Mihin vauvan harsoa pääasiassa käytetään?
Apua! Mihin/miten niitä harsoja yleensä käytetään? Joo oon tyhmä. Oon käsittänyt, että ainakin ennen on vaippoina käytetty ja kapalona, mutta entä, jos käyttää ihan kertakäyttövaippoja ja onko se kapaloiminen nykyään edes suositeltavaa? Nyt on jo aika saada selville kun n. Kuukauden päästä la eikä miehen kanssa kumpikaan tiedetä.
Kommentit (41)
Pukluliinoina, lattian kuivaamiseen kun taspero opettelee juomaan lasista, supermanin viitaksi, apina-pehmolelun peitoksi. Ruokaliinaksi. Kestovaipan lisäimuksi. kapaloksi... monikäyttöisiä! :)
Meillä käytettiin värillisiä naamaan ja valkoisia pyllyyn. Hoitoalustalla oli aina pyllyn alla pyyhkeeksi harso, ei tarvinnut koko suojaa niin usein vaihtaa. Myöhemmin harso toimitti ruokalapun virkaa, niskan takaa vaan pyykkipojalla kiinni. Saa muuten tosi hyvä kokovartalosuojan syöttötuolissa istuvalle ruokailijalle, vaikkei se nyt kovin tyylikäs olekaan. Lisäksi harsolla voi pyyhkiä puklut ympäristöstä ja yrittää suojata röyhtäsyvaiheessa omia vaatteita. Usko pois, kun vauva syntyy, harsoille keksii kuin itsestään tuhat ja yksi käyttötarkoitusta!
Pyyhkeenä (myös välillä omana suihkupyyhkeenä). Pukluliinana, vaunuverhona, peittona, hiussuojana itselle saunassa. Sille on satoja käyttötarkoituksia.
Kesällä toimii aurinkosuojana vaunuissa, ei ole niin kuuma kuin vaunuverhot
Puklurättinä esim. omalla olalla vauvaa röyhtäyttäessä, vaunuissa tuulen/itikoiden suojana, imetysalustana päiväpeitolla pötköllään imetettäessä, pyllynkuivauspyyhkeenä pesun jälkeen...
Meidän esikoinen oli todella reippaasti puklaileva vauva. Niinpä sideharso kuului vaatetukseen olkapäälle melkein 24/7. Se suojaa edes vähän vaatteita ja sillä on helppo puhdistaa vauvaa.
Jos mitään muuta käyttöä ei ole, voi käyttää kotiviinin valmistuksessa marjapussina.
Oikeasti kapaloina ei ole käytetty harsoa, mutta kun ei nykyään enää muitakaan kapaloliinoja ole, se käy myös siihen.
Jos tekee kotijuustoa, niin juustomassan valutukseen. Harso tavalliseen metallisiivilään, juustomassa siihen ja valutus, tietty koko helahoito isomman muovikipon päälle, jotta saa heran talteen. Hera sitten sämpylätaikinan nesteeksi.
Työnin välillä yöksi oman topin alle kun maitoa tuli niin paljon tisseistä.
Sillä saa myös kivasti jogurtin valutettua esimeriksi tsatsikin tekoon.
Mä käytän imettäessä ettei vauvan vaatteille valu maitoa eikä omalle paidalle.
Meillä on kolme lasta ja mä en oo juuri käyttäny mihinkään. Äitiyspakkauksessa tulleet on riittäny hyvin. Puklut oon siivonnu talouspaperilla silloin harvoin kun niitä on tullu kun ei se harso koskaan ole ollut käsillä. Meillä on huonoja vanhoja käsipyyhkeitä vinot pinot niin niitä on käytetty pyllyn kuivaamiseen. Hoitolaukussa aina on harso ollu ja sitä on käytetty milloin suun pyyhkimiseen, milloin nenäliinana mutta noihinkin ne vauvan wet wipesit on parempia. Rattaissa suojana oon käyttäny myös.
Jotkuthan tunkee sen harson toisen tissin eteen kun imettää jotta toisesta tissistä heru at maidot imeytyy siihen eikä kastele liivinsuojaa mutta mulla ei oo tuo heruminenkaan ollu niin iso ongelma etteikö liivinsuoja olis riittäny.
Ovat myös tosi hyviä keittiö/astiapyyhkeitä kun vauvalle ei enää tarvita. :)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:48"]Ovat myös tosi hyviä keittiö/astiapyyhkeitä kun vauvalle ei enää tarvita. :)
[/quote]
Joo! Innostuin heti! Taidan värjätä harmaantuneet harsot jollain kivalla pesukonevärillä ensin!
Liinat ovat käteviä myös pashan tekemisessä: siivilä vuorataan liinalla ja massa kaadetaan siihen tiivistymään (siivilä ison kulhon päälle) ja yöksi jääkaappiin.
Samalla menetelmällä voi myös tehdä omaa tuorejuustoa jugurtista.
Minulla ei edes ole lapsia, olen saanut harson ystävältä :D
Vierailija kirjoitti:
Liinat ovat käteviä myös pashan tekemisessä: siivilä vuorataan liinalla ja massa kaadetaan siihen tiivistymään (siivilä ison kulhon päälle) ja yöksi jääkaappiin.
Samalla menetelmällä voi myös tehdä omaa tuorejuustoa jugurtista.
Minulla ei edes ole lapsia, olen saanut harson ystävältä :D
Muista, että kaikki bekteerir eivät kuole pesukoneen korkeissa lämpötiloissakaan. Eikä kukaan ole edes mittaamassa, miten korkeita ne lämpötilat todellisuudessa on. Joten erilaisia kakka-, puklu-, maito- ja tiskialtaan siivouksesta syntyneitä bakteereja niissä voi ehkä muhia?
Tykkäsin - tykkäsi. Tai tykkäsimme molemmat - helpotti.
3