Mitä sosionomit tarkalleen ottaen tekevät työssään? Tunnen useita sosionomiksi opiskelevia...
...mutta eivät koskaan oikein osaa selittää tarkalleen, että mitä sosionomi käytännössä tekee. Onko se hoitotyötä, terapiaa, jotain ohjausta vai toimistotyötä`? Osaisiko joku selittää mitä sosionomi tekee tyypillisenä työpäivänä.
Kommentit (22)
Eli sosionomi on hyvin laaja-alainen tutkinto ja saa pätevyyden jopa varhaiskasvatuksen opettajaksi???
Eiväthän he sitä vielä opiskelessa tiedäkään.
Riippuu aivan siitä minne pääsevät ja menevät töihin.
Heitä menee aikussosiaalityöhän, nuorisososiaalityöhön sosiaalitoimistoihin.
Erilaisissa laitoksissa työskentelee paljon sosinomeja, kuten nuorisokodit, alkoholistien hoitolat, turvakodit, ja yleensä laitokset joissa hoidetaan ja parannetaan ihmisen sosiaalisia ongelmia.
Päiväkodeissakin heitä saattaa työskennellä, nuoriso-osastoilla psykiatrisissa sairaaloissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Eli sosionomi on hyvin laaja-alainen tutkinto ja saa pätevyyden jopa varhaiskasvatuksen opettajaksi???
Laki taisi muutta, eikä varhaiskasvatus opeja enää valmistu sosionomi-opinnoista, mutta vielä muutama vuosi sitten suiron osa opiskelukavereistani erikoistui varhaiskasvatukseen ja päätyi opeiksi. Itse erikoistuin aikuisiin ja olen sosiaalivirastossa eli sossussa töissä 😊
Omalta luokaltani työllistyttiin mm. Kelaan, varhaiskasvatukseen (ne jotka kävivät vk-suuntautumisen, ilman sitä ei voi), erilaisiin hankkeisiin ja järjestöihin, päihdetyöhön, mielenterveystyöhön, sosiaalitoimeen, nuorisotyöhön, lastensuojeluun. Pääasiallisesti ohjaajiksi. En tiedä luokaltani ketään, joka ei olisi työllistynyt.
Virkamieheksi valmistutaan. Valtio maksaa palkan.
Esim. sosiaaliohjausta tai laitoksessa ohjaajana, laitoksia tossa olikin lueteltuna. Voi olla kuntoutuksessakin, esim. Kelan tarjoamia toiminnanohjaukseen liittyviä, mutta ei (psyko)terapiaa tietenkään. Osa on epäpätevinä sossuina, koska pätevistä on niin kova pula.
Iso osa on myös erilaisissa sotehallinnollisissa töissä, kun ei asiakastyö kiinnostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuntasektorilla ovat enemmän ja ihan toimessa, ei virassa.
Esim. asumisyksiköissä tulee lain mukaan olla vähintään 1/3 korkeastikoulutettua henkilökuntaa-> sosionomit. Antaa laajat valmiudet monenlaiseen työhön, samoin kuin hoitajankin ammatti.
Itse olen mielenterveysjärjestössä ja työni on pääosin ohjausta ja kehittämistyötä. Pohjalla minulla on myös yliopistotutkinto, joka ei liity sosiaalialaan, mutta tukee myös työtäni. Kuten sanottu, tutkinto on laaja-alainen ja tehtävät riippuvat myös opintosuuntauksesta.
Hoitotyöhön sosiomin tutkinto ei liity.
Osa sosionomeista toimii myös TE-toimistoissa asiantuntijoina tai vaikka maahanmuuttotyössä. Kuten korkeakoulututkinnoissa yleensäkin, niin voi hakea paikkoihin joissa vaatimuksena (alempi) kk-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Esim. sosiaaliohjausta tai laitoksessa ohjaajana, laitoksia tossa olikin lueteltuna. Voi olla kuntoutuksessakin, esim. Kelan tarjoamia toiminnanohjaukseen liittyviä, mutta ei (psyko)terapiaa tietenkään. Osa on epäpätevinä sossuina, koska pätevistä on niin kova pula.
Iso osa on myös erilaisissa sotehallinnollisissa töissä, kun ei asiakastyö kiinnostakaan.
Sosionomina ei ole voinut olla epäpätevänä sossuna enää vuosiin. Edellytetään sosiaalityön maisteriopiskelijaa vähintään.
Asiakastyötä: vammaispalvelu, aikuissosiaalityö, lastensuojelu ja lapsiperheiden tukipalvelut, mielenterveys- ja päihdetyö (ei hoitotyötä, mutta mukana moniammatillisessa tiimissä). Etsitään asiakkaalle (toivottavasti) sopivia ratkaisuja heidän ongelmiin, sitten tehdään raportteja ja pienimuotoisia päätöksiä. Isommat päätökset jäävät sosiaalityöntekijälle. Asiakastyö voi tapahtua asiakkaan kotona, julkisella paikalla tai toimistolla, ihan miten asiakkaan kanssa sovitaan.
Välillä on sitten niitä asiakkaita, jotka ovat kaikesta eri mieltä, ja joiden kanssa asioita selvitellään oikeutta myöten.
Naapurissa yksi sosionoomiksi opiskeleva jonka kanssa ei tuu toimeen "erkkikään". Täydellinen kelan täti!
Sosionomin tutkinnolla voi tehdä erilaisia töitä, siksi ehkä opiskelevat tuttusi eivät vielä osaa täysin jäsentää, että mitä sosionomi tekee.
Olen itse valmistunut pari vuotta sitten, ja ehtinyt jo toimia muutamissa erilaisissa paikoissa. Vakituisen työnkin olen jo ehtinyt saada, joten sikälikin olen ollut koulutukseen ja alaan tyytyväinen.
Useimmat ajelevat ympäri kaupunkia lämpölaukun kanssa, jossa lukee Wolt tai Foodora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki taisi muutta, eikä varhaiskasvatus opeja enää valmistu sosionomi-opinnoista, mutta vielä muutama vuosi sitten suiron osa opiskelukavereistani erikoistui varhaiskasvatukseen ja päätyi opeiksi. Itse erikoistuin aikuisiin ja olen sosiaalivirastossa eli sossussa töissä 😊
Sosionomi sossuna? Voit olla sosiaalivirastossa, mutta sossu et todellakaan ole! Sen jo kieltää lakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntasektorilla ovat enemmän ja ihan toimessa, ei virassa.
Juurikin näin. Useilla tuntuu edelleen olevan käsitys, että julkinen sektori = valtio ja valtiolla töissä olevat ovat virassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi sossuna? Voit olla sosiaalivirastossa, mutta sossu et todellakaan ole! Sen jo kieltää lakin.
Eihän siinä luekaan että kys henkilö olisi sossu....
Varmasti riippuu siitä, mihin on suuntautunut opinnoissaan. Sosionomi voi olla esimerkiksi perhetyössä vanhemmuuden tukena, lastensuojelulaitoksessa ohjaajana, vanhustyössä ohjaajana, kehitysvammaisten päiväkeskuksessa ohjaajana, kehitysvammaisten asumisyksikössä auttamassa arjessa selviytymisessä, sosiaalitoimistossa, vanginvartijana jne.
Opiskellessa ei välttämättä tiedä, mitä myöhemmin työelämässä tulee tekemään. Olen sosionomi ja kuvittelin jääväni lastensuojeluun töihin, mutta olen varhaiskasvatuksessa opettajana tyytyväinen työnkuvaani.