Miehen ex-vaimo kilahti lapsemme nimestä
Miehellä on aiemmasta liitostaan kolme tyttöä, ja yhdellä tytöllä sattuu olemaan juuri ne kaksi nimeä jotka olen aina halunnut antaa jos satun saamaan tyttären. Tosin itse olen aina ajatellut että annan nimet toisin päin, eli kun miehen tyttö on esimerkiksi Lilja Lumi, niin olen ajatellut nimeä Lumi Lilja.
Meille on nyt siis syntynyt tyttö ja kun miehen ex-vaimo kuuli lapsen tulevasta nimestä, hän oli kilahtanut miehelle täysin. Ei voi kuulemma ymmärtää jos mies sallii kyseisen nimen lapsellamme. Miehellä ja exällä ja jopa minulla on ollut hyvät välit kaikkien kanssa, mutta tämä nimiriita toi hänestä esiin aivan uuden puolen. Luopuisitteko nimestä ihan vaan säilyttääksenne paremman perherauhan? En millään haluaisi antaa periksi tässä asiassa, mutta tytöt ovat meillä joka toisen viikon joten ei tule olemaan helppoa jos ex heittäytyy hankalaksi. Mielipiteitä?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:25"]
En näe ongelmaa jos kutsumanimi on eri kuin siskolla. Ihan oikeasti, mitä väliä? Tosin ei voi antaa "4) nimeä, joka ennestään on sisaruksella tai puolisisaruksella, muutoin kuin toisen etunimen ohella", eli Lumi Lilja ei sellaisenaan käy. Lumi Lilja Kalkkuna sen sijaan on ok
[/quote]
Muutenkin kiva nimi!
Ota se siskon toinen nimi ensimmäiseksi nimeksi jos on pakko ja keksi siihen muu toinen nimi. Kompromissi. Ihan uskomatonta että miehesi on näköjään molempien vaimojensa tossun alla. Kivoja nimiä on maailma pullollaan.
Ohiksena se on muuten tavallista että 1.perheen lapset ovat Emma ja Eetu tyyliä ja sitten tyyliltään nousukkaampi 2. vaimo haluaa Casimirin ja Charlotan vaikka sama Möttönen näiden isänä on edelleen.
Onko olemassa isää, joka oikeasti haluaa, että yhden lapsen nimi laitetaan seuraavallekin? Ihan sama, miten päin nimet ovat, kun kyseessä on kuitenkin täsmälleen samat nimet.
Muuta nimiä. Laita samantyyliset nimet. Ja puhu sen lapsen kanssa, jonka nimet aiot varastaa! Jos hän pitää asiaa kivana ja hyvänä juttuna, sitten ehkä harkitsisin (vaikka kyllä edelleen miettisin, että miksi olen niin samannkaltainen kuin miehen ex, että jopa samat nimet ovat ehdottomia, mitä muuta yhteistä löytyy). Edelleen lapselle voi antaa myös jonkun oman ja uniikin nimen, ettei kaikkia nimiä tarvitse siskoilta varastaa.
Miltä tuntuisi, jos sinulla olisi samat nimet kuin siskollasi? Tai jos ex nappaisi nyt omalle vauvalleen sen ainoan uniikin nimen, jonka olette vauvallenne valinneet? Etkö oikeasti osaa olla uusperheessä oma itsesi vai yritätkö täyttää exän paikkaa? En nimittäin hetkeäkään usko, että aikuinen nainen haluaisi antaa samat nimet kuin lapsipuolillaan. Johan tuossa on jotain vikaa omaa päässä.
On minunkin ystävä- ja sukulaispiirissä annettu nimiä, joista olen pitänyt, mutta olen sitten vain keksinyt uuden. Miksikö? Jotta lapseni nimet eivät ole jo jollain tutulla lapsella enkä joudu aina selittelemään, ettei mielikuvitus riittänyt keksimään tuhansien nimien joukosta mitään muuta tai että kateellisena haluan vain samaa kuin nuo, koska näinhhän moni oikeasti ajattelee.
Todella lapsellinen veto sinulta ja mieheltäsi. Exän reagointi tässä on aivan sivuseikka- joskin erittäin ymmärrettävä.
Eli olisi siis saman nimiset sisarukset? Mä en todellakaan haluaisi että mun lapsella olisi sama nimi kuin miehen ex-vaimon lapsella. Kyllä mä itsekin pitäisin vähän omituisena ihmistä jolla on pakkomielle laittaa lapselleen sama nimi kuin omallani on. En voisi antaa samaa nimeä mikä olisi esim jollain ystäväni lapsella taikka jollain kaukaisella sukulaisella...
Hahaa, joo tosiaan, nimilailla yritetty pahimmat urpoilut saada pois, vaikka vanhempien mielestä olisi kuinka kiva idea. Siispä sieltä löytyykin heti alusta etunimen hyväksymisestä kohdat: "Hyvät urpot, koiranne nimetkää miksi tykkäätte mutta lapsen kohdalla skarpatkaa pikkasen. Älkää ensinnäkään nimetkö mukulaanne Perse-Hetelmäksi tai Elukaksi. Myöskään älkää 1) laittako nimeksi Pécca-Matthie eikä AnnNeña, 2) ei tytölle sitä Pekka-Mattia eikä pojasta Annelia vaikka olisikin kiva ollut kännivitsinä, 3) eikä jumalauta käy myöskään Makkonen tai Virtanen etunimeksi vaikka isäksi epäiltäisiin sen nimistä, ja viimeiseksi 4) jos teillä on useampi lapsi niin keksikää nyt helvetissä niille omat nimensä, jos pakko kierrättää niin jokaiselle joku oma osuus nimeensä. Yrittäkää nyt aikuiset ihmiset, joka asiastako teille pitää laki vääntää." Lähde Finlex.
Ja jos omasta ja puolisoni mielestä joku nimi olisi ihan jees enkä näkisi siinä mitään pahaa, mutta se on nimilain perussäännöissä erikseen kielletty, niin tällaisena konservatiivisena ihmisenä kyllä miettisin ensimmäiseksi mitä vikaa minussa on kun en sitä itse hoksannut...
Jos eka lapsi on juurikin vaikka Lumi Lilja niin ei mitään ongelmaa antaa toiselle Lilja Lumi.
Av mammat ajattelee liikaa OMIA tunteitaan.... pölhöä porukkaa....
Ei minua hetkauttanut mihinkään se että exän yhdellä lapsella on sama etunimi kuin meidän yhteisellä toinen nimi. Se kun EI ole kutsumanimi kuitenkaan meillä....
En mitenkään voi ymmärtää ap:n ajatusmaailmaa. Perheessähän on nyt jo se kaunis nimi yhdellä lapsella. Eli ei ole tarvetta laittaa enää samaa nimeä toiselle tytölle. Vaikka kuinka olisi nimet toisinpäin. Meillä on monta lasta ja nimien keksiminen on ollut haasteellista varsinkin kahdelle viimeiselle. Kuopuksen toiseksi nimeksi olisi sopinut tosi hyvin sama, mikä on miehen lapsen toisena nimenä, mutta tämä olisi ollut mielestäni tosi typerää ja outoa. Tykkään kaikkkien lapsiemme nimistä tosi paljon, vaikka kahden nimeä en olekaan ollut päättämässä.
Kauniita nimiä on todella paljon. Kertoo vain ja ainoastaan ap:n luonteesta jotain, eikä ihan positiiviseen suuntaan, jos todella laitatte lapselle saman nimen kuin siskolla on.
KUTSUMANIMI VOI OLLA MUUKIN KUIN ENSIMMÄINEN NIMI JOTEN SISARUKSILLA OLISI SAMAT NIMET, JOTENKIN TOIDELLA SAIRASTA!
KYLLÄ IHMISET VARMAAN TÄMÄN JÄLKEEN KATSOVAT TÄTÄ ÄITIÄ OUDOKSUEN
Nimilain mukaan lapselle ei saa antaa nimeä, joka ennestään on sisaruksella tai puolisisaruksella, muutoin kuin toisen etunimen ohella.
Eli miten tuota nyt pitäis tulkita? Yks nimi saa ainakin olla yhteinen, jos ei oo kutsumanimi, mutta saako muka molemmat?
Mutta hei Ap, ihan oikeesti. Täysin pimeä idea. Kumpi on tärkeämpää, se että sä pidät pääsi vai se, että on ees jonkinlaiset välit eksään? Hyvin voit vaihtaa ees toisen nimen, hulluahan toi on.
Ajattele nyt niitä lapsia. Sinun ja miehesi lapsi kokee myöhemmin tulleensa nimetyksi puolisiskon mukaan ja sitä vanhempaa puolisiskoa ärsyttää, kun pikkusiskolla on hänen nimensä eri perin. Minusta olet itsekäs. Maailma on kauniita nimiä täynnä ja minkä nimen ikinä miehesi kanssa valitsette, se tuntuu myöhemmin juuri oikealta.
Anna mitkä haluat(te). Ei kuulu exälle pätkääkään.
No ei tietenkään pidä antaa samoja nimiä kuin isosiskolla jo on. Ei edes eri järjestyksessä. Tuohan nyt on ihan järjetön ajatus.
Ajattele miten paljon tyttäresi saa kuulla asiasta myöhemmin, kun ihmiset naljailee siitä, miten mielikuvitukseton äiti hänellä on, ettei keksi edes omaa nimeä lapselle vaan se pitää matkia isommalta sisarukselta.
Nimi ei tule sinulle vaan lapsellesi. Et sinä sitä ristiä joudu koko ikääsi kantamaan vaan lapsesi joutuu, joten nyt järki käteen!
Mitä jos pitäisit sen haluamasi etunimen (eli siskon toisen nimen) ja valitsisit toiseksi nimeksi jonkun muun? Eli siskot olisivat Lumi Lilja ja Lilja Hiutale vaikkapa. Etunimihän on se tärkein, joten pidät haluamasi nimen mutta annat vähän periksi=kompromissi. Tämä tuskin olisi niin iso ongelma myöskään muiden tyttöjen äidille.
Näin minun äitini teki. Hän halusi minusta leikisti Marian, mutta kummityttönsä oli jo Maria, joten minusta tuli Eeva Maria. Ja serkkuni/äitini kummityttö on Maria Leena.
Porvooosta kirjotellaan vai onko ap joku hösäri.
Olet aina halunnut tytön jonka nimi on se ja se. Sen niminen tytär(puoli) sinulla jo on. Ei sitä samaa nimeä koko katraalle kai tarvitse antaa?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:40"]
En kanssa ymmärrä. Jos vanhemmalla sisaruksella on nimenä LUMI Lilja ja tästä nuoremmasta sisruksesta tulisi LILJA Lumi, niin kutsumaniminä olisivat LUMI ja LILJA, probleemaa? Ei minusta. Kertokaa te, jotka olisitte nimissä vastaan selkeämmin, mikä on syynne olla vastan asiassa.
[/quote]
Nimi liittyy ihmisen identiteettiin, on oikeastaan yksi aika perusasioista. Perheessä on jo yksi lapsi jonka koko nimi pienellä muutoksella ollaan viemässä ja antamassa uudelle vauvalle, koska sen äiti haluaa. Ihme isä jos tuohon suostuu.
Jos nimi miellyttää, niin luulisi että olisi helppo keksiä joku vastaavan oloinen ja sisarusparveen sopivasti istuva vaihtoehto, joka ennemmin liittäisi tämän uuden vauvan isän tyttärien pikkusiskoksi kuin aiheuttaisi tuollaisen katastrofin, suorastaan yhden syrjäyttämisen.
[/quote]
En kyllä ymmärrä. Ihan käsi sydämellä nyt, minä olen isän "entinen lapsi" ja en kyllä olisi järkyttynyt, loukkaantunut tai tuntisi itseäni syrjäytetyksi jos siskopuolestani olisi tehty "Mari Milla" k(orkeintaan ihmettelisin kun toinen nimeni on äitini nimi, eli ex-vaimon etunimi omalle lapselle).
Antavathan jotkut kaksosillekin nimeksi Anne-Mari ja Mari-Anne. Miksi tämä nyt on niin kaamea asia?
[/quote]
Minusta tuo kaksosesimerkkikin on kyllä äärimmäisen urpo. Siinä silti sentään voi ajatella, että kaksosina heillä on niin paljon yhteistä tai jotenkin näin, että söpöä kun nimet on samankaltaiset. Mutta identiteettikannalta tuokin on vähintään ongelmallinen, ikään kuin ei saisi olla mitään omaa, edes nimi. Kaksoset kun menee helposti muilta ihmisiltä sekaisin vaikka eivät olisi identtisiä eivätkä nimet erityisen samanlaiset, niin miten sitten jos nimet on väännöksiä toisistaan... Tai sitten tuntuu että vanhemmat toivoi yhtä Anne-Maria tai Mari-Annea eivätkä jaksaneet sen siskolle enää keksiä uutta nimeä.
Niistä kaksosista tuskin silti kumpikaan oli erityisesti ensin, toisin kuin tässä tapauksessa. Uusperhe on muutenkin yleensä aika herkkä yhteisö, niin miksi kukaan ehdoin tahdoin lähtisi siihen, että on isän lapset vaikka nyt sitten Senja Sofia, Neea Noora ja Ella Emilia, sekä isän ja uuden vaimon tytär Noora Neea. En tajua, miksei kaikille omia nimiään.
[/quote]
Kaksosena allekirjoitan tämän? Vaikka siskoni nimi ja minun nimeni ovat tyyliä Salla ja Kaisa, niin ei se koskaan vähentänyt sekaannnuksia esimerkiksi koulusss tai sukujuhlissa. Luojan kiitos etteivät vanhemmat valinneet meille mitään "söpöjä" Henna ja Jenna, tai Nelli ja Nella nimiä jotka sekottais ihmisiä entisestään. Kaikkien perheen lasten nimien ei tartte olla mitään Tiina, Iina, Liina sarjaa, vähän persoonallisuutta kehiin! Jotain omaa lapsillekin.
No vaikka ei ole sama etunimi niin miettikää nyt oikeesti omalle kohdallenne. Että joku huutelisi jatkuvasti sinun toisella nimelläsi toista ihmistä. Kyllä se ainakin mua hätkähdyttäisi.
No jos lapsesi sisarpuolella on jo kyseinen nimi, niin et nyt tietenkään voi samaa nimeä antaa. Näin se nyt vain menee. Olisit ottanut miehen, jolla ei lapsia ennestään jos nimi sinulle niin tärkeä. Nyt olet kuitenkin saanut lapsen, jolla jo on sisaruksia sillä nimellä, joten nimi on jo käytössä ja sinä valitset uuden nimen.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 12:03"]No vaikka ei ole sama etunimi niin miettikää nyt oikeesti omalle kohdallenne. Että joku huutelisi jatkuvasti sinun toisella nimelläsi toista ihmistä. Kyllä se ainakin mua hätkähdyttäisi.
[/quote]
Ei minusta kovin paha, jos nimet ovat Kaija Leena Katariina ja Leena Esteri. Minulla ja serkulla on nimet näin (ollaan todella läheisiä) ja ainoa joka joskus sekoittaa nimet niin 75v mummo. Ei sitä toista nimeä kukaan muutenkaan käytä/muista. Lisäksi se että yksi nimi on sama, kertoo vain siitä että tätä nimeä pidetään kauniina. Sen sijaan on vaan törkeää ottaa molemmat nimet jo toiselta sukuun kuuluvalta lapselta.
Kaksi ajatusta: oudointa minusta on se, että haluaa elää miehen kanssa samaa elämää kuin mies on exänsä kanssa elänyt. En tajua, että joku muuttaa miehen ja exän vanhaan asuntoon, nukkuu heidän vanhassa parisängyssä ja käy samoissa lomakohteissa uudelleen. Nimen antaminen on samaa kategoriaa.
Minä haluan luoda uuden mieheni kanssa uutta. Enkä toistaa vanhaa menneisyyttä.
toinen asia liittyy itse nimeen. Nimi on identiteettimme. Me leimaudutaan siihen. lapsi varsinkin tekee hassuja mielleyhtymiä. En haluaisi, että lapsi mieltää oman nimensä jotenkin isonsiskon nimeksi. Hän kun on ihan oma persoona.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:18"]
Tämän on pakko olla provo, sillä kuka nainen nyt väenväkisin haluaisi antaa lapselleen tämän sisarpuolen nimet. Mutta jos joku tällaista havitteleva tuulitunneli oikeasti löytyisi, niin eiköhän tässä tulisi ihan laki vastaan. Käsittääkseni sisaruksille, vaikka nyt sitten puolisisaruksille, ei voi antaa samoja etunimiä, jos sukunimi on sama, koska tuossahan voi sitten syntyä sellainen tilanne, jossa kutsumanimi on kummallakin täysin sama. Myöskään isän tai äidin kutsumanimeähän ei saa lapselle antaa, ja rajoitus taisi koska myös vanhempien sisarusten nimiä. Tämän takia Suomessa ei ole mitään Pentti Virtanen IV:siä, kuten Yhdysvaltojen etelävaltioissa.
[/quote]
Jos nyt kuitenkin lukisit sen nimilain, ennen kuin tulet tänne mutuilemaan.