Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päihteettömyyden vaatiminen/mainitseminen työhakemuksissa?

Vierailija
31.12.2021 |

Pankkialat ja muutamat muut vaativat huumetestejä. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että etenkin sellaisilla aloilla, joissa testiä ei vaadita, pidetään entisenä alkoholistina jos mainitsee päihteettömyyden.

Onko teillä kokemuksia?

Oletteko hakeneet sekä huumetesti-, että muihin paikkoihin ja mikä on suhtautuminen?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan työskennellyt alalla jossa vaaditaan testejä, ja rehellisesti sanottuna en niitä läpäisisikään. En tiedä miten alaisten vapaa-ajan juomista tai muuta käyttöä oikein valvotaan, otetaanko testit säännöllisesti vai silloin kun on syytä epäillä? Minusta ei ainakaan näe arjessa päälle päin mitä teen vapaa-ajalla. Joillekin aloille nuo testit on aivan paikallaan, esim. suurta tarkkuutta ja vastuuta vaativissa tehtävissä.

Vierailija
2/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut töissä, jossa piti nimenmaan juoda viinaa. Oli nimittäin aika paljon saunailtoja yms. asiakkaille eikä limulinja käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin ainakin luulla, jotta jonkinsortin entinen juoppo jos tarvitsee päihteettömyyttä erityisesti mainostaa. Niin kuin yleensä onkin, kuin se olisi joki saavutus entiseen nähden.

Vierailija
4/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hain sosiaalityöhön töihin olin päihteetön, ja mainitsin sen hakemuksessa. Työ on ollut tämän 15 vuoden aikana niin rankkaa että enää en ole päihteetön vaan poltan joka päivä tupakkaa ja silloin tällöin riipaisen kännit.

Vierailija
5/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se voisi tulla esille, jos ei erikseen kysytä? Pakko olla trolli.

Vierailija
6/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut finanssialalla, joten olen käynyt pissimässä valvotusti purkkiin. Kokemus sekin.

Olen ollut ihan muulle alalle työhaastattelussa, jossa kysyttiin alkoholinkäytöstä. Kysymyshän ei ole haastatteluun sallittu, mutta en nillittänyt siitä vaan vastasin kuten asia on, käytän alkoholia vain isommissa juhlissa. En ottanut sitä paikkaa vastaan, mutta ei johtunut tuosta kysymyksestä, olin saanut jo tarjouksen muualta.

Hakemuksessa en ole koskaan maininnut raittiutta ja savuttomuutta.

Vierailija
7/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumetestit nyt on ihan huuhaata muutenkin, joku kokaiini näkyy virtsassa muutaman päivän. Kannabis useamman viikon, sehän antaa signaalia vaan että kovat huumeet ok, yrtti ei.

Olen ollut pankkialalla hommissa, kusitesti purkkiin ja homma ok. Itse päihteiden käytöstä ei keskusteltu työnantajan puolesta millään tasolla. Ei ennen, eikä jälkeen testin. Työtuloyarkastuksessa hoitaja kyseli asiasta, valehtelin luonnollisesti päihteidenkäytön rajusti alakanttiin.

Vierailija
8/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hain sosiaalityöhön töihin olin päihteetön, ja mainitsin sen hakemuksessa. Työ on ollut tämän 15 vuoden aikana niin rankkaa että enää en ole päihteetön vaan poltan joka päivä tupakkaa ja silloin tällöin riipaisen kännit.

:D

Vierailija
9/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumetestaus siltä, joka valitaan tehtävään.

Ei siinä hakemuksessa tarvitse käydä kertomaan alkoholin tai huumaavien lääkeaineiden käytöstä yhtään mitään.

Testataan se, joka valitaan.

Vierailija
10/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se voisi tulla esille, jos ei erikseen kysytä? Pakko olla trolli.

Kun käyttää samaa pohjaa sekä niille aloille, jossa sitä kysytään, että niille, joissa sitä ei kysytä. On helpompi antaa esittelytekstin olla samanlainen koko ajan kuin muistaa ottaa rivejä pois ja lisäillä niitä sen mukaan kysyttiinkö huumetesteistä vai ei.

Vierailija
11/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksissa vai työpaikkailmoituksissa?

Huumetesti sille, joka tulee valituksi.

Samaten rikosrekisteriotteiden suhteen, siltä vaaditaan näyttö, joka tulee valituksi. Hakemuksiin ei tarvitse otteita tai alkoholin tai huumaavien aineiden käytöstä mainintoja laittaa tai todistusotteita laittaa.

Vierailija
12/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin ainakin luulla, jotta jonkinsortin entinen juoppo jos tarvitsee päihteettömyyttä erityisesti mainostaa. Niin kuin yleensä onkin, kuin se olisi joki saavutus entiseen nähden.

Ei tietenkään ole. Osa ihmisistä on päihteettömiä, koska viina maistuu pahalle jne. on terveyssyitä, arvosyitä ja monia muita syitä. Miksi oletusarvoisesti kaikkien pitäisi juoda? (tai käyttää muuta).

Eikö se kerro myös siitä, että tämä ihminen ei jää potemaan krapulapäivää jne?

Vierailija
13/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla kun hait töitä, niin ensimmäinen kysymys oli usein "palaako?" :)

Ei paljon udeltu että maistuuko väkijuomat. Armeija piti olla käyty, sivareita ja kieltäytyjiä ei haluttu töihin.

Vierailija
14/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla olen ja purkkiin on kustu. Eipä tuo kummoinen homma ole. Ja ne pilvet varmaan voi jättää pariksi viikoksi polttamatta, jos työ kiinnostaa. Ei luulisi olevan vaikeaa. 

Vierailija
15/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumetestit nyt on ihan huuhaata muutenkin, joku kokaiini näkyy virtsassa muutaman päivän. Kannabis useamman viikon, sehän antaa signaalia vaan että kovat huumeet ok, yrtti ei.

Olen ollut pankkialalla hommissa, kusitesti purkkiin ja homma ok. Itse päihteiden käytöstä ei keskusteltu työnantajan puolesta millään tasolla. Ei ennen, eikä jälkeen testin. Työtuloyarkastuksessa hoitaja kyseli asiasta, valehtelin luonnollisesti päihteidenkäytön rajusti alakanttiin.

En kerro mikä ala. Vaativat yllättäen testin. Eka kerralla en pystynyt pissimään. feikkasin. Toiselle kerralle ehti tulla melkein kaksi kuukautta taukoa. Jännitin ihan pirusti ja ne oli onneksi puhtaat. Satunnainen omalla ajallani pajauttelu ei kuulu mielestäni kenellekkään. 

Vierailija
16/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaten rikosrekisteriotteiden suhteen, siltä vaaditaan näyttö, joka tulee valituksi. Hakemuksiin ei tarvitse otteita tai alkoholin tai huumaavien aineiden käytöstä mainintoja laittaa tai todistusotteita laittaa.

Hakemuksiinhan suositellaan kirjoitettavan itsestään juuri ne työpaikkailmoituksessa mainitut jutut. Jos haetaan hymyilevää, niin kirjoitat olevasi hymyilevä. Kun haetaan ajokortillista, niin kirjoitat omaavasi ajokortin. Kun haetaan päihteetöntä, niin kirjoitat olevasi päihteetön.

Vierailija
17/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla olen ja purkkiin on kustu. Eipä tuo kummoinen homma ole. Ja ne pilvet varmaan voi jättää pariksi viikoksi polttamatta, jos työ kiinnostaa. Ei luulisi olevan vaikeaa. 

Jotkut ovat ihan oikeasti päihteettömiä koko elämänsä, ei ole ongelma todistaa :)

Vierailija
18/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro mikä ala. Vaativat yllättäen testin. Eka kerralla en pystynyt pissimään. feikkasin. Toiselle kerralle ehti tulla melkein kaksi kuukautta taukoa. Jännitin ihan pirusti ja ne oli onneksi puhtaat. Satunnainen omalla ajallani pajauttelu ei kuulu mielestäni kenellekkään. 

Noissahan halutaankin varmistella, että valituksi ei tulisi sellaista, jonka vuoksi talon rahat (tai lääkkeet)  päätyvät väärille teille riippuvuuden vuoksi.

Vierailija
19/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemuksiinhan suositellaan kirjoitettavan itsestään juuri ne työpaikkailmoituksessa mainitut jutut. Jos haetaan hymyilevää, niin kirjoitat olevasi hymyilevä. Kun haetaan ajokortillista, niin kirjoitat omaavasi ajokortin. Kun haetaan päihteetöntä, niin kirjoitat olevasi päihteetön.

No, ole hyvä vaan. 

Minä en ole kyllä nähnyt sellaista työpaikkailmoitusta, jossa olisi sanottu etsittävän päihteetöntä. Sen sijaan olen nähnyt maininnan valituksi tulevan huumetestistä.

Ihmiset saavat vapaa-aikanaan käyttää alkoholia. Se on laillinen, eikä se kuulu työnantajalle mitä ihminen vapaa-ajallaan tekee. Tiedätkö, poliisikin saa vapaa-ajalla käyttää viinaa, kunhan sitten päissään kuitenkin osoittaa poliisilta vaadittua käyttäytymistä kansalaisten kanssa tekemisissä ollessaan, siis vapaa-ajallakin.

Työpaikkailmoituksissa monesti mainitaan myös se, että työpaikka on savuton, eli työpaikalla ei saa tupakoida. No, mutta vapaa-ajalla ei kukaan kiellä tupakoimasta. Eli....

Vierailija
20/41 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hakemuksessa saa valehdella niin paljon kuin haluaa.