Ekat päikyt nukkuikin jo 9.30-11..Ja seuraavia ootellessa...Jos pääsis itsekin pötkähtämään ennen töihin menoa.
En oo kyllä yhtään miettinyt 1-vuotissyntsiä sen enempää bileiden kuin lahjojenkaan puolesta..Meillä on tota romua niin nurkat täynnä, että lelut taitaa jäädä ainaskin ostamatta itsellä, kummeiltahan niitäkin saattaapi tulla..No, ne avorattaat on edelleen kaupassa, että jos ne ois sitte syntsälahja.
Gallupia taas pikkuisen:kuinkas moni on jo siirtynyt vauvanruuista ihan tavalliseen kotiruokaan? mä en oo uskaltanut vielä, kun kaikessa mun tekemässä on suolaa, ja oon vähän hysteric!
Ihana sää taas tänään...
Hajuherne on tehnyt tuotoksen, joten morot!
Mukavaa päivää...
Onnea sankareille!
Truutta
Päivee maatuskat ja beibit...
Eipä tääl kummosempii tähän aamuun. Käytii eilen viemäs se hoitopaikka hakemus, tätsy oli ihan jee, tosin hiven tiukka. Joulukuun alussa selvinnee, saako sen paikan, mut näiltänäkymin joo. Kunnal ei ookkaa muita vuorohoitopaikkoja ku se yks...
Ootteko jo antanu kevyt maitoo beibeille???? Meil eilen annoin ekaa kertaa, sekotin sen tuttelin joukkoo, 30ml kevyt maitoo ja 60 tuttelii. Tänää sama juttu...
Nyt joku roikkuu aika pahasti housunpuntis, joten mentävä on... Palaillaan...
Ai nii, vielä piti, anoppi soitteli eilen jot eikös pidettäis annin yksvuotis juhlat heillä, jottei porukoitten tartte tulla sinne teille saakka...höh.. Kotiha se on meilläkii, ja jos joku haluu tulla juhlistaa niitä, ni teretulemast meille.. En tiie ottiko neesuunsa, mut souvot.. Ihme höyhöttäjä.. Ihan muutenkii... Välil meinaa hermo mennä... Ihmettelee kummasti, miten en oo ite tehny annin ruokia yms. vähemmä mukavaa..
jeps, nyt hommiin..
-eekkis-
Eihän täältä malta olla pois...
Truiden galluppiin, en oo siirtyny tav.ruokaan, mut eiköhä sitä koht jo voi pinaattilettuja antaa (eines...oon aika käsi ite tekee)....
Mites muute makkarasoppa?????????? Onkoha sellasii kevyt suolattuja makkaroita??????
-eekkis-
Moi kaikille,
piiiitkästä aikaa pinoon minäkin... Pikaiset vastaukset galluppeihin kun poika vielä nukkuu ja loppuun bonuskysmys.
POTASTA: Veikko-poika on huomenna 11 kk. On käynyt potalla jo pari kuukautta. Veksi on istuja, ei konttaa (vaikka osaa, ei vaan viitti), ei ryömi vaan ISTUU ja hilaa itteään takapuolella ympäri kämppää valtavaa vauhtia. Ton istumisen takia potalla istuttaminen on ollut helppoa, ja tavaraa on tullut. Eihän se siitä ite mitään vielä ymmärrä, mutta säästää pyllynpesussa. Ja pesutaktiikka on sama kuin muulla, istuu lavuaarin reunalla ja siitä suihkutellaan.
VAIPOISTA: Pampersit Active Fitit käytössä, tosin laittaminen ajoittain vaikeata kohteen liikkuvuuden vuoksi.
RUUASTA: Laiska äiti ei jaksa laittaa kahta safkaa, joten Veksi syö samaa kuin minäkin. Tänään esim thaikanaa, jonka laimensin Veikolle raejuustolla, porkkana- ja kurkkuraasteella. Teen suolattomampaa ruokaa kuin mitä itelleni tekisin ja tietysti chilit pois. Veksi söi 9-kuukautiseksi kaupan soseita, sitten tuli stoppi ja nyt ite tehty ruoka uppoaa huomattavasti paremmin kuin purkkiruoka.
Kesällä Veikko söi tosihuonosti, ehkä helteiden, ehkä hampaiden takia, mutta nyt jätkä on kuten äitinsä, hyvä syömään.
VAUVAROKKOA ei ole ollut. Yksi korvatulehdus kesällä, muuten terve.
KÄVELY sujuu tosi hyvin kun mutsi pitää sormista kiinni. Näin on menty jo pitkään, kohta ottaa askelet itte. Puistossa kävelee hyvin työntökärryn kanssa. Hiekan syöminen toinen Veksin suosikkilaji, johon multa menee hermot.
Sitten BONUSKYSYMYS: Vieroitan Veikkoa yötissistä parhaillaan (ihana projekti, viime yönä unta ehkä 4 tuntia ja sekin pätkissä) ja rukkaan pojan päivä- ja yörytmiä muutenkin, koska en jaksa enää toimia tuttina 4 kertaa yössä. Nyt ois tarkoitus jättää toiset päikkärit pois, jotta poika menis yöunille ihmisten aikaan joskus ysiltä eikä huudon kanssa puolenyön tienoilla.
Vieroitus hoituu kyllä, koska ei poika siitä enää niin piittaa, mutta millä saisin Veikon juomaan maitoa?
Neuvolasta sanottiin että tavallista maitoa voisi jo antaa, Veikko syö jogurttia ja raejuustoa jne, mutta kun maito ei herralle kelpaa! Tutteli ei ole kelvannut koskaan, eikä nyt maito eikä piimä. Onko muita maidosta kieltäytyjiä? Maitoallergiahan on yleistä, mutta en usko Veksillä olevan sitä, koska mitään iho- tai muita oireita ei ole. On vain päättäväinen pässinpää " minähän ei maitoa juo" .
Hyvää syksyn alkua kaikille,
t. amelia
Kylläpä taas keleillä meitä hellitään, ulkoiltu ollaan paljon. Eilen aloitettiin vauvamuskari, ipanat käy vuoroviikoin kun oli vaan yks vapaa paikka. Mutta toisaalta se on ihan kiva, toinen saa fiilistellä isin/ mummin kanssa kaksin kotona ja toinen käy äidin kanssa musailemassa ja " treffaamassa kamuja" . Saa molemmat olla ykkösiä edes hetken viikossa ;).
Galluihin tulin vastailemaan, ainakin niihin joita muistan...
ÄITIYSPAKKAUKSEN toppahaalarit testasin likalle, mahtuu just ja just kun alla oli vain sukkikset ja body =/, jäävät siis meidän osalta käyttämättä. Tosi harmi.
VAUVAKUUME juu on. Järki vielä puskee onneksi kuumeen läpi, koska ihan tarpeeksi on noissa kahdessakin työmaata... Muttakun ois NIIN ihanaa taas olla raskaana ;).
VAUVAROKKOA ei ole ollut kummassakaan. Muutenkin ollaan onneksi säästytty sairasteluilta, ainoastaan nuhassa ovat olleet pari kertaa.
POTTAILU oli aikeissa jo aloitella mutta kaupassa ei ollut sinistä pottaa, joten jäi ostamatta. Nehän on siis pakko saada sinisenä ja punaisena ;)...
Rasvatonta MAITOA olen viikon verran antanut hörppiä ihan lasista kerran päivässä. Noista tavan maitotuotteista ei ole tullut kummallekaan mitään vatsavaivoja, rahkaa, jogurttia, viiliä tai raejuustoa saavat päivittäin.
KOTIRUOKAA ole antanut silloin tällöin, otan muksujen annoksen soosista eroon ennen suolaa ja voimakkaampaa maustamista. Mutta purkista kyllä vielä suurimmaksi osaksi saavat.
VAIPOISTA käytetään Liberon housuvaippoja.
Meillä muuten tyttö ei edes konttaa vielä eikä myöskään ole vielä noussut seisomaan. Poika kävelee tukia pitkin. Eikä kyllä kumpikaan puhu vaikka muuten kovasti juttelevatkin *GOOGELIGOO* ;).
Olikohan siellä muuta, ei jaksa muistaa... Ja tässähän on näköjään ipanoiden ruoka-aikakin käsillä. Mukavaa viikonloppua kaikille :)!
Terveisiä töistä! Nopeesti ilmottelen, et meitin kotikone tilttas, joten oon ihan pimennossa ja vieroitusoireissa pinosta.
Palaan linjoille a.s.a.p. eli kun masiina taas pelittää! Viikonloppuja kaikille, nyt duuniiiiin...
Pähkis :)
eli mitä maitoa annatte/tulette antamaan vauvoille? Kun jenkeissä sanottiin että sen on ehdottomasti oltava täysmaitoa, mitäs suomessa sanotaan???
Käytiin tänään lastenlääkärillä esittäytymässä ja juttelemassa tarvittavista rokotuksista ( tietysti unohdin kysyä tota maitoasiaa..). Samuelin uusimmat mitat: 76.5cm ja 10kg tasan.
KOTIRUOKAA annetaan aika usein. Lisään suolan nykyään vasta lopussa , eli siis sitten kun olen ottanut pojulle annoksen.
Meillä alkoi nytten viikonloppu :)
Bonnie
Minustahan tullut suorastaan ahkera pinoutuja nykyään :)
RUOKA GALLUPPIIN : Meillä siis alettiin 10 kuisena syödä samaa ruokaa kun muu perhe. Kaikki on uponnut tosi hyvin, tietysti sillointällöin syödään purkistakin jos on muilla sellaista suolaisempaa/mausteisempaa ruokaa. Meillä neuvolatäti viime (10kk) neuvolassa oli sitä mieltä, että samaa ruokaa vaan antamaan. Kyselin nimenomaan nakeista ja makkarasta ja sanoi että ihan hyvin voi antaa sillointällöin. Suolaahan niissä on, mutta esim. nakkikastikkeeseen en lisää sitten muutoin suolaa. Tänään tein juuri jauheliha muusi vuokaa... saas nähdä huomena miten maittaa. Ainoita ruoka-aineita mitä meillä käskettiin välttää vuoden ikään taisi olla pinaatti, maksa, runsas suola, punajuuri, lehtisalaatti, hunaja. Muita en äkkiseltään ainakaan muista. Tavallista (ykkös) maitoa juodaan ja raejuustoa, viilejä sekä a jugurttia olen ostanut... ainakin mustikka ja mansikka jugurtissa ei sokeria ole. Sitä sokeria ollaan enimmäkseen vältetty.
Vietin tänään hieman vapaa päivää lapsista :) Että teki hyvää! Mies oli vapaalla joten pääsin ihan itsekseni muutamaksi tunniksi ystävän luo kylään kahvittelemaan. Sitä oli niin rentoutunut ja levännyt kun kotiin palasi :)
Ihanaa olisi kyllä saada miehenkin kanssa sitä kahdenkeskistä aikaa sillontällön, mutta meillä ei tällähetkellä juurikaan noita yökylään ottajia ole :(. Mutta talven tullen varmaan alkaa sekin tilanne parantua kun vanhempani eivät ole jatkuvasti mökillä, ainakin näin toivon. Päiväseltäänkin viikolla tuppaavat kaikki kummit ja muut olla töissä ja viikonloppuisin sitten muuta ohjelmaa heilläkin.
Pottailusta taisi olla kanssa galluppia. Meillä se ei sitten kertakaikkiaan ota onnistuakseen. Poika vaan vääntää koko kapineen nähdessään itsensä kippuraan ja ei vaan kertakaikkiaan suostu siinä istumaan. Mutta pikkuhiljaa sitä tässä harjoitellaan. Vaikka ei sinne mitään tekisikään, niin oppisi ettei se ole mikään hirvitys.
Mutta nyt pitänee lähteä ottamaan ruoka pois uunista. Päätin kokata näin illalla, niin ei aamulla tarvitse kokkailla. Pääsee ulkoilun jälkeen valmiin ruoan kimppuun :)
T. K@tju
Huisin nopeesti viikot vilahtaa...
Tohon ruoka-asiaan mun on edelleen palattava...Mä nimenomaan mietin semmosta juttua kotiruuan kanssa, että kun joka ikiseen soppaan käytän liemikuutioita(enkä totisesti mitään suolattomia luomuversioita, vaan ihan tavallisia Maggeja yms.), niin onko se jotenkin vaarallista? Ja sitten taas esim.makaroonilaatikkoon tulee mausteeksi jauhelihamaustetta, ja sehän on kans enimmäkseen suolaa, niin onko ne ruuat silloin liian stydejä alle vuosikkaalle? (ei kyl uskois, että Milo on meijän kuudes lapsi,mut kun en kertakaikkiaan muista miten oon aiemmin toiminut )? Oon nyt pitänyt pari päivää taukoa viilin, raejuuston ym.kanssa, ja huomattavasti pepun iho parantunut, ja köntsää paljon harvemmin..Millonkohan uskallan taas koklata noita maitotuotteita??
Viime yö oli taas jotenkin levoton ja vähäuninen, mulla vain, ei Milolla..Ja kaiken kukkuraksi näin unta, että oltiin Pähkiksen, Romin ja Marin kanssa beibeineen viettämässä viikonloppua jossain möksällä tmv,ja kivaa oli! Näköjään alitajunnassa pyörii nämä pino-asiat yölläkin.
mulla ois kauhia vimma pestä muutama matto! Meillä vain taitaa olla painepesuri epäkunnossa, ja se kun ois niin kätevä tuolla pihalla " ampuessa" mattoja puhtaaksi..Nyt vois vielä olla toiveita saada ne matot kuiviksikin ennen talvea..
En taas muista mitään, mistä ois ollu puhetta, joten parempi poistua takavasemmalle!
Kivaa viikonlopun alkua, meitsi töissä illan ja huomisen, että ehkäpä huomenillalla kurkistan tänne taasen!
Moikka!
Onnittelut taas!
Truuttis
TRUUTAN uni pitäisi toteuttaa mutta vaan mammat-kokoonpanolla, virkistysviikonloppu mökillä...mudat naamaan ja hoitoaineet päähän ja saunaan, sitten uimaan, grillausta ja siiderit...ilman että joku roikkuu lahkeessa! Meillä ei vaan ole mökkiä lähellä jotta tämän voisi toteuttaa...
Voiko näin pienellä ihmisellä kuin vajaa 1 v olla jonkinlaista uhmaa jo?
Ainakin meidän heppu on ihan viikon sisällä näyttänyt sellaista naamaa että jepulis! Heittäytyy ulkonankin selälleen ja kiukuttelee...
Ihanaa kun on TAAS perjantai, tosiaan nämä viikot menee vinhaa vauhtia.
MAITOTUOTTEISTA olen laittanut joku 20 ml sinistä maitoa + 80 ml Nania. Mutta myös olen antanut Kidius jugurttia ja siitähän pojan vatsa ei tykkää, joten taukoa myös tänne. Viime yö meni varmaan sen takia levottomasti kun masussa möyri.
AMELIAN maitoasiaan en pysty antamaan vinkkejä. Meillä poika juo tuttipullosta maitoa ja joskus vielä aamuyöstäkin annan sitä. Nokkamukista menee vesihörppyjä, vois itse asiassa itsekin kokeilla maidollakin. Maitomäärä on tosin tippunut aikas paljon viime viikkojen aikana.
Kuinka paljon teillä muilla menee maitoa/vrk? Sorry tää ikuinen maito-kysymys.
Juu nyt nukahti heppu päikkäreille, täytyy ottaa oma aika käyttöön.
Kivaa perjantaita kaikille!
Kuinka moni lokalainen kay jo potalla? Meilla potta ollu ostettuna jo jonkin aikaa, mutta harjoittelua ei olla viela aloitettu. Mita Suomen neuvoloissa sanotaan? Taalla ei olla mulle sanottu mitaan ainakaan viela. Joku paikallinen puheli lukeneensa, etta suositus olisi vasta yli 1,5 vuotiaana, lahempana kahta vuotta. Mites siella?
BT