Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuitujen lisääminen ruokavalioon

Vierailija
07.07.2024 |

Syön tällä hetkellä aivan liian vähän kuituja. Minulla todettiin näin aikuisiällä keliakia, jonka vuoksi luonnollisesti kuitujen määrä laski radikaalisti. Olen yrittänyt syödä gluteenitonta kauraa esim puurona ja kuitulisänä, mutta kaura ei sovi myöskään mahalleni, vaan aiheuttaa ripulia. Jonkin verran tätä riesaa siedän, mutta työpäivisin en. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja syön joka aterialla, mutta ne ovat melko kalliita mahan täytettä nykyään. Juurekset toki halpoja, mutta niidenkin maku pitkästyttää jos joutuu suuria määriä alkaa syömään. 

Onko ideoita? Onko esimerkkimääriä mikä olisi riittävä määrä ruokia x,y ja z, jotta kuitunäärä olisi ok pienikokoiselle naiselle.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUMMA SOIJAROUHE

RAVINTOKUITU 20,8 g/100g

Vierailija
2/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiblin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan psyllium-rouhetta marketista ja veteen sekoitat. 

Vierailija
4/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavansiemenrouhetta puuron sekaan.

Vierailija
5/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä omin sanoin (älä googleta), mitä kuidut ovat ja mihin niitä muka tarvitaan.

Vierailija
6/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö myöskään ollenkaan viljoja, eikä mitään ongelmaa saada reilusti kuitua. 

En syö perunaa/pastaa/riisiä, vaan lisukkeena aina eri kasviksia. Syö lisäksi paljon marjoja, ja myös aamupalalla aina jotain kasvista. Näin kasviksia tulee päivässä luokkaa kilo.

Teen itse leipää/rieskaa jossa esim tapiocaa, mantelijauhoa, riisijauhoa, psylliumia ja vaihtelevia siemeniä.

Aamulla syön omenasosetta 100g purkin johon sekoitan reilusti siemeniä. (en syö myöskään maitotuotteita, tämä on tavallaan jogurtin tms korvike).

Joskus laskin arvion kuidusta ja sitä tuli yli tupla minimisuositukseen nähden. Ikinä en ole ikinä nähnyt kuidun saannin täyttämistä hankalana, kunhan ei täytä mahaansa höttöhiilareilla vaan syö niiden sijaan kasviksia. 

7/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pääaterioiksi kasvisruokaa kuitupitoisista palkokasveista: herneet, linssit, pavut, soijarouhe. Lisäksi muitakin kasviksia ruokaan, esim. sipulia, paprikaa, pinaatinlehtiä. 

Syön itse nykyään joka päivä alkuruoaksi ison lautasellisen tuoreita kasviksia, kuten porkkanaraastetta, hapankaalia ja pinaatinlehtiä. Aloitin tavan nimenomaan kuidunsaantia lisätäkseni.

Aamiaiseksi tai illalliseksi jokin muu puuro kuin kaurapuuro, jota voit keliaakikkona syödä? Sekaan marjoja tai esim. omenaraastetta sekä pähkinöitä kuorineen murskattuna.

Vierailija
8/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö myöskään ollenkaan viljoja, eikä mitään ongelmaa saada reilusti kuitua. 

En syö perunaa/pastaa/riisiä, vaan lisukkeena aina eri kasviksia. Syö lisäksi paljon marjoja, ja myös aamupalalla aina jotain kasvista. Näin kasviksia tulee päivässä luokkaa kilo.

Teen itse leipää/rieskaa jossa esim tapiocaa, mantelijauhoa, riisijauhoa, psylliumia ja vaihtelevia siemeniä.

Aamulla syön omenasosetta 100g purkin johon sekoitan reilusti siemeniä. (en syö myöskään maitotuotteita, tämä on tavallaan jogurtin tms korvike).

Joskus laskin arvion kuidusta ja sitä tuli yli tupla minimisuositukseen nähden. Ikinä en ole ikinä nähnyt kuidun saannin täyttämistä hankalana, kunhan ei täytä mahaansa höttöhiilareilla vaan syö niiden sijaan kasviksia. 

Höttöhiilari. Oletko Syömisongelmainen.

Vierailija
9/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan psyllium-rouhetta marketista ja veteen sekoitat. 

Miksi alapeukut. Googleta kuitumäärä. 

Vierailija
10/10 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibrex sopii keliaakikolle. Soijarouhe. Jos gluteeniton kaura ei sovi, niin tattaripuuro tai hirssipuuro ja siihen joukkoon fibreksiä. Aamupuuro ja fibrex-lisä niin saat jo melko hyvin kuitua. Lisäksi Vi-Sibilin. Itse olen keliaakikkos ja kuidun saanti ongelma, onneksi gluteeniton kaura sopii. Pähkinät ja siemenet myös hyviä kuidun saannin kannalta.