A) Kraana B) Raana C) Joku muu
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 01:01"]
Raana on nosturi (Sellainen järeä malli, satamassa tai isossa tehtaassa)
[/quote]
Ei, vaan nosturi on rana (engl. crane). Kraana ja raana tulee ruotsin sanasta kran, joka äännetään pitkällä a:lla. Tosin ranakin on ruotsiksi kran (lyftkran), joten ... ööö ...
Meillä sanotaan a) kraana tai c) hana.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 00:41"]Mikä on Vietnamin pääkaupunki?
A) Kraanoi
B) Lavuaarei
C) Bideesuihkui
D) Hanoi
[/quote]Canada
Kraana tai hana. Piti oikeen miettiä kumpaa käytän. Lapsuudessa aina kraana (HKI). Hanaa varmaan enemmän sen jälkeen, kun töissä opin, että kraana on tosiaan tietyllä tavalla nosturi, siis esim kamera, jolla kuvataan jäähallissa kaukalon laidalta kuvaa. Kamera siis eräänlaisen nosturin päässä.
Olenko ensimmäinen ja ehkä viimeinen vastaaja, jonka mielestä se on raana? Siis se mistä vesi tulee.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 00:48"]
No hyvin te hanaihmiset ootte kuitenkin ymmärtänyt kysymyksen ::D
[/quote]Mä itse asiassa ajattelin eka, että viitataanko tällä kysymyksellä nosturiin. Sanaristikoissa on usein nosturin kuva ja vastaus on kraana. Muuten en tuota sanaa käytä. Vesi tulee hanasta.
Se on hana.
Grana on hanan valmistaja siinä missä oras:kin. Sanotaanhan sitä kyllä pumppukärryä roclaksi ja kuulosuojaimia peltoreiksi vaikka olisivat aivan eri merkkisiä.
mä oon Kuhmosta mutta asun Kuopiossa. Kuhmossa se on kraana ja Kuopiossa se on hana
Ei raanaa ole olemassakaan, mutta kraanavesi on ihan käypää puhetta. Kraana laususutaan raana, mutta kirjoitetaan Kraana.
Tämä AP oli varmaan joku oululainen!!