Vinkkejä viimeisten kilojen pudottamiseen?
Aloitin 86 kilosta, nyt 74. Aikaa on kulunut vajaa vuosi. Haluaisin painon alkavan kutosella eli tavoitteenani on 69kg, jolloin olisin normaalipainoinen. Tuntuu vain nämä 4 kiloa istuvan tiukassa. Miten laihduttaisit 4 kg? Aikaa on marraskuun puoleen väliin, jolloin mulla on lääkärintarkastus ja haluaisin olla normaalipainoinen siellä. Otetaan verenkuva, sydänfilmi, verenpaine ja punnitaan. Olen toiveikas, että on ihan hyvät arvot verrattuna viime vuoteen.
Kommentit (12)
Syömällä ja liikkumalla sen verran, kun sinun tulisi 69 kiloisena liikkua ja syödä, että ylläpidät tuota painoa. Se on loppuelämän ruokavalio, eikä dieetti, muuten kilot tulevat hetkessä takaisin.
Vierailija kirjoitti: Syömällä ja liikkumalla sen verran, kun sinun tulisi 69 kiloisena liikkua ja syödä, että ylläpidät tuota painoa. Se on loppuelämän ruokavalio, eikä dieetti, muuten kilot tulevat hetkessä takaisin.
Miten sen 69-kiloisen syömisen tietää? Olen laihtunut elämäntapamuutoksella, mutta laihtuminen pysähtyi n. kuukausi sitten. Ap
Kulutat nyt jonkin verran vähemmän kuin 86 kiloisena. Sun pitää vastaavasti nipistää saadusta energiasta pois, esimerkiksi -200 kcal päivittäisestä energiansaannista niin alat taas laihtua.
Lisää lihaskuntoharjoittelua. Se tukee hyvinvointia ja jaksamista.
Tuossa vaiheessa (varsinkin jos olet 50+v) joutuu pudottamaan kalorimäärät koomakulutuksen alle.
Itse pudotan viimeisiä kiloja n 1100 kcal päiväannoksella (pk itsellä 1270kcal) , tärkeintä on se että syö oikeaa monipuolista ruokaa!
Tuolla voi hyvin syödä 300kcal aamiaisen ja 400kcal lounaan ja päivällisen. Noihin kaloreihin mahtuu jo paljon ruokaa!
Esim eilen
- aamiainen ruispala 1 siivu, oivariinia, täysirasvaista juustoa ohut siivu, kurkkua, kahvi rasvattomalla maidolla 220kcal
- lounas kinkku-juustomunakas (2 munaa), salaattia jossa kastikkeena oliiviöljyä 370kcal
- päivällinen spaghetti bolognese 429kcal
Yhteensä 1020kcal eikä ole nälkä
Tässä hitaassa laihduttamisessa on se hyvä puoli, että on rutinoitunut jo ajattelemaan valintojaan. Mietin esim., että joku korkeakalorinen herkkupala olisi tietty kiva syödä (parissa minuutissa), mutta mitä niillä kaloreilla saisi? Vaikka kuinka paljon hyvää kunnollista ruokaa. Ja kallistun melkein aina jälkimmäiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa (varsinkin jos olet 50+v) joutuu pudottamaan kalorimäärät koomakulutuksen alle.
Itse pudotan viimeisiä kiloja n 1100 kcal päiväannoksella (pk itsellä 1270kcal) , tärkeintä on se että syö oikeaa monipuolista ruokaa!
Tuolla voi hyvin syödä 300kcal aamiaisen ja 400kcal lounaan ja päivällisen. Noihin kaloreihin mahtuu jo paljon ruokaa!
Esim eilen
- aamiainen ruispala 1 siivu, oivariinia, täysirasvaista juustoa ohut siivu, kurkkua, kahvi rasvattomalla maidolla 220kcal
- lounas kinkku-juustomunakas (2 munaa), salaattia jossa kastikkeena oliiviöljyä 370kcal
Kuulostaa herkulliselta! :) Ap
Tsemppiä ap, hienosti menee! Minulla on painoa 71 kg ja yritän ensin päästä 68 kg:aan ja siitä vielä 63 kg. Ikää 53 v. Vaikeinta on aloittaa, jaksan tarkkailla ruokia päivän-pari, ja sitten tulee jokin poikkeama. Kerro miten sait pidettyä motivaatiota yllä laihdutuksen alkupuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim eilen
Kuulostaa herkulliselta! :) Ap
Kuulostaa sairaalta. Älä ota oppia syömishäiriöiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap, hienosti menee! Minulla on painoa 71 kg ja yritän ensin päästä 68 kg:aan ja siitä vielä 63 kg. Ikää 53 v. Vaikeinta on aloittaa, jaksan tarkkailla ruokia päivän-pari, ja sitten tulee jokin poikkeama. Kerro miten sait pidettyä motivaatiota yllä laihdutuksen alkupuolella?
No mulla oli tietenkin reilusti ylipainoa, se motivoi ja ekat kilot putosivatkin ihan tuosta noin vain. En varmaan pystyisi pudottamaan normaalipainon sisällä enää yhtään. Eli suunnilleen tuohon jään, jossa sinä aloitat :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Esim eilen
Sivusta sanon, että hienoa, jos vatsa on tottunut noin pieniin ruokamääriin. Itselläni ei onnistuisi, leipää menee aamulla kaksi tai kolme palaa. Sitten täytyy vaihtaa oivariini hummukseen ja rasvainen juusto kalkkunaleikkeeseen. Useimmilla meistä painonhallinta on helpompaa, kun syö vähän isompia annoksia vähän kevyempää ruokaa.
Ala harrastaa voimaharjoittelua. Kun lihasmassa lisääntyy, myös energiankulutus kasvaa.
Ääh.