Ylisuojeleva vanhemmat hoplopissa:D
Haluaisin kertoa teille, että ei se lapsi kuole jos yrittää kiivetä johonkin tai laskee vähän isommasta mäestä. Siis JOS lapsi haluaa. Sen sijaan olisi hyvä, jos rohkaisisitte lastamme yrittämään. Ja jos lapsenne saa vähän osumaa toisesta lapsesta eikä reagoi siihen mitenkään (ala itkeä tms), häntä el sattunut. Joten anna lapsesi jatkaa rauhassa äläkä mene hössöttämään että eihän rakas sattunut. Olen puhunut.
Kommentit (36)
Kerran olin 1,5 vuotiaan kanssa eräässä touhutalossa siellä pienten puolella. Siellä oöi meidän lisäksi yksi toinen saman ikäinen lapsi ja sitten joku ehkä 4 vuotias äitinsä kanssa. Sen isomman äiti rakensi jostain suurista painavista kuutioista melkein parimetrisen tornin ja sitten KAATOI sen mun taaperon päälle. Se toinenkin pienempi melkein jäi alle. Sitten se mamma vaan katsoi mun lasta ja nappas omansa äkkiä mukaan ja luikki muualle. En ehtinyt sanoa mitään kun lohdutin itkevää lasta. Kyllä vitutti.
Viimeksi kun mä olin hoplopissa mun lasten kanssa, 1 wtmutsi oli juoruumassa muiden kanssa kun sen lapsi laski pää alaspäin isosta liukumäestä suoraan toisen lapsen päälle. Lapsi rupes parkumaan täysillä ja tuli varmaan vähintäänkin aivotärähdys. Että kyllä sun pitää vähintäänkin selittää mitä saa tehdä ja mitä ei, ja myös vähän vahtia! Kukaan muu ei ole vastuussa sun lapsista eikä niiden mahdollisista vammoista! Ärsyttää huolimattomat vanhemmat
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:18"]Kerran olin 1,5 vuotiaan kanssa eräässä touhutalossa siellä pienten puolella. Siellä oöi meidän lisäksi yksi toinen saman ikäinen lapsi ja sitten joku ehkä 4 vuotias äitinsä kanssa. Sen isomman äiti rakensi jostain suurista painavista kuutioista melkein parimetrisen tornin ja sitten KAATOI sen mun taaperon päälle. Se toinenkin pienempi melkein jäi alle. Sitten se mamma vaan katsoi mun lasta ja nappas omansa äkkiä mukaan ja luikki muualle. En ehtinyt sanoa mitään kun lohdutin itkevää lasta. Kyllä vitutti.
[/quote]
juu siitä lapsestakin kasvaa varmaan tosi vastuuntuntoinen tolla tavalla...
Osui ja upposi!
Viimeksi hoplopissa konttasin koko ajan jommankumman lapsen mukana (4 ja 2 vee), mies meni toisen kanssa, ja välillä vaihdettiin.
Todettiin yhdessä, että uskaltaisihan se lapset jo päästää kiipeilemään keskenäänkin, jos siellä ei olisi niitä sokerihumalaisia esiteinejä riehumassa.
Hauska oli, kunto kohosi, ja jostakin syystä ne esiteinitkin innostuivat leikkimään yhdessä meidän kanssa. Sama tapahtuu usein leikkipuistoissakin.
Ja ollaan niitä pahamaineisia vanhoja vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:51"]No tuotahan näkee tosi vähän. Paljon enemmän näkee sitä, että tymppintynyt vanhempi jättää (pienen) lapsensa yksin sinne kiipeilemään, kaipaa kännykän kätöseen ja katsoo netflixiä. Lapset tarvitsevat aikuisen valvontaa sielläkin. Se ylihuolehtiva sentään vuorovaikuttaa lapsensa kanssa, toisin kuin se joka ei edes tiedä, missä päin hoploppia lapsi milloinkin on, kenen kanssa ja mitä tekemässä. [/quote] Samaa mieltä. Jessicat ja Nico-Peccat laskee päälle ja kappas vaan kun oikeasti sattuu nämä lapsoset ovat suu pyöreenä ja eivät osaa sanoa anteeksi.
[/quote]
90-luku soitti sinulle ja halusi hupsunhauskat nimiväännelmänsä takaisin.
Kyllä se niin on että pieniä lapsia on vahdittava eikä istua känny korvilla juoruilemassa. Itse oon ojentanut toisten lapsia.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:01"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:01"]Paljon leikkipuistoissa aikaa viettäneenä näkee näitä "kädettömiä" vanhempia paljon. Useimmiten ovat yli 30-vuotiaina esikoisen saaneita, syytä tähän en tiedä. Yleisimmät kategoriat:
- "Lapselle tulee paha mieli". Oli tilanne mikä tahansa ja käyttäytyi lapsi miten tyhmästi tahansa, niin lastahan ei kerta kaikkiaan voi torua tai napata kainaloon ja viedä pois tilanteesta. Lapselle ei saa aiheuttaa mitään pahaa mieltä. Koskee ensisijaisesti lapsen omaa vanhempaa, mutta myös kaikkia muita aikuisia ja lapsia. Mitään pahaa mieltä tai pettymystä ei pidä joutua kokemaan. Lopputulos on yleensä se, että sekä lapsi että vanhempi ovat vähän väliä itkun partaalla ja molemmat ovat jatkuvasti kireitä ja epävarmoja.
- "Mun lapsi haluaa". Lapsi saa kaiken mitä haluaa, oli tilannetajua tai ei tai toive realistinen tai ei. Omalle lapselle vaaditaan kaikkea mitä aikuinen keksii vaatia ja lisäksi vaaditaan kaikkea sitäkin, mitä lapsi itse keksii haluta. Yleensä aikuinen keksii omasta päästään ihan turhia juttuja ja tuottaa ylimääräistä vaivaa muille ihmisille. Lapsi taas osaa haluta kaikkea mahdollista mitä näkee. Pahimmillaan vanhempi vaatii yhtä asiaa ja lapsi huutaa toista. Jos vanhempi ei saa tahtoaan läpi, laitetaan närkästynyt kertomus Facebookkiin. Jos lapsi ei saa tahtoaan läpi (esim. jonkun toisen aikuisen toimesta), lapsi palkitaan vuolaasti. Lopputuloksena on vanhempi, joka ei ymmärrä mitä hänen lapsensa oikeasti haluaa tai tarvitsee ja lapsi joka ei tiedä mitä on ihan turha vaatia ja loppujen lopuksi vaatii varmuuden vuoksi kaikkea, eikä ehdi keskittyä olemaan tyytyväisenä siihen mitä hänellä jo on.
[/quote]
Itse olen nähnyt saman ilmiön, mutta nuorissa äideissä. Vaikuttavat välinpitämättömiltö, lapset juoksee kaupoissa missä sattuu ja huutelevat törkeyksiä tai yrittää vahingoittaa pienempiä. Yhdelläkään omanikäiselläni tuntemallani äidillä.ei kyllä lapsi rilo sääntöjä ilman seurauksia ja ekani sain 33v.
[/quote]
Mistä tiedät näiden äitien iät? Jotkut saattaa näyttää nuorilta vaikka oliskin 35v
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:01"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:01"]Paljon leikkipuistoissa aikaa viettäneenä näkee näitä "kädettömiä" vanhempia paljon. Useimmiten ovat yli 30-vuotiaina esikoisen saaneita, syytä tähän en tiedä. Yleisimmät kategoriat: - "Lapselle tulee paha mieli". Oli tilanne mikä tahansa ja käyttäytyi lapsi miten tyhmästi tahansa, niin lastahan ei kerta kaikkiaan voi torua tai napata kainaloon ja viedä pois tilanteesta. Lapselle ei saa aiheuttaa mitään pahaa mieltä. Koskee ensisijaisesti lapsen omaa vanhempaa, mutta myös kaikkia muita aikuisia ja lapsia. Mitään pahaa mieltä tai pettymystä ei pidä joutua kokemaan. Lopputulos on yleensä se, että sekä lapsi että vanhempi ovat vähän väliä itkun partaalla ja molemmat ovat jatkuvasti kireitä ja epävarmoja. - "Mun lapsi haluaa". Lapsi saa kaiken mitä haluaa, oli tilannetajua tai ei tai toive realistinen tai ei. Omalle lapselle vaaditaan kaikkea mitä aikuinen keksii vaatia ja lisäksi vaaditaan kaikkea sitäkin, mitä lapsi itse keksii haluta. Yleensä aikuinen keksii omasta päästään ihan turhia juttuja ja tuottaa ylimääräistä vaivaa muille ihmisille. Lapsi taas osaa haluta kaikkea mahdollista mitä näkee. Pahimmillaan vanhempi vaatii yhtä asiaa ja lapsi huutaa toista. Jos vanhempi ei saa tahtoaan läpi, laitetaan närkästynyt kertomus Facebookkiin. Jos lapsi ei saa tahtoaan läpi (esim. jonkun toisen aikuisen toimesta), lapsi palkitaan vuolaasti. Lopputuloksena on vanhempi, joka ei ymmärrä mitä hänen lapsensa oikeasti haluaa tai tarvitsee ja lapsi joka ei tiedä mitä on ihan turha vaatia ja loppujen lopuksi vaatii varmuuden vuoksi kaikkea, eikä ehdi keskittyä olemaan tyytyväisenä siihen mitä hänellä jo on. [/quote] Itse olen nähnyt saman ilmiön, mutta nuorissa äideissä. Vaikuttavat välinpitämättömiltö, lapset juoksee kaupoissa missä sattuu ja huutelevat törkeyksiä tai yrittää vahingoittaa pienempiä. Yhdelläkään omanikäiselläni tuntemallani äidillä.ei kyllä lapsi rilo sääntöjä ilman seurauksia ja ekani sain 33v. [/quote] Mistä tiedät näiden äitien iät? Jotkut saattaa näyttää nuorilta vaikka oliskin 35v
[/quote]
Tuo onkin aivan helvetin olennainen kysymys... Keskity nyt asiaan äläkä poukkoile keskustelussa sinne tänne.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:01"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:01"]Paljon leikkipuistoissa aikaa viettäneenä näkee näitä "kädettömiä" vanhempia paljon. Useimmiten ovat yli 30-vuotiaina esikoisen saaneita, syytä tähän en tiedä. Yleisimmät kategoriat: - "Lapselle tulee paha mieli". Oli tilanne mikä tahansa ja käyttäytyi lapsi miten tyhmästi tahansa, niin lastahan ei kerta kaikkiaan voi torua tai napata kainaloon ja viedä pois tilanteesta. Lapselle ei saa aiheuttaa mitään pahaa mieltä. Koskee ensisijaisesti lapsen omaa vanhempaa, mutta myös kaikkia muita aikuisia ja lapsia. Mitään pahaa mieltä tai pettymystä ei pidä joutua kokemaan. Lopputulos on yleensä se, että sekä lapsi että vanhempi ovat vähän väliä itkun partaalla ja molemmat ovat jatkuvasti kireitä ja epävarmoja. - "Mun lapsi haluaa". Lapsi saa kaiken mitä haluaa, oli tilannetajua tai ei tai toive realistinen tai ei. Omalle lapselle vaaditaan kaikkea mitä aikuinen keksii vaatia ja lisäksi vaaditaan kaikkea sitäkin, mitä lapsi itse keksii haluta. Yleensä aikuinen keksii omasta päästään ihan turhia juttuja ja tuottaa ylimääräistä vaivaa muille ihmisille. Lapsi taas osaa haluta kaikkea mahdollista mitä näkee. Pahimmillaan vanhempi vaatii yhtä asiaa ja lapsi huutaa toista. Jos vanhempi ei saa tahtoaan läpi, laitetaan närkästynyt kertomus Facebookkiin. Jos lapsi ei saa tahtoaan läpi (esim. jonkun toisen aikuisen toimesta), lapsi palkitaan vuolaasti. Lopputuloksena on vanhempi, joka ei ymmärrä mitä hänen lapsensa oikeasti haluaa tai tarvitsee ja lapsi joka ei tiedä mitä on ihan turha vaatia ja loppujen lopuksi vaatii varmuuden vuoksi kaikkea, eikä ehdi keskittyä olemaan tyytyväisenä siihen mitä hänellä jo on. [/quote] Itse olen nähnyt saman ilmiön, mutta nuorissa äideissä. Vaikuttavat välinpitämättömiltö, lapset juoksee kaupoissa missä sattuu ja huutelevat törkeyksiä tai yrittää vahingoittaa pienempiä. Yhdelläkään omanikäiselläni tuntemallani äidillä.ei kyllä lapsi rilo sääntöjä ilman seurauksia ja ekani sain 33v. [/quote] Mistä tiedät näiden äitien iät? Jotkut saattaa näyttää nuorilta vaikka oliskin 35v
[/quote]
Tuo onkin aivan helvetin olennainen kysymys... Keskity nyt asiaan äläkä poukkoile keskustelussa sinne tänne.
[/quote]
?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 13:51"]
No tuotahan näkee tosi vähän. Paljon enemmän näkee sitä, että tymppintynyt vanhempi jättää (pienen) lapsensa yksin sinne kiipeilemään, kaipaa kännykän kätöseen ja katsoo netflixiä. Lapset tarvitsevat aikuisen valvontaa sielläkin. Se ylihuolehtiva sentään vuorovaikuttaa lapsensa kanssa, toisin kuin se joka ei edes tiedä, missä päin hoploppia lapsi milloinkin on, kenen kanssa ja mitä tekemässä.
[/quote] Juuri näin!
[/quote]
Nykyään tuntuu olevan tätä
Paljon leikkipuistoissa aikaa viettäneenä näkee näitä "kädettömiä" vanhempia paljon. Useimmiten ovat yli 30-vuotiaina esikoisen saaneita, syytä tähän en tiedä. Yleisimmät kategoriat:
- "Lapselle tulee paha mieli". Oli tilanne mikä tahansa ja käyttäytyi lapsi miten tyhmästi tahansa, niin lastahan ei kerta kaikkiaan voi torua tai napata kainaloon ja viedä pois tilanteesta. Lapselle ei saa aiheuttaa mitään pahaa mieltä. Koskee ensisijaisesti lapsen omaa vanhempaa, mutta myös kaikkia muita aikuisia ja lapsia. Mitään pahaa mieltä tai pettymystä ei pidä joutua kokemaan. Lopputulos on yleensä se, että sekä lapsi että vanhempi ovat vähän väliä itkun partaalla ja molemmat ovat jatkuvasti kireitä ja epävarmoja.
- "Mun lapsi haluaa". Lapsi saa kaiken mitä haluaa, oli tilannetajua tai ei tai toive realistinen tai ei. Omalle lapselle vaaditaan kaikkea mitä aikuinen keksii vaatia ja lisäksi vaaditaan kaikkea sitäkin, mitä lapsi itse keksii haluta. Yleensä aikuinen keksii omasta päästään ihan turhia juttuja ja tuottaa ylimääräistä vaivaa muille ihmisille. Lapsi taas osaa haluta kaikkea mahdollista mitä näkee. Pahimmillaan vanhempi vaatii yhtä asiaa ja lapsi huutaa toista. Jos vanhempi ei saa tahtoaan läpi, laitetaan närkästynyt kertomus Facebookkiin. Jos lapsi ei saa tahtoaan läpi (esim. jonkun toisen aikuisen toimesta), lapsi palkitaan vuolaasti. Lopputuloksena on vanhempi, joka ei ymmärrä mitä hänen lapsensa oikeasti haluaa tai tarvitsee ja lapsi joka ei tiedä mitä on ihan turha vaatia ja loppujen lopuksi vaatii varmuuden vuoksi kaikkea, eikä ehdi keskittyä olemaan tyytyväisenä siihen mitä hänellä jo on.
Sorry, mä oon välillä liikenteessä veljen lapsen kanssa ja saatan vaikuttaa just tuolta. Ei ole muuta kokemusta lapsista, niin en aina heti tajua onko joku luvallista/kiellettyä vai ei. Olen myös pelännyt, että vaikutan ylisuojelevalta.... Ei ne aina ole äitejä tai isiä lasten kanssa...
Joo mulla on muutakin tekemistä kuin kyttäillä muiden kersoja, vanhemmista puhumattakaan. Ärsyttää vaan sellaset lässyttävät mammat, jotka ilmeisesti haluaa antaa itsestään sellaisen kuvan että ovat täydellisiä äitejä. Koko ajan väijyvät ja kailottavat siinä lapsensa kintereillä "voi kulta sitä ja tätä lässyn lässyn"
Parempi ylisuojeleva kuin alisuojeleva. Eikä sitä koskaan tiedä jos on kyseessä jokin erityislapsi tai muuten vaan extrahuolenpitoa vaativa, eli sille on ehkä hyvä syy miksi vanhempi seuraa jatkuvasti kannoilla. Kiinnittäisin ennemminkin huomiota niihin vanhempiin joiden lapset riekkuvat ympäriinsä vailla vahtimista.
4 vuotiaallani on dysfasia. Se ei näy päällepäin. Seuraan häntä tarkasti, vaikka en enää vauhdissa pysykään. Suojelen ja ennemmin ylisuojelen kuin toisinpäin. Usein suojelen juuri toisten lasten takia joiden vanhempia ei näy missään.
Juu, en mä pelkää että lapsi tekis jtakin mutta jumalauta ne muut vanhemmat! Käy tukistamassa tai tuuppimass mun lasta iha huvin vuoks! Ei kiitos, metelin nostin ja nostan jos niin köy. Oksettavaa!