Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla - Ajattelin jäädä työttömäksi

Vierailija
31.12.2021 |

Eli: Paljonko kelalta saa fyrkkaa jos jää ansiosidonnainen jakso päättyy /mitä kela kaiken maksaa?

Mulla omakotitalo mistä maksan asuntolaina lyhennystä ja pankissa n. 115.000 tilillä.

Eikö kelalta saa ehkä n. 700€ kuussa? Sillä perjäisin ihan hyvin aika pitkään.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä 700 euron työttömyystuesta menee sitten joku 20% veroa jota EI saa veronpalautuksena. Palkkatuloihin sovelletaan kaikenlaisia verovähennyksiä, joten vastaavan kokoisen palkan saisi pitää kokonaan mutta työmarkkinatuesta jää käteen n. 500 €. Omistusasuntoon saa heikonlaisesti asumistukea ja toimeentulotukea et saa jos on säästöjä.

Saat siis sen n. 500€ kuussa kaikkiaan tukia, edellytyksellä että onnistut esittämään ettei töitä millään löydy. Voi olla hoitsuna vaikeaa.

Kyllä työttömillekin veronpalautuksia maksetaan, ihan siis vaikka olis koko vuoden ollut työttömänä.

Vierailija
22/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kerry eläkettä. Voi harmittaa myöhemmin.

Jos palkka on alle 3000€/kk brutto, ei se eläke kerry töissä ollessakaan. Eläkekertymä toimii houkuttimena ainoastaan, jos palkka on mediaanituloa korkeampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaltahan ei tuu mitään, jos tilillä rahaa.

Vierailija
24/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä luuseri ap

Vierailija
25/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri tarjoo työpaikkaa, niin sitä on pakko hakea. Muuten tulee uusi karenssi.

Kyllä sen tiedän. Mutta ei ole ongelma hakea niin että ei työnantaja ei kiinnosta.

Kerron avoimesti vaikka että ei oke rokotetta. Ei kai sit ketään halua palkata mut.

Tuo osuus helppo hoitaa. Siitä en ole huolissaan mitenkään.

Vierailija
26/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä vuodesta 2013 lähtien ja rauhassa on saanut olla. Vielä eivät ole kutsuneet kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
27/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä 700 euron työttömyystuesta menee sitten joku 20% veroa jota EI saa veronpalautuksena. Palkkatuloihin sovelletaan kaikenlaisia verovähennyksiä, joten vastaavan kokoisen palkan saisi pitää kokonaan mutta työmarkkinatuesta jää käteen n. 500 €. Omistusasuntoon saa heikonlaisesti asumistukea ja toimeentulotukea et saa jos on säästöjä.

Saat siis sen n. 500€ kuussa kaikkiaan tukia, edellytyksellä että onnistut esittämään ettei töitä millään löydy. Voi olla hoitsuna vaikeaa.

Se onnistuu niin että on alan vaihtajana, hakee muita töitä tai koittaa päästä opiskelemaan eikä enää lähde entiseen ammattiin. Jos on väärälle alalle opiskellut niin ei sen alan töitä voida tarjota ja karensseja lyödä siitä vain. Moni huomaa valmistumisen jälkeen työelämässä vasta ettei tämä ollut oikea valinta. Minä olen opiskellut kolme ammattia eikä mikään ole tuntunut oikealta. Ensimmäisessä ammatissa olin hyvä mutta terveys ei kestänyt sitä. Muissa ammateissa suoriuduin heikonlaisesti eikä ollut luontaista lahjakkuutta niihin ollenkaan joissa todettiin hahmotushäiriö ja lapsuudessahan ei sellaisista tiedetty yhtään mitään. 

Vierailija
28/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kerry eläkettä. Voi harmittaa myöhemmin.

Jos palkka on alle 3000€/kk brutto, ei se eläke kerry töissä ollessakaan. Eläkekertymä toimii houkuttimena ainoastaan, jos palkka on mediaanituloa korkeampi.

Eläkkeen kertymistä suunniteltaessa on sattunut kohtalokas virhe.

Vierailija
29/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä luuseri ap

Aha. Olen aina tehnyt ja elänyt niin kuin mua huvittaa. Olen terve. Talo 3v päästä maksettu ja yli sata tonnia tilillä. Ikä 38v.

Jos tämmöistä kutsutaan Suomessa luuseriksi, niin sitten meillä ei mitään hätää. Silloin elintaso Suomessa on kyllä erittäin korkea.

Mulle riittää tuo mun luuseri-status ihan hyvin.

ap

Vierailija
30/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä vuodesta 2013 lähtien ja rauhassa on saanut olla. Vielä eivät ole kutsuneet kuntouttavaan työtoimintaan.

OHO! Olet ainutlaatuinen tapaus. Kunta ei yleensä halua maksaa sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä jotenka aktivoi 4h/viikko ne johonkin askarteluun. 

Vierailija
31/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kurkkua myöten täynnä tätä eukkovoittoista narinaa hoitoalan töistä. Lopettakaa jo. On kyllä ihme, että julkisuus antaa yhden ammattiryhmän melskata päivästä toiseen.  AY-liike on nähnyt tilaisuutensa tulleen. Mitä tämä vaikuttaa nuoriin, jotka haluavat hoitoalalle?  Opiskelkaa lääkäriksi. He eivät kovin paljon julkisuudessa napise, vaikka hiton raskasta työtä tekevätkin. Ja älkää aloittako palkkanarinaanne. Ovet ovat teillekin auki....tai sitten ei.

Vierailija
32/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OHO! Olet ainutlaatuinen tapaus. Kunta ei yleensä halua maksaa sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä jotenka aktivoi 4h/viikko ne johonkin askarteluun. 

Mulla on äitiyslomat osuneet oikeisiin kohtiin ;). Ja ehkä eivät akateemisia askartelupajoihin ota muutenkaan.

Vierailija
33/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kurkkua myöten täynnä tätä eukkovoittoista narinaa hoitoalan töistä. Lopettakaa jo. On kyllä ihme, että julkisuus antaa yhden ammattiryhmän melskata päivästä toiseen.  AY-liike on nähnyt tilaisuutensa tulleen. Mitä tämä vaikuttaa nuoriin, jotka haluavat hoitoalalle?  Opiskelkaa lääkäriksi. He eivät kovin paljon julkisuudessa napise, vaikka hiton raskasta työtä tekevätkin. Ja älkää aloittako palkkanarinaanne. Ovet ovat teillekin auki....tai sitten ei.

Miten miehet saataisi hoitoalalle? Kaikkihan tiedämme, että miehetovat vahvempina parempia fyysiseen työhön, naiset taas henkiseen.

Vierailija
34/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, sä oot hoitoalalla, ja oot jo ennen tätä koronajupakkaa ollut työttömänä.

No, sepä kertoo sinusta paljon, katsos, hoitoalalla ei pätevät ja kykenevät henkilöt kortissa ole.

Ja mitäs meille ilmottelet tekemisiäs, sen kun jäät työttömäksi. Ketä kiinnostaa? Mene vaikka lääke-esittelijäks, mene lääkefirmaan hoitoalan tutkinnollas töihin, siellä saa varmaan parempaa palkkaa eikä vaadita koronapiikkiäkään työpaikan saamiseksi.

Työttymyys alkaa 01.01. ja ensin alkaa 3kk karenssijakso kun sanoin itteeni irti.

Mietin nyt mitä kaikkea voisi saada ja ajattelin kysyä neuvoja.

Minulla ei mitään hätää taloudellisesti, mutta jokainen € Kelalta auttaa siihen että omat säästöt säilyy.

Ap

Varmaan ihan vaan peruspäivärahaan on oikeus. Siihen ei omaisuus vaikuta. Se ei kyllä taida olla edes 700€, vai olisko just sen verran ehkä… Mutta huomioi että sinun on otettava vastaan työtä jos tarjotaan koulutustasi vastaavaa paikkaa. Hoitajille ainakin pk seudulla on niin paljon töitä tarjolla ettei käytännössä voi jäädä työttämäksi. Paitsi tietenkin jos ei edes ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, mutta sitten ei tietenkään saa minkäänlaista työttömyyskorvaustakaan. MUTTA jos et ole ottanut roketetta, tilanne on toinen! Koska nyt vaaditaan että sote alan työntekijät on rokotettu koronaa vastaan, sinua ei siinä tapauksessa voida palkata hoitotyöhön. Silloin olet oikeutettu korvaukseen siinä missä kuka tahansa työtön, koska olisit valmis ottamaan paikan vastaan, mutta työnantaja ei sinua palkkaa.

Vierailija
35/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt, mikä olisi paras vaihtoehto. Kannattaisiko irtisanoutua nyt ja ottaa se karenssi, jonka jälkeen saa normaalisti kaikki työttömän tuet, vai kannattaako jäädä odottamaan työnantajan ratkaisua ja olla mahdollisesti koko vuosi ilman palkkaa ja tukia? Vai irtisanoutua ja lähteä opiskelemaan? Vai perustaa yritys? Liikeideoita kyllä riittää ja liiketoimintasuunnitelmakin on valmiina.

Kaikilla näillä vaihtoehdoilla pärjään, rahalla ei ole koskaan ollut mulle suurta merkitystä. Nykyistä työtäni pidän tärkeänä, mutta en sitä todellakaan jää kaipaamaan.

Vierailija
36/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten miehet saataisi hoitoalalle? Kaikkihan tiedämme, että miehetovat vahvempina parempia fyysiseen työhön, naiset taas henkiseen.

Ai miten? No tietenkin pitäisi nostaa palkkaa vähintään tonnilla.

Vierailija
37/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas sinne rakennustyömaalle ja kaivoksiin menee sitten töihin? Putkimieheksi? Sähkölinjoja asentamaan? Naiset vai? Eihän ne pärjää edes sairaanhoitajana, kun on niin raskasta.

Vierailija
38/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon veroprosentin repäisit tai sen, että ei saa veronpalautuksena liikaa maksetun veron?   Verokortin prosentin voi muuttaa omaverossa ja jos sinulta on peritty liikaa veroa niin sen saa normaaliin tapaan palautuksena. Samoin jos maksat liian vähän veroja niin mätkyjä tulee.

Vierailija
39/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaltahan ei tuu mitään, jos tilillä rahaa.

Ei pidä paikkaansa. Se koskee vain toimeentulotukea. Jokainen työtön työnhakija on oikeutettu työttömyysturvaan.

Vierailija
40/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas sinne rakennustyömaalle ja kaivoksiin menee sitten töihin? Putkimieheksi? Sähkölinjoja asentamaan? Naiset vai? Eihän ne pärjää edes sairaanhoitajana, kun on niin raskasta.

Viron pojat ne on tehneet tähänkin asti,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan