Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla - Ajattelin jäädä työttömäksi

Vierailija
31.12.2021 |

Eli: Paljonko kelalta saa fyrkkaa jos jää ansiosidonnainen jakso päättyy /mitä kela kaiken maksaa?

Mulla omakotitalo mistä maksan asuntolaina lyhennystä ja pankissa n. 115.000 tilillä.

Eikö kelalta saa ehkä n. 700€ kuussa? Sillä perjäisin ihan hyvin aika pitkään.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri tarjoo työpaikkaa, niin sitä on pakko hakea. Muuten tulee uusi karenssi.

Kyllä sen tiedän. Mutta ei ole ongelma hakea niin että ei työnantaja ei kiinnosta.

Kerron avoimesti vaikka että ei oke rokotetta. Ei kai sit ketään halua palkata mut.

Tuo osuus helppo hoitaa. Siitä en ole huolissaan mitenkään.

Onko tullut mieleen,että kun haet alan töitä ja ilmoitat,että et aio täyttää uuden tartuntatutilain säännöksiä, työn tarjoaja laittaa siitä työkkäriin lausunnon.Työkkäri katsoo,että et itsestäsi johtuvasta syystä työllisty ja työttömyystukia et saa. Kannattais olla huolissaan.

Vierailija
42/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt, mikä olisi paras vaihtoehto. Kannattaisiko irtisanoutua nyt ja ottaa se karenssi, jonka jälkeen saa normaalisti kaikki työttömän tuet, vai kannattaako jäädä odottamaan työnantajan ratkaisua ja olla mahdollisesti koko vuosi ilman palkkaa ja tukia? Vai irtisanoutua ja lähteä opiskelemaan? Vai perustaa yritys? Liikeideoita kyllä riittää ja liiketoimintasuunnitelmakin on valmiina.

Kaikilla näillä vaihtoehdoilla pärjään, rahalla ei ole koskaan ollut mulle suurta merkitystä. Nykyistä työtäni pidän tärkeänä, mutta en sitä todellakaan jää kaipaamaan.

Ehkä karenssi on järkevin vaihtoehto rahallisesti. Saathan sitäpaitsi lomat rahana jos sulla on säästössä lomapäiviä. Muutaman kuukauden pystyy hyvin elämään ihan minimibudjetilla kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri tarjoo työpaikkaa, niin sitä on pakko hakea. Muuten tulee uusi karenssi.

Kyllä sen tiedän. Mutta ei ole ongelma hakea niin että ei työnantaja ei kiinnosta.

Kerron avoimesti vaikka että ei oke rokotetta. Ei kai sit ketään halua palkata mut.

Onko tullut mieleen,että kun haet alan töitä ja ilmoitat,että et aio täyttää uuden tartuntatutilain säännöksiä, työn tarjoaja laittaa siitä työkkäriin lausunnon.Työkkäri katsoo,että et itsestäsi johtuvasta syystä työllisty ja työttömyystukia et saa. Kannattais olla huolissaan.

Työkkäri ei toimi noin koska se ei ole laillista.he voivat ainoastaan velvoittaa ottamaan vastaan työ jonka vaatimat edellytykset hakija täyttää.

Vierailija
44/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen ei tarvi ilmoittaa mitään. Hakee vain oman alan töitä. Rokottamattomuus selviää haastattelussa, jolloin ei tule valituksi. TE:stä ei kysytä, miksi ei tullut valituksi. Ei heitä kiinnosta sellaiset.

Vierailija
45/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja jos sattuisit saamaan hoitajan paikan jossa ei varsinaista potilastyötä tarvitse tehdä, niin tottakai se olisi ihan lottovoitto! Niitä kun ei juurikaan ole edes tarjolla.

Vierailija
46/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kerry eläkettä. Voi harmittaa myöhemmin.

Jos palkka on alle 3000€/kk brutto, ei se eläke kerry töissä ollessakaan. Eläkekertymä toimii houkuttimena ainoastaan, jos palkka on mediaanituloa korkeampi.

Ei sillä ole niin paljon väliä jos on reilusti omaisuutta jonka voi eläkeikäisenä realisoida. Muutenkin eläkkeiden maksaminen tulevaisuudessa on hyvin kyseenalaista. Sen varaan ei kenenkään kannata laskea.

Vierailija
47/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, sä oot hoitoalalla, ja oot jo ennen tätä koronajupakkaa ollut työttömänä.

No, sepä kertoo sinusta paljon, katsos, hoitoalalla ei pätevät ja kykenevät henkilöt kortissa ole.

Ja mitäs meille ilmottelet tekemisiäs, sen kun jäät työttömäksi. Ketä kiinnostaa? Mene vaikka lääke-esittelijäks, mene lääkefirmaan hoitoalan tutkinnollas töihin, siellä saa varmaan parempaa palkkaa eikä vaadita koronapiikkiäkään työpaikan saamiseksi.

Kuulostat nenäkkäältä ja juntilta, myös hieman katkeralta. Teille on varmaan paljon hakijoita töihin (sarkasmia...)?

Kuulepa, hoitoalalta voi hyvin jäädä työttömäksi jos on muita tutkintoja ja työkokemusta. Jossain vaiheessa alkaa kyllä tulla hakuosoituksia hoitoalan paikkoihin mutta sitten voi vaikka keikkailla.

Kysymyshän on siitä, että alalla ei ole vetovoimaa. Töihin pääsee kyllä, revitään suorastaan mutta ap ei halua. Luulisi sinuakin kiinnostavan kun vuorosta puuttuu työkavereita. Vaihda asennettasi.

Vierailija
48/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä vuodesta 2013 lähtien ja rauhassa on saanut olla. Vielä eivät ole kutsuneet kuntouttavaan työtoimintaan.

OHO! Olet ainutlaatuinen tapaus. Kunta ei yleensä halua maksaa sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä jotenka aktivoi 4h/viikko ne johonkin askarteluun. 

Mulla on äitiyslomat osuneet oikeisiin kohtiin ;). Ja ehkä eivät akateemisia askartelupajoihin ota muutenkaan.

On siellä ihan kaikkea koulukuntaa, mitään ammattia vailla, yli koulutettujakin ja siltä väliltä jos on epäonnistunut urallaan ja pudonnut yhteiskunnasta tavallisemmin sairauksien tai päihteiden takia niin ette elämä potkinut päähän eikä ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Akateemisen varsinkin pitää opetella askartelemaan jos on niin heikko koulutustausta ettei sillä mitään töitä saa. 

Vierailija
49/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne Kelan tuet on sitten 0 euroa jos kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta. Se kannattaa pitää mielessä. Olettaen että aiot jäädä vuosiksi kotiin, etkä ainoastaan odottamaan ansiosidonnaisen päättymistä.

Ei kai kukaan niin tyhmä ole että tekisi noin? Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, voi palata töihin kunnes ehdot taas täyttyy että saa uudestaan ansiosidonnaista.

Vierailija
50/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä vuodesta 2013 lähtien ja rauhassa on saanut olla. Vielä eivät ole kutsuneet kuntouttavaan työtoimintaan.

OHO! Olet ainutlaatuinen tapaus. Kunta ei yleensä halua maksaa sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä jotenka aktivoi 4h/viikko ne johonkin askarteluun. 

Mulla on äitiyslomat osuneet oikeisiin kohtiin ;). Ja ehkä eivät akateemisia askartelupajoihin ota muutenkaan.

On siellä ihan kaikkea koulukuntaa, mitään ammattia vailla, yli koulutettujakin ja siltä väliltä jos on epäonnistunut urallaan ja pudonnut yhteiskunnasta tavallisemmin sairauksien tai päihteiden takia niin ette elämä potkinut päähän eikä ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Akateemisen varsinkin pitää opetella askartelemaan jos on niin heikko koulutustausta ettei sillä mitään töitä saa. 

En ole koko tuona aikana hakenut yhtäkään työpaikkaa.

Olen tyytyväinen siihen, että ei tarvitse asua vuokralla, vaan minulla on maksettu asunto pääkaupunkiseudulla. Askartelen joka päivä lasteni kanssa. :),

Vierailija
51/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt en ihmettele että jos on eronnut ja saa lapsista tukia ja elatusmaksuja työttömyyskorvausten päälle ja suku avustaa niin voi jopa työttömäksi jäädä eikä mene velkainen omakotitalo alta.

Vierailija
52/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen siihen, että ei tarvitse asua vuokralla, vaan minulla on maksettu asunto pääkaupunkiseudulla. Askartelen joka päivä lasteni kanssa. :),

Ei ne lapset kuitenkaan korvaa aikuisten seuraa ja muista työttömistä saatavaa vertaistukea. Minä tykkään käydä kuntouttavassa tapaamassa muita työttömiä, tekemässä käsitöitä, sieltä saa uusia virikkeitä ja mukavaa vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja on jotain yhteistä. 

Vierailija
53/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt en ihmettele että jos on eronnut ja saa lapsista tukia ja elatusmaksuja työttömyyskorvausten päälle ja suku avustaa niin voi jopa työttömäksi jäädä eikä mene velkainen omakotitalo alta.

Mihinkään tämä mahtaa liittyä? Suomen kielen oikeinkirjoitusta sisältävä kurssikin olisi paikallaan.

Vierailija
54/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä luuseri ap

Eiköhän se mene niinpäin kuin sananlaskussakin: hullu töitä tekee, voisas pääsee vähemmällä…

Vierailija
55/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös sotealalla. Kerään lomapäivät huhtikuuhun saakka ja sitte jään pois. Karenssi ei pelota koska parhaillaan kerään säästöä sen varalle

Vierailija
56/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kai kuulut liittoon? Pääset ansiosidonnaiselle. Toiseksi kai olet määräaikainen? Silloin ei tule karenssia kun soppari loppuu. Työkkäri ei tiedä onko sinulle tarjottu jatkoa. Ja kolmanneksi, saat olla rauhassa kolmisen kuukautta, riippuen virkailijasta ja työhistoriastasi, minkä jälkeen alkavat soittelemaan ja tunkemaan duunipaikkoja. 

Tosin 1.5 tämä muuttuu kun tulee se uusi aktiivimalli. Tosin kaipa siinäkin onnistuu parin kuukauden keplottelu. Itsellä ansiosidonnainen oli viimeksi muistaakseni 1400 euroa, asumistukea en saanut kun puoliso käy töissä. Säästelen aina rahaa kun olen työputkessa, yleensä sen 7-8 kuukautta vuodessa. Sitten huilaan kolme neljä kuukautta liiton rahoilla ja tuleehan siinä lomatkin maksuun. Kun työkkärissä alkavat kiinnostua liikaa, menen taas töihin. Sopii minulle. Ei tule taloudellisia vaikeuksia kun ei ole velkaa ja osaa säästää sivuun etukäteen. On niin paska ala, että en ala polttamaan itseäni loppuun.

Vierailija
57/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös sotealalla. Kerään lomapäivät huhtikuuhun saakka ja sitte jään pois. Karenssi ei pelota koska parhaillaan kerään säästöä sen varalle

Jos olet määräaikainen, niin eihän tuossa ongelmaa ole. Ei tule karenssia. Ja se uusi aktiivimalli taitaa lyhentää sitä karenssia muutenkin, vaikka ehkä kyttäys muuten sitten lisääntyy.

Vierailija
58/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta 700 eurosta menee vero eli saat noin 518 netto.

Vierailija
59/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole niin dille, että ei kuulu liittoon ja joutuu Kelan rahoille? Huh.

Vierailija
60/87 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne lapset kuitenkaan korvaa aikuisten seuraa ja muista työttömistä saatavaa vertaistukea. Minä tykkään käydä kuntouttavassa tapaamassa muita työttömiä, tekemässä käsitöitä, sieltä saa uusia virikkeitä ja mukavaa vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja on jotain yhteistä. 

Kuntouttavaa työtoimintaa on myös esim. toimistotyöt sairaalan arkistossa ja osa laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi