Hoitoalalla - Ajattelin jäädä työttömäksi
Eli: Paljonko kelalta saa fyrkkaa jos jää ansiosidonnainen jakso päättyy /mitä kela kaiken maksaa?
Mulla omakotitalo mistä maksan asuntolaina lyhennystä ja pankissa n. 115.000 tilillä.
Eikö kelalta saa ehkä n. 700€ kuussa? Sillä perjäisin ihan hyvin aika pitkään.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, sä oot hoitoalalla, ja oot jo ennen tätä koronajupakkaa ollut työttömänä.
No, sepä kertoo sinusta paljon, katsos, hoitoalalla ei pätevät ja kykenevät henkilöt kortissa ole.
Ja mitäs meille ilmottelet tekemisiäs, sen kun jäät työttömäksi. Ketä kiinnostaa? Mene vaikka lääke-esittelijäks, mene lääkefirmaan hoitoalan tutkinnollas töihin, siellä saa varmaan parempaa palkkaa eikä vaadita koronapiikkiäkään työpaikan saamiseksi.
Kuulostat nenäkkäältä ja juntilta, myös hieman katkeralta. Teille on varmaan paljon hakijoita töihin (sarkasmia...)?
Kuulepa, hoitoalalta voi hyvin jäädä työttömäksi jos on muita tutkintoja ja työkokemusta. Jossain vaiheessa alkaa kyllä tulla hakuosoituksia hoitoalan paikkoihin mutta sitten voi vaikka keikkailla.Kysymyshän on siitä, että alalla ei ole vetovoimaa. Töihin pääsee kyllä, revitään suorastaan mutta ap ei halua. Luulisi sinuakin kiinnostavan kun vuorosta puuttuu työkavereita. Vaihda asennettasi.
Mä olen viimeiset 2 kesää ollut omilla lomilla 4-5 kk maisterintutkinnon avulla, ammattisuojahan on 3 kk. Enkä muuten enää koskaan palaa kokoaikaiseksi; juuri laskin ensi vuodelle uuden verokortin, ja mikäli olen töissä 8 kk, vero% on 7,5 (opintolainavähennys, ei muuta).
Laitoshuoltajilla on vähän samaa, ei saisi olla hetkeäkään rauhassa, ellei.
Työkokeiluun kai pääse kun vain sanoo haluavansa kokeilla jotain alaa? Joihinkn paikkoihin ei pääse/työkkäri anna lupaa, mutta jos keksii hyvän paikan ja perustelun, onko siihen mitään esteitä? Pitääkö olla tietty aika työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömänä vuodesta 2013 lähtien ja rauhassa on saanut olla. Vielä eivät ole kutsuneet kuntouttavaan työtoimintaan.
OHO! Olet ainutlaatuinen tapaus. Kunta ei yleensä halua maksaa sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä jotenka aktivoi 4h/viikko ne johonkin askarteluun.
Mulla on äitiyslomat osuneet oikeisiin kohtiin ;). Ja ehkä eivät akateemisia askartelupajoihin ota muutenkaan.
Työttömät tekevät myös toimistotöitä työmarkkinatuella esim. Sairaalat, vesilaitos, sähkölaitos, nuorisotalot, museot, taidemuseot, kansalaisopistot, sivistyskeskus, ympäristötoimi, hautausmaan toimistot, seurakuntien toimistot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei kerry eläkettä. Voi harmittaa myöhemmin.
Jos palkka on alle 3000€/kk brutto, ei se eläke kerry töissä ollessakaan. Eläkekertymä toimii houkuttimena ainoastaan, jos palkka on mediaanituloa korkeampi.
Mitähän sä luulet selittäväsi XDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kurkkua myöten täynnä tätä eukkovoittoista narinaa hoitoalan töistä. Lopettakaa jo. On kyllä ihme, että julkisuus antaa yhden ammattiryhmän melskata päivästä toiseen. AY-liike on nähnyt tilaisuutensa tulleen. Mitä tämä vaikuttaa nuoriin, jotka haluavat hoitoalalle? Opiskelkaa lääkäriksi. He eivät kovin paljon julkisuudessa napise, vaikka hiton raskasta työtä tekevätkin. Ja älkää aloittako palkkanarinaanne. Ovet ovat teillekin auki....tai sitten ei.
Miten miehet saataisi hoitoalalle? Kaikkihan tiedämme, että miehetovat vahvempina parempia fyysiseen työhön, naiset taas henkiseen.
Kukas sinne rakennustyömaalle ja kaivoksiin menee sitten töihin? Putkimieheksi? Sähkölinjoja asentamaan? Naiset vai? Eihän ne pärjää edes sairaanhoitajana, kun on niin raskasta.
Naisia on sähköasentajina ja pärjäävät hyvin. Enemmänkin saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ne Kelan tuet on sitten 0 euroa jos kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta. Se kannattaa pitää mielessä. Olettaen että aiot jäädä vuosiksi kotiin, etkä ainoastaan odottamaan ansiosidonnaisen päättymistä.
Kuntouttava työtoiminta on niille, ketkä eivät kykene opiskelemaan. Tarvittavat opintopisteet tarkastelujakson aikana oikeuttavat työttömyyskorvauksen jatkumiseen. Siis silloin kun liitonrahakausi on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sepä kertoo sinusta paljon, katsos, hoitoalalla ei pätevät ja kykenevät henkilöt kortissa ole.
Ja mitäs meille ilmottelet tekemisiäs, sen kun jäät työttömäksi. Ketä kiinnostaa? Mene vaikka lääke-esittelijäks, mene lääkefirmaan hoitoalan tutkinnollas töihin, siellä saa varmaan parempaa palkkaa eikä vaadita koronapiikkiäkään työpaikan saamiseksi.
Kuulostat nenäkkäältä ja juntilta, myös hieman katkeralta. Teille on varmaan paljon hakijoita töihin (sarkasmia...)?
Kuulepa, hoitoalalta voi hyvin jäädä työttömäksi jos on muita tutkintoja ja työkokemusta. Jossain vaiheessa alkaa kyllä tulla hakuosoituksia hoitoalan paikkoihin mutta sitten voi vaikka keikkailla.Kysymyshän on siitä, että alalla ei ole vetovoimaa. Töihin pääsee kyllä, revitään suorastaan mutta ap ei halua. Luulisi sinuakin kiinnostavan kun vuorosta puuttuu työkavereita. Vaihda asennettasi.
Mä olen viimeiset 2 kesää ollut omilla lomilla 4-5 kk maisterintutkinnon avulla, ammattisuojahan on 3 kk. Enkä muuten enää koskaan palaa kokoaikaiseksi; juuri laskin ensi vuodelle uuden verokortin, ja mikäli olen töissä 8 kk, vero% on 7,5 (opintolainavähennys, ei muuta).
Ensi vuonna myös osa-aikatyöntekijöillä alkaa työnhaku, jos hakevat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita. Kannattaa vastata puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on alle 3000€/kk brutto, ei se eläke kerry töissä ollessakaan. Eläkekertymä toimii houkuttimena ainoastaan, jos palkka on mediaanituloa korkeampi.
Mitähän sä luulet selittäväsi XDD
Verrattuna takuueläkkeeseen. Noinhan se on matalapalkka-aloilla. -eri
Saat todennäköisesti pelkän työmarkkinatuen joka on reilu 500€/kk. Jos sinulla on lapsia niin heistä tulee minimaaliset korotukset. Tttuet voi heti unohtaa jos tilillä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläke ja eläke… Ei ole mikään tae, että edes on hengissä eläkeiässä. Elämä on tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne Kelan tuet on sitten 0 euroa jos kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta. Se kannattaa pitää mielessä. Olettaen että aiot jäädä vuosiksi kotiin, etkä ainoastaan odottamaan ansiosidonnaisen päättymistä.
Kuntouttava työtoiminta on niille, ketkä eivät kykene opiskelemaan. Tarvittavat opintopisteet tarkastelujakson aikana oikeuttavat työttömyyskorvauksen jatkumiseen. Siis silloin kun liitonrahakausi on käytetty.
Minulla oli kyllä AMK- tutkinto suoritettu, kun olin kuntouttavassa 3 kuukautta ja perään alkoi palkkatukityö samassa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna myös osa-aikatyöntekijöillä alkaa työnhaku, jos hakevat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita. Kannattaa vastata puhelimeen.
Mä olen syys/lokakuulta kevääseen täysin töissä, en tee sopimuksia kesäkuukausille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin hoitoalalla tekisin pelkästään keikkaa. Vakkaritöissä kävisin niin pitkään että saisi ns. statuksen kuntoon eli asuntolainat ja luottokortit yms. Sen jälkeen tekisin keikkaa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kukaan ei kysele jos keikkojen välillä on lomalla viikon tai kaksi tai vaikka kaksi kuukautta.
Jos on tähän asti tehnyt hoitoalan töitä eikä ole pätevää syytä kieltäytyä alan töistä niin turha kuvitella että saat jäädä kotiin loikoilemaan. 90pv karenssin taatusti tulee ja silloin et saa mitään mistään. Viimeistään sen jälkeen tarjoavat sinulle useita paikkoja joihin pakko hakea.
Alanvaihtohan on mahdollista mutta siihenkin kannattaa olla jokin suunnitelma muuten tyrkyttävät sinulle hoitoalan hommia ja niitähän riittää. Jos joku paikka haluaa palkata sinut ja kieltäydyt niin taas paukkuu karenssi. Mutta sinun säästöillä sulla ei ole huolen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tähän asti tehnyt hoitoalan töitä eikä ole pätevää syytä kieltäytyä alan töistä niin turha kuvitella että saat jäädä kotiin loikoilemaan. 90pv karenssin taatusti tulee ja silloin et saa mitään mistään. Viimeistään sen jälkeen tarjoavat sinulle useita paikkoja joihin pakko hakea.
Alanvaihtohan on mahdollista mutta siihenkin kannattaa olla jokin suunnitelma muuten tyrkyttävät sinulle hoitoalan hommia ja niitähän riittää. Jos joku paikka haluaa palkata sinut ja kieltäydyt niin taas paukkuu karenssi. Mutta sinun säästöillä sulla ei ole huolen häivää.
Ehkä häntä ei palkata, kun tuli se rokotepakko? Ei niin typerää pakkoa, etteikö sitä voisi kiertää.
Jää äläkä ulise täällä pääset nauttimaan perkele näistä suurista kelan tuista.
Ne jotka tekevät mukavia osa-aikahommia ja vetävät soveltavaa päivärahaa samalla joutuvat viimeistään toukokuussa hakemaan kokopäivätöitä.
Itse tein vuoden osa-aikaista ja sitten alkoi työkkäri painostamaan että pitäisi löytää kokoaikatyötä ja lähettelivät tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä luuseri ap
Aha. Olen aina tehnyt ja elänyt niin kuin mua huvittaa. Olen terve. Talo 3v päästä maksettu ja yli sata tonnia tilillä. Ikä 38v.
Jos tämmöistä kutsutaan Suomessa luuseriksi, niin sitten meillä ei mitään hätää. Silloin elintaso Suomessa on kyllä erittäin korkea.
Mulle riittää tuo mun luuseri-status ihan hyvin.
ap
Kyllä todellakin uskomatonta, luusereiden kuningatar kehtaa kinuta yhteiskunnalta rahaa kun on satatonnia tilillä, ei kyllä mitään rajaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä luuseri ap
Aha. Olen aina tehnyt ja elänyt niin kuin mua huvittaa. Olen terve. Talo 3v päästä maksettu ja yli sata tonnia tilillä. Ikä 38v.
Jos tämmöistä kutsutaan Suomessa luuseriksi, niin sitten meillä ei mitään hätää. Silloin elintaso Suomessa on kyllä erittäin korkea.
Mulle riittää tuo mun luuseri-status ihan hyvin.
ap
Kyllä todellakin uskomatonta, luusereiden kuningatar kehtaa kinuta yhteiskunnalta rahaa kun on satatonnia tilillä, ei kyllä mitään rajaa!
Ärsyttääkö, kun mikään pyrkimys kiristää ei toimi?
Minä olen ollut 4 vuoden aikana 7 kuukautta työkokeilussa ja toinen palkkatukityö menossa.