Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä kasvimaa-tietäjille?

Vierailija
18.04.2015 |

Ajattelin perustaa kasvimaan takapihalle ensimmäistä kertaa. Olen yrittänyt googlailla neuvoja, mutta en ole vielä löytänyt minkäänlaista "for dummies" -versiota. Osaisiko joku neuvoa, mitä lajikkeita minun kannattaisi kokeilla näin ensikertalaisena? Olen kuvitellut pystyväni viljelemään ainakin perunaa, porkkanaa ja mansikkaa. Mites esimerkiksi herne tai kaali? Salaatit? Tomaatti ilmeisesti viihtyy parhaiten kasvihuoneolosuhteissa?

Jokainen neuvo on kullanarvoinen, vielä minusta viherpeukalo kuoriutuu!

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:17"]

http://users.jyu.fi/~miamarke/kasvimaa/

[/quote]

Luin linkin takaa löytyvältä sivustolta tietoa. Käsitinköhän nyt oikein, että näin ensimmäiseksi ostan kaupasta siemeniä ja istutan ne multaan ja peitän kelmulla, vähän samaan tapaan kuin rairuohon (sitä olen sentään joskus kasvattanut)? Myöhemmin siirrän isompiin ruukkuihin ja alkukesästä ulos maahan?
[/quote]

Peruna kannattaa idättää siemenperunasta. Salaattia saat helpoiten kun isket kaupan salaatin juurimöykkyineen maahan.

Vierailija
62/64 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:17"]

http://users.jyu.fi/~miamarke/kasvimaa/

[/quote]

Luin linkin takaa löytyvältä sivustolta tietoa. Käsitinköhän nyt oikein, että näin ensimmäiseksi ostan kaupasta siemeniä ja istutan ne multaan ja peitän kelmulla, vähän samaan tapaan kuin rairuohon (sitä olen sentään joskus kasvattanut)? Myöhemmin siirrän isompiin ruukkuihin ja alkukesästä ulos maahan?
[/quote]
Riippuu siitä kasvista. Ehdotan että ostat jotain porkkanansiemeniä ja salaattia näin alkuun, ja lähdet kokeilemaan avomaalle ohjeiden mukaan. Sittenpä sen näkee mikä kasvaa ja mikä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita nettisivustoja lukiessani ihmettelen, miten ihmiset ovat "ennen vanhaan" selvinneet ja pysyneet ruoassa, kun joka paikkaan pitäisi ostella sitä sun tätä lannoitetta ja erikoismultia ym. Ajattelin vain möyhiä vanhaa kasvimaata ja ehkä laittaa puutarhajätekompostista valmistunutta multaa joukkoon. Siemenet tai taimet sinne ja vettä kehiin, tosiaan eiköhän sen syksyllä näe, onnistuiko vai eikö. Porkkanansiemeniä olen jo ostanut, siemenperunaa täytyy ilmeisesti hakea puutarhakaupasta ja salaattia ihan ruokakaupasta. Olen joskus yrittänyt istuttaa kaupan salaatin sisällä isompaan ruukkuun, mutta en ole onnistunut siinä viljelyssä lainkaan.

Vierailija
64/64 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä